Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
Wat ik nu bedoel met 'dry en wet op hetzelfde volume' is het volgende: als ik geen effect én geen killdry heb aanstaan geven beide speakers exact hetzelfde volume (de 0 dB dus). Als ik bv een chorus aanzet op 0 dB is die even hard als het droge geluid (50/50). Met -7 dB krijg ik een mooi chorus-effect en is de volumetoename nauwelijks merkbaar.
Aan de flanger moet ik een hoop tweaken want hij is nu heel slecht hoorbaar (of hij moet harder en dat probleem hebben we al besproken ).
Dat is nu juist het probleem waarom je volume verschillen hebt. Als je omschakelt naar echt W/D ben je dat hele volume probleem waarschijnlijk meteen kwijt. Dus de wet speaker 100% wet en 0% dry.

Het probleem is dat je twee geluidsbronnen dry hebt. Op één van die bronnen zet je vervolgens een effect waardoor die dus een stuk harder gaat. Dit is je volume verschill. En dat is een groot verschil omdat er door je wet speaker nu ineens en dry en wet komt! Doordat er zoveel dry is met het wet ook omhoog om te compenseren.

Als je één speaker dry hebt en daar zet je een tweede speaker naast aan voor het wet zul je nauwelijks een toename van volume hebben. (Volgens mij is er wanneer je tweede geluidsbron met hetzelfde aant dB toevoegd een toename van zo'n 3dB, kan ernaast zitten, is lang geleden...)