Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jackflash27 Bekijk bericht
Da's goed om te lezen. Ik heb zelf ooit (15 jaar geleden) een beetje aangeklooid op een akoestische gitaar, maar door het lesmateriaal van de leraar en het feit dat akoestisch toch niet helemaal mijn ding was, heb ik er na een jaar weer de brui aan gegeven. Nu de draad weer opgepakt, ben dus pas een dikke 2 maanden bezig op een electrische gitaar, ZONDER leraar. En ik moet zeggen dat dat uitstekend bevalt. Blues you can use is een heel leuk en leerzaam boek en ik ben heel erg gemotiveerd om alle studies perfect te leren beheersen. 't is ook het enige boek waar ik mee bezig ben, ik concentreer me er volledig op. Wat me wel opvalt is dat er in het boek (althans tot nu toe) geen aandacht wordt besteed aan het leren kennen van de afzonderlijke noten. Ik vraag me af in hoeverre dat een nadeel is in de toekomst.

Up en downstrokes doe ik inderdaad al en dat helpt voor het legatospel. Denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel oefenen en spelen om wat meer vloeiend te gaan spelen. Ik denk dat ik de lat wat te hoog leg voor mezelf. Ik kan niet verwachten dat al die technieken er al goed inzitten na 2 maanden.

Hooligan: hoe lang speel je al gitaar? En heb je nog andere lesmethoden geprobeerd die het aanraden waard zijn?
Nou ik speel nu al zo'n 6 jaartjes gitaar, maar spelen is een iets te groot woord... De basis heb ik redelijk onder de knie en kan van alles wat maar niks echt heel goed, en dat is natuurlijk wel redelijk belangrijk in het leren spelen van gitaar: richt je op de zaken die je ECHT wil en laat de overige zaken liggen voor wanneer je je eerste doelen bereikt hebt.

Ik kan wel zeggen dat ik een aardige bibliotheek heb aangelegd wat betreft boeken over het leren van blues gitaar... Nogmaals BYCU zie ik als absoluut de beste. Ik heb ook de opvolger More Blues You Can use en Blues Rhythm You Can Use. De volgorde is voor iedereen anders maar de auteur van de serie (John Ganapes) zegt dat het aan te raden is om te beginnen met BYCU, dit te vervolgen met BRYCU (mogelijk met ondersteuning van Blues You Can Use Book of Guitar Chords) om hierna te duiken in MBYCU.

Nu zou ik hier persoonlijk iets bij willen voegen, ik heb namelijk ook een ander zeer goed rhythm blues gitaar boek te weten: Rhythm guitar guide for blues bands (te krijgen op studieboeken.nl dit is een zeer goed boek voor rhythm gitaar in de blues). Ik zou dit boek kost wat kost toevoegen aan deze 'volgorde' (dit is voor iedereen natuurlijk anders maar als je lead wilt spelen dan is rhythm gitaarspel ook zeer belangrijk).

Ik zou gaan voor BYCU - BRYCU - Rhythm guitar guide for blues bands - MBYCU.... Waneer je dit onder de knie hebt ben je wel een hele tijd verder maar denk ik dat je wel zeer goed op weg bent...

Maar nogmaals; je eigen doelen bepalen de route die je bewandelt..... Ik vind zowel rhythm als lead interessant, in bij mijn weten is rhythm gitaar ook erg belangrijk wanneer je lead wilt spelen. Een tip die je vaak tegenkomt is dan ook leer eerst goed rhythm spelen alvorens je je echt in lead gaat verdiepen.