Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hooligan601 Bekijk bericht
Ik speel al meerdere jaren gitaar, volledig autodidactisch overigens. Maar ik heb eerlijk gezegd veel te lang in dezelfde 'loop' gezeten, dat is het risico van het zelf aanleren van gitaar spelen.

Ik denk dat Blues You Can Use een prima boek is voor beginners (wel met een stijlere leercurve), maar tegenwoordig heeft iedereen het internet (waaronder dit forum en dit topic) tot de beschikking om vragen te stellen of vragen te beantwoorden. Ik baal alleen een beetje dat ik niet eerder ben begonnen met dit boek, het geeft zowel een goede structuur aan de opbouw van je gitaarspel als dat je genoeg theoretische basis er bij krijgt.

Je mag één ding van me aannemen, doe die oogkleppen op en bijt je vast in dit boek.... ik durf je te beloven dat je hier ZEKER geen spijt van zult krijgen. Het probleem met mij was vaak dat wanneer ik een beetje 'vast' kwam te zitten niet harder ging werken en oefenen maar dat ik vaak mijn heil in een andere methode/boek ging zoeken....

Ow en om antwoord te geven op je laatste vraag: ik weet niet of je al gebruikt maakt van up- en downstrokes (alternate picking). Het is wel belangrijk dat je dat leert want op die manier kun je het meer legato laten klinken!

Da's goed om te lezen. Ik heb zelf ooit (15 jaar geleden) een beetje aangeklooid op een akoestische gitaar, maar door het lesmateriaal van de leraar en het feit dat akoestisch toch niet helemaal mijn ding was, heb ik er na een jaar weer de brui aan gegeven. Nu de draad weer opgepakt, ben dus pas een dikke 2 maanden bezig op een electrische gitaar, ZONDER leraar. En ik moet zeggen dat dat uitstekend bevalt. Blues you can use is een heel leuk en leerzaam boek en ik ben heel erg gemotiveerd om alle studies perfect te leren beheersen. 't is ook het enige boek waar ik mee bezig ben, ik concentreer me er volledig op. Wat me wel opvalt is dat er in het boek (althans tot nu toe) geen aandacht wordt besteed aan het leren kennen van de afzonderlijke noten. Ik vraag me af in hoeverre dat een nadeel is in de toekomst.

Up en downstrokes doe ik inderdaad al en dat helpt voor het legatospel. Denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel oefenen en spelen om wat meer vloeiend te gaan spelen. Ik denk dat ik de lat wat te hoog leg voor mezelf. Ik kan niet verwachten dat al die technieken er al goed inzitten na 2 maanden.

Hooligan: hoe lang speel je al gitaar? En heb je nog andere lesmethoden geprobeerd die het aanraden waard zijn?