Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 29 van 37 EersteEerste ... 192728293031 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 365
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    EDIT: ik zag dat japanse beitels altijd zo kort zijn, en de uitholling dicht bij het snijvlak hebben. Maar ik kan me voorstellen dat je uiteindelijk de 'holte' bereikt als je maar veel genoeg slijpt.
    Uiteindelijk wet je de achterkant ook steeds, dus die holling schuift altijd een beetje op, en zou je dus normaalgezien niet bereiken .
    De hoek lijkt mij ook vrij stomp. Een stompere hoek blijft langer scherp, maar is minder scherp te krijgen. en kan wat meer mishandeling verdragen. Maar ik zou die hoek toch wat scherper maken.
    En het is duidelijk zichtbaar dat die vroeger ook op een ronde steen werd geslepen (zoals een tormek).
    no life without music

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    Uiteindelijk wet je de achterkant ook steeds, dus die holling schuift altijd een beetje op, en zou je dus normaalgezien niet bereiken .
    De hoek lijkt mij ook vrij stomp. Een stompere hoek blijft langer scherp, maar is minder scherp te krijgen. en kan wat meer mishandeling verdragen. Maar ik zou die hoek toch wat scherper maken.
    En het is duidelijk zichtbaar dat die vroeger ook op een ronde steen werd geslepen (zoals een tormek).
    Helemaal eens met wat je zegt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Helemaal eens met wat je zegt.
    Ik moet es effe kijken waar ik dat ding allemaal voor kan gebruiken. Het is iig een lekkere brede scherpe beitel.

Senior Member

Standaard

Terug naar een ander project. De gitaar van een vriend van me, waar ik een tijd terug de binding van heb gerepareerd.

De brug zat niet vast; onder een flink stuk kon ik gewoon een A4’tje schuiven. Die moet dus opnieuw gelijmd.

Eerst moest ie er af. Dat lukte aardig met een heet plamuurmes (dat ik op een slijpsteen scherp geslepen heb). Ik hoefde de brug zelf niet eens te verwarmen. Ik heb eerst met een scherp mes de lak rond de brug losgesneden.

Na een kwartiertje voorzichtig wrikken popte de brug er af. Weinig schade, maar er zit wel een harde lijmlaag onder, die het dus niet gehouden heeft. Ik heb de lijmlaag weggeschraapt.

Met het wegkrabben van de lijmlaag kwamen er toch aardig wat houtvezels mee los. Moet ik dat opvullen ?

Ik heb een opvulstuk gemaakt, dat tussen de braces naast de brug in de gitaar past, om later de opnieuw gelijmde brug goed te kunnen klemmen.

Senior Member

Standaard

Mijn gevoel zegt mij dat vlak maken (een egale ondergrond van de basis) een betere hechting gaat geven dan opvullen. Het opvulsel geeft op zich misschien niet echt hechting en het effectieve hechtoppervlak blijft dan klein.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Mijn gevoel zegt mij dat vlak maken (een egale ondergrond van de basis) een betere hechting gaat geven dan opvullen. Het opvulsel geeft op zich misschien niet echt hechting en het effectieve hechtoppervlak blijft dan klein.
    Ik heb een ‘droge’ test gedaan om te kijken hoe ik de brug op de gitaar kan klemmen. Ik heb een verloopstukje gemaakt waardoor ik druk op de (verzonken) zijkanten kan houden. Ik gebruik mijn zelfgemaakte klemmen, maar ik heb toch een paar ‘echte’ besteld om te kijken hoeveel klemwerking die leveren in vergelijk met de mijne.
    Ik heb ook een stuk hout gemaakt om in de gitaar onder de brug te klemmen, omdat anders de braces in de weg zitten.

Eerst heb ik het lijmoppervlak zo vlak mogelijk geschraapt:

Dit is het ‘klemhulpstukje’. Ik hoop dat de foto’s laten zien wat ik bedoel.

Eén klem: druk in het midden.

Drie klemmen: ook druk op de verzonken zijkanten.

Senior Member

Standaard

Het opvulstukje voor tussen de braces. Dat blijft op z’n plaats met een stukje dubbelzijdig tape.

Effe friemelen met m’n mega tatten ...

Binnenkant zonder vulhout:

En met:

En nou maar hopen dat drie klemmen genoeg druk geven. Dit is de ‘droge’ test, nog zonder lijm. Ik hou me aanbevolen voor tips !

Senior Member

Standaard

is je vulblok vlak of lichtjes bol?
    indien vlak:
    leg eens een lat aan de buitenkant van de gitaar, net naast de brug, zonder de blok te klemmen, en dan met de klemopstelling. Om te zien of de vorm veel verschilt. Want er is misschien een kans je het bovenblad een beetje indrukt. Hoogstwaarschijnlijk zal dat geen probleem geven, en nadien terug veren. Maar...

edit: de vulblok ondersteunt maar op een smal stuk, dus waarschijnlijk zal het niets uitmaken
    no life without music

Senior Member

Standaard

Ik zie het nu pas en het zal best prima vast zitten, maar ik denk dat het in zo'n geval beter is om alleen de oude lijm te verwijderen, ruw maken en dan weer dun verlijmen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    is je vulblok vlak of lichtjes bol?
    indien vlak:
    leg eens een lat aan de buitenkant van de gitaar, net naast de brug, zonder de blok te klemmen, en dan met de klemopstelling. Om te zien of de vorm veel verschilt. Want er is misschien een kans je het bovenblad een beetje indrukt. Hoogstwaarschijnlijk zal dat geen probleem geven, en nadien terug veren. Maar...

edit: de vulblok ondersteunt maar op een smal stuk, dus waarschijnlijk zal het niets uitmaken
    Ik zal eens kijken. Ik zie ook wel video’s waar de ‘bolling’ in het blad minder wordt door er een rechte brug op te lijmen. Maar: bedankt voor de tip !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zie het nu pas en het zal best prima vast zitten, maar ik denk dat het in zo'n geval beter is om alleen de oude lijm te verwijderen, ruw maken en dan weer dun verlijmen.
    Dat was de opzet ... maar met het wegschrapen van de lijm kwam er hier en daar wat teveel hout mee. Les voor de volgende keer !

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten