PPIMV doet het weer, amp is lekker rustig
Alleen is hij wel een beetje modderig en ik denk al te weten waarom. Ik heb de cascaded preamp gebouwd naar JCM800 spec maar daar gaat het high-signaal V1b->V1a en bij de mijne V1a->V1b.
Ik laat de mod zo maar ga wat stoeien met R1/R2 en R2/C2. Ik heb ook nog een DPDT-schakelaar over, dus misschien ga ik daar wel iets leuks mee doen...
1987x spec
R1: 820R
C1: 330uF
R2: 2k7
C2: 680nF
Nu
R1: 2k7
C1: 680nF
R2: 10k
C2: -
JCM800 spec
R1: 10k
C1: -
R2: 2k7
C2: 680nF
Mijn London City heeft V1 bijna als de 1987x. Je kunt ook met de koppelcondensator experimenteren of de bypasscap schakelbaar maken eventueel met een potmeter.
Ik vond de koppelcap op het hightreble kanaal te klein, maar op het normal kanaal precies goed (22n).
Ik zit nog wat tekeningen van de PPIMV door te nemen en toen viel me 1 ding op. Er lopen nu 2 draden per grid (pin 5) naar V4 en V5: zowel vanaf de PPIMV als vanaf waar R25/R26 zaten bij C11/C12. Op de layouts op Internet is er maar 1 draad per grid: die van de PPIMV.
Klopt dat wel?
Edit: Nee, dat klopt niet.
http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MVDo the leads under the board going to the powertubes get replaced by the leads going from the MV pot to the power tubes? Yes. The bias feed goes through the MV pots on to the tubes. Remove the wires that go from the 220k grid resistors to pin 5 of the output tubes. Also remove the 220k resistors. Then run your bias feed wire from the turret where the 220k's were joined together to the MV pot (blue wire in Mark's diagram below).
Laatst gewijzigd door HaroldA; 4 september 2011 om 22:44
Ik ben me in aan het lezen om de rotte PCB van mijn JMP 2203 te vervangen door een PtP bord en toen kwam ik dit tegen:
Bron: http://www.metroamp.com/downloads/10...T_DOWNLOAD.pdf -> Stap 19TECH NOTE: The violet wire is referred to as the “negative feedback” wire. It’s purpose is to feed a small part of the amplifier output back into the circuit. This serves to stabilize the circuit and contributes to the characteristic Marshall tone. It’s important to note the appropriate terminal to wire your NF to according to your output tube type:
• EL34’S should be wired to the 8Ω switch terminal (as shown above)
• 6550’s, KT88’s and 6L6’s should wired to the 4Ω switch terminal
Moet ik bij mijn 1987x ook de NF (paars) aan 4 Ohm (geel) bevestigen ipv 8 Ohm (groen)? Welk effect kan ik verwachten?
Misschien mis ik wat maar het is afhankelijk van gebruikte eindbuizen. Je kan er niet zoveel mee fout doen maar je beinvloed de karakteristiek van de eindtrap. Je kan hem zelfs op de 16 Ohm draad aansluiten.
Even de verschillen:
4 Ohm geeft de kleinste tegenkoppelspanning en dus de minste tegenkoppeling. Het gevolg is meer gain uit de eindtrap maar ook meer niet-lineaire vervorming en ook een minder effectieve presence regelaar mocht je die hebben.
8 Ohm geeft meer tegenkoppeling, minder vervorming maar ook minder gain uit de eindtrap en het effect van de presence regelaar is beter merkbaar.
Voor 16 Ohm geldt dat nog meer.
De hogere gain heeft niets te maken met de uiteindelijke cleane output dus denk niet dat je daar winst kan behalen. Je zal van de gainverschillen niet veel merken maar wel van de vervorming. Kijk naar eens goed naar de vorm van een zuivere sinus met en zonder tegenkoppeling,
Favorieten/bladwijzers