Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 64 van 164 EersteEerste ... 1454626364656674114 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 631 t/m 640 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #631
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    klarlak zou ook hoogglans moeten zijn , alleen als de bus "matt" of seideglanz zegt dan kun je het vergeten dat je die hoogglans krijgt hoe hard je ook poetst
    thx
    weet je ook hoe dat komt dan? ik dacht dat de glans er bj het polijsten kwam doordat jesteeds vlakker schuurt, dus theoretisch zou het moeten kunnen, of zit er minder reflectiekarakteristieken in matte lak?

  2. #632
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ben wat verder bezig met mijn lakprobleem (bruisende clearlak).
    Afgeschuurd en klaar om nog es een poging te doen.
    Maar op een punt had ik door de blanke lak geschuurd en moest dus een stukje kleurlak retoucheren. en guess what: ook de kleurlak die ik erop spuit begint te bruisen!
    Dus nu vermoed ik dat het toch moet liggen aan de samenstelling van de voorgaande lagen.

    Hier is watik gedaan heb

    Eerst aantal gewone motip kleurlagen (links)
    Dan twee lagen hoogglans Beltron (midden)
    Dan nog een laag hoogglans Gamma (rechts) (die bus moest leeg en dacht dat het geen kwaad kon vermits acryl was)

    Tot hiertoe geen probleem. Zou het toch kunnen dat een van de twee blanke lakbussen geen acryl was? Staat niet duidelijk op wat het juist is. Anderzijds, dan had het probleem zich eerder moeten voordoen. snap het niet.

    Laatst gewijzigd door barno; 15 april 2009 om 22:06

  3. #633
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Acryl is niet het probleem maar het oplosmiddel, je hebt namelijk ook acryl op thinner basis wat weer wel compatible is met cellulose maar niet met normale motip en dan heb je nog alkyd wat gewoon overal slecht mee reageert dus liever geen verschillende merken spuitbussen mixen!
    life sucks and then you die

  4. #634
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    thx
    weet je ook hoe dat komt dan? ik dacht dat de glans er bj het polijsten kwam doordat jesteeds vlakker schuurt, dus theoretisch zou het moeten kunnen, of zit er minder reflectiekarakteristieken in matte lak?
    geen idee waar het precies aan ligt,ik ben geen chemicus , vreemd genoeg gaan factory mat gelakte gitaren zoals de gibson gothic series weer wel glimmen onder gebruik
    life sucks and then you die

  5. #635
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    Acryl is niet het probleem maar het oplosmiddel, je hebt namelijk ook acryl op thinner basis wat weer wel compatible is met cellulose maar niet met normale motip en dan heb je nog alkyd wat gewoon overal slecht mee reageert dus liever geen verschillende merken spuitbussen mixen!
    ja,is me ondertussen duidelijjk dat ik best bij een merk houd. lesson learnt.

  6. #636
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard Vraagje aan Fred Dons (e.a)

    Misschien weten jullie het nog: Mijn oudste zoon (toen nog niet zo oud) heeft zich een tijd geleden met een hamer uitgeleefd op mijn LP Studio:





    De verzekering wil uitbetalen en de gitaar ligt nu sinds oktober 2007 bij Peer Dellen in Den Haag. Hij ging 'm helemaal opnieuw lakken en fretten.
    Al tijdenlang krijg ik te horen dat het drogen van de lak erg langzaam gaat door het anti-fisheye middel wat hij in de lak moet doen (ik heb blijkbaar in het verleden gepoetst met een siliconen houdend middel).

    Ik kreeg de laatste tijd toch het idee dat mijn gitaar bij Peer helemaal onderop het lijstje van prioriteiten stond en heb laten merken dat ik het nu toch wel erg lang vind duren. Nu kreeg ik gisteren eindelijk een telefoontje van zijn vrouw Kitty, maar ze vertelde dat er een probleem was. De kleur die ik graag wilde, Van Dijkbruin, gaf grote problemen. Het oude wijnrood bleef door de nieuwe kleur heen te zien en daar werd de gitaar niet mooier van. Hij heeft 'm zonder even te overleggen gewoon weer wijnrood gemaakt. Dat was even slikken want ik zit me al anderhalf jaar te verheugen op een bruin gebeitste gitaar met gouden en creme hardware:



    Mijn vragen voor de lakexperts:

    1: Als je de cellulose een paar druppeltjes van bv Behlen fisheyedrops geeft duurt het dan inderdaad zolang om te drogen?

    2: Valt een oude stainlaag niet volledig uit de esdoorn top te schuren?

    3: Zo niet, is het probleem van het doorschijnen van de oude kleur niet direct na het opbrengen van de nieuwe kleurbeits al te zien? Volgens zijn verhaal was hij een jaar geleden al bezig met aflakken en nu pas hoor ik er van.

    Ik weet nu niet wat er de afgelopen anderhalf jaar daar in Den Haag gebeurt is maar ik krijg er een beetje onrustig gevoel bij.

    Ik hoor graag van jullie!

  7. #637

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ewoud Kuijt Bekijk bericht
    1: Als je de cellulose een paar druppeltjes van bv Behlen fisheyedrops geeft duurt het dan inderdaad zolang om te drogen?
    Best wel, maargoed, nitro moet zwz een maand of anderhalf harden. Anti-fisheye zal hier niet zo heel veel aan bijdragen, denk.

    2: Valt een oude stainlaag niet volledig uit de esdoorn top te schuren?
    In principe wel, maar dan moet je flink diep schuren. En alles eruitkrijgen is soms lastig. Heb ooit een oude P Bass gerefinished, en de gele stain was zowat onmogelijk om 100% te verwijderen (een of andere oetlul had de mooie 50's burst verneukt met zwarte spuitbuslak, zonder blanke lak, dus alles is eraf gegaan en ik heb 'm weer opnieuw geburst, dus was het geen groot probleem).

    [/quote]
    3: Zo niet, is het probleem van het doorschijnen van de oude kleur niet direct na het opbrengen van de nieuwe kleurbeits al te zien? Volgens zijn verhaal was hij een jaar geleden al bezig met aflakken en nu pas hoor ik er van.
    [/quote]

    In principe wel, ja.

    Mattia

  8. #638
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    vraagje:
    ben een Silvertone H 63 aan het restaureren (uit 1958 ) (is zelfde gitaar als een Harmony Espanada). Een of andere onnozelaar heeft de gitaar ooit volledig geverfd met dikke laag acryl in soort crèmekleur.

    Deze laag er voorzichtig afgeschuurd (wat een gigantisch werk trouwens ...) en heb de gitaar nu bijna in originele zwarte staat. Nu dus terug bucklewear en slijtageplekken zichtbaar die hier en daar volledig tot op het hout gaan. Maar zowel de eigenaar als ik vinden dit qua looks veel mooier dan die herlak.

    Stel dat ik 'm toch wil herlakken (zwart uiteraard), moet dat dan met celluslose? maw, wat soort lak zit er origineel op zo'n gitaar (uit 58?) Silvertones waren weliswaar budgetgitaren maar gebruikte men toen niet voor alles cellulose?
    Laatst gewijzigd door barno; 24 april 2009 om 00:22

  9. #639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    vraagje:
    ben een Silvertone H 63 aan het restaureren (uit 1958 ) (is zelfde gitaar als een Harmony Espanada). Een of andere onnozelaar heeft de gitaar ooit volledig geverfd met dikke laag acryl in soort crèmekleur.

    Deze laag er voorzichtig afgeschuurd (wat een gigantisch werk trouwens ...) en heb de gitaar nu bijna in originele zwarte staat. Nu dus terug bucklewear en slijtageplekken zichtbaar die hier en daar volledig tot op het hout gaan. Maar zowel de eigenaar als ik vinden dit qua looks veel mooier dan die herlak.

    Stel dat ik 'm toch wil herlakken (zwart uiteraard), moet dat dan met celluslose? maw, wat soort lak zit er origineel op zo'n gitaar (uit 58?) Silvertones waren weliswaar budgetgitaren maar gebruikte men toen niet voor alles cellulose?
    Daar kun je vrij veilig van uit gaan, ja. Cellulose.

  10. #640
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2008
    Locatie
    NL
    Berichten
    147

    Standaard

    Ik heb thuis nog een potje blanke lak staan voor parket hout,
    zou dat ook kunnen?
    Te koop: Boss ME-50 Multi effect 120,-

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top