Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Welke tablet-houder voor bladmuziek?

    Hoi, ik hoop dat dit het goede subforum is.

    Mevrouw Piezo heeft een nieuwe tablet die ze wil gebruiken voor bladmuziek, in PdF en dergelijke.
    Meer voor thuis en in de oefenruimte dan voor op het podium trouwens.

    Nu zie ik vaak de tablethouders van K&M daarvoor in gebruik en die lijken mij goed.
    Daarvan zijn 2 typen qua bevestiging:
    - met schroefdraad voor OP een microfoonstatief;
    - met een klem voor AAN een (microfoon-)statief, net zoals bij de plopschermpjes.

    Wie heeft ervaring en kan me adviseren welke bevestiging in de praktijk het beste werkt en waarom?
    O ja, ze is zangeres.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2

    Standaard

    ik gebruik de hercules met schroef (http://herculesstands.com/internatio...ablet-holders/ ) al jaren, werkt prima.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Hoi, ik hoop dat dit het goede subforum is.

    Mevrouw Piezo heeft een nieuwe tablet die ze wil gebruiken voor bladmuziek, in PdF en dergelijke.
    Meer voor thuis en in de oefenruimte dan voor op het podium trouwens.

    Nu zie ik vaak de tablethouders van K&M daarvoor in gebruik en die lijken mij goed.
    Daarvan zijn 2 typen qua bevestiging:
    - met schroefdraad voor OP een microfoonstatief;
    - met een klem voor AAN een (microfoon-)statief, net zoals bij de plopschermpjes.

    Wie heeft ervaring en kan me adviseren welke bevestiging in de praktijk het beste werkt en waarom?
    O ja, ze is zangeres.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Hoi, ik hoop dat dit het goede subforum is.

    Mevrouw Piezo heeft een nieuwe tablet die ze wil gebruiken voor bladmuziek, in PdF en dergelijke.
    Meer voor thuis en in de oefenruimte dan voor op het podium trouwens.

    Nu zie ik vaak de tablethouders van K&M daarvoor in gebruik en die lijken mij goed.
    Daarvan zijn 2 typen qua bevestiging:
    - met schroefdraad voor OP een microfoonstatief;
    - met een klem voor AAN een (microfoon-)statief, net zoals bij de plopschermpjes.

    Wie heeft ervaring en kan me adviseren welke bevestiging in de praktijk het beste werkt en waarom?
    O ja, ze is zangeres.
    ik denk dat dat nogal afhangt van hou zij zich beweegt. Onze toetsenist zingt ook en heeft z'n ipad aan microfoonstandaard hangen. Maar hij blijft verder van dat ding af en dan lijkt het me onnodig met twee standaards te gaan werken.
    Ik zie ook vaak dat zangers/zangeressen hun micstandaard als soort van danspartner gebruiken en dat ding het halve podium over slepen. Dat lijkt me dan weer niet zo handig met een ipad in houder eraan vast.

    Ik zet mijn ipad overigens gewoon op een in de ruimte aanwezige muziekstandaard, werkt ook prima

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik gebruik geen iPad of papier. Dat scheelt zo enorm veel onrust en gekut. Ik zie het aan mijn bandgenoten die voor het comfort van een tablet of papier hebben gekozen. Het lijkt zo gemakkelijk, maar het levert niets op. Behalve als sessiemuzikant, da's natuurlijk ook even wat anders, maar ook bij invalklussen heb ik alles uit het hoofd gedaan. Soms weet je het nummer even niet, maar dat komt ook door de rare gewoonte dat vrijwel altijd de bandnaam ipv het nummer aangekondigd wordt.

    K&N zie je het meest of een goedkope knockoff van Aliex. De bevestiging moet wel tegen een stootje kunnen, tenslotte zijn podia ook niet allemaal even stevig.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik doe ook al geruime tijd alles uit t hoofd. Als ik er even van uitgaan dat we het hier allmeaal over pop en rock hebben, das allemaal diatonische akkoorden, veel I, IV, V en VI al dan niet mineur etc toch? Als je die eenmaal leert te herkennen met je oren heb je al helemaal geen papier of tablet meer nodig. En kun je opeens ook heel makkelijk transponeren als de vocalisten weer eens een verkeerde toonaard hebben doorgegeven lol

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik gebruik geen iPad of papier. Dat scheelt zo enorm veel onrust en gekut. Ik zie het aan mijn bandgenoten die voor het comfort van een tablet of papier hebben gekozen.
    Heb ook altijd uit het hoofd gespeeld en daarbij inderdaad verwonderd over bandleden die aan het einde van de avond met een compleet uit elkaar getrokken inhoud van hun multimap letterlijk tussen de papieren zaten. Tot ik bij mijn huidige bigband kwam met repertoire van een nummer of 80 geloof ik. En dat is qua muziek wel wat anders dan mijn rockbandje. Toen moest ik er wel aan om iig de boel bij de repetitie wat te kunnen bijbenen. Qua muziek zelf maar ook qua structuur van nummers die regelmatig nogal op de schop is gegooid.

    Het is idd gekloot maar het stomme is; na een tijd in die band vanaf ipad spelen voelde dat normaal en miste ik de prikkel om die nummers écht uit je hoofd te leren, want zo gaat het toch ook... Maar uiteindelijk vind ik het ook niks om van papier te spelen en voor het publiek ziet het er natuurlijk ook niet uit als die hele band een beetje naar een scherm staat te kijken. Dus toen toch maar even door de zure appel heen gegaan. Inmiddels hebben we denk ik een nummer of 40-50 die we actief spelen en die heb ik vrij recent ook de laatste uit m'n hoofd geleerd.
    Soms tovert iemand tijdens een repetitie weer een exoot uit vervlogen tijden uit de hoge hoed en dan is het toch wel fijn om ff te kunnen spieken, maar tijdens optredens gebruik ik mijn ipad eigenlijk alleen maar voor de bediening van de mengtafel.


    Maargoed, TS z'n vrouw heeft hier natuurlijk helemaal niks aan

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik kwam ook wel uit een papieren wereld, vrijwel iedereen om mij heen speelde van blad, veel conservatorium schorem en zo. Dus oorspronkelijk las ik best goed, sowieso de akkoorden, maar het zag er inderdaad niet uit, zeker als je doodnormale popmuziek bracht. Dankzij m'n post-covid (die ziekte die niet bestaat) merk ik wel dat m'n geheugen mij op onverwachte momenten in de steek laat. Samen met onze lichtman ben ik de enige zonder tablet en vaak ook de enige die z'n partijen kent..... dat dan weer wel

  8. #8

    Standaard

    ik gebruik onsong maar niet oor elk nummer, meer een spiekbriefje voor bij de dingen die complex waren of net nieuw. Ik zat in een band met 120+ nummers op het repertoire en elke week wel 1 a 2 nieuwe nummers instuderen.

    die K&M houders zijn inderdaad ook goed, samen met hercules.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    @ Duckman: bedankt voor de tip. Overigens ziet de techneut in mij meteen, dat een tabletklem, die èn opgeschroefd èn aangeklemd kan worden helemaal niet zo'n gek idee zou zijn en best makkelijk te realiseren door een fabrikant.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    ik denk dat dat nogal afhangt van hou zij zich beweegt. .....
    Ik zet mijn ipad overigens gewoon op een in de ruimte aanwezige muziekstandaard, werkt ook prima
    Mevrouw Piezo zingt op podium en in oefenruimte altijd met mic in de hand en bij het oefenen thuis zonder mic.
    En tot dat die tablet werd aangeschaft met papier op muziekstandaard.
    Maar zoals hierboven werd opgemerkt, soms wordt het dan een chaos aan velletjes papier. Op zo'n tablet kun je tenminste het Real Book en meer in 1 keer kwijt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Behalve als sessiemuzikant, da's natuurlijk ook even wat anders........
    De bevestiging moet wel tegen een stootje kunnen
    Mevrouw Piezo zingt jazz, oefent thuis met een keyboard erbij en leest dan zangmelodie van papier. En soms de akkoorden om daar op te improviseren en fraseren. In de oefenruimte gaat het alleen om de tekst.

    En mijn vraag ging inderdaad voornamelijk over de betrouwbaarste wijze van bevestigen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Maargoed, TS z'n vrouw heeft hier natuurlijk helemaal niks aan
    Maar topicstarter Piezo zèlf vind iedere gebruikerservaring hier leuk en nuttig, hoor.
    Dus allemaal dank voor jullie opmerkingen.

    Wat ik later nog bemerkte is dat je in sommige klemmen alleen een kale tablet kunt klemmen en in sommige ook eentje met tablethoes. Maar dat laatste lijkt me dan toch wat minder betrouwbaar.
    Laatst gewijzigd door piezo; 4 januari 2023 om 22:20
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Wat ik later nog bemerkte is dat je in sommige klemmen alleen een kale tablet kunt klemmen en in sommige ook eentje met tablethoes. Maar dat laatste lijkt me dan toch wat minder betrouwbaar.
    Volgens mij kan het met een redelijk bescheiden hoes wel, zal eens goed opletten bij mijn bandleden maar volgens mij heeft onze toetsenist ook wel iets met een flap voor het scherm.
    Ik zie mn. in mijn zakelijke omgeving de gekste dingen met geintergreerde toetsenborden etc. Dan kan het wel eens lastig worden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top