Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ach, ik heb toch heel wat kasten en cabinetten in het verleden gemaakt en dan gewoon de hoeken doorgeduvelt en met purlijm gelijmd. Geen hoek latjes nodig gehad hoor.
    http://www.verelec.com/Wanadoo%20ext...inet/index.htm
    (ps. deze site blijft nog ff bestaan maar gaat tzt naar een nieuwe blog)
    Nico


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    merksplas
    Berichten
    677

    Standaard

    Zeg nog een vraagje, ik zie bij sommige voorbeelden dat men de voorkant dikker maakt door rondom plankjes in te lijmen/schroeven.
    Is dit nodig of is dit enkel voor de dikkere look? Als je dit doet dan moet je de baffle langs de achterkant erin zetten en daarna de versteviging in de hoeken, kan dit geen problemen met zich meebrengen? En het speakerdoek op een frame zetten en zo voor de baffle zetten met klitteband bevestiging is dit een goede manier van werken of zijn er betere?

    Het vierkant is al af, foto's volgen.
    No need for a sig.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.987

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Ach, ik heb toch heel wat kasten en cabinetten in het verleden gemaakt en dan gewoon de hoeken doorgeduvelt en met purlijm gelijmd. Geen hoek latjes nodig gehad hoor.
    http://www.verelec.com/Wanadoo%20ext...inet/index.htm
    (ps. deze site blijft nog ff bestaan maar gaat tzt naar een nieuwe blog)
    met duvels maak je er ook een soort verbinding in weer. Maar goed, alles is mogelijk. Ik zeg niet dat de ene manier fout is. Je kunt ook een cabinet maken van piepschuim en ducktape bij wijze van spreken. Maar het zal allicht weer anders klinken dan een houten cabinet.
    Dus uiteindelijk is het gewoon proberen en kijken wat het doet. Er is geen goed of fout in cabinet constructie.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thekid Bekijk bericht
    Zeg nog een vraagje, ik zie bij sommige voorbeelden dat men de voorkant dikker maakt door rondom plankjes in te lijmen/schroeven.
    Is dit nodig of is dit enkel voor de dikkere look? Als je dit doet dan moet je de baffle langs de achterkant erin zetten en daarna de versteviging in de hoeken, kan dit geen problemen met zich meebrengen? En het speakerdoek op een frame zetten en zo voor de baffle zetten met klitteband bevestiging is dit een goede manier van werken of zijn er betere?

    Het vierkant is al af, foto's volgen.
    Ik heb zelf bij mijn cabinet ook latjes aan de voorkant gemaakt om een dikkere look te geven. Bijkomend voordeel vond ik ook dat je gelijk een sponning krijgt waar je de baffle tegenaan kunt maken. Ik heb op mijn baffel rondom een latje gelijmd en vervolgens gewoon het speakerdoek rechtstreeks op de baffle gespannen. Daarna in zijn geheel in het cabinet gezet langs de achterkant.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thekid Bekijk bericht
    Zeg nog een vraagje, ik zie bij sommige voorbeelden dat men de voorkant dikker maakt door rondom plankjes in te lijmen/schroeven.
    Is dit nodig of is dit enkel voor de dikkere look? Als je dit doet dan moet je de baffle langs de achterkant erin zetten en daarna de versteviging in de hoeken, kan dit geen problemen met zich meebrengen? En het speakerdoek op een frame zetten en zo voor de baffle zetten met klitteband bevestiging is dit een goede manier van werken of zijn er betere?

    Het vierkant is al af, foto's volgen.
    Als je grillcloth op je baffle vast maakt en dan schroeft heb je een 'floating baffle' design... verlijm je de baffle met de kast dan is het beter om zo'n frame te maken. Er zijn pro's en con's voor beide manieren... In mijn dumble bouw heb ik de baffle aan twee posten verlijmd. Weinig resonantie, maar de baffle resoneert nog wel iets boven en beneden... (dat kun je bijvoorbeeld goed horen met de schuurmachine). Origineel van die cab is echter een floating baffle...
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Als je je speakers frontloaded monteert, is het verstandiger de baffle niet te lijmen, óf je front afneembaar te maken. Dan kun je altijd nog je speaker vervangen, mocht je dat willen of moeten. Je kunt de baffle ook iets dikker maken als je geen floating wilt en gewoon goed schroeven.
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.613

    Standaard

    Kassie, ik had inderdaad nergens gezegd dat het zwaluwstaart was. Het is gewoon een oridinaire vingerverbinding. Maar het is wel extreem simpel te maken met een afvalplankje, een aar latjes die exact even breed zijn en een bovenfrees. Je maakt dan een geleider met onderaan een aantal `tanden` die je steeds een plek opschuift.
    147-c Guitars

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard

    Hey Kid,

    Kijk eens naar mijn twee verslagen (links onderaan mijn bericht).

    Gewoon alles op elkaar met deuvels. Ook zeer stevig.

    Ewoud.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    zeer mooie projectjes ook Ewoud!
    Dat duvelen vind ik eigenlijk wel een hele goede tip. Nooit zo bij stil gestaan.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    merksplas
    Berichten
    677

    Standaard

    Hoi
    Het schiet hier aardig op. en indd het deuvelen werkt goed.
    Nog geen tijd gehad om foto's te plaatsen maar ze komen eraan hoor.

    Ik heb ondertussen een vox nighttrain onderweg. Nu welke speakers kan ik hier het beste voor gebruiken. Vooral welk wattage moet ik nemen als de vox 15watt is. moey k dan rond de 20 watt blijven, want ik zag mooie speakers staan voor een mooi prijsje maar deze zijn 35 watt.
    No need for a sig.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thekid Bekijk bericht
    Vooral welk wattage moet ik nemen als de vox 15watt is. moey k dan rond de 20 watt blijven, want ik zag mooie speakers staan voor een mooi prijsje maar deze zijn 35 watt.
    Dat is dikke prima, zolang het wattage van de speaker maar gelijk of hoger is dan de versterker. Het liefst natuurlijk nog wat met extra reserve.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top