Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 81

Discussie: 1e project flappie

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hmm, Khaya mahony kan heel mooi getekend zijn, beetje warrig en vaak kruisdraad.
    Ik zou hem nooit in de breedte richting gebruiken, maar altijd in de lengte richting, dus de nerf in de richting van de hals.
    Geeft veel meer lengte stijfheid, waar je het ook nodig hebt. In de breedte heb je stijfheid niet zo nodig.
    Voor de klank zal dat niet veel uitmaken.....lijkt me. Dat is echter een beredeneerde gok mijnerzijds

  2. #22

    Standaard

    Nee, niet overdwars. Ten eerste uit structureel oogpunt, ten tweede de looks (ziet er raar uit) en niet te vergeten: de houtbewerking. Zo zou je twee keer zoveel kops hout creer, en da's niet fijn om te schuren en bewerken en frezen, etc. Niet doen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2007
    Locatie
    sprookjesbos
    Berichten
    201

    Standaard

    bedankt voor de antwoorden!!!!
    ik ben bang dat er van de tekening van het hout weinig te zien zal zijn omdat
    ik voornemens ben het zaakje één kleur te spuiten.
    heeft iemand een idee hoe ik eventueel zonder binding toch de achterkant "blank" kan laten. ik ben bang dat afplakken een lelijke naad geeft.
    ik wil zoals gezegd geen binding dus alle overige tips en ideeën zijn welkom
    vrgr flappie
    RED EEN BOOM, EET EEN BEVER!!!
    wist je dat een hazelmuis een winterslaap van 8 á 9 maanden houdt?
    Het verschil tussen gek en geniaal is het succes.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2007
    Locatie
    sprookjesbos
    Berichten
    201

    Standaard

    RED EEN BOOM, EET EEN BEVER!!!
    wist je dat een hazelmuis een winterslaap van 8 á 9 maanden houdt?
    Het verschil tussen gek en geniaal is het succes.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2007
    Locatie
    sprookjesbos
    Berichten
    201

    Standaard

    RED EEN BOOM, EET EEN BEVER!!!
    wist je dat een hazelmuis een winterslaap van 8 á 9 maanden houdt?
    Het verschil tussen gek en geniaal is het succes.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2007
    Locatie
    sprookjesbos
    Berichten
    201

    Standaard

    goedenavond allemaal,
    ik heb mn lapje hout door de vandiktebank gehaald en kwam tot een minder fraaie ontdekking: aan de ene kant zit een aardig grote knoest (zie foto's)
    het is haalbaar om mn body uit het stuk te halen zonder dat de knoest er in komt.
    om de knoest is het hout een stukje dichter van structuur, het klinkt ook scheller als ik er op tik.
    moet ik dit ietwat verdichtte hout aan de kant van de hals of aan de kant van de brug houden? of maakt het voor de uiteindelijke klank niet zo veel uit of kan het zelfs positief bijdragen aan het geheel?

    vr gr flappie.
    ps goede kerstdagen enz. toegewenst
    RED EEN BOOM, EET EEN BEVER!!!
    wist je dat een hazelmuis een winterslaap van 8 á 9 maanden houdt?
    Het verschil tussen gek en geniaal is het succes.

  7. #27
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flappie
    goedenavond allemaal,
    ik heb mn lapje hout door de vandiktebank gehaald en kwam tot een minder fraaie ontdekking: aan de ene kant zit een aardig grote knoest (zie foto's)
    het is haalbaar om mn body uit het stuk te halen zonder dat de knoest er in komt.
    om de knoest is het hout een stukje dichter van structuur, het klinkt ook scheller als ik er op tik.
    moet ik dit ietwat verdichtte hout aan de kant van de hals of aan de kant van de brug houden? of maakt het voor de uiteindelijke klank niet zo veel uit of kan het zelfs positief bijdragen aan het geheel?

    vr gr flappie.
    ps goede kerstdagen enz. toegewenst
    Die knoest zit zeker in het midden van een van de kopse kanten, toch? Kan je hem dan niet in de lengte doorzagen en de buitenkanten tegen elkaar lijmen? Dan komt die knoest in twee delen in de buitenste hoeken van het hout, en kan je hem vermijden.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard

    Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van die knoest. Zie mijn onderstaand topic!

  9. #29

    Standaard

    Nouja zeg....teken even goed uit hoe dicht/ver je bij die 'knoest' komt. Als je de overduidelijke mankementen omzeild (dus: scheuren), gewoon 1-delige body maken. Niet allemaal ingewikkeld gaan doen om een iets harder/denser deel hout. Het is structureel misschien net wat minder (geen rechte nerf), dus zet het niet bij de neck pocket in de buurt.

    Voor de rest zeg ik: gewoon gebruiken.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2007
    Locatie
    sprookjesbos
    Berichten
    201

    Standaard

    oké! allemaal weer bedankt voor de antwoorden.

    @ Mattia; als ik mn tekening goed aan de rand leg blijf de knoest op ongeveer 5 cm van mn body, dat gaat dus wel lukken! (ik had helemaal geen zin om mn plankje te verzagen, tis verder best een aardig stukkie)

    nu nog op mn hals wachten en dan kan het bouwen beginnen
    ik verwacht m half januari dus dan horen jullie zeker meer

    vr gr flappie
    Laatst gewijzigd door flappie; 24 december 2007 om 19:56
    RED EEN BOOM, EET EEN BEVER!!!
    wist je dat een hazelmuis een winterslaap van 8 á 9 maanden houdt?
    Het verschil tussen gek en geniaal is het succes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top