Oorspronkelijk geplaatst door
aaronstonebeat
Ik ben altijd heel voorkomend en communicatief naar geluidsmensen, of het nu groot of klein is. Onlangs besloten we met de band naar een open podium te gaan omdat we op dat moment niet onze oefenruimte bleken te kunnen betreden.
Daar aangekomen plug ik op een gegeven moment in en grijp, terwijl ik mijn gitaarhals vast had, naar de microfoon (standaardprocedure bij mij als zanger/gitarist) en voel een duidelijk spanningsverschil; ik wist meteen dat het een flinke optater zou leveren als ik met mijn lippen de microfoon zou raken terwijl ik gitaar speelde. Dus ik meld meteen aan de officier van dienst wat er aan de hand is.
De geluidsman betreedt daarop het podium, voelt aan de microfoon en spreekt: 'ik voel niets, het ligt aan je gitaar'. Toen was mijn plan om onmiddellijk in te pakken en weg te gaan; ik speel zo niet.
Verbijsterend vind ik het dan dat mensen kennelijk niet weten dat verschillende aardingen (groepen) helaas niet altijd dezelfde nul volt hebben en dat sommigen (Keith Richards onder anderen) op een haar na en anderen daadwerkelijk zijn overleden door dit soort incompetentie; en dat ze, in het onderhavige geval, geen idee hebben hoe de situatie is qua aarding.
Had ik toen maar een multimeter bij me gehad, ik weet zeker dat ik vele tientallen volts had gemeten. In het vervolg gaat die standaard mee bij optredens.