Moet je daar nou erg je best voor doen, om mij niet te begrijpen?
Printable View
Ik heb gisteren Brucified gezien (Kasteeltuinconcerten Helmond) en dat viel niet tegen.
Ik had er n.a.v. de uitzendingen een beetje hard hoofd in, maar dat kwam denk ik meer door de wat brave liedjeskeuze waardoor de power ontbrak: Je zag wel een E-Street band maar je hoorde het niet. Ook de zang vond ik tijdens de uitzendingen niet overtuigend.
Nou, dat was dus gisteren wel andere koek. Prima vermaakt, geluid was ook best redelijk. De geluidstechnicus vergat af en toe op tijd een microfoon open te zetten waardoor b.v. de solo van de sax pas halverwege plotseling hoorbaar werd.
De zang was al een stuk rauwer en het geheel spatte van het podium af. Ik zou dit al met al toch wel een aanrader willen noemen.
Leuk detail: een van de muzikanten speelde over een (naar ik aanneem omgebouwde) Philips buizenradio met dan zo te zien een losse cab eronder.
Vanavond start een nieuw seizoen.
Ik ben toch wel weer benieuwd naar sommige acts.
Ik vond het nivo erg hoog, de bands waren geweldig en het geluid was prima.
En ik begrijp dat het een programma is voor de gemiddelde kijker die wat met muziek heeft, maar ik denk dat er ook veel muzikanten naar kijken en die zijn kritisch en kijken met een andere insteek.
Ik snap ook dat er veel meer gebeurt en wordt gezegd dan wij op TV zien, maar wat mij als kritische ex studiobaas een beetje verbaast is zo'n jury. Spike let kennelijk voornamelijk op de gitaristen en Cesar is gefocust op de drummers.
En eigenlijk moet je als jurylid op het geheel letten en je gitaristenpet af zetten.
Zo zag ik een CCR bandje en de zanger vond ik best goed, maar daar werd niks over gezegd, wel over een basversterkertje en de losse pols van de drummer maar wie mij vooral opviel was de toetsenist, die met een of ander oud keyboardje een geweldige Hammond partij er uit wist te halen, maar daarover geen letter in het commentaar.
En zo'n Frank Sinatra kloon, ik vond hem niet geweldig, maar die bigband van hem was wereldklasse en dat is voor mij echt genieten.
Graag meer van dit lekkers want het is beter dan al die lul en zeik shows.
Zeker niet slecht allemaal. Dat tienerbandje dat Toto deed :D
Ik vond The Gang is Kool wel terecht de verliezer, want vocaal bleef het achter. Daar horen van die hoge kopstemmetjes in. Verder was de band wel OK en ik kan me zeker een feestje voorstellen met die lui op het podium.
Tja, de jury...
Wat ik jammer vond is dat Cesar het nodig vond om over Joe Cocker negatieve zaken bekend te maken, dat was nergens voor nodig en dat de man een verslaafde was is bekend.
Ik kan niks met het commentaar van Cesar. Begrijp me niet verkeerd, het is een instituut op zich, maar als jurylid vind ik hem maar matig.
En Phil is nu al de winnaar natuurlijk.
Tja, ik heb wel wat moeite met de jury en vind het jammer dat ze daar geen mensen voor hebben gehaald die een veel bredere kijk hebben, zoals producers en mensen uit het vak.
We zien een drummer, een zangeres en een gitarist en met alle respect, prima muzikanten, maar als ik hun commentaren hoor word ik er niet vrolijker van.
Het nivo van de bands steekt huizenhoog uit bij het nivo van de jury, want mijn heer, wat een geweldige bands zitten er tussen.
Gisteren even terug zitten kijken.
Ik vind dat de gehele jury nogal vaak en graag verteld over hun eigen ervaring en ontmoetingen met de bands en personen i.p.v. dat ze inhoudelijk commentaar geven op het optreden van de tribute band.
Daarnaast merk ik dat de jury ook wat bevooroordeeld is met muzieksmaak. Zo zeuren ze de ene keer over dat iets kwa sound niet op de real deal lijkt. Terwijl er dan bij een CCR band (welke zeer goed was, maar kwa stem geen john fogerty was) niet over gezeurd wordt omdat de jury alle 3 fan zijn van CCR.
Zelf viel mij de leadsound van de Joe Cocker band op. Die lag niet lekker in de mix om de een of andere reden. Wel een hele goede band.
Al met al ligt het niveau inderdaad erg hoog dit jaar.
Leuk dat de originele artiesten indien mogelijk de tributebands succes wensen. En anders doet bv. Hennie Huisman dat :D
Die kerel die Frank Sinatra doet heeft 37 jaar (!) geleden met zijn act ook al gewonnen bij Hennie. Tja, als je er al zolang mee bezig bent mag het wel goed klinken natuurlijk :ok:
Jammer van Robbie, maar dit was natuurlijk (door de emoties) echt geen goede performance. Mooi voor z'n vrouw, maar niet voor het publiek.
Wat was die Toto band vanavond weer geweldig en wat een leuke bassiste.
Maar die jury, ik kan daar weinig mee, leuk dat ze er zitten, maar waar slaat het op?
Het commentaar blijft drama van de jury, maar wat een hoog niveau van bands.
Die beegees band vind ik ook bizar goed.
Rocket Guy (Elton John) eruit verbaast me wel een beetje.
Ik ben geen Elton-fan, maar ik vond de performance toch wel beter dan die van Slash 'n' Roses.
Zal ook wel komen omdat Rocket Guy een wat minder bekend nummer bracht, Slash 'n' Roses kwam meteen met die zeikcover van Dylan.
Bee Gees moeten wel oppassen denk ik, die blijven een beetje in het beginwerk hangen. Op zich prima, want met die Saturday Night Fever zooi heb ik persoonlijk niks. Maar ik weet niet hoe er gereageerd wordt als ze volgende week met bv. Spicks and Specks komen aanzetten i.p.v. castratendisco.
Wordt een beetje moe van Ceasar met z'n constante "doe nog eens een roffeltje op je drums". Alleen Spike is nog wat kritisch, Angela vindt t ook "allemaal hartstikke leuk". Gelukkig stijgen de meeste bands boven de jury uit. Ook CCR was goed te pruimen en verrassend.
Ik vond Rocket Guy deze week ook een beetje tegenvallen moet ik zeggen. En hij mist een beetje de power en jeux die Elton John live neer weet te zetten. Met een pak aantrekken ben je er nog niet.
Slash n Roses was nu voor het eerst. Dan maakt dat misschien nog wat indruk op de jury als nieuwe binnenkomer. De komende shows gaat daar ook kritischer naar gekeken worden. Wellicht komt het omdat ik een deel van de band ken, maar ik vind het wel een lekkere bandje met goede muzikanten ook. Hoewel ik niet verwacht dat ze het gaan halen tot het einde.
Ik denk ook zeker dat het eerdere werk van de Beegees mensen meer aanspreekt. Ik vind ze vocal heel erg sterk in de samenzang. "barry" mist alleen zn kunstgebid slisje haha.
Ik vind de jury inhoudelijk amper commentaar geven. Het hangt aan elkaar van anekdotes, persoonlijke ervaringen en erg subjectieve beoordelingen.
CCR vind ik wat band betreft erg goed, alleen de stem is erg zwaar en rauw tenopzichte van het origineel. Uiteraard kun je daar weinig aan doen, maar dat komt bijvoorbeeld bij een beegees, joe cocker, elton, etc allemaal beter in de richting.
Ik vind het een sterk seizoen. Tribute to Toto is wel echt heel erg goed. Maar CCR, Sinatra en Gloria Estefan ook. En Phil natuurlijk.
Jury heb je inderdaad niks aan. Niet kritisch, niet opbouwend of constructief, niks.
Het gaat natuurlijk om de kijkcijfers en die jury zit daar voor de sier, maar inhoudelijk heeft het weinig te betekenen.
Het is alleen wel heel jammer dat ze wel bepalen hoe hoog iemand eindigt en zo zie je dat een minder bandje verder komt dan een bandje dat beter is.
Zo zat ik eens in de jury bij zo'n bandjecontest in een jeugdcentrum en een mannetje die gitaar speelde met drie accoorden en erbij zong kreeg van een medejurylid een heel hoog cijfer omdat hij het zo leuk vond.
En een metalbandje die veel beter presteerde gaf hij een laag cijfer want hij hield niet van die herrie.
Daar hebben we bij de besprekingen wie er moest winnen een heel stevige discussie over gevoerd.
Het is heel simpel: wil je goed jureren, dan moet je je persoonlijke smaak even thuis laten en je moet verstand hebben van muziek en van het bandjesgebeuren en het is ook mooi als je meerdere instrumenten beheerst zodat je weet waar de moeilijkheden zitten.
Ik zou het mooi en fijn vinden als men voor de jury mensen uitnodigt zoals bekende producers en mensen met een grote algemene vakkennis in het muziekgebeuren en geen bekende nederlanders als een Dolly Dot.
Bee Gees Forever heeft 'mijn advies' ;) opgevolgd en staan met hun discoklapper meteen bovenaan.
Slash & Roses was verleden week al niks en nu dus 2x niks, terecht exit.
Er komen vanaf nu geen nieuwe bands meer bij. Ik vermoed dat Totally Spice en Blues Brothers Tribute onderaan gaan eindigen en dus afvallen, voor de rest durf ik nog niet te ranken want de overige acts zijn allemaal wel erg goed.
Ik was wel verbaasd over de 9 van Cesar voor die Blues Brothers. Zag er wel heel leuk uit, maar muzikaal staat dat op een heel ander nivo dan de Toto, de Bee gees en die band van die Sinatra meneer en vooral die laatste band is gewoon onbehoorlijk goed bezig.
Mooi om te zien en te horen en het is echt genieten, maar die jury ga ik nooit aan wennen. En ik vergeet ff die CCR band, want die waren ook heel goed bezig.
Slash n roses terecht naar huis idd. Vloog behoorlijk uit de bocht.
Blues brothers vond ik erg leuk. Het gaat niet om het muzikaal niveau van de band die je nadoet, het gaat er om hoe je ze na doet en dat doen ze erg goed. Vooral John belushi, sprekend.
Zeker is het niveau van de bands als toto en de beegees hoger, maar zoals altikd met live muziek, gaat het om hoe vermakelijk iets is.
Maar wat een hoog niveau van bands dit jaar
Inderdaad. Cesar heeft echt niks te melden, vorige seizoenen ook al niet. Spike had vorige seizoenen nog wel goed commentaar maar vind nu ook alles super en is nauwelijks kritisch. En Angela is al helemaal niet meer kritisch. Wel een hoog niveau dit seizoen. Wel jammer dat er nu ook (professionele) bands meerdoen zoals de Fortunate Sons die al jaren meedraaien in het circuit met eigen werk en dit nu als kans zien om optredens te scoren als tribute band. Voor de rest heb ik helemaal niks met tribute bands en veel meer respect voor bands met eigen werk. Ik vind tribute bands een beetje armoede op de Nederlandse podia. Maar op tv in wedstrijdverband vind ik wel leuk.
De opzet van het programma dat er iedere week steeds meer 1 nieuwe band bij komt maakt het wel niet echt spannend. je weet bijna van te voren al welke band er uit gaat vliegen. Ze zouden minimaal twee of drie nieuwe bands moeten doen dan was het veel spannender. Nu 1 of 2 optredens van een band weet je toch al wat ze in een mars hebben (of niet in een mars hebben).
Het nivo is erg hoog deze keer en zoals iemand hier terecht opmerkte gaat het er om dat de band of artiest zoveel mogelijk op het origineel lijkt en of de muziek al dan niet ingewikkeld is doet er minder toe.
Want de muziek van TOTO is natuurlijk wat gecompliceerder dan die van CCR, maar daar gaat het niet om.
En dan kom ik bij vanavond. Die band welke Peter Douglas begeleidt is wereldklasse, maar de zanger zelf ben ik weinig van onder de indruk. Niettemin kreeg hj van de jury hoge cijfers en dat snap ik niet want wat betreft zijn timing komt hij niet eens in de buurt van Frank Sinatra.
En dan mag hij wel zijn nummers zingen, maar daarmee kom je er niet in mijn onbescheiden mening.
Waar ik behoorlijk van naar de kloten ging was die Joe Cocker kloon, dat ontroerde me zeer en hoewel je niet snel Joe Cocker kan kopieëren, deed die man me echt wel wat en dat had alles te maken met zijn emotie.
En dat is in de muziek een belangrijke factor.
Ik vind 'm qua stem best wel goed en ik had juist het idee dat de timing wel ok was, maar ik ben geen Sinatra kenner / liefhebber.
Dat Toto zo laag scoorde vanwege de zangstem van de toetsenist snapte ik niet helemaal. Niet alle zangstemmen in een band kunnen qua gelijkenis overtuigen. Africa werd best goed neergezet.
Blues Brothers Tribute allemaal negens :???: en Gloria's Sound Machine eruit zag ik niet aankomen.
De timing van de heer Sinatra was uniek en geweldig en qua stem komt Peter Douglas een beetje bij hem in de buurt, maar zijn timing is totaal anders, maar ik ben wat dat betreft een mierenneuker.
En idd is die Blues Brothers kloon heel leuk om te zien, maar die band haalde het niet bij het origineel.
Dat Gloria's sound machine er uit zag ik wel aankomen, zij had niet het meest geschikte nummer uitgekozen en dat is jammer maar helaas.
Ik vind de Blues Brothers wel verfrissend. Ik vind ze wel dicht bij het origineel komen ook. Ze moeten nog iets strakker spelen, maar het is 100% entertainment.
Ik miste de gitaarrifjes die je in de film wel hoort.
Het was een wisselvallige ronde gisteren vond ik. Waar TOTO normaal heel goed presteert moest ik het nu eens een keer eens zijn met Angela, het was rommelig en ik weet niet goed waar dat aan lag. Op de een of andere manier lag het allemaal niet lekker op elkaar en werd het geen geheel, en dat lag mede aan de zang van de toetsenist maar zeker niet alleen.
De spice girls vond ik gisteren eigenlijk ook niet zo slecht, ik vind dat ze het kwa looks en stemmen zeker richting het origineel weten te krijgen. Maar je ziet gewoon aankomen dat zij er volgende week of de week erna uit gaan vliegen.
Blues Brothers is zoals Kim zegt 100% entertainment. Geen bijzondere diepgang, geen bijzonder goede band maar het is gewoon leuk om naar te kijken. De twee heren vind ik overigens wat gezichtstrekken betreft ook nog eens verrassend lijken op het origineel.
Joe cocker deed het zeer goed. Zijn eigen draai en toch lijkend op het origineel.
Ik vind het moeilijk. Ik denk dat de 4 bands voor ziggo gaan worden beegees, toto, sinatra en dan als 4e CCR of Joe cocker. En dan verwacht ik Joe Cocker vanwege iets meer podiumvulling, meer ervaring met grote podia, etc. Ik denk toch dat de jury daar stiekem ook wel rekening mee houden met wat ze in de ziggo gaan zetten. En wat het commercieel goed gaat doen.
Het gaat er uiteindelijk toch om welke liedjes er gespeeld worden. De populaire nrs. krijgen toch meer stemmen, zowel van publiek als de jury. Wat dat betreft blijven het toch gemiddelde coverbands: Echt verrassende en gedurfde songkeuzes ben ik nog niet tegengekomen.
Bee Gees gaat inderdaad bijna zeker naar de Ziggo. Toto gun ik het ook, die zijn normaal gesproken echt heel goed. Phil Cocker vind ik ook een van de toppers. Ja, en dan zijn er wat mij betreft nog drie die ongeveer gelijke kansen hebben. CCR, Sinatra en de Blues Brothers kunnen het allemaal.
Wat ik mij nu afvraag. Hoeveel shows/afleveringen worden er nu per keer opgenomen?
Of is het voor de artiesten ook 1x per week? @Little Jay
Toto Tribute eruit na zo'n vliegende start is ongelofelijk. Worden afgeserveerd omdat ze geen duidelijke frontman hebben, terwijl Toto bij mijn weten dat zelf ook niet heeft. Een band van rasmuzikanten en dat is deze tributeband ook. Jammer :(
Totally Spice is best wel sterk en blijft dus nipt in de race.
Ik blijf Blues Brothers een beetje zwakke schakel vinden, maar ze scoren zo hoog met hun act.
Wordt nog spannend volgende week. Phil scoorde laag maar ik kan me toch niet voorstellen dat ie eruit gaat. De competitie is erg sterk.
Het is met een tribute band dus zaak dat ze zo dicht mogelijk bij het origineel komen en dan begrijp ik niet goed waarom die Sinatra vent zo hoog komt.
Want die band is wereldklasse, maar die man komt wat mij betreft niet dicht in de buurt van Frank en die Toto band komt veel dichter bij het origineel. Zonde dat ze weg zijn want het is een leuke en steengoede band.
Ik begrijp niet waarom die Toto band zo laag scoorde. Oké, geen duidelijke frontman maar dat boeit toch niet? Toto zelf heeft ook verschillende muzikanten die de leadstem op zich neemt? Gezien hun kwaliteit zouden ze gewoon moeten doorgaan in tegenstelling tot de Bluesbrothers. Leuke act maar veel minder kwaliteit muzikaal gezien.
Dat ben ik met je eens. Toto is technisch gezien heel wat ingewikkelder en moeilijker dan bijvoorbeeld CCR. Maar ik vond ze minder goed dan de beginreeks afleveringen, maar toch wel beter dan bijvoorbeeld de Blues Brothers, hoewel dat heel leuk is om te zien, maar als ik zou moeten kiezen zou ik er niet lang over hoeven na te denken.
Niettemin lijkt het erg op de echte Toto en ook die hadden geen leadzanger.
En wat ik eerder zei over die Peter Douglas, hij vindt zichzelf kennelijk erg goed en overdrijft voortdurend en daarmee lijkt hij lang niet op Frank Sinatra en hoeweld die band geweldig is, gaat het op de zanger want die moet op het origineel lijken.
Luister maar eens naar Frank Sinatra en bijvoorbeeld het nummer 'It was a very good year'. Hoe Frank die sfeer wist neer te zetten en luister naar zijn geweldige timing. Daar komt de heer Douglas niet eens bij in de buurt.
Ik vind het een geweldig programma, maar dit soort zaken zetten er voor mij wel een domper op want ik vind dat ze allemaal hun stinkende best doen en dus moeten de besten als hoogsten eindigen en dat gebeurt niet.
Wie ik ook geweldig vind is Gerard Ekdom, prima presentatie en jammer dat hij vertrekt.
Wat ik al eerder zei, en dat geldt voor alle talentenjachten: het ligt puur aan de songkeuze. Zowel publiek als jury willen hapklare brokken wat lekker wegluisterd. Toto was in mijn ogen de beste en meest natuurgetrouwe van het hele stel, samen met de BeeGees. Maar de Pamela's en Hold de lines zijn op een gegeven moment op. Alleen wist ik met dit nr. al van te voren dat dit veel te ingewikkeld was voor publiek en jury. Of de band dan wel of niet zo goed mogelijk als het origineel klinkt is van ondergeschikt belang. Dan kun je als jury beter een leuk hoedje opzetten. En vanuit die hoek bekeken: muzikaal gemiste kans, populair gezien schot in de roos.