Maar dat vind ik juist mooi, dat nog natuurlijke dat er in zit. Als het zo geschoold gaat klinken vind ik het niet meer mooi.
Printable View
Maar dat vind ik juist mooi, dat nog natuurlijke dat er in zit. Als het zo geschoold gaat klinken vind ik het niet meer mooi.
Maar datzelfde verschijnsel zie je met alle zangstijlen.
Nederlanders zijn dol op galmen en vibrato. Krachtzingen. De toppers zijn niet voor niets zo populair. Elkaar aflossen in vol gas met opgezwollen aders voluit gaan. Donna Summer is niet voor niets eerst in nederland doorgebroken. Die wist muziek te maken met volume in plaats van een wedstrijd.
Gek genoeg zijn de in de USA zo populaire soulzangeresjes. (met franje) hier weer kansloos. Als mariah cary in the voice mee zou doen haalde ze de voorronde waarschijnlijk niet eens. Daar heb je in de states weer een losse hitparade voor zo populair is het. (R&B charts)
Grunten? 9 van de 10 mensen pissen in hun broek van het lachen. Anderen zijn verslaaft. Op talentenjachten is er wel eens eentje langsgeweest. Maar die word dan als een sideshow neergezet.
Voor mij is dat met zangeressen zoals Jocelyn Brown of Loleatta Holloway. Ik vind dat uber te gek. Maar waar bij de heren rod steward, Joe Cocker of lois armstrong bewonderd worden om de kraakstem. Zijn de dames met "die schreeuwstemmen" lang niet zo populair.
Strikt van papier spelen heeft totaal geen invloed op het al dan niet spelen met emotie. Het al dan niet over weten te brengen van emotie is een gave die gewoon niet iedereen bezit. Strikt van papier spelen maakt het weten over te brengen van emotie alleen nog moeilijker, reken uit wat dat oplevert als iemand die de gave niet bezit van papier speelt. Trouwens, ongeschoolden gaan doorgaans makkelijke prat gaat op het aspect emotie, vaak is dat vanwege het gemis aan scholing... ;)
Als je niet 'weet' hoe ergens naar te luisteren, hoor je er de muziek gewoon niet in. Geldt voor alle muziek, dus ook voor house of beegees. Het is een cliche, maar er zijn echt maar twee soorten muziek, goede en slechte.
Ik begrijp je punt wel Han, daar gaat t niet om, je weet dat ik ook van puur en minimalstisch houd
Ik hoor haar echter zeggen dat ze er van droomt operazangeres te worden, en dan is er nog werk aan de winkel, ik zie muzikaliteit en een lichte sopraan, dus komt wel goed, en door de juiste docent wordt de puurheid er juist uitgehaald :) of eigenlijk " ingelaten" haha
Anderen wbt bladmuziek, ik heb het zo geleerd, bladmuziek is een hulpmiddel om je stukken in de " klauw" te krijgen
De meeste muzikanten van een wat hoger nivo zullen hun noten van blad leren, en zaken als staccato , legato, piano, forte etc zijn van belang ( dit zijn notities door de componist gemaakt
Maar de gemiddelde concert solist kent de stukken door en door,..die leest niet van blad, soms is het wel aanwezig bijv bij de pianist,..maar uit ervaring, zoiets is al zo vaak gespeeld dat de bladmuziek vaak een ondersteuning is
Dit gaat niet ten koste van intepretatie en gevoel
Ik heb altijd geleerd dat mooie tonen nog geen muziek maken
Wbt klassieke zang speelt ook de tekstuitdrukking er een enorme rol in natuurlijk
Maar kijk dit eens..mijn held mischa maisky
Cello, speelt en dirigeert hier kol nidrei ( max bruch) en zonder bladmuziek
http://youtu.be/cXqPGQm1UFI
Of luister naar deze ook mooie uitvoering, die echt weer heel anders geinterpreteerd wordt
http://youtu.be/8mgaICZS79Y
Zeggen dat klassieke muziek te " netjes" wordt uitgevoerd werpt bij mij de vraag op of je veel klassiek luistert?
Want dat klassiek geen ruige rock muziek is..dat klopt maar hier maak je een statement die de muziek wel erg wegzet als vlak, en als er iets niet DAT is..dan is het klassieke muziek
Grappig, een jongen die bij The Voice er direkt uitgeknikkerd werd, komt bij Hollands got Talent glansrijk door de eerste ronde. De jury kwam superlatieven te kort.
(Nicolas Iversen? Geloof dat hij zo heette)
Zo'n cello is toch wel een van de mooist klinkende instrumenten Kris.
Klassiek komt bij mij vlak binnen,ik mis iets.Maar ik heb wel groot respect voor de muzikanten.Er zal ergens wel een muziekstuk zijn waar ik de koude rillingen van krijg ,zo mooi.Bij Listen van Beyonce en Three times on the row van Anouk krijg ik die rillingen wel.En dat is ook niet mijn muzieksmaak.
Hou luister je naar muziek? Omdat het zo knap is,is het mooi? Bij mij werkt dat zo niet.Mondriaan schildert twee strepen,vanuit schilders/kunstenaars oogpunt geniaal,ik vind het beledigend.Goed en slechte muziek? Ik zou zeggen goed of slecht uitgevoerde muziek.
Mja dat snap ik op mijn beurt echt niet , ik respecteer uiteraard dat jij het zo hoort/ziet /voelt
Maar als je mij persoonlijk vraagt hoe ik naar muziek luister dan moet ik zeggen, net zoals ik het maak
Met mijn hart en ziel
Vlakke muziek..daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen maar dan toch echt niet klassiek zoals ik dat hier in de topic heb laten zien
maar ik zou je toch aanraden eens naar een concertgebouw te gaan als er een celloconcert wordt uitgevoerd, of iets als bijvoorbeel de chichester palms van leonard bernstein
Ik huil bij deze muziek..pure ontroering, het trilt in mijn ziel..ik kan het niet anders uitleggen
Dat heeft niks met knap te maken..maar alles met de diepte waarop het mij als geheel raakt