Oorspronkelijk geplaatst door
berolios
Sorry, maar ik kan het niet laten even te reageren, want jongens, het begint wel weer erg 'wij' tegen 'zij' praat te worden hé... daar wordt ik echt niet goed van. Samenwerking is een vies woord of wat?
Ja, je hebt zeker apen rondlopen die zichzelf geluidsman noemen, maar ongehinderd zijn door enige kennis van zaken, danwel enige sociale vaardigheden. Zeker in het cafe circuit, een paar boxen kopen en tadaaa, ze zijn geluidsverhuurder. Of DJ's die denken dat ze ook wel bandjes kunnen doen... heel jammer...
Maar in mijn ervaring heb je net zo veel muzikanten die de melk wel hebben horen klotsen, maar niet weten waar de tepel hangt. Opmerkingen als getuige voor mij van zeer weinig inzicht en geen wil tot samenwerken. Je kunt gewoon niet horen wat er in de zaal gebeurt als je op het podium staat. Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet gaat, maar goed is het zeer zeker niet.
Als elke muzikant nou eens aanleert om te spelen met het slechtste geluid dat je je voor kunt stellen (of géén geluid). En elke geluidsman zich nu eens bekwaamd in zijn job en er ten alle tijden naar streeft een perfect podium & zaal geluid neer te zetten.... dan gaat samenwerken vanzelf :hippie: !
Zo denk ik erover in ieder geval...
Ik werk als audio techneut op (inter)nationaal niveau, maar speel ook in bandjes... Wij krijgen (als band) ook wel eens een audio techneut die niet echt van wanten weet, maar hebben ons podiumgeluid zo voor elkaar dat het [1] heel makkelijk is ons goed uit te versterken (en de kans op drama dus beperkt is) en [2] we met een minimum aan podiumgeluid prima kunnen spelen.
Geluk is daarbij wel dat we een fantastische zanger hebben die niet veel monitor nodig heeft
0,02