De Bugera 333 head is toch een mono versterker? Dus dan zet je de versterker op 16 Ohm en sluit je 'm aan op de 16 Ohm aansluiting in het standje 'mono'.
Printable View
Als je hem stereo zet, splitst ie de speakers 2 aan 2. De versterker is toch mono? Kun je hem op 4 of 16 ohm zetten, in principe met de versterker op dezelfde stand.
Een cabinet op stereo zetten heeft geen zin als je een mono head heb. Dit is alleen handig als je bv twee heads hebt, je gebruikt dan de linker twee speakers uit je 1960 kast voor head 1 en de rechter voor head 2, of andersom.
Gezien je nu met je 333 op alle 4 van de speakers tegelijk wilt spelen, zet je de switch op je 1960 op mono.
Zoals hier op de afbeelding, switch naar links:
http://www.elderly.com/items/images/...detail_sm_.jpg
Je kunt nu de 333 head op 4 ohm zetten en in de linker input van de 1960 aansluiten; 4 ohm op 4 ohm, of je zet de 333 op 16 ohm en sluit op de 1960 in de rechter ingang aan - 16 ohm op 16 ohm.
Edit: Hm, ondertussen had je al twee keer het antwoord terwijl ik postte. Nouja, drie keer hetzelfde antwoord dus 200% zekerheid dan maar:)
Oke bedankt iedereen :) Is er eigenlijk verschil in geluid of kwaliteit van het signaal tussen 4 en 16 ohm? Of maakt dat niks uit?
Sommige mensen beweren het verschil in de praktijk te kunnen horen, maar het zal in alle gevallen subtiel en/of compleet verwaarloosbaar zijn: ofwel, als je het leuk vindt, even proberen.
In theorie is de stroom lager bij 16Ohm, waardoor er minder warmte ontwikkeling is en dus minder verliezen. Daarom is 16 Ohm theoretisch 'beter' als 4 Ohm.
Aah oke bedankt voor de uitleg :) Hij werkt ondertussen, en goed ook! Damn, wat een geweldig geluid! Maar ik heb hem net uitgezet, en nu hoor ik af en toe een tikkend geluid. Het lijkt wel alsof het met de buizen te maken heeft. Is er dan iets mis mee of hoort dat?
Gokje: de buizen en buisveren die afkoelen.
Ja het is een zacht tikje hoor :) Gelukkig maar, anders moest 'ie weer terug naar Thomann!
Beste forumleden,
Ik heb een vraagje over een Brunetti Singleman versterker.
Deze is 35 watt(2x 6L6) terug te schakelen naar 16 en 3 watt.
De speaker die erin zit is 16 ohm(V30) en ik wil er een Alnico Gold in zetten die 8 ohm is. Nou denk ik wel dat het geen probleem is want er zit ook een ext speaker uitgang van 16 ohm op maar mijn vraag is;
Hoe gaat de amp reageren, wordt de geleverde wattage van de amp meer en zoja hoeveel en heeft het invloed op de wattage standen?
bvd Ron
die 8 ohm heb je al? ik zou anders liever een 16 ohm zoeken.
Ja die 8 ohm heb ik al.
tja, men zegt een 100% mismatch is geen probleem.
maar onlangs hier horror gelezen, nico verduin die aan het meten was gegaan.
je gaat meer vermogen uit de amp proberen te trekken.
of hij dat aankan is afwachten.
Ik heb vandaag ook Brunetti gemaild met de vraag en kreeg al gelijk antwoord.
"no problem, you'll run with a little less power … about 28/30W"
Vreemd ... verwachtte eigenlijk dat hij met een lager ohmage meer power zou leveren en er dus harder aan moest trekken?!
ja dat zou ik ook denken. :chicken:
Nu even een praktisch vraagje. Ik heb inmiddels dus mijn Peavey Delta Blues 115 30 watt combo. Op de site staat dat die in 8 of 16 ohm gaat.. en het is een combo dus er hangt al een speaker onder.. Zou ik de Valve King 412 Cabinet op die versterker aan kunnen sluiten? Bij de cabinet staat bij de features "16 Ohm mono, 2x8 Ohm stereo".
Sorry, technisch rund hier, enige wat ik weet is wat voor buisjes ik moet hebben, hoe ik mijn actie in moet stellen en hoe ik de intonatie goed krijg op mijn Gibson, verder is het allemaal abacadabra voor mij :???:
Eigenlijk moet je even in het user manual kijken maar als ik naar het schema kijk zit de interne speaker op 16 Ohm aangesloten. Zou je er een externe speaker bij aansluiten verbreek je de verbinding tussen de 16 Ohm uitgang en de interne speaker. De externe speaker komt nu parallel met de interne speaker aan een 8 Ohm wikkeling. Dit zou betekenen dat je alleen een 16 Ohm extern kan aansluiten. Immers 16 Ohm int parallel aan 16 Ohm ext wordt samen 8 Ohm.
Theoretisch zet zit iets anders. De geadviseerde belasting (load) is een compromis tussen maximaal afgegeven vermogen en vervorming (2e en 3e harmonische). Het optimum (maximum) van het vermogen bij een bepaalde eindtrapconfiguratie ligt nooit bij hetzelfde optimum (minimum) van de vervorming. Het zou dus in bepaalde situaties kunnen zijn dat je met een mismatch je maximale vermogen gaat toenemen ten koste van je vervorming. Andersom kan natuurlijk ook. Je hebt het hier soms over +/- 100% verschil in belasting van je eindtrap tussen beide optima.
Er is iemand die interesse heeft in mijn Peavey Deuce head (120 watt, solid state pre-amp, vier eindbuizen). Hij heeft een cab met twee V30 speakers en vraagt zich af of het mogelijk is om door middel van buizen te trekken het vermogen te halveren. Ik heb de zaak even gelezen en zoals ik het dus begrijp moet dat mogelijk zijn, mits hij rekening houdt met de impendantie. Echter vraag ik me af of dat nodig is aangezien de Deuce een hybride versterker is. Een 20 watt transistorversterker is natuurlijk nooit hetzelfde als een 20 watt buizenversterker. Hoe zit dat met een 120 watt hybride amp?
"Hybride" slaat in dit geval op een solidstate preamp gecombineerd met een buizen eindtrap. Het is de eindtrap welke wordt belast door een load dus in jouw geval gelden gewoon de regels voor een buizenamp. Dus twee buizen trekken en de speaker impedantie twee keer zo hoog nemen dan de amp aangeeft. (amp op 8 Ohm, cabinet 16 Ohm)
Okee, thanks voor je snelle reactie!
Ik had juist een klein vraagje..
Ik heb een Vox ac4tvh bij mij thuis staan.
Deze heeft een uitgang van 16 Ohm.
Ik heb hier nog 2 oude boxen staan van een platenspeler (perfect werkend) en allebei 8 Ohm.
Kan ik hier iets mee aanvangen om hierover te spelen?
En op wat zou ik dan allemaal moeten letten?
Dit zou in afwachting zijn totdat ik mijn cab ga halen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!
moet je ze in serie zetten dan heb je 16 ohm.
maar reken maar niet dat het lekker gaat klinken, gitaar speakers zijn anders gevoiced dan 'hifi' breedband speakers.
Binnenkort hebben we met onze coverband een optreden samen met een andere band, waarvan de gitarist een Marshall MG100HDFX met power output van 100 W RMS 4 ohm heeft.
Kan hij die amp op mijn Marshall 1960 16 Ohm aansluiten zonder (grote) problemen?
Alvast bedankt.
Thx. :ok:
Hoeveel Watt haalt ie dan ongeveer? gaat dat werken op bandlevel?
Er zitten G12-65 Celestions in.
Ik ga ze zeker niet anders bedraden voor dat ene optreden.
Misschien was mijn vraag niet helemaal helder; die ander gitarist heeft dus die MGdinges.
Ik heb een JCM 800 2204. :rockon:
Dan begrijp ik het idd niet goed :???:.
Uit je verhaal maak ik op dat je een MG100HDFX solid state amp wil aansluiten op een 16 ohm cab? Zie ik dat dan verkeerd?Citaat:
.........waarvan de gitarist een Marshall MG100HDFX met power output van 100 W RMS 4 ohm heeft.
Kan hij die amp op mijn Marshall 1960 16 Ohm aansluiten............
Een MG100HDFX kan 100Watt leveren in 4 ohm. Belast je hem met 16 ohm daalt het afgegeven vermogen naar 25Watt. In de praktijk zelfs nog minder want dit ding haalt de 100Watt @ 4 ohm niet eens. Marketing he!
Dank voor je toelichting.
Je begrijpt me wel goed, maar IK wil niet die MG op mijn cab aansluiten, maar die andere gitarist.
Daarom ga IK niet mijn bedrading aanpassen....
Ik heb hem al verteld dat het waarschijnlijk niet goed gaat werken, dus neemt ie een eigen cab mee. :ok: