Ja, ik ben ook best wel onder de indruk eigenlijk. :eek:
Printable View
Ja, ik ben ook best wel onder de indruk eigenlijk. :eek:
Eigenlijk de enige oplossing, maar inderdaad, wie gaat tegenwoordig zover nog?
Zeker een klus om trots op te zijn!
Beide?
Als reparateur pak je een zeker risico door zo'n klus aan te nemen. Als je niet goed doet wat je weet wikkel je plots een trafo met andere karakteristieken dan het origineel en aangezien dit een buizenversterker betreft voor audioweergave kun je verwachten dat de eigenaar van de versterker heel kritische oren zal hebben.
En het is een massa werk en dus tijd. Zelfs met een schappelijk uurtarief loopt zo'n grap snel in de papieren. Juist daar zou een vertegenwoordiger of importeur het verschil maken. . Echt petje af voor Frans. Ik zou er niet aan beginnen.
Dàt je het doet, ok, mijn vraag zou meer zijn hoé
daar moet je toch iets van apparatus voor bedenken en de tel bijhouden is misschien ook niet onbelangrijk,
moet budget blijven want anders schiet het zijn doel voorbij lijkt me
aan de andere kant, AliExpress is al snel goedkoper dan wanneer je er zelf veel tijd in gaat steken
https://m.media-amazon.com/images/I/...L._SL1000_.jpg
Dat Hijg End is ook maar een label. Na iedere reparatie kan de klant vinden dat het niet meer goed klinkt, werkelijk voor ieder audio apparaat geldt dit.
Je moet realistisch zijn in deze,
het is een reparatie met niet originele onderdelen en zonder spec sheet: je doet je best het weer aan de praat te krijgen
en daarna valt er nog wel wat bij te sturen maar meestal komt het toch neer op het is wat het is
Beetje kosten-baten plaatje bij dit soort reparaties. Een gemiddelde trafo heb je voor 100-200 euro. Dan kun je er als reparateur dus al niet te veel uren insteken wil je hier onder blijven. Uiteraard telt hier ook weer mee of de importeur een losse trafo wil/kan regelen en wat voor levertijd hier aan hangt.
Maar hoe dan ook, vakwerk hoor Frans! En top dat je het doet en het hier wilt delen.
Manne, kan me helemaal vinden in jullie argumenten maar .....
Klant wil perse dit ding gerepareerd hebben. Alles in overleg en als hij bereid is diep in de buidel te tasten ben ik bereid heel ver te gaan. Uiteraasrd gemeld dat er verschillen kunnen ontstaan. Natuurlijk is een nieuwe trafo het eerste waar je naar kijkt maar niet leverbaar of vervangbaar is een ander verhaal. Nu is er nog meer met dit ding aan de hand waaronder een geheel nieuwe buizenset dus ik ga nog even achter de oren jeuken hoe dit op te lossen. Heb m voorlopig even opzij gezet ivm het reguliere werk, moet wel leuk blijven he.
Ehhh, wij doen alles electronisch heh!
https://asset.conrad.com/media10/isa...mage.jpg?x=&y=
https://www.conrad.nl/#
klik
Op de hoofdas heb ik ooit een sensor gemaakt welke een signaal geeft aan mijn toerenteller. Ik wil namelijk nauwkeurig de omwentelingssnelheid weten. Ditzelfde signaal kan ook mijn teller aansturen zodat ik ook weet hoeveel keer de bovenkant voorbij is gekomen.
Ooit een filmpje gemaakt van de testfase, stond al op YT. De sensor bestaat uit een infrarood led en dito LDR. Door een stukje alufolie wordt dat licht gereflecteerd bij elke omwenteling.
https://www.youtube.com/watch?v=-OHB8PaeAXo
Hoe lang ben je daar in totaal ongeveer mee bezig, in uren, "even" die trafo opnieuw opbouwen?
Nou dan ben je wel drie uur verder hoor. Maar ....
Ik doe het meer om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn en die vallen me best mee moet ik zeggen. Het is voor mij ook de moeite waard om mijn custom trafo's te wikkelen en met name voedingstrafo's. Voor mijn experimenteer voeding heb ik een flinke spanning en stroom nodig. Een flink blok met een goede 230V~ wikkeling kan ik dan naar eigen smaak inrichten. Hobbymatig is natuurlijk geen punt maar om dat voor een klant te gaan doen is niet rendabel.
In ieder geval sowieso al 100 punten voor de poging!
In het voorgaande had ik al aangegeven eens te willen experimenteren met het wikkelen van custom trafo's. Wat hebben we geleerd .......dat je zoiets pas moet willen als het echt niet anders kan of iets heel speciaals wil hebben.
Dat laatste wilde ik. Op de testbank wil ik een trafo hebben welke 60V~ en 120V~ kan leveren en dat dan met centertap. Daar zou dan 2x 30V~ of 2x 60V~ danwel 1x 120V~ uit komen. Waarom? gewoon omdat ik dat wil. Lekker universeel in combinatie met een variac. Dit om transistor eindtrappen van de juiste spanning te voorzien of zelfs een amerikaan te voeden met 115V~.
Ooit een progje gevonden waar je wat gegevens in moet vullen en dan kwam daar de sec en primaire aantal wikkelingen uit met bijbehorende draad dikte's.
https://i.imgur.com/sDxeBe0.jpg
Zo geef je de kernmaten op in mm waarmee het overdraagbare vermogen wordt berekend. Is dat eenmaal bekend kun je het maximale uit de kern halen wat ik natuurlijk wel lekker vond.
Omdat ik mijn special wilde maken op een blik van 300Watt trafo had ik de draaddiktes en het aantal wikkelingen zoals voorgekauwd daar op aangepast. Maar ...... en nou komt het.
Dit progje is hartstikke fout. Heb ik het mis mag je me corrigeren, dit terrein is voor mij ook een beetje onbekend. Het overdraagbare vermogen van de kern volgt uit de oppervlakte in cm maal de factor 0.64. Deze laatste factor 0.64 zijn ze zo te zien vergeten in dit progje met als gevolg dat je veel zwaarder materiaal gebruikt dan waar het blik voor is berekend. Ik zit nu met een zwangere klomp koper welke bij lange na niet tussen de benen gaat passen (vergeef me de woordspeling). Inmiddels kan ik het hele zooitje weer afwikkelen en opnieuw beginen maar dan met de juiste verhoudingen.
Bedankt internet ;(
heb je wel de laatste versie van het Internet geinstaleerd? Dan zou je de zeer recente 2005 versie eens kunnen proberen ;-)
https://sklaic.info/electronics/
Je kan hem voor vragen en opmerkingen gewoon mailen zegt ie
heeft ook een forum maar de laatste post is 3 jaar geleden,
dat is ongeveer 21 jaar in real world time
Zeker wel, had hem al van de pc verwijderd maar opnieuw geinstalleerd met jouw link. Plaatje hierboven heb ik even vervangen met de praktijkwaarden van mijn trafoblik. Komt op hetzelfde uit, vermogen 318Watt en dat is niet juist.
Maar, ik heb een sheetje gemaakt wat wel juist is en daar komt nog veel meer bruikbare data uit. Vul de gegevens in en je krijgt redelijk nauwkeurig het nodige materiaal inclusief de lengte berekening, draad dikte, de afmetingen van het pakket en of dat wel past volgens je plannen. Als ik daar mijn waardes invul kom ik een stuk realistiger uit.
https://i.imgur.com/nI72bKc.jpg
Voor wie het wil hebben, stuur me een mailtje en je krijgt het in de reply.
Kreeg nu een ding op de bank waarvan je zegt moet ik daar nog aan beginnen. Verhaal aanhorend blijkt het iemand met passie voor de amp en niet teveel doekoe. Daar ga ik weer. Zekering slaat door dus misschien simpel gelijkrichtertje of zo iets.
Ding werd met spanbanden bij elkaar gehouden, owjee.
https://i.imgur.com/idMvNBs.jpg
Na de bandjes te hebben verwijderd lazerde het chassis bijna van de tafel.
https://i.imgur.com/ID0SfW9.jpg
https://i.imgur.com/96Xylad.jpg
https://i.imgur.com/hdRENXX.jpg
Na het bij elkaar vegen van de restanten eerst maar eens het chassis gepakt, dat leek het meest kansrijke deel. De voedingstrafo had een vette sluiting dus einde verhaal dacht ik zo. Blijkt de eigenaar nog wel wat relatie's te hebben en binnen enkele dagen lag er een donor trafo in de bus. Voor dat deze er in gaat kijken we natuurlijk of er geen oorzaak voor het overlijden va de trafo is. Bij het aansluiten van een test trafo had ik wel gloeidraad maar hoogspanning inschakelen ging met een hoop gespetter gepaard. De standby schakelaar had inmiddels zoveel inschakelpieken te verwerken gehad dat het nodige koolstof sluiting maakte naar massa. Je meet helemaal geen afwijking maar zet er 400V op en de vonken vliegen om je oren. Goed, een nieuw schakelaartje deed wonderen en de amp werkt. Nu kon ook de vervangtrafo er in.
https://i.imgur.com/EfHo59N.jpg
De onderplaat van de kast was 2cm tekort, gewoon afgebrokkeld. Na daar een netjes recht kantje aan te hebben geslepen heb ik een latje ertussen gelijmd en een nachtje onder de klem laten drogen.
https://i.imgur.com/7ldHunK.jpg
Al met al toch weer een bruikbaar ding van gemaakt.
Daar kun je weer trots op zijn!
Een kast van spaanplaat. Typisch Engels he?
De naam zet je op het verkeerde been, gewoon Amsterdam.
Spaanplaat was echt niet het enige waar de hollandse koopgeest wat rek in zag.
Spaanplaat, en dan wel een van de goedkoopste soort kruimelplaat. Kopse kanten zitten gewoon aan elkaar geplakt zonder deuvels. Dan hangt het relatief zware chassis met twee houten bintjes in een aluminium plaatje. Krijgt hij een flinke klap is het alleen de tolex die de boel bij elkaar houd.
Om dit te verstevigen heb ik behalve de schroeven van de onderzijde ook drie lange schroeven in de zijkant toegevoegd. Roadproof dus.
Ik heb nog ergens precies dezelfde regenboogbandjes liggen. Al ruim 30 jaar woke :supercool:
Mooi gefixt!!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Een trafo in de bus nog wel. Die postbezorgers worden echt steeds beter in hun vak.
Tijdje niks meer aan gedaan maar deze wilde ik toch even delen:
Op de bank een blues junior met als klacht "alleen gerommel en gekraak". Mogelijk zou dat door vocht kunnen komen. Nu keek ik eens aan de omtrek van het ding en had zo'n vermoeden dat de eigenaar een punt had met zijn natte conclusie.
https://imgur.com/dSgNNAUhttps://i.imgur.com/dSgNNAU.jpg
De amp zag er niet uit dus aan de schoonmaak. Potmeters lagen half uit elkaar en overal oxidatie met uitval als gevolg. Allemaal niet zo spannend en na een flinke optische en elektronische schoonmaak kwam er zowaar een bruikbaar ding boven water. Leuke woordspeling voor een apparaat wat in de drup had gestaan.
Maar ..... De toonregeling leek niet te doen wat er van verwacht werd dus op zoek naar de oorzaak. De treble regelaar had totaal geen invloed dus de potmeter leek verdacht waarop die werd uitgesoldeerd en gemeten. Jammer dan, doet wat moet dus weer terug gezet. Bij het metenn aan de schakeling miste ik op de treble regelaar al het hoog dus veel viel er niet te regelen. Ook de sturende anode liet geen hoog zien. Op het stuurrooster was alles boven de 1kHz ruim aanwezig. Wat is dit nu weer? Het leek wel of er een sterk hoogaf filter actief was na de buis. Wie het ziet mag het zeggen.
https://i.imgur.com/Zgbz1yL.jpg
Dit is het klassieke concept van de fender tonestack. Moet er ook even bij zeggen dat de amp nog nooit open is geweest.
https://i.imgur.com/lbrWuxI.jpg
Wow! Gaaaf! Da's een stomme fuckup!:seriousf:
(en nee, ik zeg em nog niet hardop)
Denk dat ik “um” ook zie… maar hoe kan dat nou?!
Geen idee maar ik denk dat er zo wel meer in omloop zijn.
:D Iets met een factor 100.000 kleiner?
R11 1 Ohm? Stagiaire had een slechte ochtend denk ik, greep uit verkeerde bakje gedaan.