Mijn ervaring is dat dat verschil veel groter is. spelen ze zodanig hard dat "iets" zachter niet voldoende is. moet zodanig veel zachter dat ze gaan zaniken met ïk hoor niks meer" en/of "net alsof ik geen versterker heb" of "kan net zo goed niet spelen"
Dit heeft echt ALLES te maken met de afmeting van het podium en hoe hoog de amp staat en hoe dichtbij de gitarist staat van zijn amp.
meer ruimte tussen gitarist en amp betekend dat hij zichzelf beter kan horen en dus minder hard zou kunnen spelen. dit geld ook voor de amp verhogen.
de amp verhogen kan altijd, verder van de amp gaan staan helaas vaak niet wegens geringe podiumruimte.
en probeer maar eens een monitormix te maken waarbij de gitarist lekker op kan spelen. onmogelijk lijkt het.
Ook het gebruik van 100 watt bakken in kroegjes is echt een probleem,. gaan pas "lekker" klinken wanneer de amp al veel te hard staat. zo zag ik een gitarist eens zijn speakerkast achterstevoren zetten zodat hij hem harder kon zetten zonder dat het te hard klonk.. beetje gekke oplossing was het maar moet zeggen dat het heeel erg lekker klonk in de mix.. en niks te hard.
Maar om even terug te komen op afstand tussen de gitarist en amp. Hierdoor willen gitaristen de boel ook nog wel eens enorm schel afstellen omdat ze die frequenties gewoon niet horen vanuit hun positie. met als gevolg, pijnlijk schel geluid naar publiek toe.
om aan gitaristen mee te geven: wanneer je een show speelt is de prioriteit nummer 1 met stip het vermaak van publiek en niet om hoe jij je sound ervaart. iets wat te vaak verkeerdom gezien wordt.
Dat je dan op het podium voor jouw gevoel een wollig zompig geluid hebt betekend dat het in de mix voor publiek heel erg lekker en aangenaam klinkt en je als bandje succesvoller bent in het aanleggen van fanbase, mensen komen dan nog eens terug voor je. als je heel schel speelt omdat jij het dan lekker vind klinken, komen ze niet meer terug vanwege dat vervelend schelle geluid van jullie band.
Dan kun je wel pagina's volzeiken over geluidsmensen die zo irritant zijn maar kijk eerst eens in de spiegel.