duidelijke taal! bedankt!
Printable View
V60 is dus wat meer gescooped. Ik gebruik nu een EQ om om 750 hertz een -6 dB uit te voeren, dus dat lijkt me voor mij dan wel geschikt :).
Volgens de verkoper kan het cabinet alleen mono. Daar moet ik maar ns goed over nadenken. Voor thuis geen enkel probleem, maar misschien voor live. Maar aan de andere kant, hoe vaak zal ik stereo worden uitversterkt...
300 leek me een puik bedrag :).
Iemand nog suggesties betreffende een 2x12" cab met het "machtige" geluid van een Mesa Recto 4x12" Std? Nee, geen Kool & Elfring!!
Ik ben pro orange cabs :), maar hetzelfde als een boogie gaan die waarschijnlijk niet klinken. Prijs valt wel veel beter mee als die van boogie. Framus 2*12 is denk ik voor zijn prijs het beste wat te krijgen is.
Wat heb je zelf al geprobeerd?
http://freeqi.be/FADcabinets/212cabi...2cabinets.html
Ik heb naast m'n Mesa Boogie STD 4x12" de FAD Tornado 2x12 staan en ik vind de FAD eigenlijk beter.. :sssh:
Ik heb de mesa sinds de aankoop van m'n FAD eigenlijk bijna niet meer ingeplugged..
een echte aanrader!
Hee dat is mijn oude kast, Rinze had hier volgens mij ook al een topic over aangemaakt.
Zeker een goed ding, en voor dat geld een stuk beter dan een standaard tweedehands Marshall naar mijn mening. Je kunt de wiring zelf gewoon weer stereo aansluiten, dit is ooit naar mono teruggebracht door een vorige eigenaar. Goed idee van Caliban om er twee V30's in te zetten, volgens mij is dat een goede combi.
Komt goed. kHeb toch nog geen geld.
En 2x12 zou ook prima zijn. (wss wel V30 of V60 speakers).
Ik heb er onlangs ééntje gekocht bij (Music Store Prof), ter vervanginging van mijn (gewone) Randall 4x12. Ik speel Les Paul met een VOX AC 50 CPH (50 W head dus), de stijl is classic rock. Ik moet toegeven dat het prachtig klinkt. Redelijk fel warm en transparant (je hoort de details van je gitaarspel heel goed) , minder diep dan de Randall. Meer poezie wil er niet aan weiden, want het is tensollte ook nog erg subjectief allemaal. Ik ben heeeeeeeeel tevreden. Op de Gear Page is ook nog iemand te vinden die er een HOOK 34 op heeft staan, die is ook zo tevreden (http://www.thegearpage.net/board/sho...d.php?t=403572).
groetjes,
Simon
Als je speakers van verschillende impedanties combineerd (parallel of serie) gaat het vermogen dat de amp leverd zich ongelijk over de speakers verdelen: lage impedantie krijgt meer, hoge minder. Het gevolg kan zijn dat de speakers met hoge impedantie bijna geen hoorbare bijdrage meer leveren aan het geluid, Of misschien zelfs dat de laagohmigen worden overbelast. Ik zou hier voorzicht mee zijn, of liever helemaal niet doen.
groetjes
Simon
Je hebt gelijk; speakers van verschillende impedanties (Ohm) niet combineren, maar daar ging het ook niet over.
Het ging over het combineren van verschillende speakers met dezelfde impedantie.
Als je dan b.v een 4x12 V30 en een H30 combi hebt, kun je het beste de beide H30's met elkaar in serie zetten en ook de V30's.
Volgens mij was dat wat Chris Winsemius vertelde.
Heb gistere mijn 1960AX (greenbacks) kast naast een 1960 (g12-t75) gezet en daar mijn engl bovenop gezet. Samen klinken deze kastjes opzich best wel lekker. De grit van de greenbacks naast de wat meer laag vertegenwoordigde g12-t75's.
lang geleden dat ik zo druk bezig was met speaker- en kasten.
Ik heb een zelfgebouwde Bogner 2x12 kast met V30s (zelfde afmetingen + materiaal) en heb sinds kort 2 g12-65 watt speakers liggen en een oude JCM800 4x12a..
Testen dus!
V30 in Bogner-style kast was mijn 'standaard' geluid van afgelopen 2 jaar. Flink aanwezige bas, maar flink rommelig in het laag en met een penetrant hoog erbij. Lekker, maar ik had dus het idee dat het beter kon.
V30 + g12-65's als kruis in de 4x12 gestopt en gespeeld.
V30: damn, wat klinkt die Marshall-kast 'dun' vergeleken bij de Bogner-kast. Wel is de rommel in het laag hier veel minder. V30 klonk vrij lekker, maar ik miste die aanwezig bas en was hij vrij schel/hoog.
G12-65: Oef, dit was weer eens wat anders dan de V30, overal sound veel natuurlijker, minder schel hoog, en lekker warme, strakkere crunch dan de V30. Ik miste alleen de agressiviteit en de lage-mid-hump van de V30.
Dus, normaal heb je een speaker/combinatie die je ideaal vind, maar beiden speakers hadden iets tofs en iets minder tofs.. Testen testen en uiteindelijk vond ik de G12-65 toch beter voor mijn muziek + apparatuur klinken.
van het weekend doortesten of het een 4x12 met g12-65's gaat worden, of dat ze in de Bogner komen (wat in theorie het beste is, dan heb ik toch het laag erbij wat ik mis, maar flinke minder rommel dan de V30)
voor zover mijn toevoeging ;)
Wat me opvalt is dat Marshallkasten vaak wat minder worden gevonden omdat ze wat dunner/scheller klinken en minder bass hebben. Dat zal inderdaad wel zo zijn, maar het is volgens mij wel zo dat deze eigenschappen er voor zorgen dat je in een bandsituatie beter door de mix prikt.
Vaak worden speakerkasten natuurlijk stand alone beoordeeld en dan is het mooi als het allemaal lekker dik, massief en zwaar klinkt. Met de rest van de band erbij kan dat allemaal wat minder goed uitpakken.
Daarmee wil ik echter niet zeggen dat Mesa, Bogner e.d. niet goed zijn, maar meer andersom: Marshallkasten zijn niet per definitie slechter omdat ze die geluidseigenschappen hebben. Bouwkwaliteit zal gerust minder zijn, dat dan weer wel, maar het gaat toch om het geluid/bruikbaarheid in een band?
Dat is een mooie "elk nadeel heb z'n voordeel" theorie maar dat zou betekenen dat je met een beter gebouwde kast alleen maar een beetje laag uit je sound zou moeten draaien om ook ineens beter door de mix te prikken.
Het is niet dat de Marshall kasten fysiek meer hoog in het geluid hebben, ze geven er misschien wel relatief meer van weer.
Ik begrijp zelfs helemaal niet wat er nou gezegd wordt (zeker de laatste zin niet), maar dat zal wel aan mij liggen:-)
Het is ook wat je wilt met een kast. Als je loodzware metal in drop A wilt spelen, zal een Engl of Mesa kast wellicht wat beter omgaan met de hoeveelheid bassen.
Anderszijds hebben Marshallkasten het jarenlang goed gedaan in allerlei muziekgenres en zijn nog steeds de meest gebruikte kasten volgens mij. Er zijn legendarische platen mee op genomen met sounds die door hordes gitaristen als het ultieme worden gezien.
Het zal gerust zo zijn dat er kasten met een beter bouwkwaliteit zijn, maar zijn deze per definitie bruikbaarder? En maakt de mindere bouwkwaliteit van Marshall ze minder bruikbaar of goed voor gebruik in een band? Volgens mij niet. Volgens mij is de discussie over bouwkwaliteit dus een beetje overrated. Je zou dus alleen moeten/kunnen kijken naar welke sound die de kast heeft en of die voor jou bruikbaar is en het hele verhaal over hoe dat ding nou is gebouwd kunnen vergeten:-)
Bouwkwaliteit zal wel invloed hebben op de sound, maar is slechts 1 van de aspecten IMO.
Ik heb helemaal niks tegen Marshall kasten, en ik zeg ook niet dat je de verschillen in bouwkwaliteit, en wat dat doet met de sound, kunt opheffen met het anders afstellen van je versterker.
Waar ik op reageerde was de stelling van Marc Oblivian dat een Marshall kast beter door de mix heen prikt enkel vanwege het gemis van het laag, dat leek me een beetje kort door de bocht. En de laatste zin heeft er mee te maken dat een speakerkast een passief iets is. Een kast kan niet meer hoog weergeven dan de speakers die er in zitten dat kunnen. De bouw van een kast kan het hoog ten opzichte van het laag meer weergeven, wat hem een schel karakter kan geven, maar niet meer hoog...
Oh, dan was ik waarschijnlijk niet duidelijk: ik heb niet gezegd dat ze alleen door het hebben van minder bass beter door de mix prikken. Ik reageerde nml ook op de post voor mij waarin werd gezegd dat de Marshallkast in vgl met Bogner veel scheller zou klinken (en minder aanwezige bass zou hebben).
Dat deed bij mij de vraag rijzen of dat wel zo erg was, met in het achterhoofd dat deze kenmerken vaak wel zorgen voor makkelijker door de mix prikken. Dit nog daargelaten of dat een gevolg zou zijn van een verschil in bouwkwaliteit.
dan heb je niet goed gelezen ;)
Ik zei dat de Marshall vergeleken bij mijn zelfbouw Bogner iets dunner klinkt en inderdaad minder bassig, maar wel strakker. De bogner was namelijk nogal rommelig in het laag.
Of het voor de mix erg is of niet, vind ik niet zo heel spannend. Ik ben over het algemeen altijd erg goed te horen, ik speel op telecasters door een JCM800, veel mid dus. Juist die extra bass zorgde ervoor dat mijn geluid in een iets ander spectrum zit dan de andere gitarist, waardoor we samen een mooi totaal geluid hebben. Daarnaast gebruik ik weinig bass, dus dat beetje extra was net dat ik nodig had voor een lekkere oempf live.
Ik zeg in mijn post toch eigenlijk precies hetzelfde? Namelijk scheller/dunner en minder bas dan Bogner (ik noemde ook bv Mesa). Ik heb nergens gezegd dat jij vond dat de Marshall wel of niet strakker zou zijn.
Ik beweer alleen in het algemeen dat de wat schellere snijdende sound die vaak aan Marshallkasten wordt toegeschreven (en die jij noemt in post in vgl met de Bogner), zonder de bijbehorende enorme hoeveelheid aan bass, zorgt dat het geluid vaak wat beter hoorbaar is in de bandmix en helemaal niet nadelig of minder goed hoeft te zijn dan duurdere kasten met een 'betere' bouwkwaliteit:-)
nee, je hebt een punt.. algemeen gezien. Kan me idd prima voorstellen dat je met een Marshall-kast beter door de mix gaat prikken vergeleken met een Bogner, wanneer je loads aan bass en hi gebruikt.
Anyway, waar ik op mierenneukte, scheller vind ik niet dunner. Schel doet 'pijn' aan je oren wanneer het 'te' is, dunner is gewoon minder laag/laag mid in de sound!
Ik heb gisteren eindelijk een cab met greenbacks op de kop getikt!!
Speel al een tijdje op enkel V30 kasten, erg lekker maar een test laatst met mijn amps over Henri's 1960AX gaven mij wel de Kriebels! GAS dus.
Gisteren een 2e hands 1960TV opgehaald, ter plekke even getest en wat een heerlijke sound, toch wel een stuk smoother dan de V30's
Nu snel de oefenruimte eens in om de verschillende amps over de nieuwe cab te testen!!!
Gefeliciteerd Willem!
Greenbacks doen het altijd goed i.c.m. een Marshall is mijn ervaring.
En op een Laney ;)
Ga nu 1 v30 kast wegdoen, is nu wel wat overkill.
Uiteindelijk komt er vast ook nog wel eens een cab met die 65 watters, vind ik toch wel ultiem briljant, maar voor nu...Heerlijk!!!
Hier zitten toch heritage serie greenbacks in? of ook gewoon de G12M25?
In deze zitten 4 G12M 25 watters.
Ze zien er nog vrij nieuw uit. Op de groene plastic kap over de magneten staat Made in England, maar of dat voor die kap geldt of voor die speaker... geen idee...
Ok ik vergiste me met de 1960AHW. Hier zitten de heritage greenbacks in.
Er zijn ook nog G12M-20 speakers, worden ook Greenbacks genoemd dacht ik?
Klopt, G12M speakers kwamen eerst als G12C (C voor ceramic) op de markt in 20Watt uitvoering, maar toen er een G12H (H voor Heavy) kwam werd de G12C de G12M (M voor Medium) om onderscheid te maken tussen M en H. Later is de 20Watt uitvoering 25Watt geworden.
De G12M HERITAGE uitvoering is weer 20Watt maar er word beweerd dat deze gewoon 25Watt is maar 20Watt genoemd word omdat dat meer vintage correct lijkt. Ook is de G12C weer terug, eerst alleen in de JH100 full stack (JH=Jimi Hendrix) en later in de vintage modern cabs.
Deze zijn allemaal leverbaar met een 75hz cone maar vroeger ook met 55hz bass cone.
De G12H30 was en is altijd 30Watt gebleven en eveneens leverbaar in 75hz uitvoering (de gewone G12H30) of met 55hz bass cone (de HERITAGE uitvoering).
De EVH (Edje van Halen) speakers van Celestion zijn ook gewone greenback HERITAGE speakers met een ander label erop maar verder identiek.
Verschil tussen G12M en G12H: G12M heeft een keramische magneet van 0.99Kg en de G12H heeft een 1.42 Kg keramische magneet.
Hallo allemaal
Eindelijk bestaat deze topic! Had ook liever een niveau hoger gezien want hier vraagt iedereen alles door elkaar waardoor het niet eenvoudig is om te volgen.
Eeniewee, gezien dat de gang van zaken is, doe ik gewoon mee!
Sinds enige tijd ben ik trotse bezitter van een beestige Mesa Boogie Mark IV.
Super versterker. Alleen ben ik aan het twijfelen over een paar mods.
Momenteel weet ik niet of ik beter een nieuwe speaker in de huidige combo steek (bv een V30...) of een aparte 1 of 2x12 speakerkast met closed back koop. Een V30 maakt mijn geluid volgens sommigen beter. Een closed back maakt dat ik beter en vetter kan choppen!
Iemand een tip of ervaring hiermee?
En indien een externe speaker..welke sluit lekker aan bij mijn MB? MB zelf maakt iets te dure cabs vind ik...
Bedankt voor de info puerco!
Wat is precies het verschil tussen de 1960AX kasten en de 1960TV? alleen het speakerdoek of zit er in de kast zelf nog verschil?
@deftone: Als je een open back combo hebt zou ik geen v30 pakken. Heb keer op V30 combotje gespeeld met open back en vond het niet erg mooi rond. Ik zou zeker gaan voor een 1x12 cab erbij. 2 speakers vind ik een heel stuk ruimtelijker effect geven dan 1 speaker.