Komt goed. kHeb toch nog geen geld.
En 2x12 zou ook prima zijn. (wss wel V30 of V60 speakers).
Ik heb er onlangs ééntje gekocht bij (Music Store Prof), ter vervanginging van mijn (gewone) Randall 4x12. Ik speel Les Paul met een VOX AC 50 CPH (50 W head dus), de stijl is classic rock. Ik moet toegeven dat het prachtig klinkt. Redelijk fel warm en transparant (je hoort de details van je gitaarspel heel goed) , minder diep dan de Randall. Meer poezie wil er niet aan weiden, want het is tensollte ook nog erg subjectief allemaal. Ik ben heeeeeeeeel tevreden. Op de Gear Page is ook nog iemand te vinden die er een HOOK 34 op heeft staan, die is ook zo tevreden (http://www.thegearpage.net/board/sho...d.php?t=403572).
groetjes,
Simon
Als je speakers van verschillende impedanties combineerd (parallel of serie) gaat het vermogen dat de amp leverd zich ongelijk over de speakers verdelen: lage impedantie krijgt meer, hoge minder. Het gevolg kan zijn dat de speakers met hoge impedantie bijna geen hoorbare bijdrage meer leveren aan het geluid, Of misschien zelfs dat de laagohmigen worden overbelast. Ik zou hier voorzicht mee zijn, of liever helemaal niet doen.
groetjes
Simon
Je hebt gelijk; speakers van verschillende impedanties (Ohm) niet combineren, maar daar ging het ook niet over.
Het ging over het combineren van verschillende speakers met dezelfde impedantie.
Als je dan b.v een 4x12 V30 en een H30 combi hebt, kun je het beste de beide H30's met elkaar in serie zetten en ook de V30's.
Volgens mij was dat wat Chris Winsemius vertelde.
Heb gistere mijn 1960AX (greenbacks) kast naast een 1960 (g12-t75) gezet en daar mijn engl bovenop gezet. Samen klinken deze kastjes opzich best wel lekker. De grit van de greenbacks naast de wat meer laag vertegenwoordigde g12-t75's.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
lang geleden dat ik zo druk bezig was met speaker- en kasten.
Ik heb een zelfgebouwde Bogner 2x12 kast met V30s (zelfde afmetingen + materiaal) en heb sinds kort 2 g12-65 watt speakers liggen en een oude JCM800 4x12a..
Testen dus!
V30 in Bogner-style kast was mijn 'standaard' geluid van afgelopen 2 jaar. Flink aanwezige bas, maar flink rommelig in het laag en met een penetrant hoog erbij. Lekker, maar ik had dus het idee dat het beter kon.
V30 + g12-65's als kruis in de 4x12 gestopt en gespeeld.
V30: damn, wat klinkt die Marshall-kast 'dun' vergeleken bij de Bogner-kast. Wel is de rommel in het laag hier veel minder. V30 klonk vrij lekker, maar ik miste die aanwezig bas en was hij vrij schel/hoog.
G12-65: Oef, dit was weer eens wat anders dan de V30, overal sound veel natuurlijker, minder schel hoog, en lekker warme, strakkere crunch dan de V30. Ik miste alleen de agressiviteit en de lage-mid-hump van de V30.
Dus, normaal heb je een speaker/combinatie die je ideaal vind, maar beiden speakers hadden iets tofs en iets minder tofs.. Testen testen en uiteindelijk vond ik de G12-65 toch beter voor mijn muziek + apparatuur klinken.
van het weekend doortesten of het een 4x12 met g12-65's gaat worden, of dat ze in de Bogner komen (wat in theorie het beste is, dan heb ik toch het laag erbij wat ik mis, maar flinke minder rommel dan de V30)
voor zover mijn toevoeging![]()
Guitars -> Pedals -> Amps
Wat me opvalt is dat Marshallkasten vaak wat minder worden gevonden omdat ze wat dunner/scheller klinken en minder bass hebben. Dat zal inderdaad wel zo zijn, maar het is volgens mij wel zo dat deze eigenschappen er voor zorgen dat je in een bandsituatie beter door de mix prikt.
Vaak worden speakerkasten natuurlijk stand alone beoordeeld en dan is het mooi als het allemaal lekker dik, massief en zwaar klinkt. Met de rest van de band erbij kan dat allemaal wat minder goed uitpakken.
Daarmee wil ik echter niet zeggen dat Mesa, Bogner e.d. niet goed zijn, maar meer andersom: Marshallkasten zijn niet per definitie slechter omdat ze die geluidseigenschappen hebben. Bouwkwaliteit zal gerust minder zijn, dat dan weer wel, maar het gaat toch om het geluid/bruikbaarheid in een band?
Dat is een mooie "elk nadeel heb z'n voordeel" theorie maar dat zou betekenen dat je met een beter gebouwde kast alleen maar een beetje laag uit je sound zou moeten draaien om ook ineens beter door de mix te prikken.
Het is niet dat de Marshall kasten fysiek meer hoog in het geluid hebben, ze geven er misschien wel relatief meer van weer.
Favorieten/bladwijzers