Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 107 EersteEerste ... 917181920212969 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 1063
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door interessander Bekijk bericht
    Dat is een mooie "elk nadeel heb z'n voordeel" theorie maar dat zou betekenen dat je met een beter gebouwde kast alleen maar een beetje laag uit je sound zou moeten draaien om ook ineens beter door de mix te prikken.
    Het is niet dat de Marshall kasten fysiek meer hoog in het geluid hebben, ze geven er misschien wel relatief meer van weer.
    Samenvattend van wat je nou zegt is:
    De bouw/constructie van de kast maakt niet uit, want met mijn amp kan ik de verschillen er wel uithalen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marc Oblivian Bekijk bericht
    Daarmee wil ik echter niet zeggen dat Mesa, Bogner e.d. niet goed zijn, maar meer andersom: Marshallkasten zijn niet per definitie slechter omdat ze die geluidseigenschappen hebben. Bouwkwaliteit zal gerust minder zijn, dat dan weer wel, maar het gaat toch om het geluid/bruikbaarheid in een band?
    Ik speel graag over Marshall 1960A of B kasten. Dan weet je ten minste zeker dat het wel goed zit. Misschien "mis" je dan wat laag, maar dat heb je toch helemaal niet nodig in een mix.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Realeigo Bekijk bericht
    Samenvattend van wat je nou zegt is:
    De bouw/constructie van de kast maakt niet uit, want met mijn amp kan ik de verschillen er wel uithalen.
    Ik begrijp zelfs helemaal niet wat er nou gezegd wordt (zeker de laatste zin niet), maar dat zal wel aan mij liggen:-)
    Het is ook wat je wilt met een kast. Als je loodzware metal in drop A wilt spelen, zal een Engl of Mesa kast wellicht wat beter omgaan met de hoeveelheid bassen.
    Anderszijds hebben Marshallkasten het jarenlang goed gedaan in allerlei muziekgenres en zijn nog steeds de meest gebruikte kasten volgens mij. Er zijn legendarische platen mee op genomen met sounds die door hordes gitaristen als het ultieme worden gezien.
    Het zal gerust zo zijn dat er kasten met een beter bouwkwaliteit zijn, maar zijn deze per definitie bruikbaarder? En maakt de mindere bouwkwaliteit van Marshall ze minder bruikbaar of goed voor gebruik in een band? Volgens mij niet. Volgens mij is de discussie over bouwkwaliteit dus een beetje overrated. Je zou dus alleen moeten/kunnen kijken naar welke sound die de kast heeft en of die voor jou bruikbaar is en het hele verhaal over hoe dat ding nou is gebouwd kunnen vergeten:-)
    Bouwkwaliteit zal wel invloed hebben op de sound, maar is slechts 1 van de aspecten IMO.

Standaard

Ik heb helemaal niks tegen Marshall kasten, en ik zeg ook niet dat je de verschillen in bouwkwaliteit, en wat dat doet met de sound, kunt opheffen met het anders afstellen van je versterker.

Waar ik op reageerde was de stelling van Marc Oblivian dat een Marshall kast beter door de mix heen prikt enkel vanwege het gemis van het laag, dat leek me een beetje kort door de bocht. En de laatste zin heeft er mee te maken dat een speakerkast een passief iets is. Een kast kan niet meer hoog weergeven dan de speakers die er in zitten dat kunnen. De bouw van een kast kan het hoog ten opzichte van het laag meer weergeven, wat hem een schel karakter kan geven, maar niet meer hoog...
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Senior Member

Standaard

Oh, dan was ik waarschijnlijk niet duidelijk: ik heb niet gezegd dat ze alleen door het hebben van minder bass beter door de mix prikken. Ik reageerde nml ook op de post voor mij waarin werd gezegd dat de Marshallkast in vgl met Bogner veel scheller zou klinken (en minder aanwezige bass zou hebben).
    Dat deed bij mij de vraag rijzen of dat wel zo erg was, met in het achterhoofd dat deze kenmerken vaak wel zorgen voor makkelijker door de mix prikken. Dit nog daargelaten of dat een gevolg zou zijn van een verschil in bouwkwaliteit.

Standaard

dan heb je niet goed gelezen

Ik zei dat de Marshall vergeleken bij mijn zelfbouw Bogner iets dunner klinkt en inderdaad minder bassig, maar wel strakker. De bogner was namelijk nogal rommelig in het laag.

Of het voor de mix erg is of niet, vind ik niet zo heel spannend. Ik ben over het algemeen altijd erg goed te horen, ik speel op telecasters door een JCM800, veel mid dus. Juist die extra bass zorgde ervoor dat mijn geluid in een iets ander spectrum zit dan de andere gitarist, waardoor we samen een mooi totaal geluid hebben. Daarnaast gebruik ik weinig bass, dus dat beetje extra was net dat ik nodig had voor een lekkere oempf live.
    Laatst gewijzigd door Chroxy; 24 februari 2010 om 14:52

Guitars -> Pedals -> Amps

Senior Member

Standaard

Ik zeg in mijn post toch eigenlijk precies hetzelfde? Namelijk scheller/dunner en minder bas dan Bogner (ik noemde ook bv Mesa). Ik heb nergens gezegd dat jij vond dat de Marshall wel of niet strakker zou zijn.
    Ik beweer alleen in het algemeen dat de wat schellere snijdende sound die vaak aan Marshallkasten wordt toegeschreven (en die jij noemt in post in vgl met de Bogner), zonder de bijbehorende enorme hoeveelheid aan bass, zorgt dat het geluid vaak wat beter hoorbaar is in de bandmix en helemaal niet nadelig of minder goed hoeft te zijn dan duurdere kasten met een 'betere' bouwkwaliteit:-)
    Laatst gewijzigd door Marc Oblivian; 24 februari 2010 om 15:33

Standaard

nee, je hebt een punt.. algemeen gezien. Kan me idd prima voorstellen dat je met een Marshall-kast beter door de mix gaat prikken vergeleken met een Bogner, wanneer je loads aan bass en hi gebruikt.

Anyway, waar ik op mierenneukte, scheller vind ik niet dunner. Schel doet 'pijn' aan je oren wanneer het 'te' is, dunner is gewoon minder laag/laag mid in de sound!

Guitars -> Pedals -> Amps

Senior Member

Standaard

Ik heb gisteren eindelijk een cab met greenbacks op de kop getikt!!
    Speel al een tijdje op enkel V30 kasten, erg lekker maar een test laatst met mijn amps over Henri's 1960AX gaven mij wel de Kriebels! GAS dus.

Gisteren een 2e hands 1960TV opgehaald, ter plekke even getest en wat een heerlijke sound, toch wel een stuk smoother dan de V30's
    Nu snel de oefenruimte eens in om de verschillende amps over de nieuwe cab te testen!!!
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

Senior Member

Thumbs up

Gefeliciteerd Willem!

Greenbacks doen het altijd goed i.c.m. een Marshall is mijn ervaring.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten