ok dan... zal het niemand zeggen....:sssh:
dank je!
gr
@je
Printable View
http://www.stewmac.com/tsshop/ts0103...ions#bodyblock
iemand deze al eens nagebouwd?
JJ
Dat body blok werd aangeprezen bij bijvoorbeeld fretwerk op vintage gitaren, zodat je bij het uitschieten met een vijltje geen kras maakt op een gitaar van 20.000 euro.
Maar een bolton neck maak ik altijd los van de body voor ik fretwerk doe...
Die erlewine neck jig wil ik wel eens nabouwen, maar dan zelf, en niet het bouwpakket van StewMac, das veel te duur voor wat het is ...
€ 258,47 voor wat hout en draadstangen en 2 klokjes, excuseer !
s.
precies mijn idee! Voor een doelgroep die zelf gitaren kan bouwen verwacht je toch niet dat die zo'n jig kopen i.p.v. lekker zelf maken. Jig's zijn juist leuk om te maken vind ik :) Ik heb er zelf diverse gemaakt (niet alleen voor gitaarbouw maar ook voor meubeltjes en zo).
Op DEZE SITE staat een bouwbeschrijving van de complete Erlewine Neck Jig.
De auteur heeft de "downloadmogelijkheid" uitgeschakeld maar als je het via de printoptie van het venster naar een PDF-writer print heb je het toch maar mooi op je eigen pc staan :D
Een PDF-writer is een virtuele printer, dus geen echte hardware. Dit programma is bv. gratis te downloaden PDF995.
Als dat is geïnstalleerd op de pc kun je via: "bestand" "printen" deze pdf writer kiezen waarna deze het mooi in een map op je pc plaatst.
EDIT: Voordat je een pdf writer gaat installeren kijk dan eerst even naar mijn volgende post op de volgende pagina, daar kun je de beschrijving downloaden!
Ik heb hem ook. Mocht het iemand niet lukken stuur maar een PM met mailadres.
Nog gemakkelijker - scheelt jou een hoop mailwerk: Ik heb het bestand even op m'n server geplaatst. :D
Het is hier te DOWNLOADEN.
Het bestand blijft tot 15-01-2010 te downloaden, hierna werkt bovenstaande link niet meer.
klein ideetje dat ik vandaag heb uitgewerkt.
Ik heb zo een vijlhouder gemaakt om de uiteindes van de frets direct onder een hoek te vijlen.
Voor een klassieke gitaar is het een uitstekend tooltje, omdat de toets vlak is (of toch ongeveer)
Maar bij een bas of een steelstring gitaar, waar de toets een radius heeft, durfde de vijlhouder wel eens over de frets vliegen, met zwaar gehavende frets als resultaat ...
Dus hier de voor en na van de modificatie:
Vlakke zool:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07703.jpg
Waardoor de tool een beetje schommelt op een geradiuste toets:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07702.jpg
Na enkele halen over de paneelzaag ziet het er zo uit:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07704.jpg
En steady:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07705.jpg
s.
heel slim :ok:
Mijn laatste zelfbouw tool, een fox bender. Bedoeld om zijkanten van akoestische gitaren te buigen. Om de warmte op te wekken kunnen gloeilampen gebruikt worden, maar ik heb er voor gekozen om warmte dekens (besteld bij LMI) te gaan gebruiken, daarmee zou je in een minuutje of 5 een zijkant kunnen buigen.
Om de temperatuur in bedwang te houden heb ik een thermostaat en een sensor bij Conrad (Suran Enda ETC1311) besteld omdat de US leveranciers van de dekens wel 240V dekens leveren maar geen regelaars. Ben benieuwd hoe die regelaar in de praktijk gaat werken, de eerste testjes met handwarmte en gloeilampen zien er goed uit. Om te voorkomen dat er door mijn verstrooidheid ongelukken gebeuren heb ik een simpele countdown timer toegevoegd.
De "waist press" bestaat uit lamellen zodat hij bruikbaar is voor meerdere modellen dat vraagt dan natuurlijk wel een ander template.
Al met al een leuke klus, het bouwen van zo'n foxbender, maar er zijn toch meer uren in gaan zitten als gedacht. Een uurtje of tien ben ik er wel mee in de weer geweest. De eerste buigervaringen zal (met een week of twee) met jullie delen.
http://lh4.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S1...0/IMG_0989.JPG
@superfly: ziet er goed uit, ik hoop dat het werkt!
Pas had ik ergens gelezen hier (denk in een topic van aaronstnbt) dat een strijkijzer ook kan gebruikt worden om de hitte te maken die een buigijzer nodig heeft. Dat zou wel handig uitkomen aangezien ik thuis nog 2 oude simpele strijkijzers heb liggen die ik kan gebruiken. Nu heb ik een kleine opstelling getekend en ik vraag me af of dit zou kunnen werken, ivm voldoende hitte,warmtegeleiding,...
opstelling is simpel, een L-vorm maken uit hout (multiplex oid) met daarin een gat waar een tafelpoot mét grondplaat (groot genoeg contactoppervlak) doorpast. De grondplaat wordt met afstandhouders van de constructie weggehouden (hout niet verschroeien) Tegen de grondplaat plaats ik het strijkijzer zoals weergegeven op de figuur. Nu vraag ik me af of alle hitte van het strijkijzer efficient naar het buigdeel wordt overgebracht om goed te kunnen buigen.
http://i697.photobucket.com/albums/v...trijkijzer.jpg
Ik hoop dat het duidelijk is, tips zijn zéér welkom.
grtz
Ik zou eerder opzoek gaan naar een lasser, die dan een stuk tafelpoot op de zool van je strijkijzer kan lassen.
Veel betere warmte geleiding.
Ik zie het wel voor me, jou tekening, maar ik zou er niet aan beginnen...
s.
vastlassen is inderdaad een goeie mogelijkheid, goeie tip! Ik kan het altijd maar proberen, het kost niets (buiten een tafelpoot) en als het werkt...
grtz
Ik ben bang dat het zo niet gaat werken, je hebt al snel 200 graden celsius (en meer) nodig om goed te kunnen buigen. Gemiddeld strijkijzer haalt dat (dacht ik) niet, rekeninghoudend met de overdacht naar de pijp moet je erg lang wachten (contact is minimaal) en kom je waarschijnlijk temperatuur tekort. Misschien dat je verwarmingselementen uit het strijkijzer kan slopen en direct verbinden (lassen) op de pijp?(edit: geen idee of dit idee electro-technisch verantwoord is) Ik heb wel eens een werkende opstelling gezien met een zeer ouderwetse soldeerbout ( type het licht dimt even als je hem aanzet) dat in een pijp was gelast (starttijd tot aan buigen + 30 minuten maar t werkte wel). Een propaanbrander in de buis gericht is een beproefde methode (de oude vioolbouwers bogen hun hout op de kachelpijp) Maar ik zou er geen duur betaald setje zijkanten aan wagen.
En mij ibex buigijzer mag geleend worden (als ik het zelf niet nodig heb).Maar dat is niet sportief in een custom tool topic :seriousf:
Die strijkijzeroplossing is geining, maar ik denk dat het niet gaat werken. Te weinig hitte aan het einde van de pijp.
De gasbrander oplossing gebruik ik altijd. Verbranden van het hout voorkom ik door over het ijzer een natte doek te leggen.
ik heb het eens geprobeert met de verwarmingselementen uit een tosti-ijzer in een pijp te plaatsen. waardeloos en levensgevaarlijk. gewoon een gasbrandertje er in. natte doek inderdaad en buigen maar.
Hier gezien op het Official Luthiers Forum in het draadje Funny Newby Tactics.
Ik dacht dat dit wel een vrolijke noot zou zijn voor het custom tool topic.
Radius disk the hard way.
http://www.luthiersforum.com/forum/d...p?id=15630&t=1
zo hoog is mijn werkplaats niet...
overigens over dat buigen. ik gebruik zo'n verfafbrandföhn. gaat prima, en je hout verbrandt niet. wel oppassen voor je buik en wat daaronder ook nog zit. hout tussen bakpapier en alufolie en het is zo gepiept.
15 foot: 4,5 meter, dat heb ik niet in m'n atelier ...
Ik had ook al zo iets in gedachte, alleen geen plek om het te doen, wel jammer, en ik denk ook wel een beetje gevaarlijk, zo'n losse frees.
Ben aan het broeden op een ander idee om radius dishes te maken.
s.
Ik heb mijn radiusdishes van onze grote vriend met CNC machine. Eigen creativiteit kon daar niet tegen op.
Daar ga ik dan ook eens horen voor een koppel radius dishes... ik was anders van zin om de methode te gebruiken die Chris Paulick in zijn youtube videos toont. dat lijkt me nog wel te doen.
zoals beloofd een paar fotos van mijn opstelling voor het frezen van binding en purfling:
http://farm5.static.flickr.com/4071/...e856c455_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4040/...6b6f42c1_b.jpg
in essentie zijn het gewoon 2 platen mdf, met een scharnier ertussen. Met de 2 M8 bouten kan ik dan de hoek instellen. het volglagertje is gemonteerd op een plaatje dat je dmv 2 boutjes kan verplaatsen (slob gat). Op die manier kan je de breedte van de binding instellen. De diepte stel je gewoon in op de frees.
Ik gebruik deze opstelling zoals Robbie O'Brien doet in zijn youtube filmpje. m.a.w. ik maak 2 freessnedes: 1 met de frees parallel met de tail van de gitaar, en 1 met de frees parallel aan de hielkant van de frees. de laatste snede gaat wel maar tot maximaal het breedtste punt van de upper bout. best zelfs wat minder ver heb ik gemerkt, want ik heb wat teveel weggehaald eigenlijk.
De twee freessnedes laat je dan in elkaar overgaan met een vijl.
Niet van mezelluf, maar gezien op internet, nadat ik een tijdje had staan hannussen met de losse radius disk.
Kinderlijk eenvoudig (achteraf) en reuze handig, plaats een paaltje in het midden van je mal. (klosje hout op MDF lijmen, gaatje boren, stukje bezensteel erin)
Boor een gat in je radius disk. Gat over het paaltje en draaien maar........
http://lh5.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S5...0/IMG_1085.JPG
Ik heb een freesbak gemaakt voor de radius van toetsen. Door de pen te verplaatsen kan je de radius verkleinen of vergroten.
http://www.bouwhet.nl/pictures/supreme/16.jpeg
Die is wel super handig, heb je alleen niet last dat je de toets moet omdraaien om de radius aan de andere kant van toets te maken. aan gezien de frees niet naar achteren lijkt te willen door die stoot blokjes.
Lijkt mij ook wel relatief makkelijk om daar een radius overgang mee te maken, al zou je dan nog wel moeten schuren.
Je hoeft de toets niet om te draaien. Hij kan een radius frezen over een breedte van 12 cm ofzo. En dat is uiteraard breed genoeg voor een toets. Je moet inderdaad daarna nog wel even met een radius blok naschuren, maar dat is hooguit 10 minuten werk ofzo.
Dit is de meest geniale toets-radius-tool die ik ooit gezien heb. Eenvoudig en zeer doeltreffend. Zodra mijn nieuwe schuurtje af is, ga ik er ook 1 in elkaar fabrieken. Super goed.
Heb je nog meer van die leuke dingen?
Je kan deze ook voor een compound radius maken. Zoek even op youtube..radius jig ofzo.
Mogen we ook de binnenkant zien? Ik kan me de werking goed voorstellen maar ben erg benieuwd hoe de toets stabiel op zijn plaats wordt gehouden.
:ok:
ik snap to taal niet hoe die radius jig werkt (heb dan ook geen enkele technische background). Wel wat jaloers op dat soort technisch verstand.
Ik pak de meeste dingen nogal pragmatisch aan, vaak kom je dan ook een eind:
Ik schuur met een bandschuurmachientje de twee kanten van de toets om de grootste massa weg te halen, daarna met goed schuurpapier en radiusblok: kost me 20 minuten, valt nog mee vindik
Als ik het goed heb, gaat de frees over de lengte heen en weer, en kantelt die hele bak daarbij om de as waarvan je het uiteinde aan de zijkant ziet zitten.
Die as kun je hoger en lager stellen, en zo verschillende radius...sen... radii...? krijgen.
Ik vind het een grappig ding, maar ik denk niet dat ik er eentje ga maken. Is me toch net iets te veel overkill, en ik moet hem dan ook weer ergens opbergen; laat mij maar zwoegen met een radius blokje.
enkele fotos van mijn opstelling voor het frezen van een zwaluwstaartverbinding:
de body kant:
http://farm3.static.flickr.com/2716/...54f7d763_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4019/...bef4a484_b.jpg
en de halskant (de hals wordt ingeklemd tegen 'het plafond'):
http://farm5.static.flickr.com/4059/...e61a4305_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2789/...bb1d9a06_b.jpg
met de twee onderste schroeven kan je het vlak kantelen, zodat je de juiste halshoek kan instellen.