http://www.bax-shop.nl/solid-body/sq...t-details.html
Erg gaaf, maar blijf bij Squier toch zo'n "net niet" gevoel houden. Ben benieuwd hoe die speelt!
Printable View
http://www.bax-shop.nl/solid-body/sq...t-details.html
Erg gaaf, maar blijf bij Squier toch zo'n "net niet" gevoel houden. Ben benieuwd hoe die speelt!
Sinds gister serieus GAS:
http://www.12fret.com/wordpress/wp-c...rryblossom.jpg
Ik zit te overwegen of ik haar echt wil. En niet alleen zou willen, maar of ik haar dus echt wil gaan kopen, en of ik überhaupt wel een gitaar erbij wil.
De Squiers van de laatste jaren zijn echt onwaarschijnlijk goed voor het geld. Niet perfect, maar je krijgt m.i. meer dan waar je voor betaalt. Ik heb zelf een Vintage Modified Jazzmaster en een Classic Vibe Strat en vooral die tweede vind ik wel erg vergelijkbaar met de betere mexicaanse strats. Ben benieuwd naar die Bass VI!
Dat laatste kan ik natuurlijk onmogelijk voor je beantwoorden. Ik kan echter wel beamen dat het een bijzonder prachtige gitaar is om te zien. En eerlijk gezegd zie ik je er wel mee staan. Een semi hollow lijkt me echt iets voor jou, omdat je (meer dan op welke andere gitaar ook) kan spelen met feedback en sustain. Ik zou je om te beginnen een keer mijn ES-347 in je handen willen drukken en je een keer ermee willen opsluiten in een repetitiehok met je eigen spullen en effecten. Gewoon om te zien of je ermee uit de voeten kan. En uitproberen met je band natuurlijk.
De Gretsch heeft het voordeel van het vibrato-systeem. Het enige probleem met die krengen is dat ze nogal snel ontstemmen bij woest gebruik en dat een perfecte afstelling van de gitaar een absolute vereiste is. En zo'n gitaar trek je helaas niet zomaar uit het rek. Eventjes uitproberen zit er wat dat betreft dus niet echt in. Of je moet iemand kennen met een vergelijkbare, perfect afgestelde gitaar.
Maar mooi is ze zeer zeker! :)
Mijn ervaring is dat het wel meevalt met afstelproblemen en stemvastheid bij bigsby gitaren. Je kunt ze gerust uit het rek pakken en dan zijn ze misschien niet helemaal pefect, maarja welke gitaar in een winkel is wel helemaal naar je smaak afgesteld? Ze moeten ook wel goed staan, want erg veel sleutelen kun je niet aan zo'n ding.
Wat stemvastheid betreft: ik kan mijn hele gitaar (solidbody!) aan de tremolo arm optillen en dan staat hij daarna nog nagenoeg zuiver..
Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2
Mijn Gretsch is ook bijzonder stemvast, en ik mag de bigsby die erop zit graag mis/gebruiken. Moest je wat dichterbij wonen zou je hem gerust eens mogen lenen.. Helaas ben ik van m'n hele leven nog nooit in Nijmegen geweest, en ik zie daar ook niet direct verandering in komen. De Pro Gretsches horen wat mij betreft zo in het rijtje van beste "productie"gitaren. Daar kunnen een Fender en Gibson nog heel wat van leren. Succes ermee! Ik zeg doen :)
Naar smaak afstellen is iets anders. Vrijwel geen enkele gitaar is naar mijn smaak afgesteld. Ook de hele dure jongens niet.
Maar is het niet zo dat de ene Bigsby de andere niet is? Ik bedoel, zijn er niet goed functionerende modellen en minder goed functionerende modellen?
En dan de topkam, die moet sowieso perfect uitgesneden zijn. Dat geldt overigens voor alle gitaren, maar zeker voor gitaren met 'tremolo' systeempjes. Ik heb op duurdere Gretsch gitaren gespeeld die gewoon niet leken te kunnen ontstemmen. Ik heb echter ook op van Bigsby voorziene Gibsons in mijn handen gehad die al vals trokken als je er naar keek. Dat is precies de reden waarom ik er nooit aan durfde. Misschien ben ik wel een getraumatiseerde bigsbyfoob. :)
Je hebt de import modellen (B50, B70, B700), en de US-made B3, B5,... De importmodellen zijn, hoewel veel nauwkeuriger doordat ze niet sand-cast zijn zoals de US-modellen, toch net iets minder stemvast. Het probleem bij een Bigsby en z'n stemproblemen zit'm vaak in de al eerder aangehaalde topkam (die moet perfect ingesneden zijn), maar ook in de montage. Een Bigsby MOET perfect gecenterd staan op de hartlijn van de gitaar, met de rollerbars PERFECT haaks (zowel in het horizontale als verticale vlak) op die hartlijn. Dat kan als je weet hoe je zo'n Bigsby moet installeren, en dat is niet volgens de meegeleverde instructies van Bigsby zelf (voor de B7 vooral). Het probleem zit'm dat die onderdelen met de hand gegoten zijn, en daar zijn toleranties. Het beugeltje dat aan de strapbutton zit kan soms een paar graden afwijken, met als gevolg dat als je eerst die vastzet (zoals de instructies zeggen), het goed kan zijn dat je Bigsby uit het lood staat. Ik doe het daarom omgekeerd, ik zet eerst de Bigsby zelf vast in de top (daarbij lettend dat hij perfect uitgelijnd staat), en als dat gebeurd is, dan pas het lipje aan de achterzijde. Hieronder een voorbeeldje, beiden zijn US-made bigsby. De ene een B3, de andere een B7. De B3 is uitgelijnd volgens het lipje, de B7 volgens mijn methode:
http://i528.photobucket.com/albums/d...7/9df61119.jpg
(de Bigsby staat recht, ik heb helaas geen fotootje van het lipje, maar die staat behoorlijk scheef. Aan de e-kant sluit die mooi aan op de body, aan de E-kant had ik een spleet van 2mm. Als ik die eerst had vastgezet, had m'n bigsby zwaar uit het lood gestaan (verdraaid naar de bas-kant).
http://img152.imageshack.us/img152/2158/imag0524sr5.jpg
B3, die heeft geen bevestiging op de top zelf, dus die heb ik gewoon met dat lipje moeten bevestigen, en dan zie je hoe krom die eigenlijk staat.
Het hangt er natuurlijk ook nog vanaf hoe goed je gitaar is geconstrueerd. Ik heb al instrumenten gezien met een scheve kont, dus je kunt uitmeten wat je wil je bigsby mag dan nog zo recht zijn, als je staartblog niet mooi loodrecht op de middellijn staat, dan zal het niet lukken !
(er wordt wel wat aan gewrongen in het fabriek om het juist te krijgen !)
s.
p.s. Ik heb dat ook al voorgehad: rondelletje ertussen en de trem staat mooi recht ;)
Ik ben gister naar Schreeven geweest. Uurtje op die Gretsch gespeeld. Toen ik er een gitaarband bij pakte, merkte ik wel dat ze kopzwaar is. Maar goed, dat is eigenlijk het enige. Ik ben een beetje verliefd. Jaap heeft hem even voor me weggezet. Ik wil haar hebben, maar het is gewoon een hoop geld en dus moet ik er van mezelf nog even over nadenken.
Ze is behoorlijk stemvast. Ik ben niet van plan lomp te gaan doen met de bigsby, maar met zwaar vibratogebruik is het vaak ook een kwestie van even de snaren rekken om de balans weer te herstellen. Wil niet zeggen dat ik er een hele set mee zou kunnen spelen zonder aan de stemknoppen te zitten, maar het is niet zo dat je maar naar de stengel hoeft te kijken of je bent knettervals.
Rest de vraag hoe ik haar ga inzetten. Ik ben verliefd op die klank, en eigenlijk ben ik er al naar op zoek sinds ik me bewust ben van dat John Frusciante op een Gretsch speelt. Nota bene de eerste twee nummers die ik ooit op gitaar leerde, zijn nou net die nummers die hij live op zijn White Falcon speelde. Daarnaast houd ik van de klank van Neil Finns gitaar - en de enige overeenkomst tussen zijn gear en die van Frusciante is de Gretsch (White Falcon vs. Firebird Duo Jet). Niettemin vind ik dat ik moet oppassen met het inzetten van dat prachtige delicate geluid. Finn en Frusciante zijn lang niet de enige die op een Gretsch spelen. Sterker, het merendeel van degenen die op een Gretsch spelen halen niet zo'n heel bijzonder tone eruit. Wel mooi, maar niet zo superbijzonder. En dat wil ik wel. Eigenlijk moet elke noot die je erop speelt je doen smelten, en anders kun je het beter op een andere gitaar spelen.
Gelukkig heb ik gister ook al geconcludeerd dat ik veel van mijn bandmateriaal beter op mijn Jaguar kan spelen. Daarnaast vond ik de Gretsch niet zo lekker om onversterkt mee te spelen (klinkt wel groot, maar nog steeds dozig. Kan komen door de dunne snaren). De bodyvorm van de Jag maakt ook dat ze zowel zittend als staand comfortabeler is. En dit is belangrijk, want ik wil absoluut niet dat de Jag straks niet meer mijn main gitaar is. Zowel om het sentiment als om de bovengenoemde reden dat ik niet teveel alleen maar op een Gretsch wil spelen.
Goed, om dit hele verhaal een beetje te relativeren ben ik héél erg benieuwd hoe ik hier over een tijdje op terugkijk :D
No offense, maar wat ben ik blij dat ik iets minder moeilijk doe over nieuwe gitaren kopen :dontgeti:
Vette bak + geld ervoor = hebben. Het enige waar ik om denk is dat ik een beetje variatie tot mijn beschikking wil hebben, dus geen 10 strats met alleen een ander pickupje erin etc.
Over 1 nacht ijs gaan is nooit goed. Dus hulde daarvoor. Ik denk dat een Gretsch in iedere collectie en in iedere band wel een aanvulling kan zijn. Niet voor alle nummers, maar ze klinken zo anders dan het mainstream gitaargeweld, dat er ergens altijd wel een plekje voor is. Aan jou om te bepalen of dat plekje in jouw situatie groot genoeg is om er een hoop cash tegenaan te gooien.
Na het zien van dit filmpje nog meer GAS voor een Ampeg GVT-15
http://www.youtube.com/watch?v=jCN0fZklqy8
@Kaki: heb'm zelf gehad (weggedaan omdat ik'm niet gebruik, anders had ik'm gehouden): kicks every Fenders's ass, zeker voor die prijs
@Frusci: Every argument is invalid: http://www.youtube.com/watch?v=o106BuPR4B8
Zit te loeren op dit:
http://www.chapmanguitars.co.uk/wp-c...-Natural-3.jpg
:mmmm:
Friedman BE 100 :mmmm: Tone Heaven jammer dat deze amps zo duur zijn.
Oh ik denk er heus wel over na, begrijp me niet verkeerd., zeker bij de hogere bedragen. Maar eerlijk gezegd zou ik me niet zo druk maken om wie er nog meer op zo'n Gretsch speelt en dat je dat wel eer aan moet doen of weet ik het. Uiteindelijk moet het toch JOUW gitaar worden, waarmee je JOUW geluid krijgt en niks anders. En als ie daarbij je Jag lijkt te vervangen, dan so be it? Smaak evolueert met de tijd. Niet dat ik overigens verwacht dat dat gebeurt, afgaande op wat je zegt.
Nogmaals, ik bedoel het allemaal absoluut niet als persoonlijke kritiek. Ik vind het alleen interessant hoe je hier over denkt en wat je keuzes motiveert. Waarschijnlijk omdat ik wat dat betreft heel praktisch ingesteld ben; een gitaar is een werktuig en moet in mijn handen me geven wat ik er uit wil halen. Natuurlijk hecht ik er ook een sentimentele waarde aan, maar dan nog.
Ik ben benieuwd hoe het verder loopt, hou ons op de hoogte! :)
Beruk: Fano is vet. Volg ze op facebook, bijna elke dag weer een nieuwe GAS-opwekkende foto, heel fijn :p
Achja, volgens mij denk ik over alles zo na ;)
No needy acquisition maar mooi genoeg om even te delen
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...86547996_n.jpg
Nu wordt het spannend: ik had gister weer een opleving met m'n Jaguar en bijgevolg totaal geen GAS voor andere gitaren, ook niet voor deze Gretsch. Maar in gedachte is ze al van mij. Dus vandaag maar weer naar de winkel, kijken wat er gebeurt. Vind dat eigenlijk wel goed, want dat zou betekenen dat ik deze gitaar dus niet in een opwelling koop.
(en daarnaast met mijn baas overlegd dat ik de komende maand behoorlijk veel ga werken. Nog steeds maar een uur of 12 per week, maar da's nog altijd een stuk meer dan 3 per week)
Ik heb geen GAS voor een specifiek iets. Ik wil gewoon iets kopen :D
Als het goed is gaan we volgende week naar bax met onze zanger en toetsenist. Ik ben benieuwd of en wat er aan mijn vingers blijft plakken.
Kogel is door de kerk. Gretsch wordt voor me afgesteld op .011 en dat soort dingen.
Ik heb straks een Gretsch :)
Patsert!
Jaloersigheid hiero.
Oehh very nice:
http://www.hofner-guitars.com/media/...main-image.jpg
Wil ik trouwens nog even aan toevoegen dat ik de gitaar vandaag nog heb vergelijken met een Chet Atkins model. Bij mijn Jag heb ik destijds heel bewust niet op 'the real thing' gespeeld (AVRI zou dat zijn), nu wilde ik dat wel. Die voelde nog een beetje out-of-my-league. Wel lekker veel attack, zal door de ebben toets komen. Maar het leidde er niet toe dat ik de Electromatic minder waardeerde. Integendeel eigenlijk, het voelt nu al als 'mijn Gretsch'.
daarnaast heb ik de gitaar ook even op hoog volume geprobeerd. Kelderdeur dicht, oordoppen in. De Fender Super Sonic (1x12 combo, 22 watts, bassman stand) overstuurde behoorlijk, en ik vond het heerlijk. Ook geen problemen met feedback (wel feedback ;) ), wel blijkt de brugpickup microfonisch te zijn. Ben wel benieuwd hoe zich dat op repetitievolume houdt, maar heb er wel vertrouwen in (was immers de reden dat ik dit deed)
Cool! Gefeliciteerd!
En om de Fano GAS nog even hoog te houden:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...48849495_n.jpg
Ah..... de RB6, de enige Fano waarvan ik het nummer ken.
Ik word hier bijzonder hebzuchtig van.
Dat terwijl het een eigenschap is waar ik normaal weinig last van heb.
Soms moet je je (lees: ik mijn) fouten koesteren. Zoals nu.
Vriendelijke groet, Gus
Een zwarte roadworn telecaster...
Ondanks dat ik weet dat Les Pauls mij over het algemeen minder liggen dan wat andere type gitaren, ik blijf een niet te onderdrukken hunkering naar deze gitaar houden:
http://www.groovin.jp/ebay/elp98ltc-...y/conv0001.jpg
Ze mogen mij dan niet zo liggen, ik blijf ze er fantastisch uit vinden zien. Echt een gitaar die je zo uit het rek pakt, omdat je 'm niet kan laten staan, elke keer weer...
Peerless Retromatic
http://www.peerlessguitars.eu/#/retromatic/4572787446
Precies, pearless maakte vroeger veel gretsch en epi hollows en brengen daar onder eigen naam vergelijkbare versies van uit. Hun versie van de deusenberg achtige vind ik ook zeer geslaagd.