http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-ernie.jpg
Printable View
:D, zat erop te wachten:). Mag graag wat in de toekomst spacen:soinnocent:.
Wordt ook weer een projectje op zich, ivm eventuele opwarming van het chassis zal dat met een transistor in de schakeling moeten gebeuren?:seriousf: Don't bother, doe ik waarschijnlijk niet, nergens voor nodig:D.
Over dit ding, ga 'm grondig herbouwen, oa die rare kathodeschakeling van V1b gaat eruit. Kost schaarse ruimte en ik zou niet weten waar die goed voor is. Wordt overigens in diverse 'mods voor de AC4' aanbevolen.
Even een algemeen vraagje over de bias/instelling van de EL84. De uitgang van de OT is origineel aangesloten op 2,5 ohm. Nu op 4 ohm en het viel me op toen ik hem even op een 8 ohm speaker had, te brom heviger was.
Met het volume dicht heeft ie nauwelijks brom, maar je hoort wel dat ie aanstaat. Zou je op één of andere manier een meer optimale primaire/secundaire impedantie verhouding kunnen krijgen, behalve misschien door een dikke weerstand parallel aan de luidsprekeruitgang?
:D
Laat ook maar, ga eerst met de voorversterker bezig:).
Hoe hoger de impedantie hoe hoger de spanning, logisch dat je meer geluid hoort toch! Gaat alleen op voor een laag percentage van het totale vermogen. Denk niet hoe hoger mijn impedantie hoe meer output want die vlieger gaat niet op.
Hoge impedantie > hoge spanning lage stroom.
Lage impedantie > lage spanning hoge stroom.
Op een hogere impedantie aansluiting zal dus altijd een hogere spanning staan.
Als je een 4 ohm speaker op een 2.5 ohm aansluiting gebruikt heeft de versterker geen moeite om de spanning te leveren die bij de 2.5 ohm aansluiting hoort maar de spanning is lager dan op de 4 ohm aansluiting. Door de lagere spanning is de stroom door de speaker ook lager dus je bent een stuk vermogen kwijt. Gevaar voor vonkoverslag en niet het maximale rendement.
Bij een 4 ohm speaker aan een 4 ohm tap is hogere (juiste) spanning en daardoor een hogere (juiste) stroom, meest ideale situatie met maximaal rendement.
Bij een 8 ohm tap zou de spanning weer omhoog gaan en daarom de stroom ook echter de eindtrap kan die stroom niet leveren en de spanning stort in. Ook geen ideale situatie dus met extra slijtage en rendementsverlies.
Weet echt niet hoe ik het anders moet brengen :makeup:
Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.
Wij moeten toch een oneindig geduld hebben he :seriousf:
leeftijd heh :)
Wel een duidelijk verhaal hoor:ok:. Probeerde me voor te stellen hoe de EL84 tegen die verschillende impedanties aan de secundaire kant aan kijkt. Lastig voor te stellen, vind ik.
In het geval van de 2,5 ohm/4 ohm mismatch, is dit een veilige marge voor dit uitgangstransformatortje? Kleine moeite om er een vermogensweerstand van de juiste waarde bij te plaatsen. Voordeel zou iig toch zijn dat de EL84 in een meer optimaal gebied werkt?
Juist ja:D.
Hoe dan ook, ben voorlopig wel tevreden met het resultaat. Heb de voedingslijn van de voorversterker weer verplaatst naar voorbij de schermrooster aansluiting (had 'm aan B+). Wat meer filtering en iets lagere spanning, om welke reden dan ook, weer wat brom kwijt.
Verder de aansluitingen van de 470pF van het toonfilter ingekort, ietsje minder ruis. Zit noodgedwongen aan de potmeter, werkt waarschijnlijk als een antenne op die plaats. Ruis wordt storend voorbij ongeveer de helft, maar daar vind ik hem al te 'helder' worden, dus dat is geen probleem. Hij kan overigens een allemachtige hoop lawaai produceren! Blij dat het volume voor 'negen uur' meer dan luid genoeg is, dan geen last van brom en ruis.
Ga één en ander nog wat fatsoeneren, en een kastje ervoor maken. Ikke blij ermee:).
Nou simpel, als verschillende impedantie's maar dan aan de primaire kant.
Ja hoor, geen probleem. Als de eindbuis een beetje moe is na al die jaren komt het zelfs wel goed uit.
Wij ook :D
Voorlopig eindresultaat van de radioversterker. Schakelaartje om het toonfilter te bypassen is een aanrader voor scheurpedalen. Brom is redelijk zolang het volume niet verder komt dan het punt waar die begint te oversturen. Heel luid overigens. De uitgangstransformator zit nog aan de binnenzijde van het chassis, zal kijken of verplaatsing naar de bovenzijde verbetering geeft wat brom betreft.
Valt me nu op dat de filtering van de hoogspanning voor de voorversterker op deze manier niet overhoudt, of is dat wel in orde?
Hoe dan ook, geslaagd projectje:D, nogmaals bedankt voor de hulp.
http://i62.tinypic.com/2i6jjuq.jpg
10 uF is niet zoveel hoewel het moet kunnen. Eigenlijk moet je eerst weten waar je brom vandaan komt, je kan in een poging het met eenvoudige hulpmiddelen te tackelen een rooster aan massa leggen en kijken of de brom dan weg is. Je begint dan met de buis voor de eindbuis. Heb je dan nog brom komt het waarschijnlijk uit de voeding of via de kathode. Je kan kijken of het met een 22uF beter gaat. Is je brom weg dan test je de eerste trap op dezelfde manier. Maar....ik haat dat gissen, ik zou het je zo kunnen vertellen maar je huis woont te ver.
edit: Zit nog even naar die OT te kijken maar het is me niet echt duidelijk wat je daar hebt uitgespookt. Lijkt me niet goed en mogelijk werkt het zelfs averechts.
Oeps, verkeerd getekend, zo zit het (+++ is B+, en ++ de verdere voeding):
http://i61.tinypic.com/epmavd.jpg
Hoor trouwens geen verschil tussen aansluiten op de B+ of aan die aansluiting. Is toch om rimpel via tegenfase te onderdrukken?
Roosters aan massa leggen ga ik proberen.
Ik weet niet hoe je alles hebt aangesloten, maar gezien de brom kennelijk uit de eerste trap komt kun je, als je toch nog gaat fatsoeneren, de kathodeweerstand van de eerste buis en de 1M roosterweestand het beste direct aan de massa van de input leggen. daarnaast is het gebruikelijk om de 68K weerstand voor de 1M te plaatsen en de 1M direct aan het rooster.
10uF icm de 22K weerstand is overigens ruim voldoende filtering voor 1/2 ECC83.
Tja..... je kan het berekenen...... maar dat betekent weer bestuderen :)...... Het doel van de filter is ontkoppelen van 2 opvolgende trappen. Het is tenslotte gewoon een RC filter.... en dus kan je het 3db kantel punt berekenen. En dus kan je berekenen bij welke frequentie het eventueel mis (of gewenst kan gaan)...... Immers als je meer stroom trekt (groter signaal) EN je ontkoppelt niet... DAN daalt de spanning op de voedingslijn EN dus daalt de spanning op de volgende trap EN dus krijg je een andere instelling op de volgende trap. En omdat het een RC filter is gaat dat verhaal op afhankelijk van de frequentie........
Dus.... doe je huiswerk .....
Dit kan ik zelfs niet volgen... Op de eerste plaats gaat een in klasse A ingestelde triode niet 'meer' stroom trekken bij een groter signaal en zou het dus bijzonder zijn als de voedingspanning zonder ontkoppeling zou kunnen dalen. Ontkoppelen van de voedingslijn tussen verschillende trappen voor signaalspanning is in dit geval niet eens heel erg belangrijk.
De 22K / 10uF is bedoeld om de rimpelspanning verder te reduceren. Je rekent dus de impedantie uit van de elco bij 100hz en kijkt hoeveel de spanningsdeler (combinatie r/c) de rimpel dempt. De grote van R en C hangt af van de stroom die de triode trekt. Je wilt immers een bepaalde demping, maar de spanning niet teveel laten dalen. Bij een grotere stroom heb je dus een grotere elko nodig en een lagere weerstand voor het zelfde effect en spanningsverlies. Gezien de 1/2 triode zeer weinig stroom trekt is een hoge weerstand en kleine elko hier prima!
Of de elko de versterkertrap of trappen voldoende ontkoppelt voor signaal bereken vervolgens je met de impedantie van de versterkertrap, niet de serieweerstand van de voedingslijn.
Dat zou (een deel van) de oplossing kunnen zijn! De input (geisoleerd van het chassis) bevindt zich aan de andere kant van de versterker. Heb de 1M over het jack-chassisdeel gesoldeerd en vanaf daar met een draad naar de massa aansluiting van de kathode. Beter dus die draad naar de kathode en daar de 1M. En die dus aan het rooster. De 68K zit overigens wel op het buisvoetje.
Bedankt.
Zeer opmerkelijke verbetering:crazyhappy:.
Even plaatjes geschoten van de radioversterker, ehm hij bromt nog wat:hide:, zou de uitgangstransformator op die plaats een oorzaak kunnen zijn? Andere tips behalve opnieuw opbouwen?:D
http://i60.tinypic.com/svo08m.jpg
http://i57.tinypic.com/1hwdj9.jpg
http://i58.tinypic.com/3499n3m.jpg
:D, dank je, nee, erg netjes is het niet, wel deugdelijke verbindingen. Gaat me om de brom:soinnocent:.
edit: heb een koppelcap als 'lead' naar de volume- en toonpot gebruikt, over de rest heen. Weet niet in hoeverre dat brom oppikt.
http://i57.tinypic.com/1hwdj9.jpg
Zit je ingang rechtsonder, en gaat dat vervolgens over je AC-heater wires heen? Dan zou ik daar beginnen met opruimen.
En die losse draadgewonden weerstand aan de rechterkant, daar staat hopelijk geen spanning op? Net als dat bruin blootliggend draad? Zwevend en een paar mm van de behuizing af ... :(
Heb nog geen vonkoverslag gehad, en het is een afgeschermde kabel. Hij gloeit trouwens wel weer op AC, na een mooie 6V gelijkspanningsvoeding, met veel dank aan cluseau:D. Die ga ik denk ik gebruiken in m'n plexi, voor de voorversterker.
Maar ik ga maar eens beginnen met de trafo op het chassis te zetten, die schermrooster-spanning daar zint mij ook niet erg:).
Wist ik niet. Wel aan één kant geaard.
Volgens mij 50Hz en 100Hz. Dit lijkt me niet in orde, vlak langs de voeding.
http://i61.tinypic.com/rbctwo.jpg
Over het algemeen en ook heel goed verklaarbaar proberen de meeste verstekerbouwers voedingskabels met relatief grote rimpelspanning, onderdelen die een sterk magnetisch verle kunnen veroorzaken (choke, nettrafo) zo ver mogelijk uit de buurt van de gevoeligste delen van de versterker te houden. Bij de input is de versterker het gevoeligst.
De uitgangstrafo die tevens als choke dienst doet naast de input is dus geen goed idee. Net als die oranje draad die vanaf de eerste elko langs je volumepotmeter en toonknop loopt. Daar staat een dikke rimpel op.
Probeer je voeding aan de ene kant te maken (ond de voedingstrafo) en de gevoelige delen (voorversterker) aan de andere zijde van je versterker. Uitgangstrafo op het chassis bouwen etc.
Van fender versterkers kun je veel layouts vinden op internet net als van ceriatone versterkers. Kijk maar eens hoe daar de draden lopen en onderdelen geplaatst zijn.
Hoi,
Ik ben vroeger (30 jaar geleden) ook nog met buizen bezig geweest.
Toen van oude radio`s met een EL84 een FM zender gemaakt.
Nou is die buis daar niet echt geschikt voor (qua frequentiebereik) en daardoor zat ik over de gehele FM band, maar was een leuke hobby.
Brom was altijd het grootste probleem, om die tegen te gaan.
Vereiste was sowieso, dat alle draden die wisselstroom voerden, getwist moesten worden, o.a. de gloespanningsdraden en de draden naar de brugcel.
Als ze getwist zijn, dan geven ze niet zo`n groot strooiveld voor onderdelen in de buurt.
Misschien dat je daar nog iets aan hebt?
Groetjes,
Erik
50hz mmmmm = heater of trafo hum
100hz mmmmm (+ eeeee) = rimpel
100hz èèèèèèèè = gelijkrichter
Je hebt een single-ended versterker zonder choke gemaakt, dus dikke kans op rimpel. Je foto's zijn niet echt uitnodigend om te bestuderen. :soinnocent:
Succes!
(Probeer anders wat krimpkous voor uwer veiligheid. "Er is nog geen vonkoverslag geweest" is hier geen argument. Het gaat erom dat een draadje kan bewegen, tegen het chassis aan en als je aarding dan even niet klopt hang je.)
Ik ga eerst de OT verplaatsen en gelijk de bedrading ervan wat veiliger aanleggen.
De gloeidraden zijn getwist en lopen aan de andere zijde dan waar de signaalvoerende draden lopen.
Bedankt voor de opmerkingen.
Het is ook altijd hetzelfde he!
WAAROM ga je hem verplaatsen? Weet je dan nu al dat de positie ongunstig is en brom oppikt? Dat is namelijk heel eenvoudig te testen hoor en misschien helemaal niet nodig. Ik zie allerlei voorstellen en mogelijkheden voorbij komen maar je onderzoekt er niet een. Door zomaar iets te doen kun je er zelfs fouten bijmaken die er eerst niet waren. Ik bedoel "wat is er met je logica gebeurt"?
Overigens niks mis met je besluit om de bedrading aan te pakken :hide:
Als je toch de bedrading gaat aanpakken zou ik meteen de positie van de voor en eindbuis omwisselen.
Ga 'm opnieuw solderen. Uitgangstrafo komt op het chassis, ihkv mogelijke upgrade in de toekomst. Geeft ook de mogelijkheid de bedrading beter aan te leggen. Bedankt voor de hartverwarmende opbouwende kritiek:D.
Schematisch is het overigens een mix geworden van een Vox AC4, Epiphone valve junior, en een Philips B4X23A.
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-pope.jpg
Zie psalm 155 vers 2