Wauw! Ziet er heel profi uit!
Printable View
Wauw! Ziet er heel profi uit!
Nog even verder op de aarding. Ik ben nu bijna zover dat de stock marshall 1987 aangesloten is (het gaat niet snel, maar hopelijk wel goed ;)). Ik heb voor de aarding nu alle cathodes in het turretboard aan elkaar met een soort groundbus. Deze komt bij de min (-) van de preamp elco. Deze gaat naar een groundbus die de potmeters verbind (niet de achterkant van de pots maar alleen de pootjes). Dus de volumes, tonestack, presence. En hier komt ook de aarding van de biaspot en bias elco naartoe.
Moet ik nu deze groundbus op de pots ook nog verbinden naar het centrale aardpunt van de voedingselco's en PT CT's?
En kan ik mijn eindbuizen het beste los aarden, naar het centraal aardpunt van de elco's en PT leggen of naar de buss van de pots?
iemand? +10 tekens
Bedankt voor je reactie weer nico, heb het idee dat je nog een van de weinige bent die het topic volgt ;)
Dan moet ik het nog even gaan verbouwen denk ik. Onderstaande foto is zoals het nu zit. De groene clothwire is de aarding van de kathodes, deze gaat naar de preamp filtercap onder het board. Vanuit de filtercap heb ik weer een aarding gelegd naar de groundbus van de pots.
In principe is het volume I en volume II wat je naar de kathodes legt. De tonestack, presence en bias is allemaal poweramp toch en kan in principe aan elkaar? Dus als ik de bus van de pots doorknip tussen de volumes en de tonestack en ik leg de volume naar eerste cathode en de rest naar de bias zoals hij nu ligt is het beter?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X6HP6JWS.jpg
Jee, netjes, plaatje!
Ziet er strak uit Thiez.
Danku! Ik probeer zo netjes mogelijk te werken. Ik vind het altijd mooi als versterker van binnen er heel clean uit zien. Maar nu ik zelf aan het bouwen ben merk je toch wel dat het erg lastig is om het clean te houden. Op een gegeven moment komen er toch wel veel draadjes te liggen op en over elkaar.
Edit: hier nog even een fototje van het geheel. Dan zie je dat bij de eindversterking en de PPIMV het toch wel redelijk druk wordt met bedrading.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...28456834_n.jpg
Dat ziet er erg goed uit!
Danku! nu nog hopen dat hij gaat klinken zoals hij eruit ziet ;)
Iemand die hier nog iets over kan zeggen toevallig? Of het beter is om de groundbus van de pots op de delen in volumes (deze aan de kathode van preamp stage) en dan EQ, en presence aan de powersectie te leggen? En vervolgens de powersectie weer naar de hoofdaarding van de PT.
Vandaag de eerste check gedaan, nog 2 kleine puntjes gevonden en hersteld. Dit weekend waarschijnlijk de 2e check en dan de amp eens aanslingeren.
Zijn er nog dingen die ik moet doen voordat ik hem opstart? Ik hoor weleens mensen die opstarten met een variac, en caps vormen, etc.
Ik heb geen variac, mijn plan was om hem gewoon aan te sluiten zonder buizen en dan de voltages nameten. Vervolgens per preamp trap buis insteken en controleren en zo richting eindtrap werken. Als alles in orde is inpluggen en spelen.
Tips zijn welkom!
Je hebt extreem netjes gewerkt, welke fout zou je gemaakt kunnen hebben met echt kostbare gevolgen?
Ik zou zeggen aanzwengelen dat ding, ik had me nu al niet meer kunnen beheersen.
Caps vormen is bij mijn weten enkel belangrijk als je oude (gebruikte) elco's na lange tijd weer op spanning brengt.
Ik heb in mijn JTM45 clone oude mosterd caps van Nico gezet, die hadden ook geen vorming nodig.
Wat een mooi bouwsel...
Ik hoorde altijd dat draden getwist moeten worden. Maar hier zie je alle draden los van elkaar lopen. Maar wel altijd kruislings. Dus zo ideaal mogelijk.
Kan dat bij deze amp niet. Of is dat juist iets wat je ziet in een ingewikkeldere amp?
Zoals harold al aangaf, alleen de AC voedingsdraden hoef je te twisten. De draden generen een magnetisch veld loodrecht op de drwarsdoorsnede. Beide zijn in tegen fase. Door ze goed in elkaar te twisten hef je het magnetisch veld op en krijg je geen geinduceerde storingen op de andere draden (=signaal).
Van dat vlechten van de output draden ben ik niet zo wild van. Je creert een condensator die een dempende werking gaat geven op het hoog.
Thanks...
Dacht trouwens dat de JTM45 en JTM100 met name wat scheller waren gemaakt omdat dingen als de Uni-vibe veel hoog stelen. En dat dat een beetje in die versterkers is gebleven. En dat die bakken pas echt lekker klinken als er bepaalde effecten voor hangen... (Ik heb altijd ruzie gehad met een JCM800 combo.... (wist ik veel dat je dan gewoon de treble op 0 draait) Verder dan kwart over en kwart voor kwam ik nooit op een EQ...
Had blijkbaar wat discussie gemist in mijn topic... Had het niet bij nieuwe berichten zien staan. De AC draden heb ik allemaal getwist idd, de rest alles haaks op elkaar. De OT heb ik inderdaad gevlecht, dan blijft het allemaal netjes bij elkaar en opzich vind ik een beetje verlies in het hoog niet zo een ramp. De marshalls die ik tot nu toe heb gespeeld hou ik meestal toch de treble en presence aan de lage kant ;)
Er was toch nog een foutje ingeslopen. Ik had de elco's van de bias verkeerd zitten. Ik had de - aan aarde gehangen, maar het is natuurlijk een negatief voltage dus komt de + aan aarde.
Nu is hij klaar om aan te slingeren. Heb dit weekend even tijd gehad om hem op spanning te zetten zonder buisjes erin, het e.e.a. nagemeten. Voltages lijken allemaal wel ok, enkel heb ik het idee dat de voeding aan de hoge kant is. 490V na de gelijkrichter diodes.
Ik weet dat dit komt doordat je zonder buizen erin minder geen verbinding is naar aarde voor de load, waardoor er dus geen voltage valt over de 100K weerstand. Maar is 490V niet te hoog om er buizen in te steken? Aangezien max voltage van preamp buisje op 300V zit.
Dat je onbelast een heel hoge spanning meet zegt niets. Pas als de amp belast wordt door de stromen van de verschillende buizen kun je een oordeel vellen:
Je zal nog een aardig stuk zakken als de buizen stroom gaan trekken.
Om weer eens een aloude discussie op te starten :) Een reden om een standby te nemen. Eerst de buizen laten gloeien en dan pas de spanning erop. Maar dat is hier op dit forum geloof ik tegen dovenmans oren :)
Maar Thijs het is juist dat je een buisje kan beschadigen doordat er een spanning van bijna 500V op de preamp gooit en daarmee de limiet fors overschrijdt. Maar dat zal ik wel verkeerd zien:seriousf:
Spanningen zijn relatief onschadelijk, het zijn de stromen die een buis vernielen. Meet nou eens de inschakelstroom als een bedrijfsklare buis ineens 500V voor zijn harses krijgt. Meer zeg ik niet :seriousf:.
Ik heb er even wat buisjes ingestoken en het een en ander nagemeten. Even gebruik gemaakt van de voltage chart van metroamp. Alles komt aardig overeen en ziet er goed uit, met uitzondering van de PI. Hier heb ik de volgende voltages:
P1: 240V
P2: 60V
P3: 95V
P4: gloei
P5: gloei
P6: 224V
P7: 60V
P8: 95V
P9: gloei
P1 en P6 is opzich nog niets zo bijzonder volgens mij. Maar P3 en P8 zijn volgens mij nogal aan de hoge kant.
Ik heb een lar-mar PPIMV ingebouwd van metroamp. http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV
Wanneer ik deze hoger zet dan 2 ontstaat er een laag frequent eentonig signaal in de speaker.
Iemand tips?
geef het schema er ff bij
En als je toch bezig bent gelijk de spanning op de B+ aan de andere kant van die anode weerstanden.
25V over de kathode weerstand lijkt op een verkeerde waarde van de kathode weerstand,
Hier het schema: https://dl-web.dropbox.com/get/New%2...Fl6iNQWaZC5BVQ
Ik heb nu het standaard superlead channel gebouwd zonder channelswitching erin. Dus zoals de switches in het schema staan zo is hij nu hard-wired. De FX loop zit er nog niet in en de resonance mod in de feedback heb ik ook nog weggelaten. hier zit puur de 39K weerstand, condensators en resonancepot zijn er uitgelaten.
Voor de anode weerstanden van de PI (tussen de 10k weerstand vanaf de powersupply en de anode weerstanden) staat 307V.
Vul het maar in:
307 - 240 = 67V = 0.67mA stroom. Beetje laag. En dat schema is niet toegankelijk voor mij.
Ik schat in dat je een veel te hoge weerstand hebt gebruikt naar pin 3 en 8. Je meet 35V over de kathodes naar de serie weerstand naar GNd.
35V / (2x0.00067) = 26K. Meet die weerstand eens tussen pin 8 en de serie weerstand naar GND
Ik heb even de boel gecontroleerd maar wat betreft weerstandswaarden klopt het met het originele schema. Een 82K en 100K op de anode en de 470ohm naar de kathode.
Hier het schema nogmaals, als het goed is doet hij het zo wel: http://db.tt/asIh1wTi
Meet dan eens de spanning over die 470 ohm weerstand. als daar 35V over staat (volgens jouw eerdere meting) dan loopt er door die weerstand : 35 / 470 = 75mA. Dat is 37.50mA per helft. Die lopen ook door de 100K weerstanden. Daar zou dan 100000 x 0.0375 = 3750V over moeten vallen. Dat heb je niet....
Verder loopt er 35 * 0.075 = dik 2W door die weerstand. Die zou dan toch echt wel uitfikken.
Dus of je meting is niet goed of de weerstand klopt niet. Als je een lekkende kan ook haast niet want dan moet die PI rood gaan gloeien.
Oeps reken fout moet 2W zijn
Over de 470ohm weerstand staat 0,85V.
Over de 10K naar presence condensator staat 18V.
Over de 100K anode weerstand staat 87,6V
Over de 82K anode weerstand staat 73,6V
Ligt het misschien aan de presence schakeling? Ik heb deze gepakt van een Soldano avenger schema. Maar op het marshall schema staat de presence condensator parallel aan de presence potmeter. Terwijl bij de soldano de condensator in serie staat met de presence potmeter. Dit geeft voor je gelijkspanning geen aardpunt vanwege de condensator in serie toch?
Presence staat niet goed op tekening,katode heeft geen ground voor gelijkspanning.
Weet niet of het in de praktijk ook zo zit.
Erik
Te laat
Ja ik zat het schema nog eens te bekijken en zag het idd ook dat er daar iets niet klopte. Nog even het soldano avenger schema erbij gezocht en daar zit er idd nog een losse weerstand naar aarde. Even aanpassen en kijken wat hij doet.
Hersteld en dit lijkt beter te kloppen. Voltages kloppen nu allemaal. Ik kon het niet laten om nog even snel mijn gitaar in te pluggen. Natuurlijk op ontzettend laag volume, maar we hebben sound. Hij klinkt nog erg fuzzy, dus hij is nog niet helemaal zoals hij moet zijn. Maar er is vooruitgang.
Nu begint het uiteraard pas... Ik heb net nog even de versterker aangesloten om te kijken hoe het klonk. Als ik de PPIMV over een kwart zet krijg ik een hele hoge fluittoon die toeneemt met het volume verder op te draaien.
Ik heb zelf nog weinig ervaring met storingzoeken dus ik vermoed dat ik nog wel vaker terug moet vallen op dit forum. Wel heb ik vorig jaar een simpele scope en toongenerator aangeschaft wat misschien het foutzoeken makkelijker kan maken. Ik heb wel wat scope ervaring maar nog niet in samenwerking met buizenversterkers, dus een mooi leerproject wat er nu aankomt.
klinkt als oscillatie. ff de ingangen op de PPMIV omdraaien.