Oorspronkelijk geplaatst door
Liquid_Metal
Vandaag ben ik bij Guitar King in Boekel geweest. De shop is helaas niet goed te bereiken met openbaar vervoer (ruim 3 kwartier met de bus vanaf Eindhoven) maar het is een héle gave winkel met fantastische service. Ik ben heel goed geholpen en kon in het testhok zoveel en zolang herrie maken als ik wilde. Absoluut een aanrader!
Hier is wat ik getest heb, met mijn mening er per cabinet bij (op chronologische volgorde). Alles is getest met een Engl Fireball (which rocks) omdat die het meeste leek op mijn amp.
Bogner OS212 (V30): donderend laag, heel organisch, niet strak genoeg
King's Cabinet 212 (V30): custom cabinet van Guitar King. Volgens de verkoper (goeie gozer) heel veel tijd en moeite in gestoken. Hij was superstrak maar hij was mij iets te scherp en fizzy.
Kool & Elfring 212 (V30): redelijk strak en vol, goede voicing maar klinkt 'dozig'.
ENGL PRO 212 (V30): strak, veel laag en punch, heerlijke sound
Orange PPC212 (V30): dik, strak (niet zo strak als ENGL), vol, veel laag
Ook heb ik twee 412 cabinets getest.
ENGL PRO 412 (V30): súpersound. Strak, veel punch, echt mijn ding
Mesa Boogie Rectifier 412 (V30): mist presence (tophoog), klinkt 'hol'
Het leek mij duidelijk: ENGL!!! Bij vergelijken tussen de 412 en 212 bleef van de laatste maar weinig over, dus de 412 was wel echt mijn ding. Maar zonder de 1:1 vergelijking vond ik de 212 ook fantastisch klinken.
Omdat 212 hard zat kan, minder zwaar is en makkelijker te sjouwen is, denk ik toch dat ik voor een 212 ga. Ik ben er nog niet uit dus alle tips zijn welkom. Ik weet wel dat ik voor ENGL ga.
Tweede keus was de Orange en dat zou betekenen dat de Egnater Tourmaster nog steeds hoog scoort: die vond ik bij Nederland Muziek lekkerder klinken dan de Orange PPC412. In mijn oude vergelijking vond ik de Orange te dik en nu eigenlijk ook. Eigenlijk zou ik de Egnater en ENGL naast elkaar moeten testen, dat ging helaas niet. Omdat de 212 van Egnater heel anders is en ik bovendien de looks van de Egnater niet mooi vind, is de kans groot dat ik voor een ENGL ga.
Het was voor mij echt een verrassing dat ik de Mesa zo slecht vond klinken. De verkoper dacht het al.
Ook nog even mijn oude resultaten gequote. Voor de volledigheid.