bestelling is nog niet binnen (iets was niet op voorraad), dus rack niet compleet, dus nog geen foto's.
...even geduld nog (is moeilijk weet ik, ook voor mij...)
Printable View
bestelling is nog niet binnen (iets was niet op voorraad), dus rack niet compleet, dus nog geen foto's.
...even geduld nog (is moeilijk weet ik, ook voor mij...)
Sorry van die foto's sloeg niet op deze bestelling, ik ben nog erg nieuw op het forum en bij de eerste pagina van dit onderwerp (foto's van jouw rack)stonden kennelijk geen foto's maar vanaf de 2e pagina wel, dit onderwerp is ruim 130 pagina's dus mijn reactie kwam hier achteraan te staan.
Dus ik trek mijn vraag in. Excuses.
no problem, dan trek ik mijn antwoord wel in ;-)
Afgelopen weekend weer bezig geweest met mijn rackie :)
http://www.apicz.nl/img_0168-02.jpg
TC D-two en de Lex MPX550 eruit gehaald.. hiervoor heb ik nu een M-one XL in mijn rackje gezet.
Ik gebruikte eerst mijn lexicon voor reverbs, D-two uiterraard voor delay's en de G-major voor chorus/pitch/oct enz..
Qua delay is het wel weer ff wat minder maargoed. Ik moest toch echt plaats maken voor mijn nieuwe Furman.
Eens kijken of gaat bevallen.. en anders moet er een 9HE rack komen :D
Gtz albert
Zo hoort een rack eruit te zien, echt heel strak.
Zal die van mij ook nog eens posten.
Hierbij ff een kleine update van mijn rack.
http://c4.ac-images.myspacecdn.com/i...6b9bc69a0b.jpg
Alle audiokabels zitten er in, de stroomkabels moeten nog. Stereo relais kabel (die los naar buiten hangt) moet nog aan een chassisdeel dat ik nog niet heb.
edit: alle tyraps worden nog afgeknipt en kabels geroute :)
Tja de delay van de G-major vind ik niet geweldig.. dan klinkt de D-two toch echt stukken beter. Maargoed.. ruimtegebrek :D en wil eigenlijk ook geen grotere case.
Alles uit de G-major halen zal ik nooit doen. Dat ding hangt bij mij in een loop, en de M-one gaat via de mixer. Zo blijft mijn tone toch lekker overeind als ik delay of reverb uit de M-one gebruik. (Wat bij mij toch eigenlijk altijd wel aan staat)
Raoul,
mooi hoor...en inderdaad, die tie-wraps die moeten even getrimd worden.
Ik moet toch ook mijn backplate in orde maken...kom er maar niet toe om dat te doen.
@Albertj. Pfft , krijg je dat nog getild zo?. Ik heb mijn VHT maar in een aparte 2HE gedaan, want ik kreeg het de trappen niet meer op en af...
Ik voorzie ook behoorlijke problemen met mijn 6HE. Ik kan 'm zeker optillen (doe niet voor niets aan gewichtheffen xD) maar hij is wel groot. Wendbaarheid wordt dus wel een probleem op ronde trappen...
Vanochtend eens goed naar mijn 'powercon in' gekeken en wat een briljant systeem is dat zeg! Klopt het dat het niet gesoldeerd hoeft te worden maar je de draadjes gewoon vastschroeft? Er zitten namelijk schroefjes aan de binnenkant. En kan iemand me vertellen welke draad ik waar moet vastmaken? (en wat voor kleur zijn ze ook alweer?). Groen/geel is aarde en die moet aan aarde (het icoontje staat bij de plug) maar bij de andere twee pluggen staan (volgens mij) een N en een L.
Negative
Live
en bij wisselstroom maakt het dus niets uit wat wat is. (geloof ik, maar anyway.. de - is meestal zwart)
Ik doe het toch liever goed :).
Moet het geschroefd worden? De manual zegt dat dat de bedoeling is. Mijn vraag is dus meer: werkt het goed?
Ja hoor,
mijn IEC's zijn ook geschroefd, dat zit moervast.
De L is van Line en de N van Neutral dacht ik:
http://www.neutrik.com/content/techn...=205_315046480
De pluggen moet je idd schroeven maar de chassis-delen moet je wel solderen.
Ik vind het wel vreemd dat die in principe gewoon open zijn.
Als je dus met je hand in je rack gaat wel opletten dat je niet tegen de achterkant van dat powercon chassis-deel komt.
Ik had ook al iemand gezien die het in z'n pedalboard had zitten en er een dot lijm met een lijmpistool opgesmeerd had.
Ik zou het denk ik liever met een tape-je doen denk ik. Voor het geval je hem ooit weer los wilt solderen e.d.
Edit: Het begint er goed op te lijken. ;)
Normaal gesproken worden de Powercons met geïsoleerde kabelschoentjes vastgezet.
Europees:
GND = Groen/Groengeel
L = Bruin
N = Blauw
Amerikaans
GND = Groen
L = Wit
N = Zwart
Overigens maakt het uiteindelijk wel uit hoe je alles aansluit. Ik had zelf een lichte brom in mijn rack. Uiteindelijk alle 'N' en 'L' aansluitingen van alle devices op dezelfde wijze aangesloten en de brom was weg.
In principe heeft Neutrik deze sleeve voor de chassisdelen. Zelf heb ik wat krimpkous om de losse draden gedaan en na het vastsolderen daarmee geisoleerd. Werkt prima omdat het in mijn geval in m'n pedalboard zit weggewerkt.
In mijn rack is gebruik gemaakt van krimpkous om alle chassisdelen. Werkt perfect!
De reden dat powercon schroefverbindingen heeft is warmte. Solderingen kunnen simpelweg smelten wanneer je de voeding heftig belast. Je moet echter wel heel erg je best doen wil je de smelt-temperatuur van tin bereiken. Ik heb dus mijn pluggen én laten solderen én vast laten schroeven om er 100% zeker van te zijn dat de aansluiting nooit los zal gaan. Je moet bij het schroeven van een soldering wel goed letten op tin-resten e.d. door het aandraaien van de schroef.
Vanmiddag de powercon vastgeschroefd en het chassisdeel gesoldeerd. Ik moet zeggen dat mijn soldeertechniek al een stuk beter is ontwikkeld in vergelijking met het begin van zaterdagmiddag :P.
Ik ben net bezig geweest met het solderen van een vijfaderige XLR-plug, voor MIDI. Wat een gepriegel zeg! Ik was voor ik ging sporten begonnen maar dat ging voor geen meter. Op weg naar de gym bedacht ik me dat mijn soldeerpunt wel érg dik was :P. Net met een dunnere gedaan en dat ging wel wat beter. Maar alsog: erg handig zijn ze niet :S. Het XLR chassisdeel lijkt een stuk minder werk te zijn. Dat zijn logische kanalen, hoewel ook wel erg dicht op elkaar...
Ja, de 5-polige stekkers zijn natuurlijk wel het meest lastig.
Ik heb de 5-polige nog niet; er is wat misgegaan bij de bestelling, dus die bewaar ik ook maar voor het laatst. Kun je nagaan wat een gepriegel het is als je 5- of 7-polige DIN stekkers moet solderen....
Ik ben ondertussen ook aardig gevorderd.
Hierbij een foto van mijn powercon power in chassis met isolatie tape.
Ik had er krimpkous omheen gedaan maar dat is door de hitte van het solderen al gekrompen dus kon ik het niet meer over de soldering heen schuiven.
Dit vind ik ook wel OK. :)
http://img411.imageshack.us/img411/4808/afb057.jpg
Oei, dat zou ik niet doen als ik jou was. Doe jezelf een plezier en doe het opnieuw, met krimpkous en bind het voor mijn part af met een tie rap om de powercon, en bij de kabel. De tape die jij gebruikt laat los en vervormt uiteindelijk door warmte (stroom = warmte). Als je ooit eens een keer onder een optreden moet troubleshooten (in het donker met je handen in het rack) hang je voor je het weet aan de 220.
Morris
edit: en als je geen goede trekontlasting (leuk woord he) hebt, schuift je isotape er sowieso vanaf uiteindelijk.
+1
Zorg dat je bedrading, connectors en vooral het soldeerwerk perfect gedaan zijn. Het vormt de basis van een goed werkend en veilig rack. Ik gebruik zelf een combinatie van krimpkous om de solderingen en die chassis/D-norm kous die al eerder genoemd werd als extra bescherming tegen stof, vuil, vocht en onhandige muziekanten vingers.
Is er gebruik gemaakt van krimpkous wat in z'n geheel om die Powercon chassis gaat of alleen om de 3 afzonderlijke draden?
Mijn ervaring met die isolatie tape is anders best goed.
Als je zorgt dat de tape vanaf het eerste moment dat je 't erop doet, goed plakt, dan blijft het jaren goed zitten en is ook behoorlijk bestand tegen hitte.
Maar ik zal 's kijken of er een geschikte krimpkous te vinden is.
Hoe bedoel je dat met die tie-wraps?
Ja, de solderingen zitten echt wel goed; ik ben aardig bedreven wat dat betreft. ahum :)
Je hebt zeker gelijk dat alles perfect moet.
Heb geen zin in narigheid terwijl ik lekker aan het rocken ben. ;)
Bedankt voor de tips allemaal!
Om het gehele chassisdeel + een stukje van de kabel. Vervolgens heb ik tie-wraps om het chassisdeel gedaan en de kabel met een andere tie-wrap aan het chassisdeel vastgemaakt (heb zo'n 90 graden chassisdeel, met om de 2 aansluitingen een gaatje om de bekabeling aan vast te maken). De boel kan geen kant meer op + er kan geen vocht e.d. bij komen.
NOOIT solderen die voedingsdraden! Het al dan niet smelten van de tin speelt daarbij vrijwel geen rol. Wanneer iets zo heet wordt dat de tin smelt, is het sowieso al te laat.
Tin oxideert vele malen sneller dan andere metalen waardoor de geleiding slechter wordt. Dit lijdt uiteindelijk tot grotere weerstand, grotere stroom en oplopende temperatuur en verhoogt kans op het uitbranden van het contact. Dit kan brand veroorzaken!
Dit is niet direct van belang binnenin versterkers en effecten, maar externe aansluitingen altijd schroeven of klemmen, niet solderen.
Volgens mij komt er een oxide laagje op het tin en zal daarna niet verder oxideren in tegenstelling tot ijzer, wat van binnenuit verder oxideert.
Volgens mij krijg je met klemmen eerder last van oxidatie omdat de klemmetjes en lipjes wel kunnen gaan oxideren en er dus een slechte verbinding ontstaat.
Dit geldt ook voor speaker aansluitingen; die kun je ook het beste solderen.
Ik wil niet eigenwijs overkomen (ben ik wel ;)), dus correct me if I'm wrong.
Heren,
Dit heeft niet veel meer met foto's van jouw rack te maken, toch?
Ontopic: (wel een hele slechte foto, misschien binnenkort even mooie plaatjes maken)
[IMG=http://img216.imageshack.us/img216/9930/afb028k.jpg][/IMG]
Een rocktron rackinterface, in gebruik als VCA (volume) en als splitter. In de toekomst ga ik misschien ook de mixer weer gebruiken (2e effecten bak of extra preamp)
Eronder zit een zelfbouw voeding/ switcher/ interface/ monitor mixer. Hij is inmiddels bijna af, de monitormixer moet nog gesoldeerd worden en de opdruk op het frontpaneel ontbreekt nog.
Boven de dinopower zit normaal een wireless in ear systeem, maar die is momenteel naar de ^&*#@*&
@Kokeleko: De case is een 8he shockmount van RoadReady met een zelfbouw wielplaat. De case heb ik ongebruikt via marktplaats gekocht van een kerel die er een aantal had. Kostte me "maar" 200 euro (vandaar mn keuze). De kwaliteit is goed, maar niet ubertop voor 20 jaar on the road use (denk ik).
Tin is (ook wanneer het hard is) flexibeler dan ijzer. Volgens mij is het een EC-richtlijn dat geschroefde en geklemde contacten nooit vertint mogen zijn. Ik zal eens kijken of ik het ergens kan terugvinden. Sorry voor offtopic overigens; het viel me op en wilde jullie even waarschuwen.
Thnx! Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de preamp-poweramp combi die jij gebruikt. Is de engl preamp niet heel powerball-achtig? Lijkt me gaaf om die es te horen met een EL84 eindtrap. Klinkt misschien iets minder scherp en clinisch dan 6L6 buizen.
Voorproefje:
http://img142.imageshack.us/img142/7434/afb059.jpg
http://img142.imageshack.us/img142/3785/afb062.jpg
De XLR pluggen ontbreken nog, het leukste voor het laatst bewaard. :)
Na het gedaan te hebben vielen de XLR-pluggen eigenlijk best mee hoor. Afgezien van het feit dat mn draadjes wel een beetje smolten :P.
Hier mijn nieuwste foto's. EN M'N RACK IS AF!!!
Uiteraard zijn er nog dingen die ik wil hebben, maar dat zijn toekomstplannen. For now is 'ie helemaal af.
Er is echter 1 ding dat me niet zint: achterop mijn preamp zit een aux input. Ik dacht dat dat was voor gitaar. Maar als ik 'm daar instop is het geluid héél zacht en nauwelijks overstuurd op m'n OD-kanaal. Is dat normaal? Ik dacht dat die ingang was voor gebruik van bv een wireless 19" unit.
Hier de foto's:
http://c4.ac-images.myspacecdn.com/i...6b9bc69a0b.jpg
En om te laten zien dat alles werkt:
http://c4.ac-images.myspacecdn.com/i...c0ee7bf62b.jpg
Ik zal als het donker wordt spectaculaire foto's maken met de LEDs.