Oorspronkelijk geplaatst door
Han S
Man, breek me de bek niet open. Ik kwam acht jaar geleden toevallig op zo'n forum terecht toen ik struikelde over een discussie over microfoons waarin iets werd beweerd dat volstrekt onwaar was. Ik registreerde me en reageerde daar op. Ik kwam in een wereld terecht die mij totaal onbekend was, waar mensen op zaterdagmiddag bij elkaar komen en tweakjes gaat uitproberen. Waar claims worden gelanceerd die een rationeel denkend mens met enige kennis van de natuurwetten doen steigeren.
Een gitarist kiest een versterker die beslist anti hi fi is, kleurt als een bezetene en 100% vervormt. Hi fi is een andere wereld en ik kwam op websites van fabrikanten die in hun broek schijten van het lachen als iemand weer eens in die poeha verhalen van ze is getrapt en een kabeltje koopt van een meter met vier tulpstekkertjes voor 13.400 euro. Of acht meter speakerkabel voor 54.000 euro. Een Kanzy buizenversterker met vier EL34's kost 60.000 euro. Daar schrikt een gitarist zich een stuip door.
Ik werd als snel gevraagd als moderator omdat ik een studio drijf, nuchter ben en de benen op de grond plant. En we ondernamen veel testen. Een medemoderator is ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam en die nam meetapparatuur mee waar we nano eenheden mee kunnen meten. Zo hebben we CD spelers van 10.000 euro vergeleken met een instappertje van 100 euro en niemand kon het verschil blind duiden.
We hebben goedkope kabels en snoeren met elkaar vergeleken, zelfde verhaal, geen verschillen tussen een Action snoertje van 49 cent en een exoot van 1200 euro. Ik heb persoonlijk een interlinkje 1000 uur laten 'inspelen' in een verzegelde box met voorruit, nadat we van de fabrikant twee dure interlinks ter beschikking hadden gekregen. En weer een man of 30 in de studio die geen enkel verschil konden horen.
En nog altijd hebben we flinke discussies over ons gehoororgaan, een orgaan dat door audiofielen als het ultieme meetinstrument wordt ervaren, maar zo onbetrouwbaar is als maar kan. De meeste dieren zouden smakelijk om ons lachen als het om waarnemen gaat. Mijn hond hoort de ambulance al twee minuten voordat ik hem hoor. Een bloedhond ruikt een paar moluculen op een kilometer afstand en de adelaar ziet een muis lopen in het gras op 150 meter hoogte.
En wij maar denken dat we een superieur gehoororgaan hebben. Nu is er weer iemand die verschillen hoort als hij zijn luidsprekerstand helemaal vult met zand en als hij hem voor de helft vult, je blijft je verbazen. Autosuggestie.
Maar wel leuk.