Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 8 van 17 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 161

Standaard

Wat ik me trouwens ook afvraag is of betere geleiding ook automatisch "mooier" geluid betekent.
    Misschien zorgt de geleiding van koper juist voor een bepaalde vervorming die de mens als mooi ervaart.
    Bovendien zijn alle facetten in je hele set-up juist afgestemd op onderdelen met koper i.p.v. zilver.

Dus als er überhaupt al verschil merkbaar is, wordt het geluid dan ook mooier of juist minder mooi?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn-w Bekijk bericht
    Wat ik me trouwens ook afvraag is of betere geleiding ook automatisch "mooier" geluid betekent.
    Precies (deel van) mijn punt, Martijn. Ik twijfel er niet aan dat er verschil te horen is tussen verschillende pick-ups. Maar het verschil wordt gemaakt door het vakmanschap van de pick-up designers bij (o.a.) S.D., niet in het kiezen van een materiaal met deze of gene gunstige fysische eigenschap. Je zou mij de meest geweldige magneet, perfect geleidend draad en polepieces van unobtainium kunnen geven, en nog zou ik er een drollerig klinkende pick-up van kunnen klussen.

@Chris:
    Er is in het gebied waar we nu over praten eigenlijk niets dat we niet kunnen meten. Wat echter (nog) niet mogelijk is (en misschien ook nooit zal zijn), is om meetwaarden om te zetten in een interpretatie van ons gehoor. Daarvoor is ons gehoor veel te niet-lineair, verschilt het teveel van persoon tot persoon en is de interpretatie die wij vervolgens geven van hetgeen ons gehoor bereikt veel te subjectief. Het is niet zozeer de elektronica waar we niet alles van begrijpen, maar de verbintenis tussen die elektronica en wat wij horen en bovenal wat we daarvan vinden. Juist daarom is het in veel gevallen zo onzinnig om de voordelen (of nadelen!) van bepaalde structurele of materiele verbeteringen aan te dragen als een verbetering in klank.

Dat gezegd hebbende twijfel ik er niet aan dat door vakmanschap kennis kan worden verworven over hoe de keuze voor bepaalde componenten van willekeurig welk circuit tot een voor ons oor aangenaam resultaat kunnen leiden.

@ Han S, bedankt voor je mooie verhalen over de audiofielen in je omgeving en hoe die keer op keer door de mand vallen in dubbelblinde tests, vind ik altijd weer mooi om te lezen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn-w Bekijk bericht
    Misschien zorgt de geleiding van koper juist voor een bepaalde vervorming die de mens als mooi ervaart.
    Bovendien zijn alle facetten in je hele set-up juist afgestemd op onderdelen met koper i.p.v. zilver.

Dus als er überhaupt al verschil merkbaar is, wordt het geluid dan ook mooier of juist minder mooi?
    Exact de reden waarom sommigen met een krulsnoer spelen, of liever een inferieure ouwe analoge delay hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Exact de reden waarom sommigen met een krulsnoer spelen, of liever een inferieure ouwe analoge delay hebben.
    Of waarom sommigen liever een ouderwetse grammofoonplaat luisteren i.p.v. een geremasterde cd.

Het kan technisch nog zo perfect zijn, het gaat erom hoe het werkelijk klinkt. Het hele principe van distortion. Je signaal enorm vervormen. Miljoenen mensen vinden het prachtig, mijzelf incluis. Maar technisch gezien natuurlijk verre van een perfect signaal.

Senior Member

Standaard

Het is gewoon een product voor een specifieke markt. De markt van alleen het beste van het beste willen en bereid zijn daarvoor te betalen. Duncan had daarvoor de Antiquity lijn maar daar zat nog maar weinig rek in, nu kunnen ze weer een tijdje vooruit.
    Of claims daadwerkelijk ingelost en of verklaard kunnen worden... het is irrelevant. Dwz, leg je het geld ervoor neer dan ben je doelgroep en dus relevant voor Duncan.

Senior Member
    Blog Entries
    4

Standaard

Ik vind alleen dat beste van het beste zo'n enorme onzin. Maar als je bedoelt het duurste van het duurste dan klopt het helemaal.

Senior Member

Standaard

.. beste van het beste is de term voor de consument, duurste van het duurste is van de producent.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vidar Bekijk bericht
    @ Han S, bedankt voor je mooie verhalen over de audiofielen in je omgeving en hoe die keer op keer door de mand vallen in dubbelblinde tests, vind ik altijd weer mooi om te lezen.
    Man, breek me de bek niet open. Ik kwam acht jaar geleden toevallig op zo'n forum terecht toen ik struikelde over een discussie over microfoons waarin iets werd beweerd dat volstrekt onwaar was. Ik registreerde me en reageerde daar op. Ik kwam in een wereld terecht die mij totaal onbekend was, waar mensen op zaterdagmiddag bij elkaar komen en tweakjes gaat uitproberen. Waar claims worden gelanceerd die een rationeel denkend mens met enige kennis van de natuurwetten doen steigeren.

Een gitarist kiest een versterker die beslist anti hi fi is, kleurt als een bezetene en 100% vervormt. Hi fi is een andere wereld en ik kwam op websites van fabrikanten die in hun broek schijten van het lachen als iemand weer eens in die poeha verhalen van ze is getrapt en een kabeltje koopt van een meter met vier tulpstekkertjes voor 13.400 euro. Of acht meter speakerkabel voor 54.000 euro. Een Kanzy buizenversterker met vier EL34's kost 60.000 euro. Daar schrikt een gitarist zich een stuip door.

Ik werd als snel gevraagd als moderator omdat ik een studio drijf, nuchter ben en de benen op de grond plant. En we ondernamen veel testen. Een medemoderator is ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam en die nam meetapparatuur mee waar we nano eenheden mee kunnen meten. Zo hebben we CD spelers van 10.000 euro vergeleken met een instappertje van 100 euro en niemand kon het verschil blind duiden.

We hebben goedkope kabels en snoeren met elkaar vergeleken, zelfde verhaal, geen verschillen tussen een Action snoertje van 49 cent en een exoot van 1200 euro. Ik heb persoonlijk een interlinkje 1000 uur laten 'inspelen' in een verzegelde box met voorruit, nadat we van de fabrikant twee dure interlinks ter beschikking hadden gekregen. En weer een man of 30 in de studio die geen enkel verschil konden horen.

En nog altijd hebben we flinke discussies over ons gehoororgaan, een orgaan dat door audiofielen als het ultieme meetinstrument wordt ervaren, maar zo onbetrouwbaar is als maar kan. De meeste dieren zouden smakelijk om ons lachen als het om waarnemen gaat. Mijn hond hoort de ambulance al twee minuten voordat ik hem hoor. Een bloedhond ruikt een paar moluculen op een kilometer afstand en de adelaar ziet een muis lopen in het gras op 150 meter hoogte.

En wij maar denken dat we een superieur gehoororgaan hebben. Nu is er weer iemand die verschillen hoort als hij zijn luidsprekerstand helemaal vult met zand en als hij hem voor de helft vult, je blijft je verbazen. Autosuggestie.

Maar wel leuk.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Over die audiofielen: ik vind het persoonlijk grappig dat zij zoveel geld uitgeven aan hifi-systemen, materialen en infrastructuur terwijl de overgrote meerderheid van de muziek waar zij naar luisteren opgenomen is met lofi-instrumenten.

Over de reclame van SD voor deze pickups: ze vertellen net hetzelfde over hun andere pickups: rijke toon, fantastische dynamiek, gevoelig voor aanslag. Andere pickupmakers hangen net zo'n verhaal op over hun pickups. Maar omdat er zilverdraad en nikkel polepieces gebruikt worden, wordt het nog een trapje beter. En eerlijk, al wat SD beweert dat deze pickup is, zijn actieve pickups al sinds lang. Niet dat ik een fan ben van dat soort pickups, want zij zijn zowat technisch perfect en oorspronkelijk bedoeld voor hifi-versterkers. En zelf vind ik dat een mooi geluid gevormd wordt door de afwezigheid van perfectie. Een P90 is geen P90 zonder wat hum.
    SD prijzen voor zijn innovativiteit omdat ze voor een exclusief prijs een decennia-oud ontwerp aanpassen door voor zilverdraad ipv koperdraad te gebruiken, vind ik eerlijk gezegd te veel eer. Dan moeten we de persoon die als eerste blades of rails gebruikte ipv polepieces als de Einstein van de gitaren beschouwen. Of de persoon die samarium-cobalt of neodymium gebruikt ipv kunstmatige magneten.
    Verder vind ik dat SD eens werk mag maken van deftige geluidclipjes, want de huidige schrikken mij eerder af dan dat ze me aanmoedigen SD te kopen...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Senior Member

Standaard

Mensen hebben gewoon een rechtvaardiging nodig om een apparaten fetishist te zijn. Dat is niet alleen bij gitaristen zo, maar ook bij audiofielen, fotografen, modefreaks en ga zo maar verder.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten