Eventueel gridstoppertje voor V1b ?
Printable View
Eventueel gridstoppertje voor V1b ?
Niet nodig. Misschien om de gain wat te temperen een weerstand in het signaalpad. Moet het zo doen, schema lijkt me in orde.
Heel leuk project, kan me herinneren van ut forum dat jij een gegeven moment buizenradio onderdelen bent gaan gebruiken en derhalve de principes van amps/diy bent gaan opsteken door te doen. Super om te lezen dat je serieuze theorie in de vorm van boeken bent gaan raadplegen en gebruiken als ondersteuning. Weet dat me dat ook pas echt verder gaat helpen.
Ben begonnen met electronica voor dummies maar nog niet toe aan heftiger spul, ha ha ha.
Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat. Breng het beest tot leven!
KLopt, dat was alweer 2 of 3 jaar geleden. Toen ben ik als een malle aan het studeren gegaan met steun van Nico, Frans, Frits en Guitarnijboer en een paar anderen. Helaas ging al die kennis kennelijk in het korte termijn geheugen zitten.
Er was een moment dat ik ineens een hoop door had, en ineens ook hele schakelingen voor me zag. Nu dus helaas niet. Kennelijk moet je dit blijven doen om vaardig te blijven.
Je hebt een schema gemaakt en waardes ingevuld. Ook in de voeding. Ik neem aan dat je waardes berekend hebt of is het een gooi in het duister?
Mocht je ze wel berekend hebben, ga je dus ook uit van bepaalde bias instellingen in de eindtrap en de pre-amp. Op basis daarvan kun je berekenen op welk punt V1B helemaal over zij nek gaat (of niet) en dat je dus een voorzorgsmaatregel moet nemen voor de grid.
Waardes zjn overgenomen uit het schema van de ampmaker double six., ik gebruik dezelfde trafos en in grote lijnen bhetzelfde schema. Heb alleen de eerste voedingselko aangepast op de gz34 (47uf ipv 100uf) dus de spanningen zijn ook zoals bij de double six. Heb uit het double six schema de tonestack weggehaald en een mastervolume toegevoegd (denk ik)
Als het "interessante" ècht van de gekke wordt, is dat toch zó opgelost met een paar weerstandjes?
Overigens begrijp ik de tegenkoppeling niet... met een mastervolume-pot nà de pre-amp is die dan
behoorlijk useless.
In een tegenkoppelcircuit vergelijkt je amp het aan de eindtrap geleverde signaal met het signaal op de
uiteindelijke output en probeert zo goed mogelijk verschillen te compenseren.
Dat scheelt in vervorming.(van je eindtrap)
Als je dan binnen deze "loop" gaat volumeregelen, dan weet je amp het ook niet meer!
Eigenlijk dus het verhaal van een PPIMV in een balans-eindtrap.
Nico, op mijn champ zit een groundlift en eigenlijk wordt die altijd gebruikt. Dat was dus hier het idee maar alles strippen heeft natuurlijk wel invloed. Zal daar dan weerstanden moeten plaatsen. Kan ik wel ff op gaan rekenen. Dat moet lukken met de boeken.
Frits, tgegenkoppeling zat zo ook in het standaardschema. Ik heb daar eigenlijk alleen de midpotmeter gewijzigd in een MV. Kan je mij een kleine hint geven waarom het zinloos is, dan weet ik in welke richting te gaan zoeken
Nico, die negatieve feedback lijn heb ik overgenomen uit het originele schema, mijn lekenverstand zegt dat er een wisselspanning afgetaptwordt en die loopt door de 2.7k weerstand en kiest daarna de weg van de minste weerstand naar de kathode. Via het rooster volgt dit signaal de weg naar de anode, de koppelcap en zo richting de eindbuizen. De exacte werking (of het doel) bevat ik nog niet helemaal.
Joris, zoek dan eerst eens uit waarom die tegenkoppeling er in zit.
Om je een beetje op weg te helpen:
Het gedrag van een buis is niet lineair en heeft een bepaalde stijlheid waarmee wordt bedoeld dat een kleine spanningsverandering op het stuurrooster een grote stoomverandering in de anode veroorzaakt. Hier zijn grafieken van. Zoek nu eens zo'n grafiek op, maakt niet uit van welke buis maar bij voorkeur van een door jouw gebruikte eindbuis. Als je die grafiek bestudeerd zul je zien dat de toename van de anodestroom niet overal gelijk is, maw er zit een bepaalde kromme in. Dit veroorzaakt vervorming omdat de toename van de stroom niet helemaal de toename van de roosterspanning volgt. Dit a lineaire gedrag (door sommige de hemel in geprezen en door andere vervloekt) kan worden tegengewerkt door tegenkoppeling. Men maakt als het ware de versterking afhankelijk van meer lineaire componenten. Hiervoor moet wel voldoende versterking beschikbaar zijn want tegenkoppeling kost bakken versterking. Goed, voor het weekend leesvoer genoeg dacht ik. We verwachten dat je ons uiterlijk maandag de werking van de tegenkoppeling verklaart :D
Ha Frans, leuk, een beetje op weg helpen. Ideaal. Als ik het echt voorgekauwd wil hebben, dan koop ik wel een kitje en bouw ik een layout na, maar daar zie ik de lol niet van in.
ik ga eerst dat stuk bestuderen.
En Blencow mag nog een keer doorgelezen worden. Want daar staat het antwoord indirect opgenomen door de hoofdstukken heen.
Hoofdstuk 9 vanaf blz 201 met al een verwijzing op 195 zag ik ff zo gauw. De kleine ligt bijna op bed en dan ga ik lezen.
Quote van Blencowe: if in doubt, do not use any feedback at all, IT is not essential. Mooi, die gaan we onthouden. :-)
Aiken ook bekeken en vraag me af waarom je uberhaubt NFB zou willen. Zonder lijkt me veel losser met een geleidelijkere overgang van clean naar overstuurd.
Weglaten zou de makkelijkste optie zijn, maar daar leer ik niets van, dus eert uitzoeken hoe de boel hoort te werken en dan maar een schakelaartje op het boardje plaatsen.
De eerdere opmerking over de mastervolumeknop na VIb in combinatie met de negatieve feedback snap ik echt niet. Volgens mij voeg ik een deel van het signaal van de speakers toe aan van VIb. Het toegevoegde signaal is tegenovergesteld aan het signaal dat vanaf VIa komt en de boel wordt afgevlakt om het zo maar te noemen.
vervolgens, volgens mijn tekening gaat het signaal naar de MVpot en daar wordt het afgeknepen. dus minder signaal naar de eindbuizen, dus minder volume.
Hier is toch niets vreemds aan?
Je mastervolume zal na de fasedraaier moeten veronderstel ik.
Tegenkoppeling is een lus die jij nu vrolijk onderbreekt. Gewoon omdat het kan? De hoeveelheid signaal is nauwkeurig berekend en door een pot in die lus op te nemen maak je die berekening waardeloos.
Leer nu eerst eens het doel van nfb en bepaal dan of je het onzin vindt.
Frans, wat bedoel je met dat ik hem onderbreek?
Wat is er anders in mijn aangepaste schema dan in het origineel?
Origineel:
http://i42.tinypic.com/p7i3t.jpg
en mijn knutsel:
http://i44.tinypic.com/2brwqa.jpg
Bij het origineel is slechts een bepaald frequentiegebied beinvloed en dan nog voor een klein deel. Wat je met de masterpot doet is het hele signaal killen en dat begint al zodra je de potmeter richting minimaal draait. Het NFB signaal komt binnen op de kathode en heeft een vaste instelling.
Als je een presence regeling goed bekijkt zie je dat daar meestal ook gebruik wordt gemaakt van de normaal aanwezige NFB. Een presence regelaar stelt de NFB gedeeltelijk buiten werking maar dan alleen voor mid/hoog. Vandaar dat de gain toeneemt maar ook de vervorming wat er de oorzaak van is dat de output een beetje agressief naar de voorgrond treed. Je moet er van houden maar ik ga er nooit over in discussie.
Lees je nou maar goed in, je hebt nog drie dagen voor het overhoren begint ;)
Dus eigenlijk zeg je: Sloop de MV lekker uit het schema :soinnocent:
Dan gaat die MV er gewoon tussen uit. Originele schema met al die toonregeling lijkt me niets. Daar heeft mijn gitaar al een knop voor.
Dan wordt het maar nog minimaler met alleen een volume knop.
Ga vanavond eerst de hsp meten, dan kan ik de loadline berekenen. Maar vannacht rond een uur of 2 viel het kwartje. In het originele echema wordt heel veel gebypassed en alleen de middenpot haalt een bepaald gebied weg. Ik neem in mijn tekeing een veel groter deel van het signaal weg uit de lus (eigenlijk alles met de MV pot) terwijl het signaal van VIa constant blijft. Hierdoor trek je de verhoudingen scheef. Ik denk dat ik daar het probleem moet zoeken.
maar eerst ga ik even de hsp meten, loadline tekenen op basis van de 100 anodeweerstand, als het goed is weet ik dan welke zwieper de wisselspanning maakt en kan ik zien wat de versterking doet.
Euuuhhh????
Duurt nog wel even voordat dat me lukt. Moet eerst snappen hoe ik dat ga uitrekenen. Ben nu hier aangekomen:
Spanningen gemeten:
Uit het stopcontact komt kennelijk 237V
6.9v gloeispanning, zonder buizen in de voetjes
HSP op punten A, B en C gemeten met alleen het voedingsboardje
A 388v/269v/120v/0v
B 391v/271v/121v/0v
C 386v/268v/119v/0v
Op de anodeweestand staat dus 388v gelijkspanning
Anode weerstand is 100K. Load line loopt dus diagonaal van 388v naar 3.8mA (388:100=3.8)(voltage gedeeld door weerstand is ampere)
Kathodeweerstand in het schema is 1.5k. Hier is ook een load line van te tekenen.
Een rechte lijn tussen twee punten (op aanwijzingen uit het boek van Blencowe 1.5mA en 0.5mA gepakt):
Wanneer 1.5mA stroom door de 1500 ohm weerstand loopt is de spanning over de weerstand 2.25v
wanneer 0.5 mA stroom door de 1500 ohm weerstand loopt is de spanning over de weerstand 0.75v
Biaspunt is dan -2.0v door de kathode weerstand van 1.5k
http://i39.tinypic.com/2lxgoe0.png
En hier ben ik het verder geheel kwijt, dus weer terug naar af. Ik ben echt te oud geworden om te leren geloof ik.
Tsjaa, weet ik niet. Ik merk wel dat ik engels bijna nooit gebruik. Erg lastig aangezien alle info in het engels is en ik verder totaal geen basiskennis heb op dat gebied. Ik denk dat ik je kan uitleggen hoe een batterij werkt, maar dan houd het ook echt verder op.
Maar je was er bijna :)
http://www.verelec.com/tijdelijk/ima...ast triode.jpg
Als je nu op de load lijn (groen) de swing tekent op de grid dan zie je op de verticale as (rood) de stroom variatie en op de horizontale as (blauw) de swing op de anode. Nu kanje gerust alle andere formules erop loslaten en tutti
a) je hebt je bias punt bepaald op -2V.
b) op de ingang krijg je dus een swing (bij 200mV signaal) van -2.05 tot -1.95. (de helft erbij en de helft eraf)
c) als je vanuit die punten (en die mag je gewoon schatten) kom je uit op een stroom variatie van tussen de 1.25mA en 1.45mA ( de rode lijnen).
d) door de anode gaat dus een stroom lopen van 1.25- 1.45mA.
e) dat betekent dat er een spanningsval over de 100K weerstand (immers daar gaat de stroom doorheen) valt van (100000* 0.00125 = 125V) tot (100000* 0.00145) = 145V).
d) dat betekent dat er op de anode de spanning zal varieren van (400-125 = 275V) en (400-145= 255V) is dus een delta van 20V
e) als je goed kijkt zie je dat de groene lijn al gauw iets van 200mV lang is. Dat zou betekenen:
- dat bij deze instellingen een gain van 20 / 0/0.200 = 100 te bereiken (ook toevallig bij een 12AX7)
- de buis redelijk lineair is in het gebied waarin je opereert. Te zien door de redelijk evenwijdige curve afstanden langs de loadlijn
Zo dit is het eerste deel. Dit is nog niet de signaalspanning die doorkomt naar V1B (daar zit nog een impedantie wijziging agv. de anode weerstand, een cap en een potmeter tussen). Maar snap je dit wel?
Overigens is het eenvoudiger om een groter bereik te nemen van bijvooorbeeld -1V tot -3V (dus een signaal van 2V). In de berekeningen maakt dit eigenlijk niets uit omdat per saldo het resultaat hetzelfde wordt. Dit gaat eigenlijk alleen op als je op een redelijk lineair gebied van de buis opereert.
Als je straks de spanningen naar beneden gaat brengen kom je in een heel ander gebied van de buis terecht en zullen de resultaten ook een stuk anders worden.
Zo, da's wel heel erg duidelijk uitgelegd geloof ik. Denk dat ik het snap.
Nou dan krijg je nu het 2e gedeelte:)
Als je de buis in de keten bekijkt (Anode weerstand-anode-kathode-GND) dan valt er over de buis (anode-kathode) een spanning van (ga uit van de -2V bias punt):265V (tussen 255 en 275 in) - 2V (spanning over de kathode) = 263V.
wet van ohm stelt R = U / I = 263 / 0.00135(wederom tussen de 1.25 en 1.45) = 194.8kOhm
Samen met de kathode is de uitgangs impedantie van de buis : 194.8 + 1.5K zeg 196k afgerond.
Echter parallel daaraan is er een 100K die via de voeding naar GND gaat. Dus wordt de impedantie nu:
1/R = 1/ 196000 + 1 / 100000 R = ongeveer 66K.
De uitgangs impedantie mag je hier op houden van de buis.
Die wordt belast met een serie keten van 22nF + 1Meg potmeter.
bij 1000Hz is de z van de cap 1 / (2 x PI x f x C) = 1 / (2 x PI x 1000 x 0.000000022) = 7.2K
De hele keten nu is dus uiteindelijk:
66K + 7.2K + 1M.
Op de bovenkant van de potmeter komt dus (1000000 / 1073200) * uitgangsspanning (20V bij 200mV ingang) = 18.6V
de Gain uiteindelijk in dB = 20 log10 * (Vo / Vi) = 20 * log10 * (18.6 / 0.200) = 39dB.
Voordeel van dB's is dat je ze gewoon mag optellen en aftrekken in ketens. Dus als je nu het originele schema pakt:
dan had je : 39dB - 20db (verzwakking van de tonestack) = 19db op V1B. Nu gooi je daar 39dB op.