Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 28 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Nico, op mijn champ zit een groundlift en eigenlijk wordt die altijd gebruikt. Dat was dus hier het idee maar alles strippen heeft natuurlijk wel invloed. Zal daar dan weerstanden moeten plaatsen. Kan ik wel ff op gaan rekenen. Dat moet lukken met de boeken.

Frits, tgegenkoppeling zat zo ook in het standaardschema. Ik heb daar eigenlijk alleen de midpotmeter gewijzigd in een MV. Kan je mij een kleine hint geven waarom het zinloos is, dan weet ik in welke richting te gaan zoeken

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Frits, tgegenkoppeling zat zo ook in het standaardschema. Ik heb daar eigenlijk alleen de midpotmeter gewijzigd in een MV. Kan je mij een kleine hint geven waarom het zinloos is, dan weet ik in welke richting te gaan zoeken
    Ik kan je die hint ook wel geven:
    a) beredeneer wat er gebeurt met de tegenkoppeling als je het volume terugdraait op de MV
    Nico

Senior Member

Standaard

Nico, die negatieve feedback lijn heb ik overgenomen uit het originele schema, mijn lekenverstand zegt dat er een wisselspanning afgetaptwordt en die loopt door de 2.7k weerstand en kiest daarna de weg van de minste weerstand naar de kathode. Via het rooster volgt dit signaal de weg naar de anode, de koppelcap en zo richting de eindbuizen. De exacte werking (of het doel) bevat ik nog niet helemaal.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Nico, die negatieve feedback lijn heb ik overgenomen uit het originele schema, mijn lekenverstand zegt dat er een wisselspanning afgetaptwordt en die loopt door de 2.7k weerstand en kiest daarna de weg van de minste weerstand naar de kathode. Via het rooster volgt dit signaal de weg naar de anode, de koppelcap en zo richting de eindbuizen. De exacte werking (of het doel) bevat ik nog niet helemaal.
    Joris, zoek dan eerst eens uit waarom die tegenkoppeling er in zit.

Om je een beetje op weg te helpen:
    Het gedrag van een buis is niet lineair en heeft een bepaalde stijlheid waarmee wordt bedoeld dat een kleine spanningsverandering op het stuurrooster een grote stoomverandering in de anode veroorzaakt. Hier zijn grafieken van. Zoek nu eens zo'n grafiek op, maakt niet uit van welke buis maar bij voorkeur van een door jouw gebruikte eindbuis. Als je die grafiek bestudeerd zul je zien dat de toename van de anodestroom niet overal gelijk is, maw er zit een bepaalde kromme in. Dit veroorzaakt vervorming omdat de toename van de stroom niet helemaal de toename van de roosterspanning volgt. Dit a lineaire gedrag (door sommige de hemel in geprezen en door andere vervloekt) kan worden tegengewerkt door tegenkoppeling. Men maakt als het ware de versterking afhankelijk van meer lineaire componenten. Hiervoor moet wel voldoende versterking beschikbaar zijn want tegenkoppeling kost bakken versterking. Goed, voor het weekend leesvoer genoeg dacht ik. We verwachten dat je ons uiterlijk maandag de werking van de tegenkoppeling verklaart
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ha Frans, leuk, een beetje op weg helpen. Ideaal. Als ik het echt voorgekauwd wil hebben, dan koop ik wel een kitje en bouw ik een layout na, maar daar zie ik de lol niet van in.

ik ga eerst dat stuk bestuderen.

Senior Member

Standaard

En Blencow mag nog een keer doorgelezen worden. Want daar staat het antwoord indirect opgenomen door de hoofdstukken heen.
    Nico

Senior Member

Standaard

Hoofdstuk 9 vanaf blz 201 met al een verwijzing op 195 zag ik ff zo gauw. De kleine ligt bijna op bed en dan ga ik lezen.

Senior Member

Standaard

Quote van Blencowe: if in doubt, do not use any feedback at all, IT is not essential. Mooi, die gaan we onthouden. :-)

Senior Member

Standaard

Aiken ook bekeken en vraag me af waarom je uberhaubt NFB zou willen. Zonder lijkt me veel losser met een geleidelijkere overgang van clean naar overstuurd.

Weglaten zou de makkelijkste optie zijn, maar daar leer ik niets van, dus eert uitzoeken hoe de boel hoort te werken en dan maar een schakelaartje op het boardje plaatsen.

De eerdere opmerking over de mastervolumeknop na VIb in combinatie met de negatieve feedback snap ik echt niet. Volgens mij voeg ik een deel van het signaal van de speakers toe aan van VIb. Het toegevoegde signaal is tegenovergesteld aan het signaal dat vanaf VIa komt en de boel wordt afgevlakt om het zo maar te noemen.

vervolgens, volgens mijn tekening gaat het signaal naar de MVpot en daar wordt het afgeknepen. dus minder signaal naar de eindbuizen, dus minder volume.

Hier is toch niets vreemds aan?
    147-c Guitars

Standaard

Je mastervolume zal na de fasedraaier moeten veronderstel ik.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten