Eventueel gridstoppertje voor V1b ?
Eventueel gridstoppertje voor V1b ?
Niet nodig. Misschien om de gain wat te temperen een weerstand in het signaalpad. Moet het zo doen, schema lijkt me in orde.
Heel leuk project, kan me herinneren van ut forum dat jij een gegeven moment buizenradio onderdelen bent gaan gebruiken en derhalve de principes van amps/diy bent gaan opsteken door te doen. Super om te lezen dat je serieuze theorie in de vorm van boeken bent gaan raadplegen en gebruiken als ondersteuning. Weet dat me dat ook pas echt verder gaat helpen.
Ben begonnen met electronica voor dummies maar nog niet toe aan heftiger spul, ha ha ha.
Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat. Breng het beest tot leven!
KLopt, dat was alweer 2 of 3 jaar geleden. Toen ben ik als een malle aan het studeren gegaan met steun van Nico, Frans, Frits en Guitarnijboer en een paar anderen. Helaas ging al die kennis kennelijk in het korte termijn geheugen zitten.
Er was een moment dat ik ineens een hoop door had, en ineens ook hele schakelingen voor me zag. Nu dus helaas niet. Kennelijk moet je dit blijven doen om vaardig te blijven.
147-c Guitars
Je hebt een schema gemaakt en waardes ingevuld. Ook in de voeding. Ik neem aan dat je waardes berekend hebt of is het een gooi in het duister?
Mocht je ze wel berekend hebben, ga je dus ook uit van bepaalde bias instellingen in de eindtrap en de pre-amp. Op basis daarvan kun je berekenen op welk punt V1B helemaal over zij nek gaat (of niet) en dat je dus een voorzorgsmaatregel moet nemen voor de grid.
Waardes zjn overgenomen uit het schema van de ampmaker double six., ik gebruik dezelfde trafos en in grote lijnen bhetzelfde schema. Heb alleen de eerste voedingselko aangepast op de gz34 (47uf ipv 100uf) dus de spanningen zijn ook zoals bij de double six. Heb uit het double six schema de tonestack weggehaald en een mastervolume toegevoegd (denk ik)
Als het "interessante" ècht van de gekke wordt, is dat toch zó opgelost met een paar weerstandjes?
Overigens begrijp ik de tegenkoppeling niet... met een mastervolume-pot nà de pre-amp is die dan
behoorlijk useless.
In een tegenkoppelcircuit vergelijkt je amp het aan de eindtrap geleverde signaal met het signaal op de
uiteindelijke output en probeert zo goed mogelijk verschillen te compenseren.
Dat scheelt in vervorming.(van je eindtrap)
Als je dan binnen deze "loop" gaat volumeregelen, dan weet je amp het ook niet meer!
Eigenlijk dus het verhaal van een PPIMV in een balans-eindtrap.
Frits
www.studiohetpand.nl
Favorieten/bladwijzers