Ja joh, net als alle grote acts doen. :seriousf:
Gewoon alles op alle monitoren, zodat je overal en altijd alles hoort... :???:
Groet, Rob.
Printable View
Ja joh, net als alle grote acts doen. :seriousf:
Gewoon alles op alle monitoren, zodat je overal en altijd alles hoort... :???:
Groet, Rob.
Bovenstaande vragen/opmerkingen van Harry en Keenoncoolstuff spelen bij mij ook: wat hadden jullie dan allemaal over de monitors staan en waarom?
Ik bedoel... mooi om te horen dat jullie 't nu met een vaste geluidsman onder controle hebben, maar 't maakt wel nieuwsgierig :D.
Voor bas en gitaar op de monitor hoeft het podium niet groot te zijn. Je kan er ook een klein beetje opzetten voor alleen wat definitie in het geluid. Of als je als zanger moeite hebt om de juiste toonsoort te vinden. Het enige wat onzin is op monitors zijn de overheads, voor de rest is overal wel een reden voor te verzinnen.
we zijn een 3 koppige band, waarin ik zing en gitaar speel,
daarom heb ik de bas over mijn monitor voor solo's en zang,
is dat zo raar dan, dat doen wij altijd..?
hoe doen jullie dat dan, dan kan ik het misschien anders proberen?
Wij hebben nooit wat over de monitors gehad, behalve de zang en de piano. Drums hoor je overal, en als je je amps niet te hard hebt staan, kun je elkaar ook nog prima horen. Met alles over de monitors wordt het gauw te hard.
Als je als zanger gitaar op de monitor nodig hebt voor de toonhoogte, ben je een prutser. Of alles staat gewoon veel en veel te hard.
ik heb het over de bas die over mijn monitor staat en voornamelijk voor solo's en soms zang, ben ik nu een prutser?
Ik denk dat je bij de opmerking van KW minder naar het prutser-gedeelte moet kijken, en meer naar de rest.
Hoe minder je over de monitor nodig hebt, des te beter. Dat betekent immers dat je 't al hoort zonder extra hulp van de geluidsman en je bent minder extra volume het podium op aan het pompen (en meer herrie => minder horen).
Zoals eerder gezegd, hangt veel samen met twee dingen: plaatsing van de versterkers en volume. Als je je amp goed op jezelf / de band richt, zet je 'm automatisch ook wel wat zachter dan wanneer het meeste lawaai bijvoorbeeld langs je kuiten 't publiek ingaat.
In principe hoort een 3-mans formatie (drum/git/bas/zang) te kunnen knallen met slechts zang over de monitor. En als je dat kan, heb je waarschijnlijk ook de onderlinge volumes al veel beter onder controle.
Dan kan zelfs de grootste prutser van een geluidsman het nog recht doorversterken, en heeft-ie maar 1 monitor-taak: zang :D.
wij, viermansband met 2x gitaar, drums, bas en 4x zang, hebben alleen zang over de monitor. De rest is prima te horen uit de gitaar- en basversterkers, en inderdaad, de drums hoor je toch wel. Kwestie van alles goed op- en afstellen.
(dit zou je anders kunnen doen als je met hele lichte versterkertjes werkt, maar met hele goede PA-boxen, maar meestal is dat niet het geval)
Wij hebben bij eigen installatie optredens slechts één monitor, voor de zang... en of die dan aub niet naar ons toe gericht is thankyouplease! ;) Op een groot podium zijn monitors nuttig, in een klein kroegje, hoe minder hoe beter! Sterker nog, de kroegoptredens met slecht geluid waren stuk voor stuk optredens met VEEL monitors...
Op een groot podium is, iig voor iedereen die zichzelf wat harder wil horen op zijn eigen plek, everything louder than everything else, tot op zekere hoogte nog mogelijk. Op een klein podium is dat een stuk lastiger tot onmogelijk.
Wij hebben vijf man; 2x gitaar( ook backingvocals), bas, drums en zangeres.
We proberen inderdaad ook zo min mogelijk over de monitors te gooien en over het algemeen staat er alleen zang over de PA en dus ook op de monitors. Het is een beetje de kunst om bijvoorbeeld de gitaarversterkers zo te plaatsen dat de hele band je kan horen. Ik speel zelf met een Twin Reverb en dat kan erg hard gaan, zoals iedereen weet, maar ik heb 'm vaak niet boven de 4 staan. Ik richt 'm dan ook zo dat de gitarist aan de andere kant van het podium 'm goed kan horen...zonder solo volume. Op solo volume kom ik toch overal wel boven uit ;)
Op het moment dat we op een groter podium of buiten op een trailer staan of zo, wordt het een ander verhaal. Dan gaat alles over de PA en kan het ook nodig zijn alle instrumenten over de monitors te gooien.
Dan heb ik graag m'n gitaar ook over m'n eigen monitor. Maar alleen om het simpele feit dat ik dan mooi met feedback kan "spelen".
Ik heb over het algemeen trouwens niet echt problemen met geluidsmannen/vrouwen. Ik maak sowieso meestal van te voren even een praatje met ze om kennis te maken en te kijken wat voor persoon het is. Zo kunnen we beiden ook aangeven hoe we het prettigst werken of wat voor voorkeuren we hebben.
Ik heb maar één keer een typetje gehad die echt alles aan het verkloten was...na ja...shit happens.
Wat mij opvalt is bij de grotere optredens met meer mensen de geluidsmensen 'slechter' of minder geïnteresseerd lijken.
Paar keertjes opgetreden en al was het een kleinschalig dingetje was de geluidsman gewoon goed en dan klink ik zelf ook gelijk een stuk lekkerder.
Sommigen bezitten een stukje magie en andere.. Tja die kunnen beter aan de bar gaan zitten denk ik --"
Dat komt doordat het meestal hun beroep is. Als je op je werk weer een standaard klus of project doet dan ben je ook niet altijd even enthousiast. Amateurs/Vrijwilligers doen misschien een paar keer per maand geluid en voor hen is het echt weer eens iets anders. Voor professionals is het gewoon werk. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze hun werk niet goed mogen doen of zich onbeschoft mogen gedragen.
als het klopt wat je zegt mogen ze wel wat kritischer zijn naar zichzelf, en zich gaan afvragen of ze niet beter iets anders kunnen gaan doen. Als ik de hele dag met een lang smoelwerk bij mijn klanten zou zitten volgt vanzelf het verzoek om een ander plekkie te gaan zoeken....
Peet (skanky) dat ben ik volledig met Harry eens! ;)
Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, gaat het MeneerJoost wellicht niet om het gebrek aan fris enthousiasme, maar om -al dan niet schijnbare- tegenzin waarmee sommige mensen hun werk lijken te -moeten- doen.
Ok, in het hele gegeven zit vast ook een portie '(g)een houding weten aan te nemen' verwerkt, maar zo'n houding kan gewoon niet. Ik heb zelf ook vaak genoeg met figuren gewerkt met zo'n houding, en meestal waren het dan prutsers.
Aha ok, ik begrijp het. Ik dacht inderdaad dat het over fris enthousiasme ging. Je moet inderdaad niet met een continu met een chagrijnig smoelwerk achter die mengtafel gaan zitten. Het is net als in de horeca, je bent met serviceverlening naar je klanten bezig.
Sterker nog, het is gewoon 'in de horeca', alleen verkoop je dan geen drank... :)
Volgens mij ben ik best snel tevreden qua geluid. Gitaar hoor ik wel uit m'n versterker, drums zijn geen probleem en de bas moet gewoon niet te zacht staan. Zaterdag besefte ik ineens dat ik een monitor voor mijn neus had, en dat die ook echt voor mij was. Komt mooi uit.
Nu moet ik bij een paar stukken strak spelen met de toetsen (zonder ritmische ondersteuning) dus die moet ik hard terughoren. Zelfde geldt voor de 2e gitaar. Die is in feite wel te horen maar wil ik toch wel over de monitor. En dan de leadzang. Strikt genomen niet nodig maar voor de beleving is het wel erg fijn.
Om even terug te komen op chagrijnige techniekers: ik spreek onbeschoft gedrag nooit goed, maar als geluidstechnieker wil ik toch even meegeven dat het effectief vaak gebeurt, en opzettelijk.
Inderdaad, zoals velen aanhalen: het is een beroep, geen hobbie. Natuurlijk hebben geluidstechniekers passie voor hun vak en doen ze niets liever, de randvoorwaarden zijn nooit ideaal. Bovendien gedragen niet alle muzikanten zich professioneel ... Wat monitoring betreft: leer vragen wat je nodig hebt. Meer dan 2 of 3 instrumenten zijn dat echt niet.
Ik ben altijd heel voorkomend en communicatief naar geluidsmensen, of het nu groot of klein is. Onlangs besloten we met de band naar een open podium te gaan omdat we op dat moment niet onze oefenruimte bleken te kunnen betreden.
Daar aangekomen plug ik op een gegeven moment in en grijp, terwijl ik mijn gitaarhals vast had, naar de microfoon (standaardprocedure bij mij als zanger/gitarist) en voel een duidelijk spanningsverschil; ik wist meteen dat het een flinke optater zou leveren als ik met mijn lippen de microfoon zou raken terwijl ik gitaar speelde. Dus ik meld meteen aan de officier van dienst wat er aan de hand is.
De geluidsman betreedt daarop het podium, voelt aan de microfoon en spreekt: 'ik voel niets, het ligt aan je gitaar'. Toen was mijn plan om onmiddellijk in te pakken en weg te gaan; ik speel zo niet.
Verbijsterend vind ik het dan dat mensen kennelijk niet weten dat verschillende aardingen (groepen) helaas niet altijd dezelfde nul volt hebben en dat sommigen (Keith Richards onder anderen) op een haar na en anderen daadwerkelijk zijn overleden door dit soort incompetentie; en dat ze, in het onderhavige geval, geen idee hebben hoe de situatie is qua aarding.
Had ik toen maar een multimeter bij me gehad, ik weet zeker dat ik vele tientallen volts had gemeten. In het vervolg gaat die standaard mee bij optredens.
Los van of ik daar zelf overheen zit of niet (ik zit op 3-5), is het voor een geluidsman zoveel beter als ik minder instrumenten op mijn monitor wil hebben?
Overigens bedenk ik net dat de geluidsman/technicus zaterdag het overdreven vond om 3 mics te gebruiken - terwijl die wel stonden opgesteld. Tijdens een nummer speelt onze toetsenist gitaar, en kruipt de bassist achter de toetsen. De toetsenist doet 2e stem, en het is dan wel zo praktisch als een 3e microfoon dan klaarstaat. Nu moesten ze tijdens het optreden de microfoon verplaatsen terwijl er ook nog een gitaar gestemd moest worden. Is het echt zoveel moeite om een 3e mic te soundchecken, of hadden we te maken met een luie geluidsman?
Minder in de monitor is:
1. beter voor jou: hetgeen je wél vraagt in de monitor, hoor je duidelijker
2. beter voor iedereen: minder kans op feedback
3. beter voor de technieker: die moet niet constant feedback zitten voorkomen
4. beter voor de zaalklank: hoe stiller het podium, hoe beter het lukt een zaalmix te maken. Hoe luider het podium, hoe minder vlot zoiets lukt.
En (bas)gitaristen die er op staan "de sound van hun lampen" te hebben en dat ding veel te luid zetten:
1. je versterker staat zodanig luid, dat icm de PA de gitaar vooraan bij het podium veel te luid staat, en achteraan in de zaal onhoorbaar is
2. hoe luider je versterker, hoe meer de mensen horen van je versterker ipv de PA, hoe minder de geluidstechnieker een invloed heeft op je sound. Tenzij je geluidstechnieker een barman is die tussen pot en pint even aan zijn mengtafeltje prutst, wil je dat je geluidstechnieker effectief invloed heeft op je signaal: waar dienen die mannen anders voor ;)
3. hoe luider je versterker, hoe luider de geluidstechnieker de rest moet zetten in de zaal om jouw versterker te overstemmen => veel te luide optredens en veel sneller feedback
4. hetzelfde op het podium: iedereen staat op 't podium, heeft een monitor, en dan begint die gitarist. Monitors moeten dan allemaal luider, en opnieuw = veel sneller feedback.
2 gouden regels ...
1. luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
2. hou het zo stil mogelijk op het podium zelf (dus: versterkers stiller zetten, etc. ..)
Om een voorbeeldje te geven: overlaatst mocht een Vox AC-30 van mij niet meer open dan op 1,5. Die gitarist zat zwaar te balen, maar toen ik hem het verschil liet horen bij de soundcheck een andere band (dus gitaarversterker luid & gitaar in de PA stil VS. gitaarversterker stil & gitaar in de PA luid), was hij blij dat ik hem dat gezegd had. Niet alleen laat dat mij toe de gitaar op de nodige momenten naar beneden te halen, het laat me ook toe akoestische problemen (staande golven, resonanties, etc. ...) op te lossen aan de mengtafel (dmv EQ, gating, ...). Met een luide gitaarversterker gaat dat niet.
Voor de geluidsman maakt het geen reet uit. (mits al die instrumenten wel via de PA gaan natuurlijk. Bij een zangsetje... je begrijpt het) Hij hoeft er niet naar te luisteren.
Alleen het idee is dat je lekker geluid op het toneel hebt.
Als elke muzikant los van elkaar zijn versterker eroplos laat gaan. En daarnaast nog eens een unieke mix wil hebben. Dan ga je dus bij vier muzikanten
4 x direct geluid door elkaar verspreiden
en
4 x een complete unieke mix met die vier geluidbronnen door elkaar verspreiden.
als je dan nog weet dat je door afstand looptijdverschillen krijgt waardoor je faseverschillen krijgt die op elke plek een andere frequentie laten uitdoven. Dan weet je dat je bezig bent met maximale kakafonie samen met maximale onverstaanbaarheid.
1 x gitaar versterker op een fijn volume met beamblocker hoor je op het hele toneel. En het hardste bij de gitarist ervoor.
daar 4 x een kopie van op verschillende plaatsen uit speakers laten komen maakt alsof je er een dikke multichannel chorus / flanger over zet. Daarmee krijg je echt geen beter podium geluid. En zeker niet duidelijker.
Maar voor de technicus is het geen probleem hoor. Men vraag, hij draait.
Is dit een begrijpelijk verhaal? Het is namelijk een van de meest moeilijke om over te brengen namelijk. Wel cruciaal.
ik begrijp MaxVMH wel maar plaats kanttekeningen.
luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
Voor de meeste muzikanten die beginnen met optreden is dat helaas niet waar.
werk samen en ga in overleg met de geluidstechnieker (die wil er ook een topavond van maken)
Blind vertrouwen "die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan" is in de praktijk geen goede strategie.
Wel is het belangrijk om te leren of jouw wens een ideaalbeeld is, of een concrete.
voorbeelden van wensen uit een ideaalbeeld:
"ik vind dat ik mezelf beter moet kunnen horen". Kun je objectief vertellen waarom dat technisch dan werkelijk KAN? Of VIND je alleen dat het zo zou moeten zijn?
"ik vind dat die monitor xxxx moet kunnen". Weet je wat voor monitor het is? Welke EQ instelling nu staat? Richtingskarakteristiek? Werkend frequentiegebied van die kast? enz? Anders is het gewoon een slag in de lucht.
voorbeelden van concrete wensen:
"kun je zorgen dat de bas niet resoneert op de kickdrum microfoon?"
"Ik hoor gerommel op mijn zangmicrofoon als ik tegen het statief tik, Kun je het laag er flink uit draien?"
Een goede check is na het handenschudden aan de geluidsman te vragen waar hij je priklijst heeft liggen.
Aan het antwoord hoor je dan al meestal direct of hij serieus te nemen is danwel bijsturing nodig heeft.
En ook belangrijk. Als je wensen hebt, ben je dan ook vroeg compleet opgebouwd bij de soundcheck? Sta je gestemd klaar? Ben je bereid jouw backline aan te passen aan een totaalsound? Help je die geluidsman even od staan jullie met de hele band in een kring om hem heen allerlei eisen te spuien om daarna klagend aan de bar te gaan staan?
@MaxVMH
Het is echt niet de bedoeling continu tegen feedback te vechten. En de hele approach daarop af te stemmen. Er is gewoon een grens waar je niet overheen kan. En daarna houd het op.
Er heeft nog niemand gereageerd, bij deze dan: het kan idd aan je gitaaramp liggen, maar het kan ook liggen aan een langere snoerhaspel en dus een potentiaalverschil tussen beide aardleidingen. Je kunt niet per definitie de geluidsman de schuld geven, de man heeft als hij verstand van zaken heeft zijn spul goed geaard. Elk electrisch apparaat heeft echter lekstromen en zeker een gitaaramp.
Ik had eens een klus met Wolter Kroes en in het voorprogramma speelde een bandje. De gitarist kreeg een optater van mijn microfoon, al tijdens de soundcheck en toen ik ging meten stond er 227 volt tussen zijn gitaar en mijn microfoon. Hij had zijn versterker plus pedalenbak aangesloten op een tafeldoos (zijn eigen exemplaar) zonder randaarde en mijn mengtafel en dus de microfoon was goed ge-aard.
Wolter voelde ook helemaal niets. Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem en die zet je op jouw versterker, ergens op een metalen deel of op de gitaarsnoerplug aan de versterkerzijde. En de andere klem zet je op het stageblok waar al de microfoonkabels in zitten. Jouw lekstroom loopt dan via dat snoertje naar zijn aarde.
Bekijk het zo: allereerst zorg ik er tijdens de soundcheck* dat ik mijn gitaar goed genoeg kan horen. Ik richt de speaker op mijn oor, maar toch moet dat nog best hard. Niet zo hard echter dat ik er klachten over krijg. Daarnaast blijf ik inderdaad ook van het volume af tijdens het optreden, al moet ik toegeven dat ik soms wel de overdrive moet tweaken.
Maar goed, wij hebben nou eenmaal een erg harde drummer, en dat brengt met zich mee dat je inderdaad best hard moet op het podium.
*tot nu toe hebben wij steeds een soundcheck gehad. Bij competities worden we al snel als eerste neergezet vanwege de vele instrumenten én linkshandige drummer.
EDIT: ik wilde nog toevoegen dat het er bij aankomst sterk op leek dat er überhaupt geen rider was aangekomen. Ik weet niet aan wie dat heeft gelegen, maar er is toch best iets mis als je ergens komt en de geluidsman weet niet dat je 2 toetsen, 3 gitaren en 2 klokkenspellen hebt.
Idd altijd in de koffer.
Niet alleen handig bij dit soort situaties, maar sommige kroegjes zijn wat stroomvoorziening betreft linker dan mag.
Dan levert een houtje-touwtje-oplossing met krokodillenklemmetjes tenminste nog het idee dat je enigszins veilig de avond af kan ronden :D.
Ik heb geleerd dat je als PA man altijd eerst moet gaan meten en kijken hoe de electrische installatie er bij hangt. Kom je in een tent waar de wandcontactdozen los aan de draden uit de wand hangen dan moet je zeer grote argwaan gaan ontwikkelen. Wij hadden een lange en dikke kabel bij ons met twee zware klemmen en als we het niet vertrouwden ging die naar de meterkast en rechtstreeks op de aardleiding. En de andere kant op de aarding van de installatie.
Muzikanten werken zich in het zoute zweet en je wilt geen ongelukken op het podium.
Han, ik leg bij mijn eigen bandje altijd zelf de stroom neer en haal alles uit een stroompunt, vanwaaruit ik verder verdeel ('hoofdleidingen' hebben echt dikke kabel).
-Minimaliseer ik daarmee ev problemen zoals door jou en Aaron geschetst?
Uit dat ene stroompunt trek ik -maximaal, al naar gelang bezetting-: 1 klein gitaar buizencombootje, een middelgrote basamp, drie actieve 'monitoren', een kleine subwoofer, een kleine tafelmixer, en 4 ledparren.
-Kan dat allemaal 'overloadveilig' uit dat ene punt of kan ik beter spreiden? heb er trouwens nog nooit problemen mee gehad.
Dat gaat goed hoor Peter, gewoon zo blijven doen. Als de belasting te zwaar is vliegt er wel een zekering uit, maar die zijn meestal 16 A.
Ok, thx! :)
Hier ben ik het niet mee eens. Zeker voor wat kleinere zaaltjes geldt dat het zaalgeluid best een mix van het podiumgeluid en het zaalgeluid mag zijn. Sterker nog, het is beter en klinkt natuurlijker. De geluidsman hoeft echt niet altijd volledige controle te hebben.
Wij werken altijd zo: Maak eerst een podium mix, pas als dat een lekkere sound is, en iedereen alles goed kan horen, kijk dan wat er nog ontbreekt of te zacht is in de zaal. Dat kun je vervolgens doormiddel van de PA gaan "bijschuiven".
Natuurlijk proberen we wel altijd om een zo zacht mogelijk podiumgeluid te hebben. Dat is ook voor je spel en de dynamiek veel beter. En het is inderdaad zo dat het risico bestaat dat iedereen zijn geluid probeert te vinden door zijn eigen insrument harder te zetten waardoor eer een gigantsiche brei op podium ontstaat. Dus, altijd zo zacht mogelijk. Maar dat zacht heeft een grens, het drumstel kun je niet zachter zetten. (en ja, we werken al met zo'n scherm). En ook voor de gitaarversterkers geldt dat ze toch echt een bepaald volume moeten hebben om lekker te klinken. Ze hoeven niet op 10, maar ook niet op 1.
Conclusie:
-Alles zo zacht mogelijk op het podium en rekening houden met je medemuzikanten en de geluidsman => JA
-De geluidsman moet altijd 100% controle hebben, en het podiumgeluid mag niet hoorbaar zijn in de zaal of bij de tafel. => Nee.
Om in die categorie nog een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen: als je zelf het geluid vanaf het podium op orde hebt is de kans groot dat het geluid in de zaal ook goed is.
Daar zag ik een tijdje geleden een mooi voorbeeld van. Een vriend van me moest spelen op een dag/avond dat er alles bij elkaar een stuk of 8 bands moesten spelen in een zaal die veel weg had van een gymzaal.
Nou ga ik regelmatig met die band mee en ik weet dat een beetje geluidsman er niet zo veel werk aan heeft om er een goed geluid weg te zetten. Deze keer niet dus.
Bij bijna alle bands was het geluid zeer matig, en ik ben een paar keer naar de tafel gelopen met het verzoek tot wat aanpassingen.
Lang verhaal kort, de geluidsman wekte de indruk dat hij maar eens in het halfjaar geluid deed.
Anyweg, de laatste band van de day was een redelijk bekende band die een mix maakt van rock en reggae. Ze hadden geen geluidsman bij, maar dat bleek ook niet nodig!
Ze hadden snel door dat ze het heft beter zelf in handen konden nemen. Even was er op het podium kortstondig gedraai aan de volumes en BAM! Sound stond als een huis!
Zo kan het dus ook!
Ik treed weleens op samen met mijn vriendin, zij zingt en ik doe de backing vocals en begeleid ons met gitaar.
Pas voor het eerst op een wat groter podium gespeeld,
stik zenuwachtig daardoor.
Gitaar was prima te horen, haar mic ook maar de mijne waren ze even vergeten aan te zetten.
Daardoor vergat ik ook nog eens een stuk tekst o.O
Maar gelukkig waren de reacties leuk...
gister gehoord van een goed bevriende zangeres..
die geeft les en doet jaarlijks een leerlingenpresentatie.
bij 1 van die keren afgelopen jaren had ze een geluidsman, via via.. die zat een boekje te lezen tijdens de show.
dat was 1 keer..
Ik ken de situatie "gitarist & geluidsman" ook andersom en heb het gevoel dat sommige geluidsmensen gewoon de hoop hebben opgegeven en de discussie niet meer aan willen gaan met gitaristen.
na een half uur soundchecken was ik nog niet tevrede met de monitormix en kon nog steeds weinig horen van de andere bandleden en toen uit eigen beweging de versterker zachter gaan zetten. dit tot grote verbazing van zowel geluidsman als zaalmanager.
Uiteindelijk kon ik alles wat er op het podium gebeurd prima horen en heb heerlijk staan spelen.
Het KAN dus zeker wel! en ook ik heb tijden gehad waar ik niet bereid was om mijn versterker zachter te zetten en bleef hameren op het volume in de monitor etc.
Enig ervaring achter de knoppen heeft mij dan ook wel wat inzicht gegeven in hoe het allemaal werkt en hoe je als gitarist je eigen glazen in gooit als je kortzichtig blijft aankloten met een veel te luide podiumsound omdat je te bang bent om niet gehoord te worden.
Ik zie het als in het donker fietsen zonder verlichting tot je eenmaal je rijbewijs hebt. dan weet je hoe vervelend je als fietser bent wanneer je zonder verlichting in het donker fietst.
Vandaag wel weer zo'n situatie dat ik eigenlijk m'n versterker toch net iets harder had willen zetten voor mijn eigen balans. Dat heb ik niet gedaan omdat het best een gedoe zou zijn om dat te overleggen met de geluidsman, zeker zonder eigen mic. Ik heb helemaal geen commentaar gehad op mijn gitaarvolume, overigens.