De SM57 penetreert beter, die is sigwaardig!
Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en zo moet het ook zijn, het gaat niet om wat je hebt maar wat je er mee kan. Over het algemeen zie je dat de vakbroeders het over veel zaken wel eens zijn, al blijft er altijd veel over wat je niet weet. Skanky gebruikt B1's als OH en dat werkt goed bij jazz en wat zachtere drummers, bij het harde werk vind ik ze wat minder als OH.
Bij extreme dingen merk je pas echt goed wat een microfoon wel of niet kan, zo had ik een rockband en iemand wilde per sé percussie doen terwijl hij tussen de gitaar en de drums stond, een shakertje. En ook de M88 kreeg dat niet voor elkaar terwijl het toch een hyper is. De MD441 lukte het ook niet, condensators waren helemaal out of the question, veel teveel bleed. Wat is wijsheid? Ten einde raad een oude M260 gepakt en bingo, prima bruikbaar geluid en prettig klinkende bleed.
Maar die tijd heb je wel in de studio, maar niet op een festival. Het is dus goed om al die kennis en ervaring te delen en op je harde schijfje daar in de bovenkamer op te slaan. Morgen om half een Danny Lademacher, ik ben benieuwd.