Dat zou ik niet zeggen. Door alle elektrolyten die achterblijven kan je apparatuur behoorlijk naar de klote gaan en water is zeker niet goed voor hout.
Printable View
mijn ervaring is vooral dat ze me consistent zeggen dat ik stiller moet. Plexi baffle here I come !
Met pro geluidstechniekers werken is fantastisch, met amateurtechniekers werken een hel. Sommigen moet je gewoon de basics bijbrengen net voor een show...
Dat kan je wel vinden Vincent maar volgens mij staat die geluidsman daar voor de artiest en niet andersom.
Even de verhoudingen weer rechtzetten.
Maargoed, de artiest staat er weer voor degene die ze heeft ingehuurd, die mag het zeggen uiteindelijk.
De geluidsman en de band moeten het uiteindelijk samen doen. Ik denk niet dat de één boven de ander staat op het moment dat de band staat te spelen. Als de geluidsman niet kan werken met het geluid wat hij van het podium krijgt, moet de band daar wat aan doen. En als de band niet kan werken met het geluid wat terugkomt via de monitor, moet de geluidsman daar wat aan doen. Je moet allebei zorgen dat de ander zijn deel kan uitvoeren, en dat kan alleen maar d.m.v. goeie communicatie en wederzijds respect. Je werkt niet tegen, maar met elkaar. Je moet samen zorgen dat het zaalgeluid klopt, en daar is iedereen verantwoordelijk voor, band én geluidsman.
Mijn probleem is dat ik altijd wat gedesorrienteerd raak bij veel lawaai, en daardoor mezelf niet goed hoor op een podium omdat ik mezelf slecht kan focussen op één geluid, tenzij alles op een beschaarfd niveau blijft (wat vaak niet zo is). Ik snapte eerst dus nooit dat ik altijd maar zachter moest, want ik kon mezelf écht maar net horen! Nu weet ik dat ik het gewoon anders ervaar dan anderen en heb ik leren leven met dat ik mezelf net goed genoeg hoor om te weten wat ik doe. Er zijn ook wel wat trukjes die soms werken: versterker voor mijn neus naar achteren gericht, of me laten uitversterken door de monitor en versterker zachter. IN ear monitoring zou voor mij dan ook ideaal zijn, maar da's best prijzig :)
Kwestie van geven en nemen denk ik dan maar.
Ik blijf het nog maar een keer zeggen: bouw een wedge monitortje voor jezelf en zet daar een zelfde speaker in als welke in je versterker of cab zit. Leg die voor je op het podium en je hoeft nooit meer hard en kunt jezelf uitstekend horen. De geluidstechnici zullen blij met je zijn en de veel mindere gitaar overpraak op de drums overheads maakt het totaalgeluid in de zaal een stuk strakker.
Bijkomend voordeel is dat zo'n wedge monitortje meestal veel beter klinkt dan een gitaarversterker met speaker en open achterkant.
Ik moet zeggen, ik vond het best prettig spelen met mijn versterker schuin voor me (als monitor inderdaad). Ik mocht toen van de dirigent mijn geluid niet het podium opsturen. Het heeft wel wat om je versterker achter je te hebben, maar da's puur traditie denk ik. Nouja, bij repetities is het ook wel handig als je niet de enige bent die je gitaar kan horen...
Herkenbaar hoor. Opeens sta je daar in een wervelwind van geluiden en moet je echt focussen om de instrumenten uit die soep te vissen. Oordoppen (geen in ear monitoring, maar gewone dempende gehoorbescherming) helpen daarbij. En zijn nog goed voor je oren ook.
Zit er met mijn huidige setup wel aan te denken, twee kleine actieve monitors voor me, ipv gitaarversterkers. Op grotere podia geweldig, maar in kleine kroegjes past dat simpelweg niet op het podium ben ik bang. En eigenlijk vind ik het dan wel lekker als je echt in het gitaargeluid staat, moet je toch ook weer iets achter je hebben.
Bij akoestische gigs kan dat echt genieten zijn. AER achter me, monitor voor me, alsof je helemaal in je gitaar woont :mmmm: Moet ik weer oppassen dat ik niet veel te lang doorga :dontgeti:
Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor. :ok:
Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? :dontgeti: Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.
Er zou een soort versterker APK-station moeten zijn. Dat je binnenrijdt, uitlaadt en na een uurtje weer buitenstaat met de zekerheid dat dat ding het doet bij je volgende optreden. De eerste amp-wizard die het doet mag dit idee gratis van me hebben in ruil voor een endorsement. :seriousf:
Wij hebben een vaste geluidsman, en zijn er steeds meer tevreden over. Als je elkaar leert kennen, heb je aan een paar woorden of tekens genoeg. Bovendien is het een toffe gast, en bovenal: hij is niet duur!
Gisteren hadden we een optreden op een dorpsfeest in Okkenbroek.
Best wel een grote tent, leuk "aangekleed", goed verzorgd, en bovenal een mega-groot podium. Dat was even wennen, zoveel ruimte. :)
Ik dacht dus: "4 x 12 mee, Marshall 2204 op standje oorlog" ......... maar nee. :(
De 4x12 stond moederziel alleen ergens aan de linker kant v.h podium.
Ik had hem diagonaal geplaatst, zodat ik hem goed zou kunnen horen, en de rest v.d. band er geen (minder) last van zou hebben.
De geluidsman had er echter wel last van, en ik moest hem zachter zetten dan in de oefenruimte.
Zo gauw ik uit de baan v.d. versterker liep, hoorde ik mezelf niet meer.
Ik heb de versterker dus iets meer het podium over gericht, en mezelf over de monitor laten zetten, maar ik vond het geluid wat er uit de 15" monitor kwam niet echt prettig. Ook hoorde ik de 4x12 zelf helemaal niet meer.
't Was uiteindelijk een prima optreden, ondanks dat 3 v.d. 5 bandleden ermee gaan stoppen (zie "band uit elkaar"-topic), weinig fouten gemaakt, en de sfeer zat er goed in. Okkenbroekers rocken! :rockon:
Zouden beamblockers in dit geval geholpen kunnen hebben?
Het podium was zeker iets van 12 x 6 m. o.i.d. (misschien wel groter).
Beamblockers werken altijd maar in jouw geval is het gewoon te weinig volume.
Zelf afgelopen zaterdag gespeeld in Balen (BE) op het grasspriet festival....
geluidsmensen: Nul fout! Alles goed. rustig en met verstand van zaken. Mijn volume kon gewoon goed staan en alles was goed geregeld wat monitoring betreft. Ik kon me over heel het podium goed horen en ook op het veld (publiek) was het geluid erg goed. Erg genoten dus!
Een enorm podium en dan nog steeds amper volume mogen hebben is echt hardcore geluidsman dogma "ik bepaal de sound". Jammer voor je, Henri, want dat spet niet fijn.
Beam blockers gaan dat niet verhelpen. Op een 4x12 is het wel een aanrader om de bovenste twee speakers van BBs te voorzien om je iets meer bewegingsvriheid te geven, maar het is wel zo dat op open back combo's de BBs het meest tot hun recht komen. Dan is de spreiding echt absurd goed.
Op ons laatste optreden geen gedoe met de geluidsman (onze vaste jongen) maar wel met de zaaleigenaar. Wegens ruzie met de buren werd het een soundcheck met samengeknepen billen. Op een meter of vijf afstand stond hij genadeloos met de dBmeter en er mochten, met alleen de monitors aan en nog geen zang uit de PA maar ook zonder dempend publiek, hooguit pieken in zitten van 85dB :chicken:
Lukte nog ook. Door de constructie van het pand en onze plaatsing (onder een vide) hadden we een geweldig drumgeluid trouwens, de kick knalde zonder PA moeiteloos tot de ingang.
Maar goed, helemaal op je gemak zit je dan niet, tot ik richting het einde van de eerste set de eigenaar achter de bar goed uit zijn dak zag gaan op onze vrij heftige versie van Small Town Boy. Mission accomplished :D
Ik denk dat het ook kwam doordat mijn versterker in eerste instantie direct op onze geluidsman stond gericht, en de zaal (tent) nog leeg was.
De geluidsman stond aan de zijkant met z'n mengtafel, en dat was precies de kant waar mijn 4x12 op gericht stond. :confused:
Het geluid kaatste enorm terug, en het galmde behoorlijk.
Het maakt zoveel verschil of er 350 man publiek is of een lege tent...
Ik had hem eigenlijk gewoon harder moeten zetten! :mad:
Sowieso nooit als eerste geluid maken bij de soundcheck! :seriousf:
Het meest irritante, heb het wel eens gehad bij een akoestiche gig in Duitsland. De hele (eigenlijk best ruime) soundcheck tijd bezig geweest kabels te vervangen etc. Uiteindelijk een paar minuten voor de tijd op was eindelijk geluid. Thuisgekomen, spullen uitgepakt, aangesloten, en alles werkt zonder problemen... Als ex computerprogrammeur haat ik het als fouten niet reproduceerbaar zijn. Dan kun je ze nl. ook niet oplossen. En het is een eng idee dat dat weer zou kunnen gebeuren :(
Zolang het podium alleen maar meebeweegt valt het nog mee. Al zijn galmveren dan idd al snel een irritatiebron. We speelden op een gegeven moment op een bluesfestivalletje in Bellingwolde. Daar stonden 2 podiumwagens, zo'n 30 a 40 m uit elkaar. Ga je opbouwen, krijg je de (zeker niet overbodige) waarschuwing 'daar moet je maar niet gaan staan, dan val je door de vloer' :makeup: Dan maar iets minder dynamisch op het podium. Onverwachts anderhalve meter omlaagvallen doe je liever niet...
Opstelling was ook wel apart. Los van dat we op de wagen eigenlijk alleen bassen (maar wel heel veel) hoorden, hadden ze niet twee installaties neergezet. Het was zo'n ouderwetse PA met van die grote kasten. Normaal één aan elke kant van het podium, maar nu stond de ene toren speakers aan de linkerkant van het linkerpodium, en de andere toren aan de rechter kant van het rechter podium, met zo'n 30 a 40 m ertussen. Hoor je een band soundchecken, klinkt het keyboard ineens van bij het andere podium :seriousf:
Het enige correcte wat ik hier over kan zeggen is :
neem een eigen geluidsman/vrouw in de arm, en zie hem/haar als een bandlid.
Ook de geluidsman/vrouw moet de band en het geprefereerde geluid aanvoelen en waar kunnen maken.
Ik geef de voorkeur aan het mixen van "zachtere" genre's, bij stevige rock/metal (wat ik zelf leuk vindt om te luisteren) moet alles snel, hard en lomp en dat resulteert in de zaal waar ik mix toch al vlug in een brei. Bij zachtere genre's krijg ik alles veel makkelijker onder controle op een fatsoenlijk volume.
Bij zachtere genre's gaat het dus makkelijk, maar nu was er een maand geleden een rockabilly bandje in ons zaaltje aan het spelen en dat was me toch echt zalig werken. De bandleden begonnen mij gewoon te vertellen hoe je optredens nu het beste kunt aanpakken.
Opstelling van de band was: drummer, contrabas'er, 2x gitaar/zang.
De drummer had een bescheiden kitje bij, maar ontzettend goed afgesteld en hij kwam allereerst al naar mij toe: "ik zal niet zo hard drummen, dan hebben jullie daar in de zaal niet zo veel last van en hoeven de monitors niet zo hard".
De meneer met de contrabas vervolgens: "Normaal gesproken heb ik een Ampeg versterker met 4x10" + 1x15" opstelling, maar dat is in dit zaaltje niet nodig. Pak de contrabas maar met een DI en zet hem op 1 monitor. Hoeft niet veel laag in en hoeft niet hard, als ik hem maar duidelijk kan horen".
De twee gitaristen hadden hun combo's (met beamblockers) op flightcases gezet en naar binnen gericht. Daarvoor dus ook geen monitoring nodig.
Anyway, we begonnen met de soundcheck. Voordat de band aanwezig is zet ik standaard al vocals op de monitors. Dus aan het begin van de soundcheck staken er al meteen 2 duimen omhoog omdat ze de zang meteen goed konden horen. Contrabas erbij gezet en ik heb de rest van de avond niks hoeven te veranderen aan de monitors.
Nadat de soundcheck klaar was de volume van de P.A. dicht gedaan, maar de band ging nog even verder spelen. Ik kwam terug in de zaal met een biertje en ik dacht: wie heeft de P.A. weer aangezet ... maar het was dus gewoon de band die zonder P.A. al een perfect balans had.
De ervaring van de band was later in de avond ook gewoon te horen, ik heb zelden een band zo goed horen klinken in die zaal (200 man).
Zo moesten alle bands zijn ... jammergenoeg hadden we vorige week een punkband met een gitarist die een Superbass 100w zonder mastervolume had en zijn volume niet omlaag durfde/wou/kon zetten omdat anders zijn scheur weg was + een drummer die dat volume ook nog eens kon overtreffen met zijn snare.
Ik stond op 3/4 meter afstand monitors te doen toen die kerel op zijn snare begon te tikken en ik ben heel wat volume gewend, maar ik ben toen toch echt met mijn handen over mijn oren naar mijn oordopjes gerend.
ai deze geluidsman
(als de band invalt en de viool)
http://youtu.be/Q9dCI-YqICQ
Ook in ons land kunnen ze er wat van.
Op ~2:35 begin ik back-up te spelen achter de fiddle. en al op 3:18 (!) krijgt eindelijk iemand in de gaten dat er ook een banjo meedoet.
Ondanks mijn aanbod om een goede mike mee te brengen - nee, niet nodig we hebben daar hele goede microfoons voor- ,alles wat men aan microfoon had was een D-190, wat klonk dat hopeloos, het leek wel door de telefoon.....:angry:
Maar goed, m'n solo kwam er zo uit als de bedoeling was.:D
Met zowel John Permenter (1e) als Joost van Es (2e) hebben we gelukkig mooi wel een paar ster-fiddlers in ons land.
http://www.youtube.com/watch?v=yfe29e_pxWc
-En bij deze "uitsmijter met alle artiesten op het toneel voor een open doekje" is tijdens de soundcheck aandacht gevraagd? En ruim de tijd genomen een balans te zetten?
-En van te voren is van deze opstelling een rider opgestuurt met de eisen en het stageplan?
-En de offerte van het geluidsbedrijf is daarop gebaseerd? IPV op 5 en 6 persoons acts?
Dat er tegelijk 24 artiesten het toneel op zouden gaan en er op los gingen spelen elkaar afwisselen voor microfoons en qua partij etc...?
Ik denk het niet. Maar ik kan het mis hebben.
Bij het optreden van Marco Borsato was de gitaar ook pas hoorbaar vanaf het derde nummer + het feit dat dit halverwege een solo pas was. Zang stond kneiterhard.
Daarna een uitmuntende mix. Maar toch zonde.
Welke microfoon gebruik jij dan? De D190 is helemaal geen verkeerde microfoon hoor, als ik me niet vergis is hij zelfs zeldzaam. De banjo is een moeilijk te micen instrument, gelukkig wel lekker hard. Ik zet bij een jazzband de banjo vrolijk naast de drummer met een Beyer M201 op de banjo, prima mic, of de M88, ook prima op banjo.
Nee, dat vond dit team niet nodig....
Dit is het format dat zij ieder jaar uitversterken, dat hoort bij de opdracht.
Wel van onze eigen act, eerder in het programma, maar ik kreeg niet de indruk dat daar iets mee gedaan c.q. aan voorbereid was....
Zoals gezegd had ik goede microfoons aangeboden, dat werd afgewezen.
Wij waren overduidelijk de moeilijkste soundcheck omdat er nog van instrumenten en opstelling werd gewisseld. Kreeg het idee dat men akoestisch maar lastig en vervelend vond, men besteedde liever tijd aan eindeloos gepier bij 8 persoons mega-bands (deze collega's hadden dus geen klachten over het geluid).
Daarom waren wij dus 25 minuten te laat aan de beurt en had men het na de nog resterende 5 minuten natuurlijk nog niet voor elkaar.
Het begon nog alleszins redelijk, maar na het wisselen van mandoline naar banjo -wel dezelfde microfoon!- was ik ineens m'n monitor kwijt. De rest van de set dus alleen nog maar op het gevoel gespeeld. Ik kan een hoop hebben, maar wie mij bij zo'n representatief evenement zo iets flikt gaat wel van mijn vriendenlijstje....
Viel me van mezelf mee dat ik in die finale zo cool bleef toen ze daar dus nog een keer de mist in gingen.
Ja, zie boven.
Ik kreeg die microfoon -alleen voor mij trouwens, de rest had allemaal DI- door een 'technicus' toegewezen, stond ook op een compleet verkeerde plek.
Dat hadden zij zo bedacht, niet ik. Maar er speelde dus niemand anders door.
Ook had men een lijstje met de volgorde van de solisten en was afgesproken dat ik achter de fiddle back up zou spelen en dat die mike dus open moest blijven. Geen enkele reden dus om dat ding dicht te zetten.
Een Audix SCX-25A, of een KM-84 -die twee heb je in handen gehad...-, of een SM-58, afhankelijk van de situatie.
De laatste is het absolute minimum, maar bijvoorbeeld buiten soms het beste compromis. Binnen een KM-84 en als de PA echt goed is - met 1/3 octaaf graphic in dat kanaal- een Audix. De laatste kun je van 50 cm afstand bespelen, zodat je het complete geluidsbeeld oppikt. Moet je dichterbij gaan, dan mis je hoe dan ook altijd iets.
Als ik naast een drummer sta, hoor ik mijn eigen instrument niet meer....
Dat gezegd hebbende, de drummer tijdens die finale kon wel dynamisch spelen en trok de hele band mee. Ik kreeg alle ruimte.
Naast alle parallellen, het verschil tussen (oude stijl) jazz en bluegrass:
Een tenorbanjo is meer een percussie instrument dan een 5 string, dat is meer een melodie instrument, vandaar mijn andere microfoonkeuze.
Ik heb in mijn begintijd als geluidstechnicus nog veel met D-190s gewerkt.
Maar ik krijg daar geen lekker banjo geluid mee, net of er een bult van 800 - 2kHz in zit.
De SM-58 heeft ook zo'n bult -deels proximity-, maar die zit lager en dat vinden zowel banjo als mandoline wel aangenaam...
Nou weet ik het weer, jij hebt die mooie KM84's. Ik heb geen D190, nooit gehad maar er wel over gelezen op gearslutz. Misschien is er iets mis geweest met die microfoon.
Bij jazz heb je meestal drummers die niet erg hard gaan.
Afgelopen zaterdag was het weer zover.
Band 1:
Punkrockbandje met drum, bas, twee gitaristen en zanger.
Twee Marshall Halfstacks op een leuk volume + flink wat monitor eisen. Een hoop moeilijkheden tijdens de soundcheck en toen ging er één monitor kapot waardoor de drie (bas)gitaristen en de zanger het met twee monitors moesten doen.
Volgensmij kon/wou niemand een concessie doen, dus werden het twee (al niet zo'n goede) monitors voor 4 mensen. Zanger stond het hele optreden te seinen dat hij zijn zang niet kon horen, maar dat kwam omdat hij net buiten het straalgebied van beide monitors stond.
Het zijn zeer toffe gasten, maar uiteindelijk was het maar een lastig optreden met flink wat boze blikken.
Band 2:
Stevige Rock 'n Roll met Drum, Bas, Gitaar, Keyboard met Hammond Leslie en Zang.
Vanwege die ene kapotte monitor goed met de band van te voren overlegt. Leslie flink hard gezet, basversterker flink hard gezet. Één monitor voor de zanger met daarachter de toetsenist zodat die de zang goed kon horen, en de andere monitor voor de gitarist en bassist met daarop alleen gitaar en een tikje zang.
Resultaat: Voor 4 mensen met maar 3 knopjes een ideale monitormix (voor de situatie dan) kunnen maken die ik gedurende het hele optreden niet meer hoefde aan te passen.
mijn ervaring met geluidstechenuten:
K*t...
het lijkt wel of ze mij en mijn band allemaal willen saboteren.
we hebben nu een kennis gevraagd en die is er elk optreden bij voor het geluid, dus geen last meer van nare saboteur-mannetjes!
verder wil ik niemand beledigen, er zullen zeker wel goede geluidstechnici zijn, daarover gene twijfel, alleen heb ik met mijn band volgensmij net steeds weer de verkeerde gehad
Er zijn slechte en goede geluidsmannen...dat staat buiten kijf. Maar gaat er niet 1 bandlid tijdens het checken even voor de zaalspeakers staan dan ? Ik doe dat wel.
Hoofdzakelijk is het volgens mij altijd een verhaal met de volgende twee houdingen...
De geluidsman ergert zich aan de stoere houding van muzikantjes die nog amper kunnen spelen, en hun versterker niet kunnen afstellen. Dit is altijd smaak. Maar als geluidsman stel ik mij ook regelmatig de vraag: Wil je werkelijk treble op max en mid en laag helemaal dicht hebben?
Natuurlijk willen ze dat niet...maar zeggen ja uit princiepe.
De bandleden zien de ge-ergerde en gestresste geluidsman als een niet cooperatieve lul, die vooral niet luistert naar wat jij wil. Maar daar heeft hij de tijd ook niet voor, want hij wil die tien minuten verlies goed maken.
Muzikanten stekken bij aankomst hun zooi in en denken dat hun werk daarmee gedaan is.
De geluidsman staat er ook voor 50 euro de hele avond te zwoegen en doet voor zijn gevoel (maar meestal ook werkelijk) al het werk. En nee...zo een gast verdient bij kleine zaaltjes echt geen honderden euros.
Een betere houding van de muzikanten: 30 min voor het optreden/opbouwen al naar de geluidsman toelopen, jezelf voorstellen en vragen: Kunnen we zodadelijk jou helpen met iets?+hoe wil jij het aanpakken? Maar spreek ook even jou wensen door.
Zelfs al heeft hij geen hulp nodig, dan help je hem toch. Je wilt die gasten te vriend houden, geheid dat je ze nog eens tegenkomt in het circuit. En ook niet zelden hebben ze inspraak op toekomstige boekingen, of laten jou naam vallen als invaller.
Zet bijvoorbeeld de microfoons voor hem goed tegen je front, en verdiep je als muzikant zelf in het plaatsen van die dingen. Beter nog: zoek uit hoe een sm58 voor jou het beste klinkt. 9 van de 10 keer zetten ze die voor je Amp.
De zaak loopt gestoormlijnder met opbouwen en ze zullen dan bereidt zijn meer energie in jou mix te stoppen.Maar dat kunnen ze ook, want je hebt hem net 5minuten meer tijd gegeven voor het checken van jou band.
Geloof me....dit werkt 9 van de 10 keer zo veel beter en voorkomt aan beide zijde irritaties.
En ik heb trouwens beide rollen vaker ingevuld.
@Pimmetje
tegenwoordig hebben we onze eigen geluidsman dus hebben we die problemen niet meer,
maar dan hadden we bijvoorbeeld gesoundchecked, en dan sta je op t podium en dan klopt er niks meer van, dan vraag je of de bas wat harder op de monitor mag, gaat je gitaar uit.. en nog meer van dat soort dingen, waar ik soms erg aggressief van kan worden.
en nog even, ik probeer hier niet de geluidstechnici uit je joelen :)
bas en gitaar op de monitor? Was het podium zo groot?