twas even een minuutje droog en deze body heeft 3 minuten geleden zijn eerste laklaag gehad (en is al droog)
http://94.100.114.86/973900001-97395...85_6_yqFJ.jpeg
Printable View
twas even een minuutje droog en deze body heeft 3 minuten geleden zijn eerste laklaag gehad (en is al droog)
http://94.100.114.86/973900001-97395...85_6_yqFJ.jpeg
voor de liefhebbers dit was met ecoline nummer 548, eerst onverdund aangebracht, licht weggeschuurd daarna verdund met water (3 delen ecoline 1 deel water)
dat is wel zo kitsch als het maar kan he? of kan het nog vetter? :D
en dan heb je de gouden hardware en de quilted maple/pau ferro neck nog niet gezien die er op komt :D
maar je hebt gelijk deze komt in de categotie "te bling voor Volendam".
zolang er echt hout voor gebruikt wordt en goede hardware wordt gebruikt vind ik het wel mooi maar de aziatische bouwers met hun fineer en fotoflame topjes hebben de charme van een mooie quilt een beetje verpest, deze gaat inderdaad de richting van een faberge ei uit maar een origineel faberge ei kan mooi zijn, het zijn de goedkope kopieen waar ik moeite mee heb ;)
yep, de fender fotoflame is wel het bekendst maar ook samick gebruikt het voor haar Greg Bennet series (ze noemen het dan gravure top), er zijn ook orville's met een fotoflame top (niet alle orvilles hebben een fotoflame maar er zijn dus wel modellen met zo'n top)
met fineer kun je best een mooie gitaar maken (bijvoorbeeld om een een lelijk stuk poplar mee af te dekken) maar met fotoflame is het over het algemeen heel moeilijk om iets niet fake er uit laten zien
er was een natural fender fotoflame (eerste serie) die een procede hadden (van kodak) waar de flame zelfs een beetje bewoog maar het meeste van fender was meer fotoshop dan een foto van een echte flame of quilt
samick
http://www.guitarstore.fr/upload/ima...s/IMG_0618.JPG
orville
http://www.guitaremporium.com.au/newimages/orville.jpg
fender
http://img.photobucket.com/albums/v1...flametele1.jpg
eerste serie fender
http://www.gbase.com/files/store_ima...05kbx4u_so.jpg
Die samick en orville zijn nog niet eens zo heel verkeerd, maar die bovenste Fender... *shudder* :dontgeti:
Foto-fineer vind ik dus eigenlijk niets.
Met fineer heb ik geen moeite zolang er bij de gitaar gezegd word dat het fineer is en dus maar dun. Ik heb nog zeer mooi makassar ebony fineer dat er om schreeuwt om gebruikt te worden, dus dat ga ik als top op iets "plats" gebruiken. Ik heb toevallig gisteren nog er naar staan kijken of ik een body maak daarmee. Misschien doe ik dat wel zodadelijk en neem het mee naar de beurs. Ik heb ook nog heel mooi "tineo" fineer (indische appel).
Zo, het is zowaar droog en een beetje zonnig hier, snel naar buiten en klussen :)
Wat heb jij nou niet aan fineer :seriousf::seriousf::seriousf:
BTW, hoeveel kuub heb je nog?
;)
Ik heb heel lang meubeltjes gemaakt. En dan kocht ik fineer altijd in Duitsland. Voor behoorlijk veel geld. Dus het ebben, maar ook dat tineo en nog meer soorten had ik al. Ik heb voor het bookmatched pakketje ebben geloof ik 150 euro betaald. Valt nog enigszins mee.
De partij die ik op de veiling gekocht heb zijn de "gewonere" soorten (essen, esdoorn,eiken, beuken, kersen, noten). Ik ben al veel kwijt, er ligt denk ik nu nog een stapel van een meter of 3 lang, 1 breed, en 40-50cm hoog ongeveer. Bovenop mijn werkbank....en dat is echt vervelend, die mis ik enorm. Maar ik ben bezig om daar verandering in aan te brengen.
OK de definitieve MO voor mijn Fast Cat. Ik weet ut, geen naam voor een gitaar maar hij is blijven plakken als stront aan mn schoen.
Ik ben van plan om de mahonie met alabastine af te filmen (aanbrengen en schuren tot er een witte waas op zit), vervolgens Flexa grondlak erop sprayen, wanneer dat goed dekkend créme is een tijdje uit laten harden en dan een paar lagen Dupli-color. Zowel de ala als de grondlak kunnen met iedere laksoort overschilderd worden. Proefstukje is snel genoeg gemaakt.
Reactie op een post van 2 pagina's terug:
Héél interessant dit! Dank voor de tip!
Ik weet dat de vraag eerder is gesteld met het toenmalig antwoord dat Stew Mac het beste adres blijft om colortone te kopen. Is hier ondertussen al verandering in gekomen?
Maw, kan je in Europa al ergens colortone kopen? GS heeft ondertussen waterbeitsen aan z'n gamma toegevoegd, misschien is er nog ergens een shop opgedoken die colortone aanbiedt (of de transtint variant)?
nou ik heb nog gegoogled maar tot nu toe alleen adressen in de VS gevonden, geen idee waarom niemand het importeert, ik zie wel dat de fabrikant (homestead) niet buiten de vs levert wat betekent dat een europese distributor via een lokale distrutor in de vs zou moeten werken wat het wellicht niet meer interessant maakt om het door te leveren ?
Ik ben erg enthousiast over de combinatie van Flexa grondlak en Duplicolor verf. In 2 uur tijd een aantal lagen Flexa grondlak (dekkend) erop gegooid (iedere keer 10 minuten pauze) en 3 a 4 lagen lagen duplicolor (2 minuten pauze - onvoorstelbaar!). 10 minuten later was het al droog en krasvast. Het is op deze manier theoretisch mogelijk om binnen een dag de gitaar te lakken en speelklaar te maken. Wel moet van tevoren een porievuller of plamuur worden aangebracht.
Ben nu aan het testen met een cellulose afwerklaag.
Hopelijk brengt deze kennis andere bouwers meer plezier en een beter resultaat.
Tot zover, ga gerust door met waar je mee bezig was :)
kijk uit hoor, je kunt met cellulose (of acryl) ook een flink aantal lagen per dag doen maar je loopt het risico dat de oplosmiddelen uit de eerste lagen nog niet volledig verdampt zijn en zich later door de nieuwe laklagen heen vreet (krijg je hele kleine bubbeltjes in je lak die niet weg te poetsen zijn)
Yep, same here. Ik vond ook alleen maar US adressen. Ook ebay leverde niks op. Dan toch liever bij Stewmac bestellen dan elders. Kan je gelijk nog een paar andere dingetjes meebestellen. En als ik het goed heb zijn hun postkosten terug naar beneden...
Alvast bedankt voor de moeite!
Klinkt logisch. Dus idd niet teveel lagen per dag (2 a 3), nog een dag of 2 langer tot de uiteindelijke laag en goed afstand houden met de spuitbus. Ik heb op het teststukje gezien dat dat niet alleen sneller werkt maar ook de kans op fouten verkleint.
Er zijn vast 1000 andere (en betere) manieren, maar dit werkt voor mij ;)
purcies, de eerste gitaren die ik lakte dacht ik wel in 3 dagen af te hebben en hier bleek ik achteraf veel langer werk aan te hebben door dat de lak nog veel langer bleef reageren, 2 a 3 lagen is perfect (misschien dat 4 ook werkt maar waarom zou je het risiko lopen :D )
Ik heb mijn maple hals gelakt met nitrocellulose halfmat van colorspray.
Nu wil ik de decals erop gaan doen, en vervolgens een hoogglans op de voorkant van de headstock spuiten.. rest moet halfmat blijven..
Kan ik dit met polyurethaan doen? of gaat dat niet samen..
Wat de voornaamste reden is, is dat ik niet (door de verkleurende nitro) mijn decal randen goed te zien krijg. dus dacht spuiten we er polyurethaan overheen... Ov laat deze UV wel gewoon door.. alleen verkleurd deze zelf niet
Ik heb onlangs een Saga bouwpakket van een Les-paul model aangeschaft,
Dit om rustig aan te beginnen met het zelf in elkaar zetten van gitaren, gezien ik hier nog totaal geen ervaring in heb.
Nu hierbij uiteraard de vraag of iemand mij wat wijzer kan maken over hoe deze een kleur te geven.
Ik heb al aardig wat pagina's van deze topic gelezen maar... het is me nog niet helemaal duidelijk hoe of wat.
Dit is een voorbeeld van een gitaar met de kleur die ik wil gaan bereiken:
http://espguitars.com/images/gallery...7-behemoth.jpg
Hierbij dus nogmaals de vraag heeft iemand enig idee wat voor lak, schuurpapier etc ik het beste kan gaan gebruiken, overigens ben ik jammer genoeg niet in het bezit van een Airbrush/verfspuit set.
Vast Bedankt!
ziet er uit als een normale zwarte (mat)lak met een satin, zijde glans blankelak.
yep, autolakspuitbussen bv van Motip: donkergrijs of mat zwart, daarna satijn blanke lak van zelfde merk.
@ Sebas & Barno,
Bedankt voor de tips,
Gezien ik echt geen enkele ervaring heb met het spuiten ben ik nu nog even op wat proefstukjes hout aan het uitproberen.
Waarschijnlijk ga ik dit weekend beginnen met de gitaar zelf te spuiten.
Zodra dit gedaan is zal ik ook even wat foto's van het proces plaatsen.
Hoe zit het eigenlijk met nitro cel. in combinatie met Alkydhars? kan dat? of moet ik echt opzoek gaan naar nitro blanke lak?
Blank over metallic heb ik een keer met dit setje gedaan:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BAWGTJBM.jpg
Metallic was nitro, blank was acryl.
en dat kan gewoon??
Oke... mijn elzen body heelf nu de volgende status:
- hout opgeschuurd met 320
- poriënvuller, opgeschuurd met 320
- 2 lagen cellulose primer wit
- geschuurd met 400 en 600 --> superglad
- 2 lagen cellulose sonic blue --> voelt nu beetje ruwig aan
Wat nu?
Ik wil graag gaan beginnen met de cellulose lak (hoogglans), maar moet ik mijn kleurlaag zo laten, of kan ik die beter eerst even wat opschuren? En zo ja, waarmee?
Niet zo gek lang. Maar toch wel een dag of wat, als ik het me goed herinner.
Lees in ieder geval wat er op de bus staat mbt tot droogtijd alvorens over te spuiten. Alle lak moet voldoende uitgehard zijn voordat er een nieuwe laag overkomt (ook als het bijvoorbeeld om meerdere lagen van dezelfde kleur gaat); anders raken oplosmiddelen ahw gevangen en dat schijnt naderhand niet mooi te worden.