Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 90 van 164 EersteEerste ... 40808889909192100140 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 891 t/m 900 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Eerlijksheidshalve moet ik toegeven dat ik er wel eens aan heb gedacht om daar een gitaar mee af te werken
    met fineer kun je best een mooie gitaar maken (bijvoorbeeld om een een lelijk stuk poplar mee af te dekken) maar met fotoflame is het over het algemeen heel moeilijk om iets niet fake er uit laten zien
    er was een natural fender fotoflame (eerste serie) die een procede hadden (van kodak) waar de flame zelfs een beetje bewoog maar het meeste van fender was meer fotoshop dan een foto van een echte flame of quilt

samick

orville

fender

eerste serie fender
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Die samick en orville zijn nog niet eens zo heel verkeerd, maar die bovenste Fender... *shudder*
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ...met fineer kun je best een mooie gitaar maken (bijvoorbeeld om een een lelijk stuk poplar mee af te dekken) ...
    Foto-fineer vind ik dus eigenlijk niets.

Met fineer heb ik geen moeite zolang er bij de gitaar gezegd word dat het fineer is en dus maar dun. Ik heb nog zeer mooi makassar ebony fineer dat er om schreeuwt om gebruikt te worden, dus dat ga ik als top op iets "plats" gebruiken. Ik heb toevallig gisteren nog er naar staan kijken of ik een body maak daarmee. Misschien doe ik dat wel zodadelijk en neem het mee naar de beurs. Ik heb ook nog heel mooi "tineo" fineer (indische appel).

Zo, het is zowaar droog en een beetje zonnig hier, snel naar buiten en klussen

Senior Member

Standaard

Wat heb jij nou niet aan fineer

BTW, hoeveel kuub heb je nog?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van Dattum Bekijk bericht
    Wat heb jij nou niet aan fineer

BTW, hoeveel kuub heb je nog?

Ik heb heel lang meubeltjes gemaakt. En dan kocht ik fineer altijd in Duitsland. Voor behoorlijk veel geld. Dus het ebben, maar ook dat tineo en nog meer soorten had ik al. Ik heb voor het bookmatched pakketje ebben geloof ik 150 euro betaald. Valt nog enigszins mee.

De partij die ik op de veiling gekocht heb zijn de "gewonere" soorten (essen, esdoorn,eiken, beuken, kersen, noten). Ik ben al veel kwijt, er ligt denk ik nu nog een stapel van een meter of 3 lang, 1 breed, en 40-50cm hoog ongeveer. Bovenop mijn werkbank....en dat is echt vervelend, die mis ik enorm. Maar ik ben bezig om daar verandering in aan te brengen.

Senior Member

Standaard

OK de definitieve MO voor mijn Fast Cat. Ik weet ut, geen naam voor een gitaar maar hij is blijven plakken als stront aan mn schoen.

Ik ben van plan om de mahonie met alabastine af te filmen (aanbrengen en schuren tot er een witte waas op zit), vervolgens Flexa grondlak erop sprayen, wanneer dat goed dekkend créme is een tijdje uit laten harden en dan een paar lagen Dupli-color. Zowel de ala als de grondlak kunnen met iedere laksoort overschilderd worden. Proefstukje is snel genoeg gemaakt.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    als je 1 stain zou kopen dan zou het vintage amber moeten zijn, meer dan 1 op 1 verdund is dat licht/warm geel en onverdund is het donkergoud/bruin en eigenlijk kun je met die kleur alle standaard bursts doen (als je verschillende mengsels met water maakt)
    maar tis ook goed te combineren met ecoline
    het voordeel van de colortone is dat ik die over een bestaande lak kan spuiten (handig als je door de laklaag heen schuurt) terwijl ecoline en waterbeits dan niet meer pakken
    Reactie op een post van 2 pagina's terug:

Héél interessant dit! Dank voor de tip!
    Ik weet dat de vraag eerder is gesteld met het toenmalig antwoord dat Stew Mac het beste adres blijft om colortone te kopen. Is hier ondertussen al verandering in gekomen?
    Maw, kan je in Europa al ergens colortone kopen? GS heeft ondertussen waterbeitsen aan z'n gamma toegevoegd, misschien is er nog ergens een shop opgedoken die colortone aanbiedt (of de transtint variant)?

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

nou ik heb nog gegoogled maar tot nu toe alleen adressen in de VS gevonden, geen idee waarom niemand het importeert, ik zie wel dat de fabrikant (homestead) niet buiten de vs levert wat betekent dat een europese distributor via een lokale distrutor in de vs zou moeten werken wat het wellicht niet meer interessant maakt om het door te leveren ?

Senior Member

Standaard

Ik ben erg enthousiast over de combinatie van Flexa grondlak en Duplicolor verf. In 2 uur tijd een aantal lagen Flexa grondlak (dekkend) erop gegooid (iedere keer 10 minuten pauze) en 3 a 4 lagen lagen duplicolor (2 minuten pauze - onvoorstelbaar!). 10 minuten later was het al droog en krasvast. Het is op deze manier theoretisch mogelijk om binnen een dag de gitaar te lakken en speelklaar te maken. Wel moet van tevoren een porievuller of plamuur worden aangebracht.

Ben nu aan het testen met een cellulose afwerklaag.

Hopelijk brengt deze kennis andere bouwers meer plezier en een beter resultaat.

Tot zover, ga gerust door met waar je mee bezig was

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

kijk uit hoor, je kunt met cellulose (of acryl) ook een flink aantal lagen per dag doen maar je loopt het risico dat de oplosmiddelen uit de eerste lagen nog niet volledig verdampt zijn en zich later door de nieuwe laklagen heen vreet (krijg je hele kleine bubbeltjes in je lak die niet weg te poetsen zijn)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten