Welke/wat voor porienvuller is aan te raden?
Printable View
Welke/wat voor porienvuller is aan te raden?
Als je dekkend aflakt, zou je gewone witte plamuur kunnen gebruiken. Dat is kalk met een bindmiddel. Goedkoop en makkelijk en snel te verwerken (en heel goed te schuren). Geeft naar mijn ervaring prima resultaat.
Met alles wat je gebruikt, is het verstandig om eerst op een proefstukje te proberen of de verschillende middelen niet agressief op elkaar reageren. Je wil niet weten hoeveel verhalen er zijn van mensen die bij het laatste laagje het gevoel kregen dat ze de gitaar met afbijtmiddel hadden bewerkt.
Vanaf de plamuur of poriënvuller tot te laatste laklaag; en ook tussendoor proberen of het zich goed laat schuren. Soms ziet het er op het eerste gezicht prima uit, maar als je gaat schuren trek je wel eens hele plakken los als je de verkeerde spullen hebt gebruikt.
Hallo mensen,
na wat lezen wil ik mijn gitaartje ook gaan lakken maar nog even een paar vraagjes.
ik heb de brug vervangen van een floyd naar een vintage tremolo, en het missende stukje hout vervangen. Nu is dit vervangende stukje niet van dezelfde houtsoort als de rest van de gitaar (geen idee wat dat is).
Ik wilde de gitaar graag paars gaan beitsen, maar dan zit ik met dat stukje, plan was om er misschien een streep op te verven zoals die amerikaanse muscle cars maar is dit een goed idee? Het kleurverschil is echt licht contra donker hout..
Na nog even een nachtje erover te hebben geslapen zijn de plannen iets gewijzigd.
Het plan is nu om de hele gitaar paars te beitsen en m.b.v. een pickguard het donkerder stukje hout te "verbergen"
Maar heeft iemand een adres om paarse beits te halen?
Bij een speciaalzaak o.i.d. moet je al snel een grootverpakking kopen :dontgeti:
paarse beits zou ik of met clou beits doen (een zakje rood gecombineerd met een zakje blauw) dan wel een potje paarse ecoline gebruiken, moet je onder de 10 euri wel klaar zijn
een mogelijk probleem kan wel zijn dat je misschien wat scheutig bent geweest met de lijm voor het verlijmen van het nieuwe stukje hout en dan zul je zien dat deze 2 "beitsen" niet goed zullen pakken op de lijmnaden (sowieso moet de volledige lak van de body verwijderd zijn). (btw colortone stain van stewmac zou wel hechten)
ik was van plan de lijmnaden af te werken door eerst een geultje te frezen o.i.d. en dan opvullen met hout plamuur zodat het een strak geheel word.
De gitaar was eerst rood en dat is er nu al bijna afgeschuurd, wel kwam er na het rood een behoorlijk dikke doorzichtige laag (vuller?, primer?) welke wat minder goed weg te schuren is.
Heeft iemand een idee hoe dit weg te halen of is het gewoon doorbikkelen?
dat betekent inderdaad gewoon door bikkelen, btw de ecoline en clou beits pakken op de meeste houtplamuur niet, kijk daarom eerst of je plamuur oplosbaar is in water (zo ja dan heb je een goede voor deze beits)
Deze gitaar is een beetje hardhandig in contact gekomen met een rondvliegende bongo. Daardoor is er een heel stuk uit de gitaar gebroken. Ik heb het stukje weer terug kunnen lijmen en vervolgens de breuk vlak geschuurd met 1000grit schuurpapier. Nu is alleen de lak dof geworden. Twee vragen hierover:
1. Kan ik de glans nog terug halen
2. Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?
http://i473.photobucket.com/albums/r...0-03-22004.jpg
Polijsten tot je armen eruit zien als die van Popeye :seriousf: Zo is het bij mij toch gelukt om een afgebroken kop van een gitaar terug (op het eerste zicht) onzichtbaar te herstellen.
ik heb een body gestained
dan de stain gesealed met twee laagjes blanke lak van motip
dan met borstel doorzichtige vloeibare porieënvuller, synthetisch erop gezet, drie lagen, telkens 24 u uitharden en schuren tussenin.
Nu zet ik er een eerste laag motip blanke lak op verschillende plaatsen krult de lak zwaar op: niet compatibel dus.
Ik heb het nog eens voorgehad (met een andere combinatie), toen heb ik alle kleurlagen en primerlagen moeten afschuren. Daar heb ik nu geen zin meer in, ik kan moeilijk alle porien terug vrij maken van porienvuller.
Iemand een idee welke blanke lak (spuitbus) ik wel kan gebruiken met een synthetische filler? cellulose werkt, heb ik al gedaan, maar zijn er andere lakken in spuitbusvorm?
Lieve mensen die allemaal slimmer zijn dan ik,
Ik heb een vraag voor jullie. Ik ben bezig met het maken van de hals voor mijn zelfbouw en ondertussen denk ik aan de afwerking.
Ik heb hier nog een half potje polyurethaan vernis (van het merk Linitop, mocht dat er toedoen) en een nog een restje parketvernis (van V33 - en ook polyurethaan zo blijkt) staan.
Ik heb beide geprobeerd op een reststukje esdoorn. De vernis van Linitop lijkt in het hout te trekken en verkleurt het hout wel een beetje, de parketvernis lijkt meer een filmlaagje op het hout te leggen. Qua feel gaat mijn voorkeur uit naar de vernis van Linitop, maar is polyurethaan vernis wel geschikt voor halshout ?
ja hoor geen probleem, waar je uit de buurt van wil blijven is bijvoorbeeld jachtlak (en dan met name voor de neck) die lak wordt weer zacht door wrijving en de kans daarop bij een neck is nogal groot maar parketlakken (poly) e.d. werken prima
eerlijk gezegt heb ik hem nog neit gebruikt met verf.
alleen maar om werkstukken schoon te blazen.
in de onderdelen tekening zit een o ring, en ik meende dat fred daar wat over gezegt had betreffende oplosmiddelen.
het enige lastige is de kleine open cup die erbij zit, als je wat tever naar voren gaat zou de vloeistof eruit kunnen lopen.
ga eerst eens met ecoline of iets dergelijk ervaring opdoen en daar is deze heel geschikt voor.
verder heb ik er een silent compressor bij die ik tweedehands op de kop getikt heb.
pinearts is het bedrijfje waar ik hem wegheb.
fred, even een vraag over motip acryl.
moet een benzinetank van een motorfiets opknappen en zit te denken om de ondergrond met een metallic lak van motip te doen en dan met talens decorfin evt verfraaiingen op te maken.
de metallic lak moet iedergeval afgelakt worden met hun blanke lak vanwege de benzine die erop kan spatten, dus denk dan dat ik de combinatie van metallic en decorfin ook zo kan beschermen.
lijkt jouw dat logisch?
ik ben bang dat je voor aflakken aan de 2 komponenten moet, de benzine heeft de neiging bij morsen het acryl op te lossen en daarom is motip acryl blanke lak niet geschikt hiervoor (de metallic dus wel, als je maar met een "betere" lak aflakt
Ik heb ook nog een vraagje;
Fender heeft ooit Fullerplast gebruikt (vanaf 63-64 geloof ik). Lijkt me ook gewoon een plastic coating. Fender gebruikte dit echter als een grainfiller. Daarom is mijn plan nu om Rustins plastic coating te gaan gebruiken als grainfiller. Ik ben er echter niet zeker van dat ik over deze coating nitro cellulose kan spuiten. Iemand een idee?
je moet in ieder geval de metallic aflakken (anders gaan de metaaldeeltjes oxideren) maar voor een benzine tank dus liever niet met acryl omdat benzine de blanke lak aantast
en daarom inderdaad het liefst aflakken met een lak die chemisch uithard (bijvoorbeeld dus een 2 K lak)
niet alle "plastics" are made equal, ik zou daarom niet snel de verbinding maken tussen fullerplast en rustins, fullerplast was volgens mij een polyurethaan laag en dat kan na uitharding prima met cellulose, met rustins heb ik eerlijk gezegd geen idee, kwestie van uitproberen ben ik bank
nog een speciale reden waarom je Rustins wilt gebruiken ?
Ik heb geen speciale reden waarvoor ik Rustins zou gebruiken. Ik ging er van uit dat het ongeveer hetzelfde spul moest zijn als de Fullerplast die Fender gebruikte. En dan zou ik geen grainfiller en primer nodig hebben...
Heb een data sheet gevonden van de Rustins Plastic Coat : http://www.rustins.eu/ProdData/Plast...ta%20mar10.pdf
Wil je eens kijken Fred of het compatibel is met Nitro Cellulose? (Alvast bedankt)
Iemand een idee hoe ik Dupont kleurencodes kan omzetten naar Ral?
heb even contact gehad met motip.
volgende dingen lijken mij interessant voor de leden hier.
de colorworks spuitbussen zijn niet altijd acryl, kunnen ook alkyd tussen zitten.
motip heeft een 2K blanke lak in spuitbus die op de acryl kleuren kan (en dus ook voor de benzinetank)
artikel nr nummer 187216 voor de 200ml bus, 190469 voor de 400ml bus
dus voor wie een kant en klare 2k spuitbus zoekt, doe er je voordeel mee
Hey ok, bedankt! Ik heb zelf net eentje gescoord via ebay, "Eviper" genaamd, misschien kent iemand 'm. Ik heb deze gekozen omwille van z'n grotere en gesloten cup, om de reden die je zelf aangeeft. 't Is er één met een 0,3mm naald dus ik hoop er een mooie burst mee te kunnen spuiten, evenals een volledige body mee af te lakken (zal wel wat tijd in kruipen denk ik).
Als compressor heb ik een "gewone" genomen, van de bouwmarkt. Hopelijk werkt deze combinatie een beetje (en valt het lawaai wat mee...)
Ik heb het lak draadje "even" doorgenomen en nu geraak ik er helemaal niet meer aan uit.
Graag had ik geweten welke methoden van lakken er zijn voor degenen die geen spuitmateriaal kan (en zo min mogelijk spuitbussen wil) gebruiken. Oliën geeft een matte laklaag als ik het goed begrijp. Zijn er dan ook mogelijkheden om op een handmatige manier een (hoog)glanzende lak te verkrijgen?
Moest iemand me erop kunnen wijzen welke van de lakken en oliën er te gebruiken zijn van willyvanhoutte?
willyvanhoutte finishing pagina
Alvast erg bedankt!!!
Je zou Rustin's plastic coat eens kunnen proberen (zelf geen evaring mee).
Zit ook op deze bas:
http://img.photobucket.com/albums/v2...oard/buff3.jpg
Is aangebracht met een lakkwast.
Plastic coat is op zich een prachtige hoogglans 2 k lak, heb hem zelf ook gebruikt bij 1 project.
gewoon met de kwast, gemengt in een wek pot, kwast op die hoogte afgezaagd dat die zo onder de deksel paste.
want je moet meerdere lagen aanbrengen en hoogte opbouwen in een korte tijd.
het polijsten tussendoor was wel een crime, gauw erdoor heen.
daarbij ben je eigenlijk verplicht een 3m dampmasker met dampfilters te kopen wat betreft je gezondheid.
het stinkt als de mieter.
al dat bij elkaar ben ik benieuwt hoe de motip 2k spuitlak zich houd, ga dat op een reststuk eens op hout proberen over een gestaind stuk hout.
verder gaat mijn voorkeur uit naar rustins danish incl zijn passende kleur vloeistof.
makkelijk, en toch goed resultaat als het niet hoogglans moet zijn
heb vandaag de 2K motip spuitbus gebruikt.
tis even anders dan anders, je moet een pin uittrekken aan de onderkant, deze 360 graden ronddraaien en dan een minuut of 3 schudden. (daarna 24 uur bruikbaar)
spuitnevel is mooi fijn en heb wat proefstukjes gemaakt waarin ik ook combinaties met andere verven test.
maar een dampmasker is eigenlijk verplicht, tjonge wat stinkt dat spul.
foto's.
hier de bewuste 2K spuitbus
http://img.photobucket.com/albums/v6...motip2klak.jpg
hier de tank zonder deze lak
http://img.photobucket.com/albums/v6...talictank2.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v6...talictank1.jpg
hier wat foto's met de lak, jammer genoeg toch een paar 'lopers' erin
http://img.photobucket.com/albums/v6...wa/2Ktank1.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v6...wa/2Ktank3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v6...wa/2Ktank2.jpg
hier een paar specifieke testen.
soms willen mensen hier op het forum hun gitaar beschilderen.
gebruik zelf veel talens decorfin acryl hobby verf
heb dus een vuren plank in de motip grondverf en daarna metallic zilver gespoten.
hierna een simpel schilderingtje gedaan met decorfin waaronder ook hun zilver verf.
de 2K lijkt de boel niet op te vreten, maar kijk zelf maar.
http://img.photobucket.com/albums/v6...decorfin2k.jpg
verder had ik nog een stuk eiken parket dat redelijk geschuurd was, met clou wat zwart aangebracht en daarna met poetswas brons/koper en goud stukken bedekt.
rustins danish maakt dit weer vloeibaar en haalt het effect weg, de 2K niet
http://img.photobucket.com/albums/v6...ket2Kkleur.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v6...et2Kkleur2.jpg
ik zoek dus een specifiek effect.
had nog een stuk esdoorn, niet geschuurt dus met heerlijke hoogte verschillen zodat de koper en goud was ook in de porien gepoets kon worden en verder uitgewreven.
als je het hout dan draait krijg je echt een beetje 'sparkelijk' het leeft wat meer.
zelfde blokje hout op dezelfde manier vastgehouden maar andere hoek van fotograferen
http://img.photobucket.com/albums/v6...urstofwas2.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v6...eustofwas1.jpg
dit stukje hout zoog de lak echt op en het zit er nog niet dekkend op.
vind het effect zelf wel heel mooi alleen komt dat niet goed tot zijn recht op foto's
dus mijn conclusie, super spul alleen wel een goed dampmasker gebruiken
al met al hoop ik dat jullie hier wat aan hebben
Hallo allemaal!
Even een vraagje over gelakte gitaren... Is het werkelijk zo dat je 2-6 maand moet wachten vooraleer je aan het opschuren en buffen begint? Ik heb namelijk in een of andere "factory guitar finish" pdf van 'n maat gelezen dat dit het geval zou zijn?
Dat zou ik wel een beetje zonde vinden gezien ze hier al 7 dagen ofzo elke dag 2 laagjes lak krijgt en ik dacht "hmm 2 weken en dan ga je mooi blinken :mmmm: "
Hmm ... niemand die me verder kan helpen?