Oorspronkelijk geplaatst door
strate
Ik zou altijd nog een review maken van de Lollar's die ik nu in m'n stratocaster heb zitten, dus hier komt ie:
Heb de Lollar Blackface pickups van forumlid Aca Ilic overgekocht en ze zelf in m'n Fender Classic '60s (dus niet de Player versie) gezet en was een makkelijk klusje, lukt iedereen wel.
In het begin merkte ik nog niet zo veel verschil, het klinkt immers weer als een strat, maar hoe meer spelen hoe meer je merkt. Nu merk ik het verschil dermate goed, waardoor het een prachtige upgrade is geworden die zeker het geld waard is. Hij heeft precies ervoor gezorgd wat ik miste in de oude pickups.
Ze klinken veel warmer, dat is het grootste verschil.
Daarnaast reageren ze ontzettend goed op je aanslag: hard aanslaan zorgt voor een krachtige, volle sound. Wil je meer pingelen met mooie, brighte noten, sla je het meestal wat zachter aan en vullen de Lollar's goed aan met wat je wilt. Ook reageren ze supergoed op je volumepot vd gitaar. Het is met deze pickups mogelijk om je clean en overdrive sound te regelen met de volumepot als je versterker of pedaal aan hebt staan op overdrive. Klein beetje terugdraaien en je hebt clean, van helemaal clean tot een randje.
De oude pickups van de Classic '60s zorgde ervoor dat ik het altijd wat schel vond klinken en ontzettend vaak het toch n้t even niet helemaal lekker vond klinken. Dat is hiermee verleden tijd. Ze leveren die echte 'vintage' sound en dus zijn ze ook wat 'doffer' en minder bright dan hoe de huidige strats vaak klinken. Neem dit niet al te letterlijk, het verschil is niet zo heel groot en met wat meer treble/middle kun je dit denk ik ook weer wegnemen. Voor mij is het met mijn muzieksmaak เ la Hendrix, SRV en Mayer precies wat ik wil en is vind ik dat 'doffere' mooier klinken.
Ook scheuren de Lollar's zeer lekker, de sounds van de net genoemde artiesten is wat je je moet voorstellen. Ze klinken dus niet modern en heel strak, maar juist lekker bluesy.
Ook zijn alle standen van de pickup-switch nu nuttig en goed te gebruiken. Het middelste element klinkt wat feller dan de hals en kan soms erg fijn zijn, SRV schakelde soms ook naar zijn middelste element voor solo's en dat is precies het verschil en de sound die de Lollar's ook hebben. Het brugelement is ook stukken warmer en niet zo schel als de oude pickups, al vind ik het soms als ik schakel van hals naar brug nog steeds wat schel klinken, maar vaak moet je even wennen omdat het zo'n overgang is en ik speelde hiervoor vrijwel nooit op het brugelement. Een baseplate is dus niet nodig, misschien kan het wel fijn zijn, en ga het er misschien nog op zetten, "Aca Ilic" heeft me er ook een meegegeven, maar het voldoet nu ook prima.
Tussenstand tussen hals en midden is wat meer Hendrix sound en is voor nummers als Castles Made of Sand erg mooi.
Kortom, super upgrade! Ben misschien nog wat dingen vergeten te zeggen maar die voeg ik desnoods nog toe. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mijn omschrijvingen snappen, het blijft natuurlijk altijd moeilijk om de verschillen en de sounds uit te leggen in woorden.
En voor vragen: ----> vraag maar raak!
Bedankt Alex!