multi meter geregeld; 8 ohms.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling
probleem opgelost.
mensen, bedankt voor de tips en trucs
Printable View
multi meter geregeld; 8 ohms.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling
probleem opgelost.
mensen, bedankt voor de tips en trucs
Hallo Mensen,
Ik was een beetje aan het rondkijken in dit topic over impendanties enz, en opeens moest ik aan mijn eigen setup denken. Het zit dus zo; Ik heb een london city protube ft 100 (100 watt buizencombo), met een 100 watt speaker(Jensen C12K), en daaraan heb ik een harley benton cabinet hangen met 2 celestion v30 speakers.
Nu heeft mijn amp een vermogens schakelaar, om hem op 50 watt te laten draaien, moet ik dan ook iets veranderen met de aansluiting van mijn cabinet? Andere ohmage aansluiting? Of maakt dit niets uit? Want vaak gebruik ik hem bij de repetities op 50 watt, en live op 100 watt.
Groeten Tim
Zo lang het een schakeling is op je versterker staat het los van impedantie. Als je 100W wil terugbrengen naar 50W door buizen te trekken moet je wél de impedantie aanpassen, maar da's in jouw geval dus niet nodig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
Bedankt voor de info, wou het toch graag even zeker weten. Ben veel te blij met mijn geluid, wil dit ook graag zou houden.
:)
Weet er iemand of het mogelijk is een buizenamp aan te sluiten op een virtuele cab (via Line6 toneport of iets dergelijks)? 't Probleem is dat je dan niet met de vereiste impedantie zit en met een te hoge output. Zijn hier oplossingen voor?
Ik zou zo veel mogelijk van mijn set-up willen gebruiken om thuis te oefenen, maar enkel de laaste stap, die uiteindelijk het lawaai genereert (de cab dus) willen vervangen door een virtuele variant...
Alvast bedankt!
Grtz!
Dat zou wel heel erg mooi zijn, maar voor zover ik weet gaat dat niet! Voor deze ene keer hoop ik wel dat iemand mij ongelijk kan geven... :D
Je zou een Koch Loadbox o.i.d. kunnen gebruiken. Die heeft een cab sim uitgang (1x12 of 4x12).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gumz
ik vind het nergens naar klinken, maar het zal er niet voor niets op zitten.
De welbekende waarschuwing: ZET JE BUIZEN AMP NOOIT AAN ZONDER EEN SPEAKER AAN TE SLUITEN!!! (een loadbox mag wel)
Topic over loadboxjes
Oh ja, dat spul... :sneaky:
@HaroldAling: thanx man. Dat ding doet idd wat ik nodig heb. Wel wat aan de dure kant, maar ja... sparen maar :)
Kan het ook met een THD Hotplate?
Misschien ga ik mijn Loadbox LB120 van 8 Ohm binnenkort verkopen! Ik geloof dat ze 2e hands rond de 200,- doen...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gumz
Ja, maar die schijnt iets 'saaier' te klinken als een Koch Loadbox... (volgens verschillende reviewers)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes
vraagje.
ik heb hier een 2x12 cab staan met één kabel per speaker.
Stel ik heb een head met een 4, 8 en 16ohm ingang, waar sluit ik dan de 2 speakers op aan?
Niet op een ingang! ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tabmaniac
1. Hoeveel Ohm per speaker?
2. Heb je maar 1 uitgang per impedantie?
4 ohm per speaker.
1 uitgang per impedantie
het gaat om een buizenamp
Licht aan de speakers -> cab openschroeven en kijken wat erin zit als je dat niet weet. De speakers staan in ieder geval 'parallel' (net als 1 head met 2 cabs), dus:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tabmaniac
Bij 2x16 Ohm speakers moeten ze ieder aan één van de twee 8 Ohm outputs op de head.
Bij 2x8 Ohm speakers moeten ze ieder aan één van de twee 4 Ohm outputs op de head.
Als er 4 Ohm speakers inzitten kun je geen veilige impedantie match maken met die head / cab -> dan moet je de speakers in het cabinet opnieuw bedraden en in serie zetten (dan komt er dus nog maar één kabel uit).
Edit: jullie waren me voor: 2x4 Ohm speakers kun je dus niet zomaar aansluiten -> je zult de speakers in serie moeten zetten en aansluiten op de 8 Ohm output.
Ja, absoluut laten herbedraden tot serie, krijg je een 8 ohm cab en da's een stuk gangbaarder.
Dan heb ik nog een vraag ...
ik ga vanmiddag een 1x12" combo testen met een 4 Ohm speaker erin. Ik heb thuis nog een 1x12" staan met een 16 Ohm speaker erin die ik tevens wil gebruiken, om het geheel te vergelijk met een 2x12" cab (1x12"cab+combo is net zo draagbaar en stukken goedkoper dan head+2x12"cab). De amp heeft 2x8 en 2x4 Ohm uitgangen. In de handleiding staat (het is een Mesa Stiletto Ace) dat de amp uitstekend tegen mismatches bestand is (alleen de eindbuizen gaan wat minder lang mee). Dus, hoe zou ik dit aansluiten?
Ik kan de 16 Ohm speaker in de 4 Ohm output doen: 1/(1/16+1/4)=3.2 -> in principe een mismatch, maar niet zo drastisch. Maar dan denk ik dat er niet zoveel geluid uit het cab gaat komen (in verhouding met de combo een kwart), of gaat dat niet zo op?
Wat is nu wijsheid, om nog wel een stevig volume te behouden, maar een redelijk verdeling tussen de 2 speakers qua volume?
Je kan niet twee speakers tegelijk gebruiken met verschillende impedanties. Levert een erg groot volume verschil op, heb je helemaal niks aan.Citaat:
ik ga vanmiddag een 1x12" combo testen met een 4 Ohm speaker erin. Ik heb thuis nog een 1x12" staan met een 16 Ohm speaker erin die ik tevens wil gebruiken
Staat overigens ook gewoon beschreven in de beginpost. Dit topic is bedoeld als naslagwerk, eerder dan centraal vraag-maar-raak-topic ;)
Vraagje:
mijn 5150 kan ik op 4,8 en 16 ohm schakelen, mijn behringer 4x12 is mono 8ohm en stereo 16ohm.
Nou heb ik een stereo speakerkabel, met 1 jack aan elke zijde:
5150 op 8ohm en behringer op 16ohm, klopt het dan?
Stereo speaker kabel... Maken ze die???Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tabmaniac
Mijn voorstel: Top op 8 Ohm, Cabinet op 8 Ohm (mono) en 1 mono speaker kabel er tussen (zo dik mogelijke aders, maar wel speciaal gemaakt voor speakers)
Die gast waar ik ze van heb zei dat die stereo was :chicken:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling
Tel de ringetjes:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tabmaniac
http://www.mp3car.com/vbulletin/atta...stereomono.jpg
hij is dus stereo;)
Ik zou een nieuwe kabel kopen. Stereo speakerkabel klopt volgens mij niet.
Vraag over buizen trekken :
Ik heb een top met 4 EL34 buizen in twee paren.
Als ik nu bias moet ik per paar rond de 70mA uitkomen.
Mijn cab is 16ohm aangesloten op de 16ohm speakerout op de top.
Ik heb nog twee Svets Winged C EL34's liggen. Geen quad dus.
Nu wil ik de vier oude EL34's verwijderen en per paar één Svet er voor terug plaatsen. Hoe zit dat dan met de bias? Wordt die dan ca. 140mA ?
De speakerkast moet ik op de 8ohm speakerout zetten van de top...
correct?
Vinni
Vinni,
Als je ipv 4 buizen er maar 2 gebruikt kan de ruststroom nooit meer worden.
( als je de instelling niet veranderd !)
Je trekt dus nu nog maar 35 mA per buis. Kun jij ze onafhankelijk meten ?
De 16 ohm kast wordt inderdaad op de 8 ohm impedantie van je versterker aangesloten.
Zelf heb ik in mijn 4x6L6 amp er 2 verwijderd . De trafo is 4 0hm en aangesloten op een 8 ohm kast.
Maar ik heb de mogelijkheid ingebouwd om per buis de bias in te stellen.
Alf
Dank je,
Ja...ik kan ze wel onafhankelijk meten maar ik heb maar één bias-instelknop.
De vorige eigenaar heeft me laten weten dat hij ook op twee buizen draaide met 36mA per buis. Dat ga ik dus ook doen.
Groet en bedankt voor de bevestiging.
Vinni
Was het geen mV?
Als je kathode van je eindbuizen aan massa ligt via een 1 ohm weerstand is de aflezing van 1 mV op je meter gelijk aan een stroom van 1 mA.
Alf
Vraagje:
* Marshall JCM 800 versterker 4/8/16 Ohm.
* 2 x cabinetje met 2x12" G12-65, ~8 Ohm per cab.
Doorlussen op 4 Ohm aansluiting of 'moeilijk' gaan doen om de boel op 16 Ohm te krijgen?
Als je per impedantiewaarde maar 1 aansluiting hebt dan zou ik overwegen als je 2 cabs wilt aansluiten , een kastje te maken (of kopen als ze er zijn) met:
2 speakerjacks die in serie staan 2x 8 ohm = 16 ohm of:
2 speakerjacks die paralel staan 2x 8 ohm = 4 ohm
Alf
Een JCM 800 heeft maar 1 impedantiewaarde en da's een keuze uit 4, 8 of 16 Ohm via een schakelaar. Op een JCM 800 zitten 2 speaker uitgangen , maar die zijn parallel aan elkaar, dus als je 2x8 Ohm aansluit moet je de top op 4 Ohm zetten.
De vraag is nu wat het beste is, de boel op 4 Ohm of 16 Ohm aansluiten. Ik meen me te herinneren dat als je de keuze hebt, je altijd voor 16 moet gaan.
Het ligt eraan wat voor geluid je wilt.
Als je een steviger bas en wat heldere mids wilt dan moet je voor 4 ohm gaan omdat je speakers dan een betere demping hebben .
Bij een hogere impedantie wordt het allemaal wat losser (flubbier)
Maar impedantie is ook frequentieafhankelijk.
Ik zou gewoon proberen en kijken wat je bevalt.
Maar zorg wel dat geen misaanpassing hebt. Dit kan tot beschadigingen leiden , en eerder bij een marshall dan bij een fender zegt men. Waarom weet ik ook niet .
Alf
Dat ik deze thread nooit eerder opgemerkt heb!
Zie direct de mogelijkheid om m'n vragen hier te stellen:satisfie:
M'n JTM45 heb ik in elkaar gezet op 16 Ohm (heeft geen schakelaar).
Hierbij heb ik dus een ENGL cab staan met 2 * V30 16 Ohm, schakelbaar in mono of stereo.
De JTM heeft 2 uitgangen (16 Ohm dus).
Momenteel heb ik de cab op stereo staan en 2 kabels van de top richting cab.
Maar wat ik uit dit topic begrijp moet ik de cab dus op mono zetten en maar 1 uitgang van de JTM gebruiken daar 2 kabels totaal geen meerwaarde heeft.... correct? Is mijn voorgestelde aansluitwijze dan ook de beste?
Ik heb even naar die Engl cab gezocht en zie dat het een 16 ohm cab is met 2 V30 speakers dwz dat die speakers elk 8 ohm zijn. Dus in serie staan.
Wat jij met je versterker gedaan hebt weet ik niet , toch zelf in elkaar gezet, klopt dit ? En je hebt 2 speaker uitgangen , op de 16 ohm tap aangesloten ?
Dan neem ik aan dat je de twee uitgangjacks in serie gezet hebt.
Als dit allemaal klopt zou ik de cab met een aansluitkabel gebruiken in mono stand dan zit je op 16 ohm.
Die stereo stand lijkt mij om 2 versterkers met elk een uitgangsimpedantie van 8 ohm op aan te sluiten. Maar pin me er niet op vast !
Alf
Nou,
Het werkt hoor,
Twee Svets Winged -C- er in gezet. Bias rond de 36mA.
Lekker geluidje!
Toch nog een vraag.....die 36mA ik kreeg het niet voor elkaar om beide
buizen daarop te krijgen. De buizen zijn wel gematched.
Is dat gebruikerlijk?
Eentje heb ik nu op ca. 38mA de ander op 34mA.
Klinkt in ieder geval heel lekker. Wat ook opvalt is dat ik een hele hoop ruis en brom kwijt ben.
Vinni
"gematched" wil niet altijd zeggen dat de buizen exact het hetzelfde zijn !
Ze kunnen misschien wel dezelfde ruststroom trekken maar elk een andere stelheid hebben dan wijken ze ook af als je er signaal op zet.
Het hangt er maar net vanaf hoe goed de dealer dit doet.
Een paar mA afwijking heb je meestal wel. Niet moeilijk over doen.
Ok zijn de 2 trafohelften bij een push/pull versterker bijna nooit exact hetzelfde.
Lees dit maar eens :
Dus je ziet er komen nog heel wat andere factoren bij kijken.Citaat:
I realize you probably won't give a damn what I say but IMO it's quite possible to have a truly matched tube set in a musically-important way (not merely in idling-heat-output) that nonetheless shows significant variances in DC current flow at idle between tubes. Unless you're using a toroidal OT - in which case a bias-servo circuit is in order IMO - 5mA or less DC mismatch won't matter at all IME. In fact, I've seen sets with much greater idle mismatches that put out very similar full-power currents, and sounded great; I'd trade DC current-matching at full power for DC current-matching at idle any day of the week, but I don't know of any tube seller that does this (and what is "full power"? or "idle", for that matter?). Idle DC-matching is really quick and easy to do, and it gives a number that can be readily checked with a meter - but usually it doesn't last, and unless you've got a serious mismatch (which IMO is important mainly for indicating large differences in baseline tube transconductances, which can make a real difference) it really isn't a matter of life and death tone-wise; my $.02, YMMV.
AC matching - now that's a different story. Getting a set of tubes that makes music in an identical fashion is very much a worthwhile goal IMO, but hardly anyone does it because a) it's difficult to do without a curve tracer, which involves money, possibly a computer w/attendant skill set, etc. b) you really need a huge quantity of 'raw' tubes to end up with a worthwhile number of AC-matched sets, and c) it doesn't always result in a closely-DC-idle-matched set, which can greatly increase the WTF!-factor on resale, especially when top dollar was paid. AFAIK the only big tube producer who AC-matches is Groove Tubes.
If you feel more comfortable going with tightly-DC-matched tube sets, that's great - it surely can't hurt, and at the very least it shows that some TLC was put into the selection of your tubes which IMO shows integrity on the part of the seller. I realize you posted that unmatched sets might still sound good, but I get the feeling that you'd much prefer a DC-matched set, and I'd hate to see you pass up some possibly great-sounded tubes (or having a bad feeling about a tube vendor) because they weren't within a certain arbitrary number of DC mA of each other at one particular Vp/-Vg. And as idle current (along with practically every other aspect of tube DC & audio performance) is dependant on interelectrode spacings - which are really pretty small, and can change during shipping - it's quite possible a perfectly-DC-matched set will arrive at your door unmatched.
en:
Re: I've got two GE 6550A pulls here, idling 17mA apart (50/33mA), and yet they pull 198/197mA with signal applied; go figure.
Maybe the tube with the lower idle current has a higher Transconductance (gm). Seems like that could account for it "catching up" to the other tube when signal is applied. In addition the drive from the phase inverter could be a little higher on one side. That would also affect the total measured current when signal is applied. Seems to me that the combination of these two factors could easily account for the measurements that you observed.
Luister gewoon of het resultaat je bevalt en de rest is niet zo belangrijk.
Alf
Hee Alf,
Technisch stukje.....maar ik begrijp'm.
Thanks,
Vinni