Chappers riep dat het een van de redenen was om een deel van zijn gitaar produktie te verplaatsen
En uuh indonesie is natuurlijk best wel groot
:)
Printable View
Chappers riep dat het een van de redenen was om een deel van zijn gitaar produktie te verplaatsen
En uuh indonesie is natuurlijk best wel groot
:)
Die Tsjapman roept wel meer volgens mij ;)
Dankjewel voor deze post. Gewoon duidelijk, al die poespas altijd hier over die goedkope gitaartjes die zo fantastisch zijn. Alle gitaren zijn tegenwoordig 'prima bespeelbaar'... en als het je daar om gaat, neem die squier. Je kan voor ieder budget gewoon een prima gitaar krijgen. Echter, het verschil is er, maar sommigen willen dat gewoon niet erkennen. Waarschijnlijk omdat men zichzelf dusdanig geïdentificeerd heeft met de mening dat het een soort persoonlijke aanval wordt. (Jup, doet gewoon een referentie naar dat boek, the power of now). Zo, prima rant voor de zaterdag.
Trouwens, via deze weg; lekker bezig met die podcast Luke-wannabe, ik luister met plezier!
Omdat Afrikanen lui zijn? :D
In Indonesië zit de Cort Fabriek. Die bouwen tussen de 1 en 1.1 miljoen gitaren per jaar (!).
Dat zijn geen spotgoedkope gitaren, want daarbij denk ik aan pakweg €300, maar aan gitaren uit het segment €600/€700 per stuk.
Ik heb zowel van Cort, als van andere ‘fabrikanten’ (uit die fabriek) de nodige gitaren staan waaraan qua afwerking en elektronica heul weinig af te dingen valt.
Ik denk dat iedereen zijn eigen keuzes maakt op het gebied van eisen, dingen die ie prettig vindt en mogelijkheden van budget/of wat ie budgettair acceptabel vindt.
Feit is, dat de Chappers persoon in mijn ogen een karikatuur is. En dat de chapters gitaren tegenwoordig kwalitatief erg goed zijn. Bovendien bieden ze vaak schakelmogelijkheden die de ware goden en grote namen helemaal hebben laten liggen. Alleen al dàt maakt Chap voor mij a good chap.
Maar volgens mij was de vraagstelling van TS een andere?
Vriendelijke groet, Gus
Sammick komt daar toch ook vandaan ?
Heb nog een greg bennet uit indonesie
Absoluut geen slechte plank
Nog even terzijde :)
Als je het aan mij vraagt, ik heb geen idee maar als iemand een goed verhaal heeft over frequenties en trillingen geloof ik het gelijk.
In post #29 geef ik aan dat niemand mij nog heeft kunnen (of willen) uitleggen hoe het precies in zijn werk gaat.
Vervolgens reageert Pepe dat de Fender CS mannen met hamers lopen kloppen op hout, en dat dat algemeen bekend is en geen geheim, en als Da Vinci dan vraagt hoe dat precies in zijn werk gaat, heeft Pepe geen idee.
Fantastische discussie, maar volgens mij zijn we geen zak opgeschoten :D
Ik heb vaak youtube fabrieks filmpjes van diverse high end merken en custom shops bekeken maar nooit iemand met een hamertje zien kloppen. Ook ken ik geen een topic hier waar mensen dat doen. Misschien is degene die dit beweert zelf met het hamertje getikt?
Wat? Omdat jij die filmpjes niet kent ben ik gek? Wat een niveau weer....
https://www.youtube.com/watch?v=rAxvKw-wg-Y
https://www.youtube.com/watch?v=LYBMmuNW7Sc
De formule mneck / mbody = 1/3(√pi) * (kHzres) levert de beste toonhoutsoortencombi op,
dacht dat dat wel algemeen bekend was zeg, zeker op dit forum toch... :roll:
Haha ja dat dacht ik ook. Maar het filmpje van Pepe laat zien dat ze inderdaad wel luisteren en compenseren.
Oke, prima zo'n filmpje, maar ik zou heel graag een keer in het echt volgen wat er gebeurt als je de vier varianten (ik zeg maar even; laag klinkende body met hoog klinkende neck, andersom, laag/laag en hoog/hoog) samenvoegt en je dat dan ook echt terug hoort als de gitaar helemaal afgebouwd hebt.
Kende um al
Heb wel humor ofzo
Maar ff terzijde
Volgens mio staat me vaag bij en vraag me niet het op te zoeken
Wordt bv het bovenblad van masterbuild viool in in F gestemmed ect
Ook is een acoustieke gitaarbouwert in een filmpje over de piss zien gaan omdat de gasten die zijn gitaren bespeelden ze gewoon tegen pens aanzette en dus geen rekening hield met het door hem zolgvuldig gekozen en gefabriceerde achterbladen
Maja dat zijn instrumenten die het veelvuldige kosten van gem Fendert customshoppert
Een bak aan ervaring om te weten wat de beste gitaar oplevert? Die lui bij de customshop hebben al vaker een gitaar gebouwd, zeg maar.
Ik kan als keyboardwarior gaan zeggen dat het een lulverhaal is maar ik zag dit weekend nog een kassameisje van de Action roepen dat je geen corona-vaccin moest nemen want ze had de ingrediëntenlijst bekeken en ik realiseer me dat ik dan tot dat niveau ben afgedaald.
Echter ga ik ook niet helemaal blind op een door Fender geproduceerd filmpje waaruit blijkt dat Fender heel speciaal is omdat ze als enige gitaarbouwer eerst met een hamer op een stuk hout kloppen voordat ze het aan een ander stuk hout schroeven.
Maargoed, het topic gaat over magie, dus laten we het daar maar op houden ;)
Overigens kwam ik een keer met mijn EJ strat bij een lokale gitaarbouwer/afsteller om een pickup te laten wisselen. Hij pakt die gitaar op, bekijkt 'm goed, klopt er een paar keer op en zegt; "deze klinkt heel donker". Nou had ik zelf dat idee niet echt maar wie ben ik...
Hij legt 'm op schoot, slaat een akkoord aan en zegt 'oh, nee, helemaal niet'.
Kwam bij mij toch een beetje over als de autohandelaar die eens een schopje tegen een van de banden van je inruiler geeft en zegt 'tja, daar zitten nog wel wat kosten aan...'.
Een E type is gewoon een van de mooiste auto's ooit, de vormgeving, het geluid, het interieur, de rijbeleving, dat allemaal maakt samen de magie van een Jaguar.
Precies dit.
Als je controlepunten hebt in je fabricageproces, zeker bij een grote producent, dan moet er toch, afhankelijk van de eigenfrequentie + boventonen (of zo) van een vaste afmeting hout, een lijstje zijn wat dan naar bepaalde maatstaven nog wél in combinatie mag met elkaar mag en wat niet meer, en zo.
Ik kan me niet voorstellen dat er in een grote fabriek niet meer is dan alleen een stoffige kerel die naar hout luistert en dan op maandagochtend anders selecteert dan op woensdagmiddag.
Wat wel een verschil kan maken:
Hoe en waar is het hout gegroeid
Wanneer is het gezaagd (zal bij tropisch hout wat minder uitmaken)
Hoe is het gezaagd
Hoe goed is het hout gedroogd
Hoe mooi is de tekening
Ik kan mij voorstellen dat een premium fabrikant daar naar kijkt als hij hout besteld. Bij een budgetfabrikant zal dat wat minder spelen.
Nogmaals, geen geheim, eeuwenoud.
Bij viool heet het plate tuning. Google it.
Het kan best dat je zegt, ok.. is eeuwenoud en ik heb nog nooit een viool of gitaar zelf gebouwd maar het is lariekoek.
Dat mag natuurlijk.
Ik zelf vind een bovenblad misschien een ander verhaal dan een solid body maar soit, ik ben ook geen luthier.
Je zou zeggen dat kwaliteit van het gebruikte hout idd uitmaakt. Om dat te testen heeft een van de archtop bouwers uit de VS (ben vergeten welke, het was een gerenommeerde) een serie gitaren van fluthout gemaakt. Tot ieders verbazing klonken ze uitstekend..
Ik vermoed dat het alle factoren bij elkaar zijn. Waarbij zaken als afwerking door computergestuurde processen bij de goedkopere merken steeds beter worden. Bij de dure ook maar dat hoorde toch al zo te zijn (behalve bij Gibson 😬)
De jongens van Rikkers uut Grunn hebben tegenwoordig ook een plek machine nadat ze er achter kwamen dat ze het met de hand echt niet beter kregen.
Ik denk dat je bij dure gitaren een wat grotere kans hebt dat "alles klopt". Maar persoonlijk vind ik dat je voor die laatste paar procentjes kwaliteit wel erg veel extra betaalt. Mijn ervaring is dat als ik een gitaar tweedehands voor een paar honderd euro koop en er voor 100 euro betere tweedehands elementen in gooi en het ding goed afstel ik een gitaar heb die voor mij goed genoeg is. Blijft dat ik met de ene meer heb dan met de andere.
Met mijn mooie us strat heb ik helaas niet zoveel. Met mijn beide FGN's te meer, ook gelijk bij de eerste keer vastpakken. Alledrie redelijk dure gitaren voor mijn doen (middenklassers zeg maar). Maar mijn Ltd viper 401 van 250 euro tweedehands voelt en klinkt zeker even goed als de Gibson SG die onze andere gitarist had.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Ik wil niet te klef met je worden maar daar verwonderde ik me ook over. Dat geklop met een hamertje maakt het wel erg arbitrair en ziet er natuurlijk ook wel een tikkeltje kneuterig uit. Volgens mij zijn er ook wel wat manieren om dit beter te kwantificeren en daarmee een constantere kwaliteit, in deze dus constante sound want gematcht op 'tone wood', te verkrijgen terwijl het minder tijd van de masterbuilders kost.
Want nu als je net een rits halzen hebt liggen die allemaal hoog resoneren is er toch een de hoogste en een de laagste. Dan ga je obv daarvan een onderverdeling maken op de onderlinge verschillen maar krijg je toch een hals met relatief veel hoog bij een hoge body en heb je toch ineens een hele schelle gitaar. Of juist een hele wollige als het de andere kant op gaat.
De praktijk is volgens mij ook precies dat gebeurt want we hebben het allemaal over onderlingen verschillen tussen 'dezelfde'. Ik heb zelf nooit 5 CS Fenders vergelijken dus ik heb het uit de overlevering, maar er schijnen net zo goed grote verschillen tussen te zitten als bij andere gitaren. Niet voor niks puilt MP uit met 'cherry picked', 'exemplarische goede' en 'zeer resonante' exemplaren ;)
Dat is toch ook een beetje de charme van het instrument en de handel daaromheen.
Kans is groot dat er alleen geklopt en ernstig langs halzen gekeken wordt als er bezoek is in de fabriek.
Ik Fender CS-en ook niet. Wel wat "dezelfde" productiemodellen.
Maar ook bij producenten die toch door velen als best wel consistent worden gezien, noem een Paul Reed Smith, zijn de verschillen best wel groot.
Ik zou dat zelf niet per se de ene gitaar goed, en de andere gitaar slecht willen betitelen, maar zeker wel het verschil tussen meer of minder mijn smaak, binnen exact hetzelfde model/type uiteraard.
Ik vraag me dan ook af, juist omdat er smaakverschil is, zou men dan matchen om alles zo veel mogelijk glad te strijken, of juist om verschillen te benadrukken (deze is uitgezocht omdat ie zo lekker veel vet laag heeft versus deze is uitgezocht vanwege zijn sublieme high end sparkle, of zo).
Ik weet het niet he, ik denk ook maar hardop.
Ik denk zelf dat het een soort vergrotende trap van zelf uitgeroepen meesterschap is en dat men, tot een bepaalde hoogte, er ook zelf in geloofd, terecht of niet.
Die mystificatie blijft bestaan zolang de wetenschap er geen uitspraken over doet zoals met alle zaken die nog niet tot het wetenschappelijk domein behoren.
Die zaken worden dan doorgaans doorschoven naar occult of geloof wat niet inhoud dat het niet waar is.
Maar goed, tot die tijd heeft iedereen gelijk.
Hilarisch dat het gesprek ineens over "tonewood" gaat.
Kom op zeg :) het zijn houten planken met PU's. Het verstoren van het magnetisch veld is daarbij natuurlijk de opwekker. Hilarisch dat Fender dan met een hamertje gaat staan timmeren op de neck/body.
Tuurlijk heeft een goede combinatie invloed op het instrument, maar kom op: het is geen akoestisch instrument; zoals een archtop, een flattop of een viool/cello, waarbij het trillen van het bovenblad de klank in zekere mate bepaalt :seriousf:
Oh wacht..
Nevermind!
https://media1.tenor.com/images/b91e...temid=12592609
Je hebt gelijk. Ik steek er ook een beetje de draak mee.
Ik geloof absoluut dat er bij top gitaren veel meer aandacht aan alle onderdelen van een elektrische gitaar wordt besteed (materialen / nut / kam / electronica / afstelling etc etc). Proef zelf ook veel meer kwaliteit in mijn eigen (duurdere) gitaren.
Ik moet alleen altijd hard lachen als de discussie naar "tonewood" omslaat betreffende elektrische gitaren. Ik vind zelf de feel van een ebony toets fijner dan van een rosewood toets en misschien dat een maple toets iets helderder klinkt, maar daarmee is ook alles gezegd :-)
Grappig dat bij fender de elementen in een plastic plaatje hangen in plaats van in het tonewood. En bij gibson in een dun plastic ringetje. En dan dat die mensen die beweren dat bv nitrolak (op een dikke laag 2k fullerplast) beter klinkt.
Als ik kijk naar mijn duurdere gitaren zit het 'm toch vooral in de afstelling. Dus halspen, hoogte nut, afwerking frets en de kwaliteit van de pups en tuners maken ook wat uit. De rest is bijgeloof.
Ik snap het wel dat die CS lui met hamertjes in de weer gaan, maar ik denk dat Pepe zeker gelijk kan hebben met dat ze er zelf wellicht ook in geloven.
Ken iemand die lacherig vertelde dat ze bij een of andere astrologie-lijn ging werken. Na verloop van tijd was ze er vast van overtuigd dat ze bepaalde gaves had op dat gebied.
Ik heb een zwak voor nitro maar dat komt door de manier waarop het veroudert. Verder is het gewoon lak.
Veel factoren.
Tonewood is meer een ding voor 't akoestisch topic.
Lak ook.
Is mijn waan...
Zijn dingen die vooral op een resonerende hollow body van toepassing zijn.
De snaren zitten wel met de brug vast aan je gitaar, en die worden opgevangen door je elementen.
Ik heb de PU lak van mijn telecaster verwijderd, uit cosmetische overwegingen. Ik meende ook dat dat nooit een verschil kon maken, maar toch viel het me op (zonder erop te letten) dat het soepeler, beter gebalanceerd klonk. Mijn eigen ervaring is dus dat het (zij het marginaal) wel degelijk een verschil maakt. Maar het zijn juist die kleine dingen die het verschil maken tussen een hele goeie gitaar en een echte topper.
Die heb ik al een hele tijd en zijn ook zonder uitzondering uit de jaren '80. M'n jonge LP Junior was ook wat duurder en blinkt vooral uit in snaarbreuk en extreem gevoelige lak. Speelt en klinkt verder wel prima.