Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 9 EersteEerste ... 56789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 86
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.762

    Standaard

    Overigens kwam ik een keer met mijn EJ strat bij een lokale gitaarbouwer/afsteller om een pickup te laten wisselen. Hij pakt die gitaar op, bekijkt 'm goed, klopt er een paar keer op en zegt; "deze klinkt heel donker". Nou had ik zelf dat idee niet echt maar wie ben ik...

    Hij legt 'm op schoot, slaat een akkoord aan en zegt 'oh, nee, helemaal niet'.

    Kwam bij mij toch een beetje over als de autohandelaar die eens een schopje tegen een van de banden van je inruiler geeft en zegt 'tja, daar zitten nog wel wat kosten aan...'.

  2. #62

    Standaard

    Een E type is gewoon een van de mooiste auto's ooit, de vormgeving, het geluid, het interieur, de rijbeleving, dat allemaal maakt samen de magie van een Jaguar.

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.734

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Oke, prima zo'n filmpje, maar ik zou heel graag een keer in het echt volgen wat er gebeurt als je de vier varianten (ik zeg maar even; laag klinkende body met hoog klinkende neck, andersom, laag/laag en hoog/hoog) samenvoegt en je dat dan ook echt terug hoort als de gitaar helemaal afgebouwd hebt.
    Precies dit.
    Als je controlepunten hebt in je fabricageproces, zeker bij een grote producent, dan moet er toch, afhankelijk van de eigenfrequentie + boventonen (of zo) van een vaste afmeting hout, een lijstje zijn wat dan naar bepaalde maatstaven nog wél in combinatie mag met elkaar mag en wat niet meer, en zo.
    Ik kan me niet voorstellen dat er in een grote fabriek niet meer is dan alleen een stoffige kerel die naar hout luistert en dan op maandagochtend anders selecteert dan op woensdagmiddag.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.610

    Standaard

    Wat wel een verschil kan maken:

    Hoe en waar is het hout gegroeid
    Wanneer is het gezaagd (zal bij tropisch hout wat minder uitmaken)
    Hoe is het gezaagd
    Hoe goed is het hout gedroogd
    Hoe mooi is de tekening

    Ik kan mij voorstellen dat een premium fabrikant daar naar kijkt als hij hout besteld. Bij een budgetfabrikant zal dat wat minder spelen.

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    31.898

    Standaard

    Nogmaals, geen geheim, eeuwenoud.
    Bij viool heet het plate tuning. Google it.
    Het kan best dat je zegt, ok.. is eeuwenoud en ik heb nog nooit een viool of gitaar zelf gebouwd maar het is lariekoek.
    Dat mag natuurlijk.
    Ik zelf vind een bovenblad misschien een ander verhaal dan een solid body maar soit, ik ben ook geen luthier.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 7 juni 2021 om 16:26

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.455

    Standaard

    Je zou zeggen dat kwaliteit van het gebruikte hout idd uitmaakt. Om dat te testen heeft een van de archtop bouwers uit de VS (ben vergeten welke, het was een gerenommeerde) een serie gitaren van fluthout gemaakt. Tot ieders verbazing klonken ze uitstekend..

    Ik vermoed dat het alle factoren bij elkaar zijn. Waarbij zaken als afwerking door computergestuurde processen bij de goedkopere merken steeds beter worden. Bij de dure ook maar dat hoorde toch al zo te zijn (behalve bij Gibson &#128556

    De jongens van Rikkers uut Grunn hebben tegenwoordig ook een plek machine nadat ze er achter kwamen dat ze het met de hand echt niet beter kregen.

    Ik denk dat je bij dure gitaren een wat grotere kans hebt dat "alles klopt". Maar persoonlijk vind ik dat je voor die laatste paar procentjes kwaliteit wel erg veel extra betaalt. Mijn ervaring is dat als ik een gitaar tweedehands voor een paar honderd euro koop en er voor 100 euro betere tweedehands elementen in gooi en het ding goed afstel ik een gitaar heb die voor mij goed genoeg is. Blijft dat ik met de ene meer heb dan met de andere.

    Met mijn mooie us strat heb ik helaas niet zoveel. Met mijn beide FGN's te meer, ook gelijk bij de eerste keer vastpakken. Alledrie redelijk dure gitaren voor mijn doen (middenklassers zeg maar). Maar mijn Ltd viper 401 van 250 euro tweedehands voelt en klinkt zeker even goed als de Gibson SG die onze andere gitarist had.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Precies dit.
    Als je controlepunten hebt in je fabricageproces, zeker bij een grote producent, dan moet er toch, afhankelijk van de eigenfrequentie + boventonen (of zo) van een vaste afmeting hout, een lijstje zijn wat dan naar bepaalde maatstaven nog wél in combinatie mag met elkaar mag en wat niet meer, en zo.
    Ik kan me niet voorstellen dat er in een grote fabriek niet meer is dan alleen een stoffige kerel die naar hout luistert en dan op maandagochtend anders selecteert dan op woensdagmiddag.
    Ik wil niet te klef met je worden maar daar verwonderde ik me ook over. Dat geklop met een hamertje maakt het wel erg arbitrair en ziet er natuurlijk ook wel een tikkeltje kneuterig uit. Volgens mij zijn er ook wel wat manieren om dit beter te kwantificeren en daarmee een constantere kwaliteit, in deze dus constante sound want gematcht op 'tone wood', te verkrijgen terwijl het minder tijd van de masterbuilders kost.

    Want nu als je net een rits halzen hebt liggen die allemaal hoog resoneren is er toch een de hoogste en een de laagste. Dan ga je obv daarvan een onderverdeling maken op de onderlinge verschillen maar krijg je toch een hals met relatief veel hoog bij een hoge body en heb je toch ineens een hele schelle gitaar. Of juist een hele wollige als het de andere kant op gaat.

    De praktijk is volgens mij ook precies dat gebeurt want we hebben het allemaal over onderlingen verschillen tussen 'dezelfde'. Ik heb zelf nooit 5 CS Fenders vergelijken dus ik heb het uit de overlevering, maar er schijnen net zo goed grote verschillen tussen te zitten als bij andere gitaren. Niet voor niks puilt MP uit met 'cherry picked', 'exemplarische goede' en 'zeer resonante' exemplaren

    Dat is toch ook een beetje de charme van het instrument en de handel daaromheen.

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    24.793

    Standaard

    Kans is groot dat er alleen geklopt en ernstig langs halzen gekeken wordt als er bezoek is in de fabriek.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.734

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Ik heb zelf nooit 5 CS Fenders vergelijken dus ik heb het uit de overlevering, maar er schijnen net zo goed grote verschillen tussen te zitten als bij andere gitaren. Niet voor niks puilt MP uit met 'cherry picked', 'exemplarische goede' en 'zeer resonante' exemplaren
    Ik Fender CS-en ook niet. Wel wat "dezelfde" productiemodellen.
    Maar ook bij producenten die toch door velen als best wel consistent worden gezien, noem een Paul Reed Smith, zijn de verschillen best wel groot.

    Ik zou dat zelf niet per se de ene gitaar goed, en de andere gitaar slecht willen betitelen, maar zeker wel het verschil tussen meer of minder mijn smaak, binnen exact hetzelfde model/type uiteraard.

    Ik vraag me dan ook af, juist omdat er smaakverschil is, zou men dan matchen om alles zo veel mogelijk glad te strijken, of juist om verschillen te benadrukken (deze is uitgezocht omdat ie zo lekker veel vet laag heeft versus deze is uitgezocht vanwege zijn sublieme high end sparkle, of zo).

    Ik weet het niet he, ik denk ook maar hardop.

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    31.898

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Kans is groot dat er alleen geklopt en ernstig langs halzen gekeken wordt als er bezoek is in de fabriek.
    Ik denk zelf dat het een soort vergrotende trap van zelf uitgeroepen meesterschap is en dat men, tot een bepaalde hoogte, er ook zelf in geloofd, terecht of niet.
    Die mystificatie blijft bestaan zolang de wetenschap er geen uitspraken over doet zoals met alle zaken die nog niet tot het wetenschappelijk domein behoren.
    Die zaken worden dan doorgaans doorschoven naar occult of geloof wat niet inhoud dat het niet waar is.
    Maar goed, tot die tijd heeft iedereen gelijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top