ja, hoever gaan we?
knippen en plakken, ok.. maar een solo, en dus een hele band stretchen?
het gebeurt, omdat het kan.
ik zou het niet willen.
Printable View
ja, hoever gaan we?
knippen en plakken, ok.. maar een solo, en dus een hele band stretchen?
het gebeurt, omdat het kan.
ik zou het niet willen.
Nah. Als je een opname ziet als een weergave van het kunnen niet maar je kan het ook zien als een op zichzelf staand kunstwerk. Vanaf Sgt. Pepper is dat toch wel de going visie, dat een studio ding een andere benadering kan zijn.
Sgt. Pepper?
Les Paul manipuleerde al de tape snelheid van zijn solo's natuurlijk.
De mogelijkheden van digitaal zijn onbeperkt Bass. Ik stel het digitaliseren uit tot het bittere einde, maar dan misbruik ik het ook, omdat het kan. :D
Maar serieus: ik ben drummer en speel moeiteloos met een click mee, maar sommigen kunnen dat niet en zullen het ook nooit kunnen. De kunst is om die click als dirigent te gebruiken en je feel te bewaren.
Maar dan heb je dus een nummer van 10 minuten waarvan de laatste anderhalve minuut opeens een stuk sneller gaat. Dus pak je een stretch plug en vertraagt het naar een bepaald percentage, klaar. Het is de boel verneuken, maar als de band dat laatste stuk gewoon goed had gespeeld was er ook niets aan de hand geweest. Het probleem is dat ze dat tempo niet kunnen vasthouden bij een overdub.
Als de drummer te laat invalt knip ik er een stukje tussen vandaan en is het perfect opgelost. Analoog kan dat ook, maar met het scheermes.
ja het is natuurlijk een kip ei verhaal :D
je doet iets niet omdat het niet kan
dan even later kan het wel dus waarom niet?
ik heb er ook geen moeite mee om iets te verplaatsen als het de opname kan redden.
maar een hele band strectchen, pfieuww, dat ga je toch horen?
maar ach, de luisteraar die het op 128k mp3 draait zal het worst wezen :D
we leven in een tijd waar steeds meer kan.
ik monteerde onlangs een 'documentaire', kunst.. van een dame die kunst aan het studeren is.
die liet ik eergister aan een echte oude documaker zien.
die ontplofte zowat, ging nog net niet schuimbekken.
en zijn conclusie was, ja, dit krijg je als iedereen films kan maken.
Vroeger was alles beter.. jeweettoch...
dacht men toen :D
denken veel nu nog.
Het is wel zo dat als je 25 jaar geleden naar de studio ging, dan moest je wel foutloos door een nummer weten te komen. Dus gemiddeld waren muzikanten wel beter denk ik. Nu zitten de beste muzikanten op gitaarnet.
Das zeker. Zwieberende partijen vallen altijd door de mand daarentegen, dus ook nu moet je goed kunnen spelen om echt wat goeds op te nemen.
Kun je nagaan wat The Funk Brothers flikten. Zanger, uurtje in de studio, structuurtje.. en weer een hit.
whoei, dit is lekker :p
http://www.youtube.com/watch?v=Wd1owKBt8dU
Interessante discussies hier :ok:
Meer zangtechnisch: ik heb de indruk dat de zangeres beter tot haar recht zou komen als jullie het nummer (Never be Clever) een stuk hoger spelen, zeg in D of in E. Even zoeken naar de juiste toonaard voor haar stem en de boel transponeren.
hahaa, die deden we dus al met de vorige zangeres.
zo kom ik aan die clip, zij vond hem.
zit net de mix wat op te poetsen van die eerste keer, vorige week.
de eerste keer voor haar en voor ons sinds tien maanden.
ik zal zo een linkje gooien.
http://www.box.com/s/979c8c650c0a6b76fd49
Hi
Dat wordt dan de D of course.
Niet alleen mijn fave toonaard, maar vooral 'the saddest key of all'. Terwijl ik het schrijf knaagt het een beetje, dat de saddest key misschien wel Dmin is. Afijn, een beetje genie hoort dat vanzelf.
Vriendelijke groet, Gus (en van Spinal Tap ditmaal)
Dmin zeker gus.
en volgens mij haalt verhogen de kracht uit dat nummer.
een open A akkoord is zo specifiek op gitaar, D is heel anders.
en het heerlijke grommen van de open E en de F#m gaat dan ook weg..
Wow, wat is ze opgeknapt zeg !
(oeps.....:hide:)
Mwah, om het nu allemaal van de gitaar af te laten hangen en dan de zangeres maar 'onder toeren' te laten draaien zodat ze haar volle vermogen niet kan leveren...
Ik heb net eens even zitten proberen en ook in D en E is dat nummer goed te spelen; een uitdaging voor je creativiteit en je vindt nieuwe invalshoeken voor de gitaarpartij.
In mijn band is mijn stem alfa en omega waar het gaat om het bepalen van de toonaard :D
ik zal het in de groep gooien :D
en het even in mijn eentje proberen.
ff tussendoor
waarom is jullie "oude" zanger weg ??
een hele waslijst met issues.
het was zijn bandje.
nu 3 jaar geleden kwam ik er bij (later hoorde ik dat hij toen eigenlijk al op wilde stappen.. niet omdat ik er bij kwam, hij vroeg me zelf.)
door mijn komst werd het ruiger, vond bijna iedereen lekker (behalve een jongen die mondharp deed en ook gitaar ambities had)
een half jaar later wilde de zanger eigenlijk alleen nog maar oefenen een week voor een optreden, verder niet.
hij had het te druk met carriëres en huwelijken.
wij, de drummer, bassist en ik zeiden toen, dan komen we niet verder, dan moeten we maar iemand anders gaan zoeken.
de mondharp man ging mee weg.
we vonden een drummer die wel eens wilde zingen maar dat bleek niets na 3 maanden.
we vonden een zangeres, die ook mijn liefje werd, dat ging mis :chicken:
dat was juni vorig jaar..
ondertussen, maart / februari hebben we de drummer 'vervangen'.
weer zoeken, proberen.. niet wat we zoeken..
toen, september 2011 op een zondag, de oude zanger op bezoek.
na wat bijpraten zei hij: ik heb eigenlijk best wel zin om weer mee te gaan doen, lekker rocken.
(dat wat 'zijn' bandje deed was best soort van lieve liedjes werk..)
ok, gaan we proberen.
de eerste avond hebben we hem wel heel erg duidelijk gemaakt dat het zijn bandje niet meer is, dat hij nu gewoon zanger is.
en dat was toch iets wat je eigenlijk van te voren al kunt zien aankomen, een recept voor drama.
vooral de laatste twee maanden kwam zijn alter ego steeds meer naar voren, met steeds meer idiote dingen er bij die totaal niet bij dit bandje passen.
dan moet je kiezen.. ga je verder, je hebt een zanger maar ook een hoop irritaties.. of je gaat weer op zoek.
we kozen voor het laatste.
deze zangeres had ik eerder ook al gevraagd, wilde ze niet, nu kwam ze zelf met het alternatief om in principe tijdelijk in te vallen.
tot en met 27 mei, een optreden.
we zoeken dus nog steeds naar een zanger/es. in principe.
maar het kan ook anders gaan uitpakken :D
jammer
vond z'n stem en manier van zingen echt bij jullie passen
moet ik ff langskomen om um van z'n lss af te helpen ?
(blow torch en een paar tangen doen wonderen )
kwa timing vond ik hem vrij beroerd/bizar.
en dat hoor je nu, de band speelt veel lekkerder, klinkt 10 jaar jonger zegt gus :D
Klinkt heerlijk man, wat een sound heeft die gitaar. Vocalen vind ik wel zwak voor dit nummer, maar dat was waarschijnlijk iets wat jullie zelf wouden.
thnx dude :D
Dit doet me wat denken aan steppenwolf.
Kan dat?
Zo een beetje hetzelfde gitaargeluid...
zou kunnen, ik weet van niks, heb wel eens gehoord.
ik ben nooit echt op zoek naar een geluid geweest.
had wel toen ik die P90's hoorde, in 2006 pas een moment van herkenning, ja, dit zoek ik altijd al :D
Hi
Heb je de emo's in beroering gebracht, of wat?
Laat dat maar eens lezen aan die maten van je.
Ik geloof niet dat een opname van een eerste repetitie ooit zo'n hoop reacties heeft gegeven.
Dus go go go Bass!
Vriendelijek groet, Gus