Top link, heb ik ook wat aan. Dank je Flo!
Inderdaad, erg goeie link. Heeft me geholpen bij het opstarten!
Ja hoor, na lang wachten is hij af. Heb hem ook voor de eerste keer opgestart. Gloeispanning is perfect 6,3V, alle lampen gloeien mooi. EZ81 erin, spanning zonder last is zo'n 330V DC.
Heb de EL84 er dan maar in gestoken met de oude radioluidspreker er aan.
Anode: 237V, Grid2: 229V, Kathode: 3,37V. Allemaal binnen de perken denk ik?
Een 12AX7 heb ik nog niet dus die kon ik niet testen.
Ik heb alleen last van een (zachte) 50hz brom. Niet erg storend en zeker niet zo luid als bijvoorbeeld op de Marshall SLP100 van onze gitarist, maar toch wel te hard als ik hem thuis wil gebruiken.
Natuurlijk, het gaat wel om een buis van +50 jaar oud en de speaker is heel erg gevoelig, dus misschien verbetert dat er nog op.
ik heb trouwen een experimentje gedaan met een EM84 'Magic Eye', ik heb deze uit de oude radio gehaald en er een VU-meter mee proberen te maken (zie http://www.timmestein.nl/index.php?p...84-level-meter ). Dat lijkt gelukt te zijn.
Ik heb er ook een 'Firezog' line out in geplaatst, die heb ik nog niet getest.
Hier wat foto's:
http://i892.photobucket.com/albums/a...S/P1050725.jpg
http://i892.photobucket.com/albums/a...S/P1050733.jpg
En nu nog als de bliksem een ECC83 gaan halen :D
Gaaf!!!! Mijn 3 favoriete versterkers zou ook allemaal oude radio´s (of delen ervan). Leuk projectje.
erg cool ja :D
die brom.. met humbuckers of single coils?
ah :seriousf:
Oke;
ik heb effe een 12AX7 gaan halen. De EL84 hadden ze niet in stock, die is besteld.
Resultaat:
V1a:
a: 132V
k: 1,07V
biasstroom: 0,71 mA
V1b:
a: 117V
k: 0,76V
biasstroom: 0,93 mA
Een beetje weinig, of toch niet?
Ik heb hem in ieder geval getest, en hij werkt goed. Geluid is goed, ik kan hem op dit moment wat vergelijken met een VOX AC4TV.
De brom is er nog steeds, maar deze is niet harder geworden. Ik ga wachten op de nieuwe EL84 voor ik conclusies trek.
De line out werkt ook, maar klinkt niet zo goed (had ik wel verwacht).
Ik heb trouwens perongeluk een minuutje of 2 zonder belasting gespeeld... Er is niets kapot dus ik denk dat het materiaal wel van goede kwaliteit is! :D
VU-metertje werkt ook, ziet er erg cool uit. Nu nog maar eens een nieuwe speaker zien te vinden.
:crazyhappy: Niet verkeerd hoor, eerste keer gelijk werken. Je bent waarschijnlijk toch wel secuur tewerk gegaan.
De brom kan door de oude EL84 komen. de 50Hz wijst in de richting van een gloeidraadlek. Eerst maar een buisje proberen dan.
Zonder belasting spelen is op dit lage vermogen niet zo gauw schadelijk.
Heb net gemerkt dat bij het spelen op de line out er toch ergens geluid uit komt. Rammelende windingen op de OT?
Heb hem maar afgezet dan. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?
Ten tweede heb ik ook last van wat oscillatie denk ik, maar alleen als de gain én de volume ver open staan en de treble op het maximum staat. Dan krijg ik een soort gezoem van een elektronische bel. Maar tis niet echt een probleem, want de versterker heeft al heel veel treble op zich en ik heb echt nooit het gevoel dat ik treble moet bijdraaien.
Met mijn orgel eraan heb ik trouwens echt Jon Lord sound, erg tof!
Heb je geen speaker aangesloten bij het "het spelen op de line out"?
Dat vindt de OT niet fijn.
Je kunt als je geen speaker aansluit beter een vermogensweerstand op de speaker uitgang zetten ter belasting van de OT i.p.v. niets, zelfs de speakeruitgang kortsluiten is beter dan open laten. Of heb je dat al?
Ik heb er een vermogensweerstand over geplaatst hoor (zie schema Firezog). Er staat een 3,9 ohm 25 W draadweerstand over.
Die werkt met een jack switch: als ik geen speaker aansluit dient hij automatisch als belasting.
Toch komt er nog geluid uit de versterker zelf. Dat is wel erg zacht, en hij moet op vol vermogen staan wil je het kunnen horen.
Kan het ook gewoon normaal zijn dat dit gebeurt?
De oscillatie is trouwens opgelost, heb gewoon een paar draden verlegd.
Oke, dan kan ik gerust spelen zonder speaker. Dat 25W weerstandje was maar 3,5 euro, en ik heb plaats zat in het chassis dus zo erg is het niet :D
EDIT: ik ga nu een behuizing maken voor de versterker, het wordt een head.
Ondertussen ben ik al hier en daar aan het kijken naar een geschikte speaker/cabinet.
Iemand goeie ervaringen met bepaald soort goedkope speakertjes? Ik zoek niet per se een celestion of een eminence. 8", 10", 12" maakt allemaal niet uit.
Ik heb nog een ITT speaker liggen, 11 inch (zal wel voor 12 doorgaan). Prima speaker, heb hem in de jaren tachtig gekocht voor zelfbouw hi-fi speakers waar ik ook gitaar over wilde spelen, tis een gitaarspeaker. Geen idee waar ie qua voicing op lijkt, 8 ohm impedantie. Voor een prikkie mag je 'm van me overnemen.
Prachtig voorstel! Jammer dat mijn versterker alleen 4 ohm is...
Ik woon trouwens in België, en ik heb nog geen rijbewijs dus komen halen is moeilijk. En verzenden gaat misschien meer kosten dan de speaker :(
Dus erg bedankt voor het aanbod, maar deze zal niet lukken vrees ik.
Bij deze: andere aanbiedingen zijn welkom, zolang de speaker maar 4 ohm is.
Ik heb maar snel een filmpje gemaakt van mijn laatste twee projecten. De soundclips worden naderhand op you-tube geplaats. Ik zal hierin het geluid van een Champ met standaard componenten en Orange Drops vergelijk. Tot het moment waarop ik tijd heb om dit te maken zullen jullie het moeten doen met de tutorial.
http://www.youtube.com/user/ScarTube.../0/jPa8jnWi2l4
Groeten, ScarTube
ja die kan het spammen niet laten :D
tutorial? kuch.
ja en of hij nu ook weer gaat zitten miepen in mijn profiel :D
Ja, da's jammer, profielboodschappen staat bovenaan, daarna pas PB. Zal 's vragen of dat anders kan.
Hier een tutorial Engels:
Known
determines
use ... like
Staat beter voor je internationale klanten. Eeeeh....degenen die je helpt met het zelfbouw dankzij deze tutorial. Zei ik klanten? Dom van me.
Dat was me ook opgevallen -.-
Eerlijk, ik vond z'n video wel interessant, maar wat ie vertelde is niet meer nodig gezien de mijne al (bijna) af is.
En de meeste dingen had ik al wel opgevangen van anderen hier op gitaarnet.
Beter zou zijn als ie daadwerkelijk mee problemen hielp op te lossen, zo te zien heeft hij daar de know how voor.
Anders beter niets zeggen.
Psychomantis om terug te komen op je vraag: Ik heb weinig ervaring met Telefunken. Doch kan ik stellen dat de originele radiospeaker vaak goed is voor gebruik bij de amp. Zeer goede ervaring met een HMV, een sierra en een grundig... Zeker op lage W hoef je je niet altijd dadelijk in de kosten te gooien. Niet geprobeerd is kans gemist trouwens. Ik koop radio´s aan voor een goede prijs en selecteer in speakers en onderdelen. Enkel met de beste onderdelen worden amps gebouwd. Van de 10 speakers zitten er meestal toch wel 5 a 6 goede bij en een radio koop je voor +/- 25 a 50 euro afhankelijk van het type.
p.s. Natuurlijk is die tutorial interessant. Staat een hoop info op. Kijk maar naar steraarde, plaatsing bekabeling,enz... De bedoeling is natuurlijk dat je verder kijkt dan je neus lang is en als je vragen hebt mag je die altijd stellen. Ik kon immers niet alle info in tekst toevoegen omdat het anders te langdradig zou worden. De haat van de collega´s komt gewoon van een vorige aanvaring hier op gitaarnet. Omdat ik de werking van een forum niet kende heb ik wat regels overtreden... Blijkt dat dit nog altijd zwaar op de maag ligt van enkele onder ons. Ik maak er verder geen woorden over vuil maar vind het vooral grappig... Succes met bouwen nog.
Ja, en ik heb nog een hele partij G.G.´s Secret Snakeoil Mojo Sauce. Dat druppel je op je buizen en je versterker klinkt ineens te gek. Verder spam ik niet hoor, het is alleen ter info. Filmpje volgt.
Spammert
ik ga endorser van die mojo sauce worden.
en subdealer/pusher :D
onder tutorial versta ik: een handleiding waarmee je hetgeen kan maken dat in de tutorial gemaakt is.
Concreet zou ik dat zien als: stap voor stap uitleggen wat je moet doen (niet alleen met beelden, maar ook met tekst), met schema's,...
denk je nu echt dat iemand die er niets over weet, die steraarde zal spotten?...
Met andere woorden: ik was er niets mee
Een tutorial is informatief, legt wat uit, beschrijft iets.
Dit is gewoon een filmpje maken en het proberen te spammen door het op bepaalde plekken te posten en hits te genereren.
Bert of Frits zullen wel gauw het topic op komen schonen. Tot die tijd kan ik lekker brullen en roep ik:
Draag wat zinnigs bij of flikker lekker op met je kutspam!!!
Spamhoer!!!
Zo, dat lucht op,.
blij dat het oplucht... laat je gaan man... :blast:
Haat?
Nee hoor dat zie je verkeerd, ik verspil daar mijn energie niet aan.
Nouja, alleen deze keer dan om die veronderstelling te weerleggen.
Collega?
Dat voel ik me al helemaal niet. Stel je voor :soinnocent:
Ik vind het gewoon jammer dat een gezellig en opbouwend topic wordt verziekt door iemand die op een ordinaire manier zijn meuk aan de man wil brengen. Daar is marktplaats voor of als je het toch niet kan laten kun je het zelfs op gitaarmarkt kwijt.
(voor als je dat nu nog niet door hebt, een speciaal op deze site ingerichte plek om je zooi te slijten)
Die regels zijn nog niet duidelijk merk ik want je overtreed ze nog steeds op een zwaar irritante manier.
Even on topic:
Ik heb de Telefunken speaker al opgeblazen. Vermoedelijk omdat ik de glazen frontplaat van de radio niet geďnstalleerd had, en de lucht dus vrij van de voorkant naar de achterkant kont blazen.
Geen probleem echter, want de telefunken klonk niet goed. Met de speakers van mijn orgelcab gaat het veel beter, maar dat cabinet is 8 ohm.
Met een nieuwe (Electro Harmonix) EL84 is de brom overigens niet weg. Zal waarschijnlijk een probleem zijn met de bedrading van de heaters?
Verder is het me al opgevallen dat de voltage drop over de EZ81 nogal hoog is. Van +-250 V AC naar +-240V DC.
Mijn buizen trekken niet veel stroom (<50mA). Zou de ouderdom van de buis de oorzaak kunnen zijn van dit spanningsverlies? Of heb ik te veel capaciteit achter de EZ81 gehangen? Nu hangt er rechstreeks een 47µF cap aan, en via een 100 Ohm weerstand nog eens 47µF. En daarna door de kleine winding van de OT nog eens 47µF.
Ja lekker, gewoon weer waar het over ging.
Het zou kunnen dat het litze draadje gebroken is door ouderdom want zo'n speaker blaas je niet snel op met een EL84. Je kan de spreekspoel meten. Als je niets meet kijk dan op de konus waar de litze draadjes aan de oorspronkelijke spreekspoel is gelast. Meestal onder een klodder zwarte lijm. Als je dat voorzichtig openpeutert kun je de las herstellen.
Of de brom uit de gloeidraad komt kun je onderzoeken door deze los te maken. Klinkt gek maar de buis blijft nog tientallen seconden werken. Als op het moment van loskoppelen de brom direct weg is zit daar idd je probleem.
Even een bedenking Psycho: die magic eye kan je ook brom of vervorming opleveren. Best even loskoppelen en terug installeren als je amp op punt staat. Als ik hem bij de champ over de eindtrap zet heb ik prijs: weg clean geluid en een hoop dingen die je niet wil horen...
Wat betreft de voltagedrop vind ik dat wel meevallen als ik het vergelijk met mijn 5 watter.
Ik kan me herinneren dat ik een veel groter verschil kon meten tussen buis en diode gelijkrichter, zelfs zo groot dat ik de kathodeweerstand mee moest schakelen met de gelijkrichter.
Oh.. shit, zie het nu pas. 250 wisselspanning naar 240 GELIJKspanning is inderdaad wel een rare drop. Dacht dat je gelijkgericht met diodes op 250 zat en met buis op 240 en vond die drop al erg weinig, maar AC > DC is dat wel heel erg vreemd.
EDIT: Zit me ineens te bedenken.... Heb je een paar diodes liggen? Zet die eens aan de buisvoet, buis eruit en kijk eens wat de spanningen doen met diodegelijkrichting. Zakt die dan ook zo vreemd in?
Zelf heb ik eens rare bijgeluiden gehad en toen zat het probleem bij de heaters, was met een radiotrafo en iets met wel of geen middenaftakking op de trafo bij de 6.3v en een ontbrompot die wel of niet zwevend was.... als ik het me goed herinner...??? Frans, zou het hier ook zoiets kunnen zijn?
Dankjewel voor het meedenken allemaal!
Er is dan toch geen probleem met de EZ81 ...
Mijn metingen waren verkeerd, sorry. :soinnocent:
Hij werkt nog perfect.
De brom dan:
Zonder EM84 (Magic Eye) blijft deze.
Ik heb alle jack in en outputs eens van het chassis losgemaakt om misschien een ground loop te vinden, maar ook geen resultaat.
Ik heb wel de oorzaak van de lage ruststroom gevonden, dankzij Tabula: bij het checken van de heater wiring zag ik dat volgens het schema van de SE5a er 2 100 Ohm weerstanden van elke heatertak naar de kathode van de EL84 gaan. Een soort van 'vaste' ontbrompot? geen idee waarvoor deze dienen. zie schema
Nu dacht ik er opeens aan dat de ene tak van de heater wiring bij deze radiotrafo vast is gesoldeerd aan de middenaftakking van de HV-winding (en aan het chassis).
Met andere woorden, de EL84 staat niet effectief gebiased met de 150 ohm weerstand en de 100µF condensator, maar PARALLEL hieraan staat er nog een 100 ohm weerstand van de heatertak.
Effectieve biasweerstand is dus 60 Ohm. Vandaar de lage biasstroom.
en ik heb op deze manieren ook 2 wegen van de EL84-kathode naar de ground: één via de 150 Ohm-weerstand en de 100µF-cap via de normale ground van het audiocircuit,
en nog één via de 100 Ohm weerstand en het heater-circuit.
Dus misschien ook de oorzaak van de brom.
In ieder geval, het is mijn fout dat ik dit niet eerder had opgemerkt, nu moet ik er een oplossing voor zoeken.
Ik heb 2 dingen in gedachten:
- Oftewel gewoon beide 100 ohm weerstanden uit het circuit bannen,
- Ofwel de ene tak van de heater winding lossolderen van de middenaftakking van de trafo. Maar ik weet niet of deze intern in de trafo niet verbonden zijn, als dat zo is dan sta ik alsnog nergens.
Wat doe ik het best, of zijn er nog betere oplossingen?
Vergeten het metertje om te zetten van AC naar DC? Heb dat zelf ooit eens vergeten en dat gaf hele rare meetresutaten.
Probleem is dus gevonden. Mooi. Oplossing wil ik liever niet geven, gezien mijn matige kennis op het gebied. Denk dat we even moeten wachten op Frans :-)