Inderdaad, erg goeie link. Heeft me geholpen bij het opstarten!
Ja hoor, na lang wachten is hij af. Heb hem ook voor de eerste keer opgestart. Gloeispanning is perfect 6,3V, alle lampen gloeien mooi. EZ81 erin, spanning zonder last is zo'n 330V DC.
Heb de EL84 er dan maar in gestoken met de oude radioluidspreker er aan.
Anode: 237V, Grid2: 229V, Kathode: 3,37V. Allemaal binnen de perken denk ik?
Een 12AX7 heb ik nog niet dus die kon ik niet testen.
Ik heb alleen last van een (zachte) 50hz brom. Niet erg storend en zeker niet zo luid als bijvoorbeeld op de Marshall SLP100 van onze gitarist, maar toch wel te hard als ik hem thuis wil gebruiken.
Natuurlijk, het gaat wel om een buis van +50 jaar oud en de speaker is heel erg gevoelig, dus misschien verbetert dat er nog op.
ik heb trouwen een experimentje gedaan met een EM84 'Magic Eye', ik heb deze uit de oude radio gehaald en er een VU-meter mee proberen te maken (zie http://www.timmestein.nl/index.php?p...84-level-meter ). Dat lijkt gelukt te zijn.
Ik heb er ook een 'Firezog' line out in geplaatst, die heb ik nog niet getest.
Hier wat foto's:
En nu nog als de bliksem een ECC83 gaan halen![]()
Gaaf!!!! Mijn 3 favoriete versterkers zou ook allemaal oude radio´s (of delen ervan). Leuk projectje.
147-c Guitars
erg cool ja
die brom.. met humbuckers of single coils?
Oke;
ik heb effe een 12AX7 gaan halen. De EL84 hadden ze niet in stock, die is besteld.
Resultaat:
V1a:
a: 132V
k: 1,07V
biasstroom: 0,71 mA
V1b:
a: 117V
k: 0,76V
biasstroom: 0,93 mA
Een beetje weinig, of toch niet?
Ik heb hem in ieder geval getest, en hij werkt goed. Geluid is goed, ik kan hem op dit moment wat vergelijken met een VOX AC4TV.
De brom is er nog steeds, maar deze is niet harder geworden. Ik ga wachten op de nieuwe EL84 voor ik conclusies trek.
De line out werkt ook, maar klinkt niet zo goed (had ik wel verwacht).
Ik heb trouwens perongeluk een minuutje of 2 zonder belasting gespeeld... Er is niets kapot dus ik denk dat het materiaal wel van goede kwaliteit is!
VU-metertje werkt ook, ziet er erg cool uit. Nu nog maar eens een nieuwe speaker zien te vinden.
Niet verkeerd hoor, eerste keer gelijk werken. Je bent waarschijnlijk toch wel secuur tewerk gegaan.
De brom kan door de oude EL84 komen. de 50Hz wijst in de richting van een gloeidraadlek. Eerst maar een buisje proberen dan.
Zonder belasting spelen is op dit lage vermogen niet zo gauw schadelijk.
Favorieten/bladwijzers