http://i926.photobucket.com/albums/a...tarsetting.jpg
Mijn settings.
Thuis gaat het mastervolume flink wat terug.
Printable View
http://i926.photobucket.com/albums/a...tarsetting.jpg
Mijn settings.
Thuis gaat het mastervolume flink wat terug.
Over verzuipen in de mix: ook al heb je nog zo veel vermogen, als je je versterker niet goed instelt dan blijf je verzuipen in de mix. Wat ik vaak zie als ik ga repeteren dat de marshalls wel eens de gain vol open hebben staan, de mids er bijna helemaal uit hebben gescooped en de master vol open omdat ze zichzelf niet kunnen horen. In een band spelen vraagt egwoon om een andere instelling van je versterker dan op je slaapkamertje pingelen.
Over een minimale setup:
Ik geloof niet in de huidige trend van kleine combo's met een groot geluid. Als je veel lucht wilt verplaatsen is er maar 1 goeie optie: groot spul aan schaffen. Verder heb ik een zeer minimale setup van mijn mark III + bogner 4X12 + ibanez jpm en fender hw1 strat. Zo min mogelijk knoppen omdat ik van mezelf weet dat ik dan toch eindeloos aan de knoppen blijf draaien. Verder heb ik ook geen pedalen omdat ik dan weer aan de knoppen zit te draaien en omdat ik geen zin heb om te moeten tap dansen op het podium
Doe eerst de bas wat lager, begin op nul en draai langzaam wat bas erin zodat je net hoort dat er wat bas in komt. Zo zit je de basgitaar niet in de weg. Treble moet je even in de band uitproberen. De bekkens hebben zitten waarschijnlijk in jouw treblegebied dus die kan ook waarschijnlijk lager.
Ik vermoed dat de tone-knop op je blackstar mids en/of hoog toevoegt? Geen wonder dat je clean er wel zo lekker doorkomt, dan.
Het is al veel gezegd, maar op die youtube filmpjes heb je clean een ideaal geluid. Met drive hoor je met de band erbij niet dat je speelt (ik zág je spelen, anders had ik gedacht dat je niet speelde!)
Ik zou proberen om op het cleane kanaal de tone wat neutraler te houden, en dat te compenseren met de gedeelde EQ. Je hebt nu namelijk íets meer mids dan laag en hoog, maar het scheelt niet veel. Speel daar eens een paar repetities mee, bijvoorbeeld met mids op 3 uur en inderdaad wat minder laag, ook iets zuiniger met hoog.
Tot slot, ook al gezegd, maar eigenlijk het meest voor de hand liggende als je in de band niet te horen bent: zet jezelf harder. Het mag best!
Normaal met de repetities speel ik op een Line 6 Spider II of III van 120 watt (2x10) of 150 watt (2x12), dus eigenlijk alleen bij de optredens gebruik ik mijn Blackstar. De repetities klinken eigenlijk vrij goed.
Waarom die Spider?
Ik speel in een schoolband, het zijn de versterkers van school, we repeteren onder en na schooltijd en het moet vaak wat makkelijker, daardoor ben ik vaak alleen in de gelegenheid mijn gita(a)r(en) mee te nemen.
Mijn tip,
Speel niet met de settings die je op je slaapkamer gebruikt.
Ik zelf heb in de bandformatie een berg mids erin, crunchy sound met niet te veel gain en ook de presence staat redelijk hoog.
Zo heb ik een behoorlijk bijtende sound, waarmee je erg goed door de mix heen komt. Als ik dan zonder band speel vind ik het lekkerder om iets smoothere sound te hebben maar in de band juist niet. Je hebt toch wel een bassist die het weer aandikt ;)
Je moet echt je settings op live aanpassen Roel, het ligt echt niet aan de gear.
Geen reverb, minder bas, etc. moet al schelen.
En doet je EQ te weinig dan haal je een of ander boss EQtje op marktplaats om te finetunen.
Gewoon veel experimenteren met je spullen.
Als aanvulling op o.a. Jutter: de gitarist Blues Saraceno liet eens in een videotje zien hoe hij versterkers instelt. Ik heb het geprobeerd en gebruik deze aanpakk nu altijd. Hier een korte uitleg:
Je zet de versterker lekker hard, zet de bass, mid, treble, prescence, gain etc knop op 0 en draait dan omstebeurt aan elke knop meerdere malen van 0 tot 10, totdat je het punt hoort waarbij het effect er duidelijk inkomt. Die instelling moet je gebruiken. Het duurt even voordat je het doorhebt maar het werkt heel goed, bij elke versterker heb ik zo binnen nog geen half minuutje het 'beste' geluid.
Ik probeer volgende week een Gigmaster head van Engl te lenen..
Waarom?
Dan kan ik de 2 amps eens naast elkaar houden en kijken wat er nu precies anders aan is, en of de een beter door de mix prikt.
Geld heb ik niet voor een andere versterker, dus jullie hoeven niet te verwachten dat ik binnenkort met een nieuwe amp thuis zit..
Beetje eigenwijs, RoelSmoel? Je blijft het maar in andere spullen zoeken!
Ik denk dat als je bijv. onze eigen gitaargod TimoSomers over jouw spullen laat spelen dat je broek afzakt van de sound die er uit jouw gear kan komen.... :blast:
.
Je vraagt om advies en je krijgt advies en toch ga je weer eigenwijs doen. Je bent er nog steeds van overtuigd dat je je eigen tekortkomingen kunt compenseren met meer en duurdere gear.
Toch wel leuk dat iedereen hier zegt dat het niet aan je gear ligt, maar aan je instellingen, en dat je uiteindelijk een andere versterker gaat testen:dontgeti:
Maar wat moet je dan met die Gigmaster, als je er van overtuigd bent dat je prima spul in handen hebt en daarmee dus ook rond kunt komen?
Wat wil je dan gaan vergelijken met die Engl? Dat is toch totaal niet waar hier nou over gediscussieerd word?
Ik dacht dat het ging hoe we je geluid zo konden krijgen dat je beter door de mix prikte en beter de band aanvult?:soinnocent:
Waarom dan de ENGL gaan testen? Ik snap wel dat GAS een vervelend verschijnsel is, maar soms moet je dat gewoon de kop in drukken omdat het zonde van het geld is.
Daarbij, je hebt overduidelijk nog niet door wat je Blackstar allemaal kan produceren aan klanken, dus hoe wil je dan een goede vergelijking maken met die ENGL. Die vergelijking gaat dan sowieso al mank lopen.
Waarom ga je dan proberen een Gigmaster te lenen?
Echt ik snap jou niet. Je vraagt om adviezen, je krijgt 5 pagina's met puur serieuze en erg handige, en ook nuttige adviezen. Dan kom jij aan, ja ik ga een engl proberen te lenen terwijl je een post eerder nog zegt dat je sound blackstar is blablabla.
Ga nou eerst maar eens met die blackstar aan het tweaken. Probeer het dan eerst in de band en als het dan NOG niet lukt (wat ik niet geloof) DAN kun je eens kijken hoe een engl ernaast klinkt.
:soinnocent:
Jullie punt is duidelijk:)
Tweaken.. Dat van die Engl zie ik nog wel.
Juist :ok:
We komen er wel ;)
Laat mij dan voor een tegengeluid zorgen :D
Er is helemaal niets mis met het direct, in bandverband, vergelijken van ander 'gereedschap'. Sterker nog, in de tijd dat ik zelf nog op zoek was, was ik maar wát blij als ik op een repetitie iets kon uitproberen en het na een uurtje naast een ander stuk gear kon leggen.
Wat je daar namelijk van leert is de verschillen in totale voicing. Zo'n HT heeft natuurlijk hartstikke leuk een driebands EQ en nog de overall EQ setting met de ISF knop en daar kun je prima mee tweaken, maar tot op zekere hoogte zit je vast aan een bepaald geluid. Noem het de ruggegraat van de amp.
Als je in bandverband een andere, enigszins vergelijkbare amp kan testen (die je uiteraard niet op dezelfde settings moet inregelen, maar gewoon weer even op gehoor moet afstellen en vooral niet met je ogen en bang zijn voor uiterste standen) dan kun je pas echt het totale verschil horen.
Het is mij vaak genoeg gebeurd dat ik bleef pielen en tweaken tot ik een ons woog, tot ik er later achterkwam dat gewoon de basissound van een amp of pedaal of gitaar niet werkte binnen bandverband.
Juist supercool. Als je de gelegenheid hebt: zeker doen.
Ik heb nu een paar weken de Blackstar HT Soloist 60w, qua volume, hard genoeg :) kanalen 2: clean/crunch - distortion en boost op beide kanalen.
Ik gebruik nog wat losse pedaaltjes en en wah, ik kan er enorm veel geluiden maken met deze set-up.
Waarom de combo? (ook rugprobleem).
Ik ga wel nog een kast voor eronder bijbestellen, lijkt me de ideale set-up (tenminste voor mij)
Het is vooral belangrijk je versterker goed af te stellen, tegenwoordig kan je toch wel redelijke tot zeer goede sounds halen uit de amps.
Lijkt me buitengewoon nuttige info voor TS :sssh:
Hey, Lorenzo, jij ook hier?
Als ik die settings zie denk ik: master volume omhoog, kanaal volumes inregelen tijdens de soundcheck en gaan met die banaan. :rockon:
Andere gear testen is leuk, extreem leuk, veels te leuk ;), maar je moet niet te gauw opgeven om een apparaat goed te leren kennen.
Feit.
Pff, mijn vader is wat dat betreft ook iemand van het gemak, komt hij net aan; je gaat toch als je aangenomen wordt bij de Plus veel meer verdienen? Nou, dan doe er ook wat mee..:dontgeti:
Jawel hoor, doe er maar een schepje bovenop, argh..
Wilde ik even kwijt, niet meer, niet minder.
Roel, ik vind je n rare snuiter.niets meer,niets minder.
Huize Smoel...
http://www.gnoe.nu/wp-content/upload...nu-300x272.jpg
Lichter ga je het niet vinden denk ik.
Als blackstar je sound heeft, ga dan niet bij engl kijken sowieso
Roel, wat me ook nog te binnen schiet, staat de reverb ook aan op je drive-channel?
Zo ja, ik zou 's proberen of het beter gaat met de reverb uit.
Die staat ook aan ja. Clean klinkt doods en droog zonder reverb, vandaar, en hij is niet schakelbaar.
Waar het eigenlijk op neerkomt, ik ben stukje bij beetje op zoek naar meer mogelijkheden, meer om in te stellen, meer kanalen. Eigenlijk heb ik de "kale" versie van de HT-Venue serie, clean en distortion, daar tussen zit niks. In de band is het juist erg fijn als ik niet met een leadsound akkoorden ga spelen, maar dan zou ik weer naar de amp moeten gaan om dit te veranderen.. Pfff:(
Ik heb al vaker op en met een Screamer combo van Engl gespeeld, dat beviel mij erg goed. Met de Z5 footswitch heb ik dan 4 schakelbare kanalen inclusief schakelbare reverb en een master switch.
Ach man, keuzes keuzes, eerst eens verder spelen met mijn Blackstar, en niet de moed opgeven:seriousf:
Met een pedaaltje als de Digitech Bad Monkey maak je van je tweekanaler een vierkanaler. Gewoon gain op erg weinig zetten en dan kan hij per kanaal net nog iets extra bijgeven.
Voor de rest zegt Blackstar me weinig. Beetje zielloos. Een toffe alleskunner is een slechte iets-kunner. Die Engl is ook mijn ding niet echt maar gaat tenminste een richting uit.
MS
Je begint het topic omdat je in feite een eenvoudigere setup wilt, maar je wilt eigenlijk wel meer kunnen schakelen?
En eerst miste ik inderdaad ook de galm, zeker bij clean, als ik hem uit had staan. Maar als ik met band speel mis ik hem eigenlijk nooit. Integendeel, laatst hoorde ik bij de soundcheck een natuurlijke reverb die ervoor zorgde dat een subtiel ingestelde holy grail heel compact en onnatuurlijk klonk, vooral op het clean.
Sowieso denk ik dat het met een redelijk volle bezetting al snel onnodig is om galm op je gitaar te hebben, ook als je clean speelt. Ik zou willen aanraden om tijdens repetitie eens 'door te bijten' zonder galm, het went wel :)
Ik wil eenvoudiger en meer kunnen ja.. Eigenlijk wil ik terug naar een combo met veel mogelijkheden.
Maar daar wacht ik fijn mee. Ik speel eerst fijn verder met mijn Blackstar versterkert:D
Over de Engl gigmaster.... om je ff uit je droom te helpen... Ik heb een paar weken geleden nog de gigmaster (top+bijbehorende cabje) uitgeprobeerd. Hij is klein en zo klinkt ie ook. Erg klein "boxy" geluid. Een grotere cab zal vast wel beter klinken, maar goed, dat betekent dus meer sjouw werk. Iets waar je juist vanaf wil. Als ik het dan moet gaan vergelijken met jou HT20, dan denk ik... niets meer, maar wel minder.