Zie, je hebt de volgorde FAQ niet gelezen.
Daarin staat dat 'tijdsgebaseerde' effecten na je drives moeten.
Staat gewoon in de eerste post.
Printable View
En staat dat niet 100% duidelijk uitgelegd in de sticky FAQ?
Edit: wat Nielsje zei.Citaat:
De korte versie:
Sommige fuzzes verdragen geen gebufferde pedalen vóór zich en moeten vooraan in de keten (fuzzface-achtigen, tonebenders, fuzzfactory).
Tuner liefst redelijk vooraan
Wah/filter/phaser
Compressor (moet ná de wah, beide ingeschakeld klinkt namelijk niet als de comp eerst komt. Kan wel evt. ná de drives als je 'm meer als solo boost wil gebruiken)
Drives/fuzzes
Achteraan, al dan niet in loop:
solo-boost
chorus
delay
reverb
tuurlijk nielsje ik heb veel van je post gelezen en ben absoluut blij met je antwoord, maar ik vond je wel erg fel uit de hoek kwam met je: Soms heb ik het idee dat mensen eerst maar vragen, voordat ze überhaupt zelf eens iets proberen.
vandaar dat ik zo reageer, misschien iets te fel, maar tis niet zo dat ik niks geprobeerd heb hoor meer iets dat ik me afvroeg.
Ach so, die opmerking is niet direct alleen naar jou bedoeld.
Als je er op gaat letten, zal je zien dat veel dezelfde vragen heel vaak worden gesteld. Het forum bevat veel informatie, maar soms lijkt het echt alsof mensen niet willen zoeken. Nou is de zoekfunctie hier niet de vriendelijkste (het is erger geweest), maar zelfs de FAQ's bevatten een bom aan info.
Gevolg van veel dezelfde vragen is dat mensen met veel kennis op een gegeven niet veel zin meer hebben om reacties te geven, waardoor relatieve 'newbies' antwoorden gaan geven. Dat is niet erg, maar veelal zijn het niet de beste adviezen. Zo kan ik mij nog goed heugen dat er een periode was waarin door een aantal mensen in elk amp-topic een Blackstar werd aangeraden..
hahaha ja je hebt gelijk. sorry
Je hoeft je naar mij toe niet te excuseren hoor, het is altijd lastig (in ieder geval voor mij) om op een forum geschreven tekst juist te interpreteren.
Succes met volgordes uitzoeken :)
Even een vraag.
ik heb hier nu:
MXR Badass Distortion
MXR Carbon Copy Delay
MXR Phase 90
MXR 6-band Equalizer
Turbo Tuner
Als ik mij goed ingelezen heb, is dit dan een goede volgorde?:
Gitaar -> Tuner -> Equalizer -> Phase 90 -> Badass Distorion -> Carbon Delay -> Amp
Ik zou die MXR's even omdraaien, verder perfect.
Boss DS1 - Danelectro frensh fries - danelectro Daddy o - Danelectra fab tone. De DS1 is er voor de killheiden lamme distortiongeluiden. De dadd o voor de overdrive en de fabtone om alles en iedereen weg te blazen. De auto wah is er alleen om als de fabtone en de Boss aanstaan (nauwelijks invloed de boss op de fabtone) je de heleboel ongeneerd hard kunt laten gillen.
Zucht en ik maar denken dat je hier nog eens een serieus antwoord kon krijgen...:(
Volgorde is prima, zoals al gezegd wordt, maar je kan ook zelf wat verder gaan rommelen. Eq voor of achter drive maakt uit, en sommige mensen vinden phaser beter voor de drive klinken en andere erna mooier. Delay achteraan is bijna standaard, maar kan dus ook anders.
Maar zoals gezegd, prima maar je kan alles dus ook door elkaar gooien, wat jij wil pon.
Ik zou de eq voor de delay zetten en als solo boost gebruiken.
oeps, had de vraag al in mijn jcm topic gesteld, maar zie dat er een topic apart voor is... dus nogmaals...
Ben na al die jaren nu pas begonnen met analoge, losse effecten. Dus moet nog beetje zoeken. Ondertussen er al een deel terug tussen uit gegooid.
En ja, ik heb de faq gelezen, zelfs zeer aandachtig, maar realiseer je ook dat als iemand met vakkennis iets gaat uitleggen, het soms moeilijk te volgen valt voor iemand die er niet zoveel kennis van heeft. ;)
Nu staan ze zo;
Gitaar -->
tuner --via bypass-->
volumepedaal -->
ts9 -->
wah -->
Jcm.
in de loop;
Send -->
Chorus -->
EQ -->
Return.
dit alles aangestuurd door een voeding van fame.
klopt deze volgorde zo een beetje?
Heb nu nog een compressor besteld, en had al gelezen dat deze na de wah moest komen?
Greeetzzzzz
Zo zou het kunnen. Ik heb zelf mijn drive pedalen voor mijn volume pedaal. Op deze manier komt er altijd het 'volle' signaal van mijn gitaar in de drives. Mijn wah heb ik trouwens voor mijn drives.... Je moet denk ik gewoon luisteren hoe je alles zelf vind klinken.
Zo heb ik een micro pog ook voor m'n drives terwijl ik genoeg mensen heb gezien die m er juist na zetten.
ts gebruik ik eigenlijk zelden... eerste kanaal staat zo afgesteld dat het bij kalme aanslag clean klinkt, en bij volle aanslag net dat gekarteld randje heeft. ts gebruik ik enkel voor heel milde solo's...
ik heb vooral het gevoel dat ik zeer weinig bass krijg, maar denk dat dit combinatie versterker + cab is...
...maar misschien ligt dit aan de voeding?
heb me een pedalboard besteld ook, iets heel simpel, de behringer pb10, maar vraag me ondertussen al af of ik niet beter direct iets beters had besteld, maar ken er niet genoeg van om direct veel geld gaan uit te geven...
wormke,
ik zou persoonlijk de volgende volgorde doen:
gitaar>tuner>wah>compressor>volumepedal>ts9>jcm
dus de filters voor de drives en het volumepedaal werkt als gainboost voor de ts9, maar doe wat je oren bevallen!
ga ik zeker eens proberen!
sorry, toch nog even een vraagje. Heb een acoustic simulator ook. Maar die klonk niet echt zuiver. Waar zet ik deze het beste?
Uit, want het dingen die voor geen meter klinken.
Ligt aan of je eventueel effecten wilt combineren met je acoustic simulator. Het is hoe dan ook een must om het 'akoestische' geluid niet naar je gitaarversterker te sturen, maar naar een PA/allrange ofzo.
ja dat zit er niet in... uit dus ;)
Hey mensen!
Ben al een tijdje aan het zoeken naar een goede volgorde voor mijn pedalen en welke wel of niet in de effect loop.
Ben wel benieuwd naar jullie mening!
Pedalen zijn;
Ibanez WH-10
Brunetti Mercury Box
Ibanez TS-9
Boss OS-2
Boss DD-7
MXR Phase 90
Boss TU-3
Boss FV-50
Boss GE-7 eq gebruik ik nog helemaal voorin de ketting om het volume van mijn tele op het zelfde volume te krijgen dan mijn strat(actief).
1) "Boss TU-3 op tuner aansluiting" zou ik niet doen, de FV-50 heeft een passieve uitgang voor de tuner, dus daar raak je in theorie de helft van je signaal kwijt... De buffer van de GE-7 compenseert dat wel een beetje, maar die staat daar ook alleen maar als (onnodige) booster als ik je goed begrijp.
2) Phaser zou ik voor je drives zetten, achteraan vind ik 'm veel te overdreven.
3) Ik zou te allen tijde de DD7 als laatste effect gebruiken. Zie de faq voor de uitleg.
Voor de rest ziet het er wel goed uit, of ja, zoals ik het zou doen ;)
Ok thanks! De eq heb ik echt als buffer voor mijn tele. Mijn strat heeft een veel harder input volume omdat die actief is. Dus als ik snel moet schakelen van tele naar strat en ik gebruik de eq niet, is het volume verschil tussen gitaar en de pedalen te groot.
En verder niks in de effectsloop van de amp? Heb nog nooit iets in de effectsloop gehad omdat ik er weinig ervaring mee heb.
Tijd voor betere/hardere elementen in je tele?
Same here. Als er iets in je loop zou moeten zitten dan de DD-7. Mocht de GE-7 niet meer nodig zijn kun je die voor de DD-7 plaatsen als solo-boost.
Kost je wel 2 extra kabels en de bijkomende moeite en signaalverlies.
Van belang is natuurlijk ook of je, ondanks dat je al twee drive-pedalen gebruikt, de drive van de amp ook nog gebruikt. In dat geval zeker je delay in de loop plaatsen, omdat die nu eenmaal indien mogelijk achteraan moet.
Zolang de gain v.d. amp niet te hoog staat, of indien je juist op zoek bent naar een "rommelige" delay-sound, kun je een delay prima vóór de amp plaatsen, en dus niet in de FX-loop.
Die GE-7 kun je idd gebruiken voor solo boosts, ook als je hem gebruikt vóór de preamp (edit: cleane preamp).
En wat het volume verschil tussen je Tele en Strat betreft, wat Harold zegt, of misschien de PU's van de Tele hoger afstellen, en/of die van de Strat lager.
Edit: Ik heb gisteren trouwens op advies van o.a. Harold, mijn phaser vóór m'n overdrives geplaatst, maar dat ga ik dus weer terugdraaien, vind het minder mooi klinken.
Helemaal mee eens, vindt een phaser ná overdrives ook dikker/beter klinken...
Daarbuiten, wordt evt. ruis niet verder doorversterkt, en phaser heeft (in mijn oren) meer dynamiek. Eigenlijk (zit er mischien wel helemaal naast hoor, vergeef het me maarrr), wordt meestal op een overdrive ook de tonerange beperkter gezet dan een phaser optimaal werkt...
Ik vind een phaser na een overdrive ook beter klinken. Klinkt strakker, duidelijker en je hoort de phaser sweep beter/extremer. Voor de overdrive wordt het wat rommeliger en ongedefinieerder.
Het is puur persoonlijke voorkeur. Ik ken ook iemand die z'n drive voor z'n wah zet. Net als phasers na drives vind ik die extreme sweeps helemaal niks.
Ik heb sinds kort een Boss PS-5 Super Pitch Shifter. Na wat testen blijkt hij het beste te tracken als hij in het begin van de keten te staan. Vreemd genoeg klinkt de harmonizer beter voor m'n drive, en de shifter na m'n drive.
Wat zijn jullie ervaringen met een pitch shifter/octaver/harmonizer? Er staat niets over in de FAQ.
waar kan je t best een leslie sumulator neerzetten: in de loop of gewoon tussen je gitaar en versterker? en bij die laatste: in welke volgorde dan?
ik wilde graag even jullie mening weten ivm mijn pedalenvolgorde:
1 volumepedaal
2 Boss tu-3
3 mrx dyna comp
4 ehx double muff
5 Boss BD-2
6 Boss OS-2
7 red witch pentavocal tremolo
8 Line 6 DL4
9 Boss DD-7
Is dit een goede volgorde?