Waarom zou dit wel/niet werken?
http://fotos.marktplaats.com/kopen/c...l6OQTNzQ==.jpg
http://fotos.marktplaats.com/kopen/d...958c/oKA==.jpg
http://link.marktplaats.nl/469083185
Printable View
het zal best werken maar vet onhandig
geluidstechnisch is dit beter dan een normale 4x12 omdat je hier alleen fasegerelateerde uitdovingen hebt in het verticale afstraalvlak ipv zowel horizontaal als vertikaal. Maar handig is anders.
Het ziet er vooral grappig uit..
Uhm, nou ik vraag het omdat ik wle boeiend vind, maar ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt? Dat speaker placement in de box uitmaakt (in bijv. een hifi situatie) is duidelijk, mijn vraag is of dat uitmaakt bij een 4x12 , want welke idioot komt nu op het idee om 4 exact dezelfde speakers in een kast te stoppen? ;)
Als afstralingsgedrag zo irrelevant was dan zag je niet zoveel line arrays bij grote concerten. Maar of het ook interressant voor jou is zou ik uiteraard niet weten. Ik zou zeggen: neem eens een 2x12 en luister naar het verschil tussen de horizontale opstelling en de opstelling waarbij de speakers verticaal uitgelijnd zijn.
Een PA systeem vergelijken met een 4x12 kast lijkt me iets te ver gezocht. Of het interessant is voor mij? Blijkbaar wel, anders vroeg ik het niet. Dus jij zegt dat je (blind) een verschil hoort tussen een 2x12 cab dat verticaal of horizontaal geplaatst is? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. HEb je iets van achtergrond informatie?
ik vermoed dat als je een gewone stereo installatie box staand of op zijn kant beluistert, dat je daar ook een verschil kan horen.
zie het verschil of hij op de grond staat of hogerop..
en dus zal een 212 ook verschillend kunnen klinken staand of liggend.
of ik het blind kan horen zou ik zelf niet durven zeggen :D
Die "idioot" bedacht niet om 4 dezelfde speakers in een kast te stoppen; het waren er nl 8 ;)
Maar ik doelde meer op het feit dat alle theorie om in de hifi of pa, zo'n natuurgetrouw mogelijk geluid te krijgen, niet op gaat voor een gitaarcabinet. Faseverschuivingen, meetrillende cabinet onderdelen, speakers die over hun limiet worden gepushed, etc etc..., Allemaal zaken die sommige gitaristen juist wenselijk kunnen vinden in "hun sound"....
Weet er iemand misschien hoe veel ohm's de speakers uit mijn Marshall 1960 kast hebben? Het zijn gewone G12T75's, standaard van Marshall.
Ik ben van plan een setje 16 ohm V30's te kopen, om deze in X-configuratie met de G12T75's te gebruiken. Maar naar wat ik begrepen heb, is het wel essentieel dat de weerstand dus gelijk is van alle 4 speakers.
Bedankt voor de snelle reply! Ik wist niet dat het er gewoon op stond, excuses voor de "vervuiling". :) Ik maak het wel terug schoon!
http://www.forumgarden.com/forums/at...-nomad-job.jpg
Heb even een vraagje:
Is 2 x G12T75 en 2 x G12H30 in een 1960A een goeie keuze? Momenteel zitten er enkel G12T75 in, en als ik dit allemaal lees heb ik wel zin om te gaan experimenteren?
De X-configuratie heb ik ondertussen dus doorgevoerd met 2 V30's en 2 G12T75's speakers. En ik moet zeggen dat ik er héél erg tevreden over ben!
Mijn genre is redelijk breed, en wil dus zeker wel een beetje van alles kunnen spelen. Dat was soms een beetje moeilijk met die T75's, die klonken naar mijn mening soms nogal een beetje fel en krasserig. Op zich zeker geen slecht geluid, maar het plaatste de sound wel meer richting heavy metal, thrash metal en andere oudere soorten metal. Dat speel ik ook wel graag, maar niet altijd. :)
Met de 2 V30's in de plaats, klinkt mijn versterker nu veel "vetter". Meer mids, meer laag en minder hoog. Heel goed voor de meer modernere sounds.
Het is heel goed merkbaar dat ik 2 speakers combineer. Een V30 cab alleen zou voor mij persoonlijk iets te modderig klinken, terwijl in dit geval de mix met de 2 speakers een ideale balans geeft.
De definitie en attack zijn goed hoorbaar door de T75's, terwijl de punch en de body van de V30's komen. Ze passen echt prachtig samen dus. :)
V30's modderig :???:
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen ... Zijn de strakste speakers die ik ooit gehoord heb :dontgeti:.
Afgezien daarvan kan ik het helemaal beamen: ik heb veel verschillende kasten en speakers gehoord. Bogner vond ik over het algemeen het lekkerste klinken. Beluisterd met V30's, G12-T75's, Greenback (reïssues) en het Bogner Ubercab met V30's en 75's in X. Die laatste was duidelijk het vetst! Wel een zeer 'moderne' klank, niet geschikt voor bijvoorbeeld blues of jazz, maar dan weer wel voor het oudere zware werk, zoals metallica of iron maiden om maar iets te nomen. Ook een potje stoner ala Foo Fighters met mijn 5150 klinkt zalig op dit cabinet.
Foo Fighters en stoner, ik kan de link even niet leggen, sorry.;)
Iemand ervaring met Scumback speakers? Ik zou in de nabije toekomst graag een setje willen aanschaffen voor in m'n JCM800 1936 en ik zit te kijken naar de Greenbacks van (ik meen) 60 watt vermogen of zo. Iemand?
Ja ik....
Ik heb een Scumback M75 en een H75 in een Portcity OS2X12 cab.
De beste sound effarrrrr.....
Ze worden soms 2ehands aangeboden.
Meer info op de site van scumback.
Modderig is misschien niet helemaal het juiste woord. Ze klinken inderdaad retestrak, maar met "modderig" doelde ik op de lage tonen die prominent aanwezig zijn bij de V30's. Ik begreep "modderig" wellicht altijd verkeerd.
Laten we dus zeggen dat ik ook nog wel een beetje dat "scherpe" van de T75's erin wil houden, zodat de V30's het niet helemaal alleen moeten doen. :)
Weet iemand welke kabel ik het beste kan gebruiken voor in een speaker cabinet? Ik heb nu een HOOK met een V30 en G12H(8ohm) en de cab staat nu in serie voor 16 ohm gewired. Vrijdag krijg ik een fender top te leen(super bedankt Ajan!) en wil ik de cab naar parallel zetten voor 4ohm maar natuurlijk heb je daar meer draad voor nodig. Ik neem ook aan dat ik gewoon 2 draden van de tip en 2 draden van de ring van de jack kan laten lopen en dan op de respectievelijke locatie aansluiten?
zwat zelf aan dit te denken: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...0&cachedetail=
http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html
Verder is wat speakerdraad van de Gamma/Praxis/etc meer dan goed genoeg. Wel ff op maximale belasting letten, maar koper=koper.
Het enigste wat ik hier heb liggen is 4 meter aan draad was over was van toen ik een stekker doos moest maken. Wiring is tijdelijk tot de plexi kloon klaar is.
Speaker draad is meestal wat dikker, da's wel zo veilig.
Vandaag 2 paar pre-role celestion G12M 25(75hz conus) speakers op de kop getikt. Ben benieuwd hoe ze in de HOOK gaan klinken
Ik ben van plan een nieuwe cab te kopen ik twijfel tussen 2 Orange cabs ( moet met m'n Th30 passen :P) De ene is de Orange PPC410C die bevat 4 X 10″ Celestion G10N-40 speakers. En de andere is Orange PPC412 Cab die heeft 4 X 12 Celestion Vintage 30 speakers.
Dus, door de speakers verschillen ze veel?
Kan totaal niet kiezen, best eens both testen ?
Beetje onzin om er een nieuw topic voor te openen, maar weet iemand toevallig waar je speakerkasten zonder speakers kunt kopen?
Of wellicht is er een cab met standaard 4 Celestion G12K-100's?
Wordt misschien ff sparen joey ;) maar ze zijn er wel van orange. En dat moet waarschijnlijk wel echt een massief geluid geven. Heb een keer de 4x12 V30 van orange geprobeerd en dat is echt al een gigantische sound. Die kasten overleven een kernbom volgens mij.
http://www.thomann.de/nl/orange_ppc412hp_8black.htm
En bij Kool&elfring kun je lege kasten kopen maar die zijn flink aan de prijs. Dan kun je beter een marshall kast van marktplaats halen, de G12-75's verkopen en er G12K100 inzetten.
Edit: iemand was me voor ;)
Haha...tover je dat zo uit je hoed? :seriousf:
Tweedehands een kast kopen met gangbare speakers er in, die er uit schroeven en de speakers los verkopen? Als je bijvoorbeeld een Marshall 1960 koopt (350 in goeie staat) en 4 speakers weer verkoopt voor 250 (en dat moet met V30's of greenbacks geen hels karwei zijn) dan heb je voor 100 euro een lege kast...
edit: wat Thiez dus al zei...:chicken: