Hoezo? Is jazz dan zoveel interessanter?
Printable View
Hoezo? Is jazz dan zoveel interessanter?
Ach, da's zoals in het oude mopje: Rockgitaristen kennen een handjevol akkoorden en spelen voor duizenden mensen en jazzgitaristen kennen duizenden akkoorden en spelen voor een handjevol mensen :ok:
Die muziek is erg complex en doet me denken aan het werk van intellectuele literaire schrijvers , complex gegoochel met woorden
Ik lees liever een haiku , simpel geschreven maar veelzeggend . Omdat ik zelf muziek maak kan ik virtuositeit en complexiteit in muziek waarderen , maar eenvoudig uitgevoerde muziek kan net zo goed zijn
Wat sommige jazz gitaristen en jazz rock gitaristen doen vind ik meer iets voor een programma als Wedden dat . Zo van , wedden dat het hem lukt om over zo een complex akkoordenschema een kloppende solo te spelen , ja of nee ? Zoiets
Voordeel van jazz is dat je tijdens het stuk niks fout kunt doen. De band begint tegelijk en eindigt tegelijk en wat er tussenin gebeurt boeit niet. Mag vals, mag ongelijk. Improvisatie! Belangrijk is wel dat je mensen raakt met wat je doet. Carlos Santana doet dat bij mij dus niet. Dan houd het op :ok:
Als ik John Scofield hoor kan ik niet anders concluderen als dat het inderdaad niet zo veel uit maakt. Hem noemen ze briljant en als ik zo speel zeggen ze hou eens op.
Nou ja :)
Shit, sarcasme-smiley vergeten. Ik mag graag jazz luisteren hoewel daar bij mij maar weinig gitaristen in voorkomen. En Bach verjazzen levert prachtige resultaten op :)
https://www.youtube.com/watch?v=L3ZRPjzDwKc
Ik gooi nogmaals een overschatte gitarist in de groep: Dennis van Leeuwen van Kane!
In de succestijd van Kane stonden er live naast v Leeuwen 2 andere sessie gitaristen op het podium, dat zegt genoeg over v Leeuwen vind ik.
Ik heb een schijthekel aan de meeste jazz, dus ik mag daar eigenlijk weinig over zeggen. Muziek moet je raken, zo diep mogelijk en 99% van de jazz irriteert mij.
Als muziek je irriteert raakt het je dus wel, alleen op een negatieve manier 😉
De meeste jazz irriteert mij ook zoals de meeste muziek mij irriteert. Of tv programma's. Of wedstrijden van het Nederlands Elftal.
Maar ja, je pikt er uit wat voor jou is en dat maakt het allemaal weer goed.
Er zijn heel veel verschillende soorten jazz. Er bestaat jazz die je kunt draaien als achtergrondmuziek in een restaurant of een lift waar je heel rustig van wordt, er bestaat ook jazz muziek die erg snel op je zenuwen werkt (free jazz bijvoorbeeld). Over het algemeen is jazz wat betreft akkoorden en harmoniseren ingewikkelder (of het interessanter is is natuurlijk weer een heel ander verhaal). De reden dat Scofield af en toe klinkt alsof ie zo maar wat doet is omdat ie veel outside speelt (en dat klinkt inderdaad alsof je de "verkeerde" tonen speelt, om de eenvoudige reden dat je - weliswaar met opzet - de verkeerde tonen speelt), een Coltrane dingetje. Ach ja, in ieder genre zijn er natuurlijk fantastische muzikanten. In mijn ogen zijn Page en Santana dat ook zeer zeker.
Voor iedereen die zich irriteert aan 'moeilijke' muziek..... ;)
https://www.youtube.com/watch?v=Tv39xT8L0dA
Is gewoon een bossa nova/latin bewerking van die hit van Taylor Swift, best toegankelijke fusion/jazz, bijna north sea jazz waardig 😉
Dit ook trouwens, Victor Wooten:
http://youtu.be/ukVhTzcW3Uc
Ik vraag me af waarom je een nummer als dit opneemt. Topmuzikanten (allemaal beroeps), HD video en goede studio. Omdat dit een cover is betalen ze een hoop rechten en dit is vermoedelijk geen single, wat is de verhouding tussen de kosten van het opnemen van deze cover en de opbrengsten?
Of is het een heel duur visitekaartje.
Godsamme, jullie hebben opvoeding nodig.:mmmm:
https://www.youtube.com/watch?v=BgHeZAy9SJ4
Eindbaas Joe Pass gitaar.
Grant Green wordt danig overschat door jazz luisteraars, beperkte licks, veel herhaling. Maar lekker. Net smarties.
Ik ga het hele topic vol blaffen!!!
https://www.youtube.com/watch?v=cimpUKVAbY8
Laten we het in dit topic dan wel bij gitaristen houden :D En deze is dus zeker niet overschat, integendeel:
https://www.youtube.com/watch?v=AqzY6dK3GMo
Nog iemand die overschat is: Herman Li van de band Dragonforce. Wordt door zijn fans op handen gedragen voor zijn technische spel, terwijl het enige dat zijn muziek moeilijk maakt het hoge tempo is.
https://www.youtube.com/watch?v=RKxs7Yu_ZMw
Rene Schuman speelt toch wel lekker gitaar.
Niet iedereen zijn smaak, maar rockabilly licks kan hij wel spelen.
Maar is hij daarmee overschat?
Techniek is niet alleen vingervlugheid, het is ook timing, frasering en kwaliteit van toon.
Dat laatste is vooral het verschil tussen een goede en een mindere gitarist. Snelheid is raar genoeg vooral een gitaristen ding. Ik heb nog nooit met een blazer gespeeld die met snelheid bezig was. Maar een goede toon daarentegen....
Heb je het met een gitarist over techniek dan komen de shredders voorbij, heb je het met een blazer over techniek dan gaat het over een riet, lekkende kleppen en bijgeluiden.
Maar timing en frasering is net zo sterk een smaakkwestie, en daarom eigenlijk lastig meetbaar als kwalitatief iets, toch?
Wat Pepe zegt. Li mag dan nog zo snel spelen, technisch is hij allerminst. Vooral als je vergelijkt me bv. Paul Masvidal of flamencogitaristen a la Carlos Montoya.
Ja, als je kwaliteit definieert en daar meetbare dingen naast legt zal je wel iets kunnen roepen. Zo probeert men al decennia lang de formule voor een hit te kraken, dan heb je kwaliteit als verkoopcijfer gedefinieerd. Mijn zegen heb je.
Ik hoor echt wel verschil in kwaliteit van timing & frasering & dynamiek (samenhang en zeggingskracht voor mijn part) tussen iemand die alles net kan behappen of iemand die relaxt alles neer plant en ik denk dat iedereen dat wel hoort. Het zal niet meetbaar zijn maar muziek is ook geen sport.
Ben het wel deels met je eens, maar er zijn ook mensen die BB King goed vinden/vonden. Je kunt het mooi vinden wat ie doet, maar om dat goed te noemen...mwah.
Aan de andere kant, je kan het ook niet slecht noemen.
Kwaliteit is in ieder geval datgene goed spelen wat je je goed spelen kan. Dat klinkt Cruyffiaans maar met die logica ga ik wel mee.
Je beperken tot datgene wat je goed beheerst klinkt al beter.
Timing, tone, phrasering, attack: dat zijn mijn criteria. Snelheid is gek genoeg vaak een camouflage van onkunde van voornoemde criteria. Populistische truuk in de gitaarwereld, zeg maar. Iedereen vlug onder de indruk maar iedereen kan het leren. Goede phrasering en timing, da's andere koek.
Ja het spreekt je aan of niet . Ik heb eens een conservatorium jongen gesproken die David Gilmour helemaal niets vond . Dat vond hij veel te simpel
Ook had hij geen zin om op tournee te gaan met bekende Nederlandse artiesten want hij had geen zin om de hele avond open akkoorden te spelen
Of iemand nou de Peter Green benadering heeft of twintig noten per seconde speelt , als het je raakt dan dan raakt het je , toch
Ik zeg niet dat frasering en timing van ondergeschikt belang is, want dat is natuurlijk niet, maar "iedereen kan snelheid leren" is niet zo, en wordt eigenlijk met name gebruikt door mensen die die snelheid niet hebben.
Net zoiets als dat mijn vriendin zou zeggen dat ze er net zo uit kan zien als yasmine bleeth in haar beste tijd....niet dus :D
Maar frasering blijft smaak. Ik vind steve Morse te gek, maar er zijn er veel die het helemaal niks vinden.
Er zijn er velen die steve Vai te gek vinden, en kwalitatief is dat ook zo...als we het over speelgemak hebben, dan heeft hij dat wel. Maar ik vind er geen zak aan :)
Overigens, even ter verduidelijking, ik ben absoluut geen dragonforce en Herman Li fanboy, want ook daar vind ik niet veel aan.
Helemaal mee eens.
Ja, da's een goed voorbeeld. Het interesseert mij namelijk geen ene reet of jouw vriendin er uit kan zien als Yasmine Bleeth who the fuck that is als je haar aan mij voorstelt. Maar het interesseert me wel degelijke of ze lekker ruikt of uit haar oksels stinkt. :D
Frasering is smaak, zeker. Maar het is net zoiets als een mop vertellen. De een krijgt de boel plat, bij de ander blijf je rustig aan je biertje nippen.
Je kan het, net zoals snelheid, leren maar de een heeft er meer aanleg voor dan de ander.
Je kan een mop ook heel snel vertellen. Dat is ook een kwaliteit, zeker.
Yasmin Bleeth is een mooie dame met een zandloper figuur
Maar nu wordt het lastig, want wie is er dan meer overschat, BB King of herman Li?
Ik ben hetero maar als ik moest kiezen dan vind ik Herman Li toch een beter figuur hebben