Met olie word het padouk uiteindelijk bruinrood, de helderheid van het rood kan je eigenlijk alleen behouden als je het lakt met een lak met uv-beschermer. Liefst dan nog in het donker bewaren.
Printable View
Met olie word het padouk uiteindelijk bruinrood, de helderheid van het rood kan je eigenlijk alleen behouden als je het lakt met een lak met uv-beschermer. Liefst dan nog in het donker bewaren.
Voor de kleurbescherming van padouk wordt over het algemeen een "zuurhardende lak" aanbevolen. Zie http://www.dlh-nederland.nl/Houtsoor...ka/Padouk.aspx
Ik ben er zelf nog steeds niet exact achter wat nou precies een zuurhardende lak is :D
Stukje verder in dat artikel staat onder "oppervlaktafwerking":
Goed met een oplosmiddelhoudende verf. Moeilijk met een watergedragen systeem (kans op uitloging van inhoudsstoffen). Voor sommige afwerkmiddelen kan als voorbewerking afnemen met alcohol noodzakelijk zijn.
Dus lakken op thinner basis zouden goed kunnen.
Waarom geen eik in de gitaarbouw?
Eik schijnt slechte klankeigenschappen te hebben en het is natuurlijk ook erg zwaar. Buiten dat heeft brian may natuurlijk ook zijn body deels van eikenhout gemaakt.
Als ik mijn stratocaster zelfbouw klaar heb ga ik beginnen aan een lowbudget zelfbouw van eiken en meranti. Dit hout kon ik gratis aankomen en dan is het natuurlijk leuk om het gewoon een keer te proberen. Voor mij een goede bouwoefening ook al klinkt hij straks voor geen meter.
Bedankt Thiez. Spijtig dat eik slechte klankeigenschappen heeft,het is vrij makkelijk te verkrijgen. Maar hoe zit het dan met meranti?...deze houtsoort
anders dan eik heeft toch helemaal geen mooie structuur,om daar een gitaar,of gedeeltelijk van te bouwen? Welke delen maak je daar dan van?
Ik ben bezig aan mijn negende zelfbouw en in alle zitten onderdelen van eiken; body's, halzen, toetsen, een top, een brug. Wat mij betreft is er niets mis mee.
Hout hoeft ook niet altijd een mooie structuur te hebben. Ebben bijvoorbeeld is meestal gewoon een effen zwarte plak; en als je dekkend aflakt, maakt het ook niet uit.
Ik bedoel ook niet dat je ebben zou moeten lakken, het heeft gewoon nauwelijks zichtbare structuur.
Er zijn zat andere houtsoorten zonder veel 'mooie' structuur die veel in gitaren worden gebruikt en vaak wel dekkend worden gelakt; het gaat dan bijna altijd om body's en halzen. Toetsen van palissander en ebben hoeven niet te worden gelakt; toetsen van esdoorn juist weer wel omdat het kaal zo ontzettend smerig wordt.
Eiken word best vaak gebruikt vooral in akoestische gitaarbouw:
http://i109.photobucket.com/albums/n...ntrup/4-49.jpg
Bij electrische gitaren is het wat aan de zware kant...
eiken geeft wel instant meubelvibe :D
Ik meen me te herinneren van Aarons volledig eiken bouw dat het geluid nogal vlak was, met vooral het gebied van de lage tonen dat wat punch miste. Volgens mij kan een (semi-)hollow constructie dat euvel verhelpen. Lijkt me ook dat het prima geschikt is voor toetsen en halzen.
Ach, dat is ook relatief. Ik heb net eens even gekeken op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel. Gewichten in kilogram per kubieke meter:
Europees eiken: 500-970
Amerikaans esdoorn: 720
Mahonie Sipo: 550-750
Ik heb net een willekeurig balkje gemeten en gewogen van het eiken dat ik gebruik en daar kom ik op 607 kg/m3.
Volgens mij heeft elke houtsoort wel haar eigenaardigheden; als je eiken bijvoorbeeld nat maakt, gaan de vezels heel erg overeind staan.
Maar mits goed gedroogd (dat van mij had in ieder geval 16 jaar in onze oude keuken gezeten en het is alweer 5 a 6 jaar geleden dat we die eruit haalden) is het een bijzonder stevig constructiemateriaal dat niet werkt. Dat is mijn ervaring.
zoals gezegd: zowat elke houtsoort kan in gitaarbouw gebruikt worden. Ik hanteer een beetje het principe van Leo Fender: gebruik wat gemakkelijk verkrijgbaar is... Vandaar bij mij bijna altijd Europees essen, ook al is dat a bitch om mee te werken. Omdat het zo zwaar is, bouw ik bijna steeds thinline modellen. van nood een deugd maken.
Eik, tja, gevoelige snaar... zware meubelvibe allergie hier. maar vermits ik bijna steeds dekkend lak, zou dat geen argument mogen zijn; maar dan is er nog steeds het woord: Eik ... en komen we uit in de categorie onredelijke argumenten: dat woord heeft bij mij een soort bejaardenconnotatie, dus voor mij geen eik :)
Binnenkort krijg ik een +/- 2meter lange stam Goudenregen diameter +/- 25cm. Ik wil het hout gebruiken voor inleg, fineer etc.
Hoe kan ik dit hout het beste drogen,
Eerst tot planken verzagen en dan drogen, of gewoon op stam drogen.
Natuurlijk de kopse kant in de lijm of wax.
Onder het afdak buiten, binnen, of misschien toch maar laten doen?
Iemand ervaring mee?
Grizzly,
Gouden regen laat zich erg goed drogen. Zorg wel dat je zo snel mogelijk de stam tot planken zaagt. Gewoon oplatten en aan de lucht laten drogen. Een stam van deze maat valt zelf te zagen echter heb je dan wel wat gereedschap nodig. Je zou bv al met een kettingzaag het hart eruit kunnen zagen. Dit scheelt dan enorm in de neiging tot scheuren.
Rick
Hi Rick,
Bedankt voor de info. Ik kan de stam volgende week woensdag pas halen en hij blijkt 35 cm diameter te zijn. Die maat is wat te dik voor mijn eigen lintzaag:(. Eens kijken of ik hem ergens kan laten zagen.
Hoi,
Na het aanpassen van een bestaande gitaar lijkt het mij leuk om zelf iets te gaan maken. Nu ben ik al eens bezig geweest met 4 cm dik multiplex maar ik weet niet of dat een goede keuze is voor een gitaar body. Bij gitaar supplies kun je hout bestellen maar dat is aan de prijs. Nu begrijp ik wel dat goed hout duur is maar voor iemand die begint misschien minder geschikt. Daarom mijn vraag kun je van hout bij een bouwmarkt ook een gitaar bouwen ? Ik heb begrepen door deze thread te lezen dat verschillende houtsoorten verschillende dingen doen met het geluid vandaar deze vraag.
Een deel van de hoge prijs van toonhout zit 'm in de soms jarenlange opslag om het hout te drogen.. Het hout van de bouwmarkt is vrij vers en daarom minder geschikt om instrumenten mee te bouwen. Misschien dat de echte eperts hier een uitgebreider antwoord op kunnen geven.. Wat je wel kan doen, is recyclen als je niet teveel wilt betalen, een oude eiken tafel bv kan je een aantal body's uit halen en is gegarandeerd droog genoeg!
Het is nu eenmaal niet goedkoop, gitaren bouwen, maar met goed zoeken op marktplaats of ebay kan je ook nog wel 's wat leuks en goeikoops vinden!
En multiplex, ja, het kan en misschien voor de bouwervaring geschikt, maar....
Via een veiling heb ik een partij Tatajuba op de kop getikt.
Ik vraag me af of het bruikbaar is voor electrische gitaarbouw.
Tatajuba is familie van Iroko en komt, hoewel iets zwaarder in gewicht, zowel in eigenschappen als uiterlijk overeen. Botanische naam Bagassa guianensis. Het komt uit Brazilië. Deze houtsoort komt van ca. 30 meter hoge bomen. De takvrije rechte cilindrische stam is ca. 20 meter en heeft een diameter variërend van 50–100 cm. Het verse kernhout is geel gekleurd en soms bruin gestreept. Blootgesteld aan het licht kleurt het snel rood-achtig tot donkerbruin, vaak met een opvallende goud-kleurige glans. De volumieke massa is 800 kg / m3.
De partij die ik heb bestaat uit balken van 1000 mm lang, 70 mm dik en 115 mm breed. Hiermee is één balk dus voldoende voor een bodyblank van 35 mm dik, 460 mm breed en 500 mm hoog. (zaagverlies even niet meegerekend)
Hier een paar foto's. Let op het kleurverschil ten gevolge van lichtinval / wel of geen flits. Beide foto's betreft dezelfde partij!
http://www.atgp.nl/eigengitaar/tatajuba1.jpg
http://www.atgp.nl/eigengitaar/tatajuba2.jpg
Ziet er mooi uit, maar zelf heb ik verschrikkelijke jeuk van Iroko gehad. Hoop dat dit hout in dat op zicht er niet op lijkt.
Wat ga je ervan bouwen, want dit is nogal veel.
Ik heb een opdracht binnengehaald voor een serie nieuwe gitaren voor een gitaarorkest.
Maar niet heus :D Tja, de partij was nou eenmaal zo groot. Wat ik over heb raak ik altijd wel weer kwijt. Marktplaats is gewillig ... :soinnocent:
Nee, zo'n groot huis heb ik (helaas) niet. Het is de partij die op de foto zichtbaar is, totaal 35 balken.
Trouwens nog een partijtje gekocht. Daarvan weet ik niet precies wat er allemaal tussen zit. Afgaande op de grote partijen vermoed ik iets van meranti, mahonie, sapupira, misschien nog wat abachi. Is op de foto niet goed te zien. Even afwachten.
http://www.atgp.nl/eigengitaar/divershout.jpg
Quote"Lichte houtsoort, die redelijke geluidskwaliteit heeft.IS ECHTER NIET ECHT POPULAIR, omdat het voor electrische gitaarbouw te neutraal is. Niet te gebruiken voor de nek."
Niet populair? Steve VAi (JEM's) Eddie van Halen (MM, Peavey Wolfg ,EVH), Joe Satriani, Paul Gilbert (vroeger) En nog vele modellen worden van basswood gemaakt.
Het goudenregen hout heb ik binnen en verzaagd. . . . dat was een fiasco.
Juist het donkere hardhout gedeelte bleek van binnen geheel verrot te zijn.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2735-M.jpg
mijn lintzaag ging er ook zo verdacht snel en makkelijk doorheen
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2740-M.jpg
Afijn,
het is verzaagd in mooi gekleurde stukjes hout voor de open haard :(
Grizzly, het was zeker de poging waard. Gouden Regen is een erg mooie houtsoort.
Verder had iemand iets gepost over tatajuba. Een harde,zware houtsoort , is goed mee te werken en laat zich fantastisch polijsten tot spiegelnivo!!!
Mijn hele zolder ligt vol met allerlei verschillende houtsoorten, ik heb dus altijd een ruime voorraad. Een deel van deze voorraad verkoop ik ook weer en zelf weer ander hout en gereedschap te kunnen kopen.
Net gisteren opgehaald :seriousf:
Zie hier
Iemand ervaring met Sapele/Sapeli? Heb met m'n impulsieve kop een plank gekocht...
Is 't bruikbaar voor body & neck?
Ik vind dat 't er behoorlijk mooi uit ziet, diepe kleur en nerf goed zichtbaar.
Weet niet hoe 't gaat uitkomen qua gewicht...
Ervaringen please!
Sapele is een van de drie bekende Afrikaanse mahoniesoorten (naast sipo en khaya). Ik geloof dat sapele van die drie het sterkste hout is, en bijgevolg ook bijzonder geschikt voor halzen.