Wat schuift dat?
Printable View
Shit, weer mislukt :D
Ik ben over,
oh hail mod!
:seriousf:
Dit is hartstikke eenvoudig aan te passen. Het is een kwestie van even op de adminpanel inloggen en de machtigingen van de usergroups veranderen. Daar kan je als het goed is een aantal minuten voor het editten aangeven of 0 voor geen limiet.
Via de adminpanel (of modpanel, hangt van de machtigingen af) is het ook makkelijk om alle posts van één persoon te wissen. Hoe het precies werkt ontgaat me even, het is een tijdje geleden dat ik met vBulletin gewerkt heb.
Ik zal geen mening over de situatie geven (die heb ik ook niet), maar de rechten van de teksten op een forum (of waar dan ook op het internet) liggen natuurlijk bij de auteur. Daar heb je geen forumregels voor nodig, daar hebben de auteurswet voor. Dat er door het wissen van posts gaten in het forum ontstaan is jammer, maar de rechten van de auteur gaan toch boven wat goed is voor het forum.
Dit ben ik volledig met je eens als het over auteursrecht gaat. Dan kan een publicist niet zo maar jouw aangeleverde tekst naar eigen goeddunken wijzigen en plaatsen of zelfs ongewijzigd opnieuw gebruiken in een ander blad (of ander medium) zonder jouw toestemming.
Maar bij een forum onderwerp je je teksten al DIRECT aan de regels dat de mods erin mogen wijzigen. Ook mag je tekst gequote (gedupliceerd) worden tot en met. En er zijn nog meer acties waarbij je je bij publicatie op zo'n forum neerlegt.
Je kan daarmee volgens mij de rechen over het geschrevene op een forum niet zo maar gelijktrekken met de rechten onder het auteursrecht.
En zelfs als je naar auteursrecht kijkt, is er volgens mij een verschil tussen de rechten van een auteur als het gaat om nieuwe/extra publicatie en de rechten van diezelfde auteur over hetzelfde artikel bij de wens om achteraf (dus NA publicatie) zijn/haar toestemming in te trekken.
Het is dus volgens mij niet zo zwart/wit...
Dan zit ik me ook af te vragen..
Als een auteur van een boek een bestseller schrijft die een uitgever wordt uitgegeven...
Heeft die auteur dan ook het recht om, als hij later mot krijgt met die uitgever, de gehele text te wijzigen waardoor de bestseller een flutroman wordt?
De vraag blijf alsnog wie de eigenaar is van online geschreven texten.
En ook, in dat perspectief,
Als je, juridisch zou stellen dat het eigendom van een text bij de auteur blijft... waarom worden dan eigenaars van websites aansprakelijk gesteld/verantwoordelijk gehouden voor de content als zo'n text een keer echt niet door de beugel kan?
Want da's al een paar keer voorgekomen. En 1 van de discussies in onze huidige internettijd. Stellen dat het recht als auteursrecht bij de schrijver ligt is een logische gedachte... met teveel haken en ogen.
Het blijft raar om een functie de gebruiker aan te bieden -edit- maar dit te verbieden als dit oneigenlijk gebruikt wordt. Oneigenlijk is niet gedefinieerd en dus voor mods willekeurig uitlegbaar. Deze willekeurige uitleg lag ten grondslag aan de wrijving die ontstond.
Je kan dan nog zo hard roepen dat de schuld bij de gebruiker ligt -excessieve voorbeelden uit het verleden aanhalend- maar het blijft een vreemde spagaat.
Barend heeft een goed punt kwa auteursrecht en verantwoordelijkheid. Niettemin kan je het ook omdraaien. Stel dat iemand spijt heeft van kwetsende opmerkingen en deze wil editen, wordt dat ook niet getolereerd?
En zo ja, wie maakt dan uit wanneer wat.
Het is lastige materie. Het is jammer dat wanneer een gebruiker de vinger op de wond legt hij door mods met misplaatste felheid wordt bejegend, 11.000 posts of niet.