Oorspronkelijk geplaatst door
dijkholt
Hallo ervaren en minder ervaren gitaarbouwers.
Ik ben momenteel bezig met een gitaarkit van een strat (basswood-linde), in elkaar aan het zetten en heb al besloten om de volgende body van een strat zelf te maken. Nu ken ik de gebruikelijke discussies over hout voor body's maar ik ben iemand die zelf ook dingen wil gaan proberen.
Nu zit ik er ernstig overna te denken om een body te gaan bouwen van Douglas spar. Niet meteen roepen dat het zacht hout is, want dat valt wel mee. Volgens de tabel van Grizzly, zou het wat volumedichtheid van het hout moeten kunnen, namelijk 660. Ik heb gisterenavond dit hele draadje doorgelezen, maar ben de Douglas spar niet echt tegengekomen.
Nu werk ik veel in de meubelmakerij met douglas spar en het is bijzonder fraai getekend en heeft een mooie rode kleur. Het is wat taai in de lengtevezel, maar als het droog genoeg is, uitstekend bewerkbaar. Uiteindelijk wil ik de body ook niet kleuren en lakken maar oliën. Er mogen dus kleine deukjes in het hout komen.
Mijn vraag is: Heeft iemand enig idee of Douglas een "bruikbare" houtsoort is voor de body van een strat?
Ik ben heel benieuwd naar de reacties.
:strat: